Vader of zoon?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Vader of zoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 10:31

Ik wil Ilindra volgend jaar graag laten dekken door een schimmel.
Nu zat ik zelf te denken aan Aktion, erg mooi paard en 75% gelders.
Maar nu kwam ook iemand met Pion, de vader van Aktion.
Volgens diegene is het beter om met Pion te dekken aangezien de moeder van Aktion net als Ilindra een massale Gelderse merrie was en daar dus Aktion uit gekomen is.
Klinkt ergens wel logisch maar zelf vind ik dat het Engels volbloed van Pion wat dichtbij komt.
Met Aktion zit ik toch wat meer naar de 100% Gelders bloed.
Wat is wijsheid????
Ik wil dus een massale schimmel die in het Gelders type blijft staan.
Voor foto´s van Ilindra zie m´n profiel.


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 10:44

Nou, ik ken 1 Aktion, en inderdaad: een massaal paard. Maar LOPEN! dat beest kan goed bewegen. Ik ken ook 2 Pion merries. De een is een heel licht gebouwd paard, en niet gemakkelijk van karakter. De ander is een massaal paard (een mooie merrie om ook eens een veulen mee te fokken) en met een superkarakter. uiteraard zijn al deze paarden schimmel. Aktion komt inderdaad uit een Akteur moeder. Akteur is holsteiner maar ook voor het groningerstamboek goedgekeurd. Inderdaad een type basispaard. Mijn Balzflug kwam ook uit een Akteurmerrie. Akteur is graag gezien in de bloedlijnen overigens, zowel door dressuurruiters als door springruiters. En Democraat dan, is dat geen optie voor jou? uit wat voor moeder komt die? Democraat is ook wit, ook van Pion.

De hond is de betere mens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 10:52

De moeder van Democraat is een Silvano X Periclesxx, dus weer dat Engels volbloed.
Democraat heeft dus aan beide kanten Engels volbloed, verder is het idd een leuke hengst.
Ik wil echter een Gelders papier bij het veulen en dan mag er nagenoeg geen Engels volboed in zitten.
Duits bloed is geen probleem, bij Ustinov heb ik ook een Gelders papier gekregen (moest er wel om vragen, kreeg eerst een rijpaard papier) en zijn vader is Hero een Hohenstein X Weltmeyer.
Daarvoor heeft ze 2 veulens van Hovenier (Gelders papier) en een van Fabricius (Tuigpaard papier) gehad.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 11:22

Onze Fons is ook een schimmel, en volgens mij zit daar niet zoveel volbloed achter. Hij staat ter dekking bij Jurrius in Vorden.


ONZE FONS Z- 0122-96, STB, 25 2 1996, 1.67 m. SCHIMMEL BR.GEB.

v. ALEXIS HANN , v. ONBEKEND

m. VIOLA STER PREF PREST

v. RIGOLETTO KEUR, m. MASONETTE STER PREF

mv. SENDBOTE HANN -- KURATOR II

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 11:32

aktion is de vader van exel mijn schimmel merrie. ik zou voor hem gaan met zijn mega hals. ik ben weg van hem. ze zeggen dat ze zo moeilijk zijn, maar ik ben dol op mijn eigewijze merrie hoor.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 12:58

Ik denk dat Aktion dan toch wel een hele goede optie is hoor. Vanwege die akteur moeder.

De hond is de betere mens

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 16:06

Citaat:
Ik wil dus een massale schimmel die in het Gelders type blijft staan.


Met Aktion krijg je een vierkante met een te korte hals.

Denk dan maar eventueel aan Nexxus, is:
Wallstreet x Aktion x Sultan x Gondelier

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 19:53

Met een betrouwbaarheid van 89 %; volgens de exterieurindex, fokt AKTION:

Halzen met een GEMIDDELDE lengte (dus niet korter dan gemiddeld maar ook niet langer!!!!!!!!)
En in de variatie rechthoeksmodel - vierkantsmodel ook precies het GEMIDDELDE dus niet extreem korter of langer!!!!!!

Jouw voorbeeld valt buiten deze index Troef. Aldus bezien staat er minsten 1 nakomeling tegenover jouw voorbeeld die langer in de rug is en een langere hals heeft dan gemiddeld.

Je zou als fokker toch moeten weten dat 1 afstammeling geen maatstaf is.

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 19:58

idd dat is zeker zo fab... Ik ken ook een Aktion, een mooi ding !!! zeker niet kort of plat of mega breed, maar een leuk ding om te zien, en die kan bewegen !!

Z1+4 !!!!
reserve kampioen M2 dressuur!!

knabbel
Berichten: 49
Geregistreerd: 20-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 19:59

Hoezo neem je niet de hengst Argus??? dat is een Pion X Jasper en heel veelzijdig. Deze hengst was tegelijkertijd Grand Prix dressuur en springen.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 21:46

Citaat:
Jouw voorbeeld valt buiten deze index Troef. Aldus bezien staat er minsten 1 nakomeling tegenover jouw voorbeeld die langer in de rug is en een langere hals heeft dan gemiddeld.


Dan zet Aktion toch maar eens op een basispaard, kun je lachen.

Je index was niet gebaseerd op basispaarden ,dame.

Aktion is niet voor niets naar Hongarije gehaald.
Daar paste hij op die "bloed"kruisings.

Citaat:
Hoezo neem je niet de hengst Argus??? dat is een Pion X Jasper en heel veelzijdig. Deze hengst was tegelijkertijd Grand Prix dressuur en springen
.

Ze wil toch geen bloed. Moet je net beginnen met Courville en Abgar samen. Misselijk

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 23:03

De index is gebaseerd op alle merries die in het stamboek zijn opgenomen. Alle Aktion nakomelingen die aangeboden zijn voor stamboekopname. Dus zowel bloederige paarden als meer 'eenvoudige' typen.

Waar haal jij je gegevens vandaan dan? Hoeveel nakomelingen van Aktion op basispaarden heb jij gescreend om tot deze uitspraak te komen???????? Ik kan 1 voorbeeld niet echt overtuigend vinden.
Ik wil ook niet zeggen dat Aktion me een ideale combinatie lijkt met een basispaard, maar we hadden het over de halslengte en ruglengte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 07:05

Waarom geen goede combinatie met een basispaard?
Ik fok geen rijpaarden maar geldersen, wat trouwens geen ras is maar eeen type.
Aktion staat goed in dat type en is voor 75% gelders.
Degene die mijn paarden ondertussen hebben gezien weten dat ik niets te klagen heb over front, maat en beweging Haha!
Deze 3 dingen vind ik erg belangrijk in een paard vooral omdat ik ook aangespannen rijd en de schimmel straks met Ustinov in het tandem komt.
Als je de foto´s van Ustinov bekijkt in m´n profiel kun je je wel een voorstelling maken hoe hij uit gaat groeien, daar past dus geen iel rijpaard naast.
Ook vind het karakter erg belangrijk, ik wil blije paarden met vechtlust die voor je willen werken.

Maar de vraag was hoe fok je eerder een Aktion-achtig type, met Aktion zelf of met z´n vader Pion?
De bloedvoering van Nexxus spreekt me ook wel aan en ik heb al een afspraak met z´n eigenaar gemaakt om hem een keer te gaan bekijken.
Straks ga ik nog even bij het KWPN z´n gegevens/afstammelingenrapport opvragen.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 07:57

Citaat:
Ik wil ook niet zeggen dat Aktion me een ideale combinatie lijkt met een basispaard, maar we hadden het over de halslengte en ruglengte



Je hebt de afgelopen jaren zeker nooit een hengstenkeuring bekeken.

Deze hengst heeft in binnen en buitenland voldoende kansen gehad om een waardig opvolger voor zich zelf te laten benoemen.
Zeker met zijn staat van dienst.

Maar waarom is dat niet gelukt?

Ik kijk nooit naar een exterieur index als gegeven.
Zeker niet bij oudere hengsten waar rapporten over zijn opgemaakt in de vorige eeuw.

Ik volg de nafok via de hengsten - merrie keuringen waarbij merrielijnen bij mij bepalend zijn.

Dus de merrielijn van de hengst x de merrielijn van de merrie.

Ilandra:

Citaat:
Duits bloed is geen probleem, bij Ustinov heb ik ook een Gelders papier gekregen (moest er wel om vragen, kreeg eerst een rijpaard papier) en zijn vader is Hero een Hohenstein X Weltmeyer.


Als je nu werkelijk een hengst wil zien die lengte grote en schimmel maakt, dan is dat Popcorn met het Pilotbloed.
Ik heb deze hengst zien opgroeien bij zijn moeder en hem vaak over de keien zien gaan.
Dat maakt indruk Tong uitsteken

Zie:

http://www.hengstparade.nrw.de/hengste/ ... mit=Suchen
Laatst bijgewerkt door Troef op 23-10-02 08:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 08:21

Lia volgens de exterieurindexen geeft Pion zelf wel eerder kortere ruggen door en ook wat kortere halzen.

Troef schreef:
Ik kijk nooit naar een exterieur index als gegeven.


Dat blijkt..............

Dit zijn vaste gegevens, de rest is natte vinger werk.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 08:25

Citaat:
de rest is natte vinger werk.


Voor een leek ja!

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 08:39

Troef schreef:
Citaat:
de rest is natte vinger werk.


Voor een leek ja!


Nou dan zou ik nu eens graag een prof hier aan het woord willen zien!

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 08:44

Citaat:
Troef schreef:
Quote:
de rest is natte vinger werk.


Voor een leek ja!


Nou dan zou ik nu eens graag een prof hier aan het woord willen zien!


OFF TOPIC.
Ruzie zoeker Misselijk

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 09:06

Troef schreef:
Citaat:
Troef schreef:
Quote:
de rest is natte vinger werk.


Voor een leek ja!


Nou dan zou ik nu eens graag een prof hier aan het woord willen zien!


OFF TOPIC.
Ruzie zoeker Misselijk

Ook off topic:

JIJ komt met niet ter zake doende en onprofessionele adviezen aandragen en gaat mensen die het niet met jou eens zijn uit zitten maken voor leken.

JIJ bent degene die beweert dat al die'leken' die jarenlang voor het stamboek de nakomelingen hebben gescreend het volkomen verkeerd hebben gezien en genoteerd, en dat jij als enige het beter weet.

En dan ben ik de ruziezoeker??????? Dacht het niet.

Maar het gaat er dus om wat Aktion nou werkelijk doorgeeft?????? Hebben de exterieurindexen gelijk??????? Wie is er professioneel genoeg om daar een zekerdere uitspraak over te kunnen doen dan???????

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 09:44

fabienne"]
[quote="Troef schreef:
Citaat:
de rest is natte vinger werk.


Voor een leek ja!


Nou dan zou ik nu eens graag een prof hier aan het woord willen zien!
[/quote]

Ja, hier ben ik! Tong uitsteken Knipoog Cool

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 09:51

Fab.

Een index is maar een klein hulpmiddel en dat vergeet je vaak.

Je ziet hem te vaak als een bijbel.
En die wordt door iedereen ook verschillend uitgelegd, vandaar dan maar voor mij geen bijbellezing.

Verder heb ik antwoord gegeven in mijn opinie op de vraag van Ilandra.
Zij wil geen bloed. Lang gelijnd, groot, etc.
En daar geef ik mijn mening over.
Nl. Ze heeft al Weltmeyerbloed dus dat klikt bij die merrie. verder heb je dan ook nog Aktion in Wallstreet zitten. En verder Sultan met zijn rijke hals.
En Gondelier als basis. Dus wat nog meer.

En Duitsland ook geen probleem vandaar Popcorn. ( Pilotbloed wordt weer veel gevraagd tegenwoordig)
Dus allemaal suggesties over haar vraag.

Citaat:
Wie is er professioneel genoeg om daar een zekerdere uitspraak over te kunnen doen dan???????


Jij in ieder geval niet.

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 13:41

Ilindra schreef:
Waarom geen goede combinatie met een basispaard?
Ik fok geen rijpaarden maar geldersen, wat trouwens geen ras is maar eeen type.
Aktion staat goed in dat type en is voor 75% gelders.
Degene die mijn paarden ondertussen hebben gezien weten dat ik niets te klagen heb over front, maat en beweging Haha!
Deze 3 dingen vind ik erg belangrijk in een paard vooral omdat ik ook aangespannen rijd en de schimmel straks met Ustinov in het tandem komt.
Als je de foto´s van Ustinov bekijkt in m´n profiel kun je je wel een voorstelling maken hoe hij uit gaat groeien, daar past dus geen iel rijpaard naast.
Ook vind het karakter erg belangrijk, ik wil blije paarden met vechtlust die voor je willen werken.

Maar de vraag was hoe fok je eerder een Aktion-achtig type, met Aktion zelf of met z´n vader Pion?
De bloedvoering van Nexxus spreekt me ook wel aan en ik heb al een afspraak met z´n eigenaar gemaakt om hem een keer te gaan bekijken.
Straks ga ik nog even bij het KWPN z´n gegevens/afstammelingenrapport opvragen.


het is wel ff off topic, mare heb in je profiel gekeken hoor. een plaatje is het zeg. en dat koppie Kwijl

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 13:45

Volgens mij heb ik hier nergens de illusie opgeworpen dat IK een prof op dit gebied zou zijn.

Natuurlijk moet iets als een exterieurindex alleen maar een hulpmiddel zijn, en niet zaligmakend. Maar het is wel een statistische weergave van een groot aantal observaties.
Hoe jij dan precies het tegenovergestelde hebben kunnen waarnemen, bijvoorbeeld als in ons voorbeeld m.b.t. Aktion, is mij dan een raadsel.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 21:41

Ik zou voor Democraat gaan, Pion fokt in de regel niet erg groot en ook niet zo'n fijn karakter.

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 bezoekers