Veulen brengen naar opfok, wat vinden jullie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 19:49

Ps:
Citaat:
omdat je je VEDIEPT IN HET NATUURLIJKE GEDRAG in de kudde

Dus dat is niet je paard thuis in de stal zetten Lachen

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 19:50

Er is nog een overweging voor inscharen.
De Waaiboerhoeve heeft onderzoek gedaan naar de bot- en spierstructuur van groepen jonge paarden die resp. in een stal, een loopstal en buiten opgroeiden. Je raad het al; de jonge paarden die buiten liepen waren het gezondst.

Natuurlijk moet je een jong paard niet het land in doen en er vervolgens niet meer naar omkijken, maar je kan toch niks met zo'n jongerling, dus laat hem maar lekker de vrijheid.
Voor het inscharen heeft hij al geleerd om aan het touwtje te lopen, vast te staan, pootje te geven e.d.
Dat onthouden ze echt wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 19:51

Albert schreef:
Er is nog een overweging voor inscharen.
De Waaiboerhoeve heeft onderzoek gedaan naar de bot- en spierstructuur van groepen jonge paarden die resp. in een stal, een loopstal en buiten opgroeiden. Je raad het al; de jonge paarden die buiten liepen waren het gezondst.

Natuurlijk moet je een jong paard niet het land in doen en er vervolgens niet meer naar omkijken, maar je kan toch niks met zo'n jongerling, dus laat hem maar lekker de vrijheid.
Voor het inscharen heeft hij al geleerd om aan het touwtje te lopen, vast te staan, pootje te geven e.d.
Dat onthouden ze echt wel.


Met niet naar omkijken bedoel ik ook niet dat je na 3 jaar weer eens gaat. Wij kijken iedere dag bij de koppels hoe het met ze gaat enz.

Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 20:19

Het kan wel zo zijn hoor, maar zijn methode werkt wel!
Ik weet niet of jullie ooit er iets mee gedaan hebben? Of iets in die richting?
Ik doe het nu een half jaar met me paard en je merkt gewoon dat je meer ontzag krijgt van je paard, maar wel op een natuurlijke manier!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 20:21

Leetje schreef:
Het kan wel zo zijn hoor, maar zijn methode werkt wel!
Ik weet niet of jullie ooit er iets mee gedaan hebben? Of iets in die richting?
Ik doe het nu een half jaar met me paard en je merkt gewoon dat je meer ontzag krijgt van je paard, maar wel op een natuurlijke manier!


Die van mij hebben altijd ontzag voor me, daar heb ik geen emiel voest voor nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 20:23

Ik heb ook nooit geen problemen met ontzag gehad.
En anders maar heel kort.
gewoon met normaal verstand met je paard omgaan.
En vooral met veel paarden omgaan.
Dan krijg je vanzelf ingebouwde reflexen.

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 20:27

Ik heb nooit van Emiel Voest gehoord. Iedereen kan scoren voor open doel. Luisteren naar oude boeren (met respect) leer je veel meer van en is een stuk goedkoper. Daarmee wil ik niet zeggen dat men vroeger alles
beter deed. Je moet nooit op een verhaal af gaan, dè waarheid bestaat niet.
Wij zijn wel eng eens he Pipo? Misselijk

Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 20:31

Het ligt erg aan je paard wat het ontzag betreft. Mijn haflinger is in de kudde de baas, ze is erg dominant, en dan hebje niet zomer wat ontzag!
En dan kan je 2 manieren, met dwang en op een natuurlijke manier, en ik haal van allelei mensen wat ik goed vind en dat pas ik toe. Zo vind ik het loswerken van emiel voest heel nuttig en nadat ik het een tijdje gedaan had merkte ik echt verschil.
Ieder zijn eigen manier, maar voor mij is dit een goede!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 20:33

Kawa is ook altijd de baas geweest (en nog) in een groep.
maar hij weet toch donders goed, dat ik dat over hem ben.
Dus dat zegt helemaal niks over het ontzag krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 20:35

Leetje schreef:
Het ligt erg aan je paard wat het ontzag betreft. Mijn haflinger is in de kudde de baas, ze is erg dominant, en dan hebje niet zomer wat ontzag!
En dan kan je 2 manieren, met dwang en op een natuurlijke manier, en ik haal van allelei mensen wat ik goed vind en dat pas ik toe. Zo vind ik het loswerken van emiel voest heel nuttig en nadat ik het een tijdje gedaan had merkte ik echt verschil.
Ieder zijn eigen manier, maar voor mij is dit een goede!


Vorig jaar hadden we er nog 40, nu inmiddels wat verkocht, hebben we er nog 28 en 5 in de maak. Dus ik denk niet dat dat het probleem is, alle soorten en maten zitten er qua karakter wel tussen.

De meeste van hun zijn Jazzen, hoef ik niets verder te vertellen toch? Haha!

Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 20:37

Hoe heb je dat dan gedaan als ik vragen mag, runnigkawa??

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 20:41

Leetje schreef:
Het kan wel zo zijn hoor, maar zijn methode werkt wel!
Ik weet niet of jullie ooit er iets mee gedaan hebben? Of iets in die richting?
Ik doe het nu een half jaar met me paard en je merkt gewoon dat je meer ontzag krijgt van je paard, maar wel op een natuurlijke manier!


Iedere Natural Horsemanship figuur kan je de basis meegeven zodat je paard je respecteerd. Maar wat maakt de methode Emiel Voest dan zo anders dan Monty Roberts, Pieter Baalbergen en Pat Parelli?

En ontzag (ik hoop dat je het niet erg vindt, maar ik noem het liever respect) van je paard moet je verdienen. Met het-maakt-niet-uit-welke methode. Het probleem is dat er steeds meer mensen komen die niet van kind af aan met paarden te maken hebben gehad en teveel menselijke gevoelens en ratio in een paard proberen te leggen. "Mijn paard heeft me getrapt, maar ik geef hem maar geen tik, want dan vindt hij me niet aardig meer"

Als je weet hoe een paard denkt, heb je geen methode Voest enz. nodig...
Natural Horsemanship is een modeverschijnsel, die nooit op had kunnen komen als de kennis in omgang met paarden door een bredere basis bewaard was gebleven...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 20:42

Niet met de zweep als je dat denkt Lachen
maar door qonsequent te zijn in dingen die wel of niet mogen.
Voorbeeld te noemen.
Door de stal duer ga ik eerst, niet hij.
Als hij maar neiging heeft om voor te willen schiten, krijgt hij een rukje aan het halster.
Nooit, maar dan ook nooit, laat ik het wel toe.
Want dan ben ik weer 10 keer bezig met vechten.

Zo gaat dat dus met alles.

Hier komen ze vaak los naar binnen.
Ieder kent hun eigen stal.
Maar wil er nu toch 1 harder dan in stap naar binnen.
Dan ga ik er recht voor staan en ik ga dus echt niet opzij.
Ze zien echt aan je zelfbewuste houding dat je niet uit de weg gaat.
Dus komen ze je ook echt niet voorbij.
Twijfel je, lig je eronder Lachen

Maar veel dingen doe ik zoals ik zei uit reflex.
ik heb het voordeel gehad met veel jonge paarden om te zijn gegaan.
En dan leer je die dingen gewoon.

Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 20:50

runnigkwa: Ik hoef me paard niet te corrigeren om even in te gaanop jou voorbeeld.. Mijnpaard wacht gewoon netjes tot ik eerst door de deur ben
cassidy: Ik ga ook nie speciaal voor emiel voest ofsow, ik pik gewoon van alles wat mee, maar emiel voest is nederlands en dat vink wel zo makkelijk! Bovendien zit er hier een steunpunt vrij in de buurt en die mensen ken ik ook nog wel van vroeger, en dan gaat het sneller, maar de methodes komen eigenijk allemaal op het zelfde neer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 20:55

Citaat:
runnigkwa: Ik hoef me paard niet te corrigeren om even in te gaanop jou voorbeeld.. Mijnpaard wacht gewoon netjes tot ik eerst door de deur ben

Dat is 1 voorbeeld he.
Zo gaat dat dus met alles.
Aan de hand en met rijden.

Maar met hoeveel verschillende paarden heb jij al dagelijks omgegaan, als ik zo vrij mag zijn?
Daar leer je echt het meeste van hoor Lachen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 20:57

Leetje schreef:
runnigkwa: Ik hoef me paard niet te corrigeren om even in te gaanop jou voorbeeld.. Mijnpaard wacht gewoon netjes tot ik eerst door de deur ben


Hoe oud was jouw paard dat je hem kreeg? Denk je niet dat de opvoeding er al in heeft gezeten voordat je hem kreeg?

Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 21:03

Maar aan de hand bijvoorbeeld hoef ik me paardje eigenlijk zelden te corrigeren, omdat ze me gewoon volgt, alleen als ze er gdruk is wel is. Naar het weiland breng ik haar vaak zonder halster of wat en dan loopt ze gewoon braaf mee.
Met hoeveel paarden ik om ben gegaan:
Ik heb een tijdje bij een vrouwtje gereden die jonge ponys inreed en dan weer verkocht, en nu ga ik al 4 jaar eigenlijk alleen met me eigenpaardjes om. ( wel is met paardjes van andere mensen ofsow,maar niet zo veel), maar dat vind ik niet uitmaken. Het gaat mij ook om mijn paarden, ik wil voorderest niet verder met paarden of wat

cassidy:
Toen ik mijn paard 3 was heb ikd er gekocht, maar ik verzorgde der al van af veulen! En me andere heb ikz elf gefokt. Hij is nu 4 maanden en als ik met hem aan het halster loop dan volgtie als uper braaf!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 21:13

ik bedoelde dat dat uitmaakt dat je dan makkelijker reflexen krijgt.
Die blijf je je verdere leven houden.
je leert het dan echt snel, zonder voest.
daarom vroeg ik het.

maar rijden is hetzelfde.
consequent zijn.
En niet bang zijn om eens streng te zijn.
dat verstoort je band niet, maar versterkt hem alleen maar.
En streng zijn is niet perse afmeppen, maar met je stem of een tikje met je zweep doet wonderen.

Een paard heeft een betere band met een leider dan met een onderdanige.
Hij heeft dan ook vertrouwen in je, wat de band weer sterkt.

En al zouden wij mensjes eens met volle hand slaan, dat is echt niet zo hard voor een paard hoor.
Kijk maar eens hoe er in een groep soms omgeaan word.
je knijpt echt ooit met je tenen.
Maar als het dan uitgemaakt is wie de baas is, zie je hoogsten eens een boze blik, of een keer een piep, meer niet.

En dat moet je met je paard ook krijgen, aan de hand en als je erop zit.
dat een "eh" met je stem al genoeg is.
maar dat krijg je door consquent of als je het zo wilt noemen, streng(er) te zijn.

maar we gaan erg offtopic zo Lachen

monty
Berichten: 85
Geregistreerd: 04-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 21:36

Ik denk dat het niet de issue is of paarden in een groep opgroeien of in een stal.
De vraag is of paarden in een kudde thuis of in een kudde bij een opfokstal verschillen in gedrag tegenover mensen.
Ik zelf denk dat er geen waarheid is, het zal weinig verschil maken al ben ik wel van mening dat een paard 3 jaar de wei opflikkeren het gedrag niet goed zal doen. Met merries kan dat nog, maar met hengsten heb je dan een probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 21:50

monty schreef:
Ik denk dat het niet de issue is of paarden in een groep opgroeien of in een stal.
De vraag is of paarden in een kudde thuis of in een kudde bij een opfokstal verschillen in gedrag tegenover mensen.
Ik zelf denk dat er geen waarheid is, het zal weinig verschil maken al ben ik wel van mening dat een paard 3 jaar de wei opflikkeren het gedrag niet goed zal doen. Met merries kan dat nog, maar met hengsten heb je dan een probleem.


Juist met hengsten krijg je een stuk minder problemen als ze in de kudde zijn opgegroeid.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 21:57

Ik denk dat je er wel van uit moet gaan dat er een basis is van opvoeding. Dus halstertje om, voetjes geven, meelopen. Als die basis eenmaal is gelegd, kun je zonder dat de paarden dagelijks in handen zijn, ze gerust drie jaar lang in de groep zetten. Ook in de groep komt er regelmatig een dierenarts, de dieren moeten naar de smid, worden geent enz. Mensen gaan hun dier opzoeken, er zijn regelmatig mensen bij. Al is het maar de eigenaar van het opfokbedrijf of diens medewerkers die een of twee keer per dag langs komen om te controleren op wondjes etc.

Ik kan me voorstellen dat een paard, dat deze basis niet of niet voldoende mee heeft gekregen, daarna drie jaar lang geen mens ziet, niet bepaald handelbaar is. Maar wees nu eens eerlijk: in Nederland is er nieteens de ruimte om een dier drie jaar lang zonder menselijk contact te houden.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 22:00

monty schreef:
Ik denk dat het niet de issue is of paarden in een groep opgroeien of in een stal.
De vraag is of paarden in een kudde thuis of in een kudde bij een opfokstal verschillen in gedrag tegenover mensen.
Ik zelf denk dat er geen waarheid is, het zal weinig verschil maken al ben ik wel van mening dat een paard 3 jaar de wei opflikkeren het gedrag niet goed zal doen. Met merries kan dat nog, maar met hengsten heb je dan een probleem.


Ik denk dat iedereen, en mezelf inbegrepen, begrepen heeft dat het hier echt gaat om het inscharen van een hengst in een groep hengsten van gelijke leeftijd, en niet de mix van verschillende geslachten en verschillende leeftijden in een kudde thuis. En het gedrag van een hengst in een groep met leeftijdsgenootjes gaat zeer zeker anders uitpakken, dan dat hij als pas gespeend veulen in een gemengde groep wordt geplaatst en daar onderaan de rangorde komt te staan. En wat betreft het de wei opflikkeren, zie bovenstaande reactie. Er moet gewoon een basis zijn...

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 22:06

Drie jaar "opflikkeren"??
Dat is hier nergens beweerd.
Ik neem aan dat; als je de moeite en het geld er voor over hebt je paard
bij een opfokbedrijf te laten opgroeien, je toch regelmatig even komt kijken hoe het met hem is.
En nogmaals: het is bewezen dat het opgroeiende paard beter af is in de
wei.
Wat willen we nu eigenlijk, een paard dat door langdurig verblijven op stal
een achterstand in zijn ontwikkeling oploopt, of een lichamelijk en geestelijk gezond paard dat mischien een beetje fris is??????

Wat betreft een gespeend hengstveulen in een gemengde groep:
Wij hebben een ruin en een merrie die al jaren samen geweid worden.
Maar een hengstveulen moet op tijd uit deze broer-en-zus-kudde anders wordt hij op een zeker tijdstip (hormonaal bepaald) weggejaagd door
de ruin. Omdat dit veulen de wei niet uit kan wordt deze dan
zeker vermoord door onze hengst zonder ballen.
Laatst bijgewerkt door Albert op 27-10-02 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 22:24

idd we hebben het hier niet over 3 jaar de wei opflikkeren.
dat is weer wat anders.
Als het bij de moerder staat wat hand mak maken.
Vast zetten van veulens doe ik verder nooit.
Als ze gaan hangen trekken ze zich voor het leven kapot.

Na het spenen de groep in.
En natuurlijk ga je kijken of er geen enstige verwondingen opgelopen zijn.
Ze krijgen ook hun entingen en wormkuren.
En de hoefsmid is in 3 jaar ook echt wel wat vaker nodig dan 1 x Lachen

En in de winter moet er meestal bijgevoerd worden.
Dus ook dan is er contact met de dieren.

Maar al dat gehaffel en gehannes.
Dat is meer voor mensen die zichzelf vervelen.
de paarden in een kudde zitten daar niet echt op te wachten hoor.

Verder word er vaak gezegt als ze 3 zijn moeten ze ineens wel alles en mogen ze dus geen paard meer zijn.

Bij mij gaan ook paaden die onder het zadel zijn gewoon de wei op hoor.
Dus dat verschil is niet zo enorm hoor.
Als die paar keer per week een kwartiertje rijden, wat langzaam uitgbouwd gaat worden.

En de enige paarden waar ik tot nu toe moeite mee heb gehad met zadelmak maken, waren de paarden die aan huis stonden.
De paarden in de groep hebben niet 1 x gebokt.

Toeval?
Denk het niet, want mensen die veel met jonge dieren werken zeggen allemaal hetzelfde.
En bij veel bedoel ik niet 10 paarden of zo.
maar ga dat getal maar heel erg neervoudigen Lachen

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 23:17

ik denk dat ik in het verleden al duidelijk gemaakt heb wat ik van NH vind (voor degene die het niet meer weten, zie: [VMR] Welke goeroe?? )

zelf heb ik het liefst een ouwe sjagerijnige uit zn bek stinkende boer. die probeert je niet te charmeren, niets te verkopen en zitten propvol met ervaring. dit even in tegenstelling met NH'ers.

over de opfok. een jong paard moet bij zijn soortgenoten staan, geen geleuter. zo niet, ontzeg je het paard een enorm stuk ontwikkeling. daar kan geen mens tegenop. het is onzin om je als mens voor te doen als paard. houd elkaar niet voor de gek en wees wat je bent, mens en paard.
Laatst bijgewerkt door SuperPepeijn op 27-10-02 23:19, in het totaal 1 keer bewerkt