Liever een paard met een kortere rug of een langere rug? (dr

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Charlottte

Berichten: 2653
Geregistreerd: 24-12-07
Woonplaats: Simpelveld

Liever een paard met een kortere rug of een langere rug? (dr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 13:56

Over het algemeen hebben dressuurruiters graag een paard met een lange rug en springruiters een paard met een korte rug.


Tegenwoorden zie je daar toch meer verandering in komen, bij het springen meer paarden met een langere rug en bij dressuur paarden met een kortere rug.


Zelf houd ik wat meer van een compact paard wat makkelijker te sluiten valt, een paard met een kortere rug dus, maar daartegenover staat weer dat een paard met een langere rug meestal soepeler is en makkelijk te buigen valt. Waar ik dan weer zoiets heb van, dat is basis, en als je verder komt dat die basis is een korter paard makkelijker dan een langer paard.

Heb je liever een paard met een korte rug of een met een lange rug , waarom ?
Laatst bijgewerkt door Charlottte op 17-11-08 14:02, in het totaal 2 keer bewerkt

just_kiki

Berichten: 6812
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: West Brabant

Re: Liever een paard met een kortere rug of een langere rug? (dr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 13:59

korte rug Ja
en idd ook,het sluit makkelijker Lachen

[edit] ook niet te kort, normaal maar heb liever een korte rug mijn pre heeft de oude bouw> dus korte rug. tegenwoordig worden ze gefokt op lange rug
Laatst bijgewerkt door just_kiki op 17-11-08 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Tango40
Berichten: 330
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: Noord drenthe

Re: Liever een paard met een kortere rug of een langere rug? (dr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 14:17

Geen korte en geen lange... lijkt me logisch.
Een paard moet in proportie zijn, dan werkt niets hem tegen en kan je hem fijn rijden, zowel een korte als lange rug hebben voor en nadelen.
Als ik toch zou moeten kiezen een paard met een lange rug, omdat een zwak punt van een lange rug kan zijn dat het iets week wordt. Dit is een probleem wat je kan trainen. het probleem van een korte rug is minder soepel, dit kan je maar tot op een bepaalde hoogte trainen maar als het exterieur dan gaat tegenwerken houd het op.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Liever een paard met een kortere rug of een langere rug? (dr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 23:00

Charlottte schreef:
Over het algemeen hebben dressuurruiters graag een paard met een lange rug en springruiters een paard met een korte rug.

Volgens mij is het net andersom omdat een paard met een korte rug beter kan verzamelen en een paard met een lange rug beter kan basculeren/bukken op de sprong.

Maar wat al gezegd is, niet lang en niet kort, als het meteen al vreemd lijkt ben ik weg. Zowieso hebben paarden met een lange rug meer moeite om de ruiter goed te dragen en zijn ze vaak ook minder wendbaar. Andersom is een korte rug ook weer weinig soepel dus moeilijk voor buiging bij zijgangen.

Ga maar gewoon voor de gulden middenweg Clown
Of zoals het gezegde luid; TE is nooit goed.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Liever een paard met een kortere rug of een langere rug? (dr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 00:33

-> F-AM

pipo123
Berichten: 184
Geregistreerd: 20-08-08
Woonplaats: home

Re: Liever een paard met een kortere rug of een langere rug? (dr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 00:37

liever iets te kort dan iets te lang. het belangrijkste voor mij is de "potentieele" bespiering van de lende partij want die brengt de beweging over naar de achterhand

Lilliputter

Berichten: 8758
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Heesch

Re: Liever een paard met een kortere rug of een langere rug? (dr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 09:41

Liever niet te lang, en niet te kort. Het heeft allebei zo zijn voordelen. Maar als ik moet kiezen liever een ´korte´ dan lange, maargoed volgens mij willen we er allemaal wel precies tussenin zitten...

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Re: Liever een paard met een kortere rug of een langere rug? (dr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 12:05

Net als de rest heb ik liever geen lange en geen korte rug maar er tussen in. Als ik wel moest kiezen zou ik juist liever een paard met een iets langere rug. Een paard met een iets langere rug kan je wel sluiten en is buigzamer dan een paard met een kortere rug. Laat een paard met een langere rug dan misschien iets week zijn, dat kun je trainen zodat het sterk wordt. Een paard met een korte rug kun je niets aan doen.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78508
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Liever een paard met een kortere rug of een langere rug? (dr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 12:20

Leuke discussie. Ik heb een merrie met een rug die aan de lange kant is, met het gevolg dat de lendenen week zijn. Ik zoek dus bewust een hengst met een korte sterke rug bij deze merrie. In de hoop natuurlijk dat ik de perfecte rug fok, helaas is een hengst met een korte rug daar nog geen garantie voor.
Toch heb ik liever een iets te korte rug dan een iets te lange rug. Inderdaad, makkelijker bij elkaar te rijden, achterhand komt er makkelijker onder. Over de hele lijn van een dressuurproef op een Z-nivo kun je daar toch meer punten mee scoren als buiging.
Mijn hengst heeft een rug aan de korte kant, en daar ben ik blij mee. Het zal mooi aansluiten op de langere ruggen van de merriestapel binnen het stamboek, en hij zal daar de merries ook op kunnen verbeteren. Hij wordt nu net ingereden, maar hij heeft veel balans, en dat komt mede door de korte rug. Of hij tekort komt aan buigzaamheid, de tijd zal het leren. Zijn vader heeft met een zelfde korte rug toch verdienstelijk internationaal dressuur (pony's) gelopen.

krackertje

Berichten: 2762
Geregistreerd: 08-04-06

Re: Liever een paard met een kortere rug of een langere rug? (dr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 00:17

Hopenlijk lezen ze van het KWPN mee. Het KWPN heeft geruime tijd gepredikt dat er gefokt moet worden naar lengte in de rug, nou de reacties hier spreken toch aardig tegen het fokdoel van het dit orgaan.

Nee wij fokken zeker niet naar lang in rug/middenstuk, wel hebben wij recent een merrie aangeschaft die langgelijnd is en wel omdat we binnen het KWPN vooral hengsten tegenkomen die erg kort vererven en ook in het buitenland sluiten we aan met deze merrie.

Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Liever een paard met een kortere rug of een langere rug? (dr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 09:45

Het heeft beiden zijn voor en nadelen inderdaad,een korte rug moet je erg rekken en op lengte rijden.Wat je vaak ziet bij paarden met een korte rug is dat ze voor in een valse knik lopen en met een weggedrukte rug lopen.

Het belangrijkste is dat een paard in balans is en bewerkbaar.

Viennanova

Berichten: 1605
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Friesland

Re: Liever een paard met een kortere rug of een langere rug? (dr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 09:59

En laten we vooral niet vergeten dat een kort middenstuk ook problemen met zadels kan geven, omdat ze dan snel op de lendenden drukken. Over het algemeen is het wel zo, dat de top dressuurpaarden een wat langere rug hebben. Ik wil zelf geen paard hebben met een korte rug. Om de reden die Elisa noemt, maar ook omdat die voor mijn gevoel meer moeite hebben met het uitleggen naar beneden.

lique
Berichten: 2390
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: steenwijk /kop van overijssel

Re: Liever een paard met een kortere rug of een langere rug? (dr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 10:04

ik heb ene paard met een korte rug...en ja ze is compact/makkelijk bij elkaar te rijden ,maargoed als het om zadels gaat is het zwaar banketstaaf...want zie maar eens wat te vinden wat past...

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Re: Liever een paard met een kortere rug of een langere rug? (dr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 13:36

Elisa2 schreef:
Het belangrijkste is dat een paard in balans is en bewerkbaar.



Afbeelding

RianUnique
Berichten: 159
Geregistreerd: 19-08-08
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Re: Liever een paard met een kortere rug of een langere rug? (dr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 09:36

Ik heb liever een wat compacter paard dit omdat als een paard een lange rug heeft het soms zo soeper en flexibel kan bewegen dat je het paard moeilijk bij elkaar kan houden.

Anneke01

Berichten: 9
Geregistreerd: 13-05-07
Woonplaats: ergens in de polder

Re: Liever een paard met een kortere rug of een langere rug? (dr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 03:47

anneliesdj schreef:
Charlottte schreef:
Over het algemeen hebben dressuurruiters graag een paard met een lange rug en springruiters een paard met een korte rug.

Volgens mij is het net andersom omdat een paard met een korte rug beter kan verzamelen en een paard met een lange rug beter kan basculeren/bukken op de sprong.

Maar wat al gezegd is, niet lang en niet kort, als het meteen al vreemd lijkt ben ik weg. Zowieso hebben paarden met een lange rug meer moeite om de ruiter goed te dragen en zijn ze vaak ook minder wendbaar. Andersom is een korte rug ook weer weinig soepel dus moeilijk voor buiging bij zijgangen.

Ga maar gewoon voor de gulden middenweg Clown
Of zoals het gezegde luid; TE is nooit goed.


De meeste dressuurruiters hebben liever een ietwat langere rug dan een te korte. Maar 'te' is idd niet goed. Een te lange rug is niet goed omdat het paard dan uit balans kan raken en een te korte is niet goed omdat het paard dan minder goed buigt en minder te bewerken is en ook moeilijker strekt (dat laatste is mijn ervaring).

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Re: Liever een paard met een kortere rug of een langere rug? (dr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 09:34

Heb liever een wat korter en compact paard.
Mijn merrie heeft ook een lange rug en je hebt ontzettend veel moeite met het sluiten ..

Dus ik ben voor haar ook opzoek naar een hengst met een kortere/sterke rug Ja

supertammy

Berichten: 2233
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Meliskerke

Re: Liever een paard met een kortere rug of een langere rug? (dr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 12:01

Volgens mij is de lengte van de rug niet het enige wat telt. Je moet ook kijken naar het verloop ervan. Is hij week of strak? Hoe zijn de lendenen?
Volgens mij is het zelf nog van belang hoe het kruis is (recht, afhellend, kort, lang). Maar goed, volgens mij is dit al weer een ander discussie-onderwerp. Knipoog

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Re: Liever een paard met een kortere rug of een langere rug? (dr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 12:06

Op hoger dressuur niveau lopen in elk geval geen benopte paarden .....

Rivaldo
Berichten: 3512
Geregistreerd: 08-12-07

Re: Liever een paard met een kortere rug of een langere rug? (dr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 12:42

Beide heeft zijn voor en nadelen..