bestaan er zuivere haflingers?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

bestaan er zuivere haflingers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-02 12:04

ik ken iemand die dat beweert, dat ze zelf twee zuiver haflingers heeft, maar nou had ik een tijdje terug een topic over halingers gevolgd en daar had ik gelezen dat ze met arabisch bloed zijn gekruisd.
is dat zo kan het zijn dat ze zuiver zijn en klopt het dat ze, ze weer zuiver willen fokken?

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 12:34

De haflinger is ontstaan door het kruizen van : een Oosterijks bergpaard x een Arabisch volbloed. Dus elke haflinger met papieren zal zuiver zijn, maar voert inderdaad Arabisch bloed.
Voor het verder verdelen van dit ras zullen ze ongetwijfeld weer arabisch bloed gaan gebruiken, hoe het dan staat met de ras zuiverheid weet ik niet.

Gr Natas

mate
Berichten: 188
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 21:04

wat ik weet is dat er idd wel nog originele haflingers bestaan. maar omdat we de eisen van het paard veranderd hebben zijn ze met arabieren gekruisd (misschien opnieuw). de moderne haflinger is wat slanker,lichter en minder compact.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-02 11:24

hmmm zal eens aan aranka vragen of ze de ouders weet van de haffies. zij verzorgt ze af en toe.

Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 19:31

De haflinger si idd ontstaan door kruising met arabier, dus alle haffies hebben arabisch bloed, alleen bij de een meer dan de ander,
je hebt 7 bloedlijnen in de haflingers en het is geloof ook zo dat de een meer arabisch bloed vertoont dan de ander.
Maar als die papieren heeft is het echt een volle haf!
Groetjes leonie

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 21:30

als een haf per definitie gekruist werd met een arabier, dan bestaan er heel veel zuivere hafs.
maar dat hangt ervan af wat je met zuiver bedoeld. zuiver van oorsprong of zuiver in de fokkerij. ik hou persoonlijk meer van het oude type, steviger etc, en die is zuiverder van oorsprong. dus het hangt ervan af

bianca5055

Berichten: 311
Geregistreerd: 08-10-02
Woonplaats: nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 17:46

Er bestaan ook haflingers die meer arabisch bloed hebben als andere. Dit staat dan op de papieren hoeveel bv 2,5 % of iets anders. Deze worden ook wel haflo arabieren of haflo-ers genoemd.
Deze zijn dan dus geen zuivere haflingers, maar ooit eens eerder met een arabier gekruist (een andere als de arabier Folie waar alle zuivere haflingers vanaf moeten stammen).

Ik hoop dat dit het een beetje duidelijker maakt.

Groetjes

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 14:31

De duitse Haflingers voeren vaak ook meer Arabisch bloed. Zij zijn namelijk langer doorgegaan met eht kruizen de 2 paarden. Heeft je haflinger een papier dat is het een volle haflinger anders mag het niet ingeschreven worden in het stamboek.
Verder ga ik helemaal met bianca5055 mee.
Jemoet dus op de papieren kunnen zien of ze zuiver zijn ofniet. Hebben ze geen papieren hoeft dat ook niet altijd te zeggen dat niet zuiver zijn.

Woestein

Berichten: 2844
Geregistreerd: 09-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 20:59

Woestein is een slanke Haf met een luxe hoofdje en een ras zuiver gefokte moeder en vader, dus uiterlijk zegt er niet echt veel over of ze zuiver zijn of niet.
Er zijn op dit ogenblik 4 goedgekeurde hengsten (waren vorig jaar nog een stuk of 6) die iets teveel % arabisch bloed voeren, dus een arabische of kruising voorouder hebben binnen de 6e generatie en dus niet "ras zuiver" zijn.
Maar die worden er rustig aan uitgefokt/ geselecteerd want het stamboek wil alleen nog maar "puur" Haflingerbloed hebben in de goedgekeurde hengsten, en dan komen er rustig aan ook wel pure merries.
Een kruising tussen een Haflinger en arabier is dus een Haflo-arabier en kan wel desgewenst papieren krijgen, indien de dekking geregisteerd staat, en kan dan ook mee doen aan een CK in de rubriek Haflo-Arabier.

Hoop dat het een beetje duidelijk is,

groetjes

Aranka

Berichten: 266
Geregistreerd: 15-12-01
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 21:38

hihi heleen, je hebt met heidi gepraat! nee ik weet niet wat de ouders zjin, ik heb alleen ongeveer 6 fotoboeken moeten zien van de vader en whitney als veulen maar hoe die hengst heet, ik heb geen idee. ik geloof dat die hengst van een kennis haar was ofzo.

M_99
Berichten: 320
Geregistreerd: 27-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 09:12

de ouders van mijn haffie zijn moeder: liona van het smalebroek
vader:marok

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-02 15:08

dus als ik het nu goed begrijp is de haf zuiver daar had ze gelijk in, maar zit er wel arabisch bloed in en daar had ze dus geen gelijk in.
moest het gewoon ff weten vind het erg intressante informatie. erg leuk om te weten. ik wist dit dus niet. wat was ookal weer de kruising precies?

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 16:18

Oosterijks bergpaard x arabisch volbloed

MirandaMax
Berichten: 172
Geregistreerd: 21-06-02
Woonplaats: Woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 19:13

sherif schreef:
De haflinger is ontstaan door het kruizen van : een Oosterijks bergpaard x een Arabisch volbloed. Dus elke haflinger met papieren zal zuiver zijn, maar voert inderdaad Arabisch bloed.
Voor het verder verdelen van dit ras zullen ze ongetwijfeld weer arabisch bloed gaan gebruiken, hoe het dan staat met de ras zuiverheid weet ik niet.

Gr Natas

Yep, klopt helemaal.