Bonte welshen zuiver en toegelaten aan stamboek?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Lotteke

Berichten: 227
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: In een ''arm'' huisje maar met een ''rijk'' hart

Bonte welshen zuiver en toegelaten aan stamboek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 22:39

Hallo beste medebokkers,

ik ken een meisje die nog al eens over paarden praat en verteld
dus ook over haar welsh, en nam een foto mee,...
ik zag en keek en bleek dat hij bont was, en vroeg of hij ook echt
helemaal welsh was. Ze geloofde van wel en weet niet of het een
stamboek welsh is maar heb gehoord dat welshen niet bont mogen
wezen dus niet zuiver is?
Ik vroeg het me even af en hopen dat jullie me helpen met mijn
vraag

groeten Lotteke *D

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Bonte welshen zuiver en toegelaten aan stamboek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 22:43

Elke kleur, behalve platenbont is toegestaan.
Misschien heeft ze een pony met het sabinogen, en dus gewoon veel wit heeft?

IcePrincess

Berichten: 7742
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Re: Bonte welshen zuiver en toegelaten aan stamboek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 12:04

Vrij recent topic: [F-AM] [KG]Bonte welshen

aan het einde ging het de verkeerde kant op :+ maar er staat wel een hoop info in wat betreft welshponies met veel wit.

marrlinde
Berichten: 4276
Geregistreerd: 21-07-08

Re: Bonte welshen zuiver en toegelaten aan stamboek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 12:08

een van mn vz paarden, ook een welshje van nu een maand of 10 oud, hij is bruin, maar zn beentje en zn buik van onder zijn echt helemaal gespikkeld, heel veel witte stipjes en vlekjes,, op zn hoofd aan de zijkant heeft ie ook 2 kleine witte vlekjes. het wordt steeds meer.

maar hij is toch echt wel welsh hoor, nog een paar vlekjes op zn rug ofzo en hij is echt bont :)

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 15:45

Urielle schreef:
Elke kleur, behalve platenbont is toegestaan.
Misschien heeft ze een pony met het sabinogen, en dus gewoon veel wit heeft?

Platenbont is geen kleur maar een patroon ;)

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Bonte welshen zuiver en toegelaten aan stamboek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 19:28

-> WPC

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Re: Bonte welshen zuiver en toegelaten aan stamboek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 22:47

misschien staat ie wel ingeschreven als Welsh maar dan als part bred?

_Lotteke

Berichten: 227
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: In een ''arm'' huisje maar met een ''rijk'' hart

Re: Bonte welshen zuiver en toegelaten aan stamboek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 22:15

oke bedankt voor de informatie,

ik weet zelf niet veel over bont, aangezien ik me dat nooit
intreseerde maar ik vraag wel of dit toegestaan is:

alleen is het een wat donkere kleur bruin en is et een welsh natuurlijk...
http://www.mijnalbum.nl/Foto-JLSIQVMP.jpg
ik hoop dat jullie antwoord kunnen/willen geven want het
begint me meer te intreseren geloof ik..... ;)

Cynn
Fotograaf

Berichten: 14471
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 22:16

Op die foto lijkt het meer naar de neiging van een Tinker?

_Lotteke

Berichten: 227
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: In een ''arm'' huisje maar met een ''rijk'' hart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 22:18

lees even beter ;)
ik vertelde erbij dat het plaatje geen welsh was,
het ging me meer om het patroon bont en of het toegestaan was,
ik vond dit patroon het beste bij de bontvlekjes passen dan het paardje(welsh) waaar ik het over had..
dus nee het is geen welsh, het is een voorbeeld van het bont wat ik bedoel bij die welsh waar ik
het over heb en oof hij wel toegestaan is en een zuivere is... ;)

Muzefee

Berichten: 18461
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zuid-Friesland

Re: Bonte welshen zuiver en toegelaten aan stamboek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 22:26

'Ze geloofde van wel', zeg je. Dus er zit geen papier bij? Wordt moeilijk hem dan überhaupt als volle Welsh bij een stamboek in te schrijven. ;)

En inderdaad, zolang hij niet platenbont is kan hij er ingeschreven worden, maar zou het voor haar/de pony voordelen hebben? Just think about it. ;)

_Lotteke

Berichten: 227
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: In een ''arm'' huisje maar met een ''rijk'' hart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 22:36

ik heb geen idee Muzefee..., dat maakte me ook niet uit, ik wou alleen weten of het toegestaan was,zou wezen... maar het blijkt dat deze kleur wel kan worden toegsestaan?
http://www.mijnalbum.nl/Foto-JLSIQVMP.jpg
nogmaals,:DIT PLAATJE is een tinker, kijk naar het patroon.

Muzefee

Berichten: 18461
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zuid-Friesland

Re: Bonte welshen zuiver en toegelaten aan stamboek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 22:47

Ik vind het moeilijk te beoordelen vanaf een foto van een geheel ander paard. ;) Als hij platenbont is wordt hij NIET geaccepteerd.

PeeWij

Berichten: 3334
Geregistreerd: 21-06-06
Woonplaats: Vught

Re: Bonte welshen zuiver en toegelaten aan stamboek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 20:05

Dit is een typisch voorbeeld van een platenbonte pony. Deze zal in het Welshstamboek niet geaccepteerd worden!

_Lotteke

Berichten: 227
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: In een ''arm'' huisje maar met een ''rijk'' hart

Re: Bonte welshen zuiver en toegelaten aan stamboek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 21:03

oke ik weet genoeg, dank je voor de reacties

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:57

Ik lees net nog de website van het NWPCS. Bij NWR is platenbont verboden, maar bij WPBR zijn geen beperkingen over de kleur. Alles wat aan de afstammingseis van 12,5% voldoet wordt geregistreerd, dus zelfs een platenbonte kan in het WPBR. Ik ken wel platenbonte Welsh Part Breds, in Wales en in Amerika. Daar gaat het ook niet zozeer om of een WPBR al dan niet nog een beetje Welsh is, maar om aan te geven dat dat beetje kwaliteit wat er in het beestje zit wel van een Welsh af zal komen ;) Het NWR streeft wat dat betreft een hoger doel na.

Overigens, in Amerika kan je ook een muilezel laten registreren in het WPBR, mits de paardenkant van het dier aan het minimum voor de percentage voldoet. Technisch gesproken zijn dat namelijk ook halfbloed Welsh ponies. Ik weet niet precies hoe dat hier is geregeld. Of het relevant is, is iets anders. Als je die muilezel op de keuring inschrijft zal die namelijk toch geen hoge ogen gooien ;) En Foktechnisch is er al helemaal niks mee te beleven :D

esther83
Berichten: 159
Geregistreerd: 09-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:58

ik zag eind vorige week op marktplaats een "mooie Welsh Cob" zoals ie te koop stond,
bont, geen sokken en al helemaal geen massa en bot??!! ik heb de eigenaresse eens gemaild voor info, maar ze mailde terug dat het een uniek geval was en dat in het paspoort van de merrie stond dat ze bij het WPCV ingeschreven stond?!
Heeft of geeft het WPCV ook gewoon paspoorten uit bij het chippen? want dat lijkt me eerder het geval hier?!

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 09:07

mexxelan: kan ze ook de afstamming vertellen? want ik geloof dat het WPCV ook niet geregistreerde ponies aan een paspoort heeft geholpen in het verleden. Maar dat maakt een pony met een WPCV paspoort nog niet automatisch een Welsh ;) Edit: ik heb net nog de foto bekeken. Het is inderdaad geen Welsh Cob, dus het gaat hier gewoon om een ongeregistreerd dier dat toevallig een WPCV paspoort heeft.

marrlinde
Berichten: 4276
Geregistreerd: 21-07-08

Re: Bonte welshen zuiver en toegelaten aan stamboek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 18:39

als je welsh nou onder zn buik en op zn beentjes heel veel witte vlekjes heeft enzo? eigenlijk is ie van ondere bont, op zn hoofd heeft ie oook wat vlekjes, hij is toen ie een paar maanden oud was wel op de keuring geweest. maar ik weet niet of ie dan opgenomen is in het stamboek?? toen had ie trouwens nog niet zoveel vlekjes :=

PeeWij

Berichten: 3334
Geregistreerd: 21-06-06
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 21:18

Stamboekopname gebeurd pas op een minimale leeftijd van 3 jaar. Enkele vlekjes is iets anders als platenbond. Wat ook veel voorkomt bij welshpony's is sabino. Een voorbeeld hiervan is deze pony met als resultaten: sectie A kampioene op de regionale keuring van Gasselternijveen in 2008. Een jaar eerder was ze beste driejarige op de RK te Borger

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door PeeWij op 04-03-09 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

PeeWij

Berichten: 3334
Geregistreerd: 21-06-06
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 21:19

joostvangestel schreef:
mexxelan: kan ze ook de afstamming vertellen? want ik geloof dat het WPCV ook niet geregistreerde ponies aan een paspoort heeft geholpen in het verleden. Maar dat maakt een pony met een WPCV paspoort nog niet automatisch een Welsh ;) Edit: ik heb net nog de foto bekeken. Het is inderdaad geen Welsh Cob, dus het gaat hier gewoon om een ongeregistreerd dier dat toevallig een WPCV paspoort heeft.


Zo lopen er ook vele paarden en ponys rond met een KNHS paspoort. Met het invoeren van de chipverplichting is ieder erkend stamboek en de sportbond verplicht gesteld om dieren te voorzien van een paspoort en chip. Ook de niet geregistreerde dieren. Normaal gesporken zou de WPCV deze paspoorten een blanco voorblad gegeven hebben. Ik kan me best voorstellen dat er wel eens per ongeluk een paspoort is uitgegeven aan een niet geregistreerd dier met een stamboek voorblad.

_Lotteke

Berichten: 227
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: In een ''arm'' huisje maar met een ''rijk'' hart

Re: Bonte welshen zuiver en toegelaten aan stamboek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 22:11

ik vind dit wel leerzaam, zo leer je nog eens wat!

marrlinde
Berichten: 4276
Geregistreerd: 21-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 19:00

@PeeWij

bedankt voor je info ;) zo erg is het niet bij hem , maar je weet nooit hoe het nog gaat worden he :=
dit is recent:
Afbeelding

Afbeelding

de ander kant en zn buik heb ik geen foto's van, maar heb je een beetje in indruk ;)

hij is trouwens wel een ruintje sinds een paar weken, dan hoeft ie zeker niet in het stamboek of wel?

esther83
Berichten: 159
Geregistreerd: 09-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 12:37

PeeWij schreef:
joostvangestel schreef:
mexxelan: kan ze ook de afstamming vertellen? want ik geloof dat het WPCV ook niet geregistreerde ponies aan een paspoort heeft geholpen in het verleden. Maar dat maakt een pony met een WPCV paspoort nog niet automatisch een Welsh ;) Edit: ik heb net nog de foto bekeken. Het is inderdaad geen Welsh Cob, dus het gaat hier gewoon om een ongeregistreerd dier dat toevallig een WPCV paspoort heeft.


Zo lopen er ook vele paarden en ponys rond met een KNHS paspoort. Met het invoeren van de chipverplichting is ieder erkend stamboek en de sportbond verplicht gesteld om dieren te voorzien van een paspoort en chip. Ook de niet geregistreerde dieren. Normaal gesporken zou de WPCV deze paspoorten een blanco voorblad gegeven hebben. Ik kan me best voorstellen dat er wel eens per ongeluk een paspoort is uitgegeven aan een niet geregistreerd dier met een stamboek voorblad.


Ja, zo'n vermoeden had ik al, toen wij nog mini-appaloosa's fokten, had ik er 1 gekregen zonder papier, maar die heeft toen met chippen ook een paspoort gekregen van 1 van de stamboeken.
Onze Welsh Cobs zijn zuiver, maar het viel me op...

Hier een stukje uit de mail die ik terug gekregen heb, ik heb net naar de afstamming gevraagd, dus ben benieuwd wat voor antwoord ik daarop krijg..

--Nee ik heb haar niet geschoren,ook niet haar sokken.
Het is ook vrij uniek dat ze deze aftekeningen heeft en zeer zeldzaam
maar ze is echt een Welsh Cob en ook aangesloten bij de WPCV staat ook in haar paspoort.--