Waar opletten bij uitzoeken van een hengst?

Moderators: petraaken, Nicole288

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Barb

Waar opletten bij uitzoeken van een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-02 16:50

Waar moet ik precies op letten, wie heeft er nog tips en
wat houdt resusfactor precies in?

Jaike G. SPORT Z1+6 / Edou fan 'e Boppelannen SPORT Z2+0/ Tsjikke / Blossem

Bestel uw stickers, naambordjes en bedrukte kleding bij www.horseprint.nl

marleentjevb

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 17:00

het ligt een beetje aan wat voor merrie je hebt, merrie met veel bloed enz. dan kan je beetje gaan kijken welke hengst het meest geschikt is! wil je een dressuurgefokt veulen of springgefokt of allebei, voor allebei kan je het beste voor een allrounder kiezen bv. Karandasj (KWPN) ik weet niet wat voor ras jou merrie is maar ik hou me meer bezig met het KWPN. Op internet kan je ook veel info. vinden over bepaalde hengsten sommige hebben een eigen site zoals Olivi en OO Seven, hier vind je ook veel info over hun nakomelingen, als je het niet precies weet kan je ook het dekstation inschakelen die helpen je zoeken met het vinden van een geschikte hengst voor jou merrie, succes!

Don't love me because i'm easy, love me because i'm me!

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 17:09

of hij je aanspreekt en of hij jou merrie eventuweel zou kunnen verbeteren op bepaalde punte.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 17:54

De resusfactor
Tijdens je eerste bezoek aan de verloskundige Knipoog wordt een klein bloedonderzoek gedaan. Daarbij wordt onder meer je resusfactor vastgesteld. Deze is positief of negatief. Positief betekent dat er een bepaalde eiwitachtige stof in je bloed aanwezig is. Bij een negatieve resusfactor ontbreekt deze stof.
Als je resusfactor positief blijkt, is er verder niets aan de hand. (Ook niet wanneer je kindje resusnegatief bloed heeft.) Bij een negatieve resusfactor zul je tijdens je zwangerschap extra in de gaten worden gehouden. Er kunnen namelijk problemen ontstaan, wanneer je zelf een negatieve resusfactor hebt en de bloedgroep van je kindje resuspositief is.

De problemen doen zich voor, wanneer een gedeelte van het resuspositieve bloed van je baby terechtkomt in jouw resusnegatieve bloed. Tijdens de zwangerschap kan er weinig gebeuren. Het kindje in je baarmoeder heeft een eigen bloedsomloop, die losstaat van de jouwe. De kans dat jouw bloed tijdens je zwangerschap in aanraking komt met dat van je baby is dan ook klein.

Tijdens de bevalling is die kans echter tamelijk groot. Als er bloed van een kindje met een positieve resusfactor terechtkomt in het bloed van een resusnegatieve moeder, kan dit tot gevolg hebben dat het lichaam van de moeder antistoffen gaat aanmaken tegen het bloed van haar baby. Wanneer deze antistoffen via de navelstreng weer terechtkomen in het bloed van de baby, breken ze het bloed van het kindje af. Dit kan ernstige gevolgen hebben.

In de meeste gevallen ontstaan de problemen pas bij een tweede of latere zwangerschap. Als het resuspositieve bloed van de baby namelijk pas tijdens de geboorte in aanraking komt met het resusnegatieve bloed van de moeder, begint de moeder pas na de geboorte met het aanmaken van antistoffen. Deze kunnen dit eerste kindje dan geen kwaad meer doen. Ze kunnen het resuspositieve bloed van een later kindje echter ernstig aantasten.

Vroeger kon dit wel eens tot gevolg hebben dat baby’s werden geboren met geelzucht, bloedarmoede en/of met vochtuitstortingen onder hun huid. In de allerernstigste gevallen overleden deze kindjes vlak voor of net na de bevalling, omdat hun rode bloedlichaampjes werden afgebroken door de antistoffen uit het bloed van hun moeder. Sinds 1965 bestaat er echter een antiserum dat deze complicaties kan voorkomen.

Als blijkt dat jij een negatieve resusfactor hebt, wordt er rond de 30e week van je zwangerschap gekeken of je antistoffen tegen het bloed van je baby hebt aangemaakt. Als dat zo is, helpt een antiserum (bedoeld om om de kans te verkleinen dat je antistoffen aan gaat maken) niet meer. Er wordt in dit geval een ADCC test afgenomen door het CLB te Amsterdam (Centraal Laboratorium voor de Bloedtransfusiedienst) en er wordt vervolgens gekeken naar de relatie tussen de hoeveelheid antistoffen en hemolyse.

Uit deze bevindingen volgt een kansberekeningspercentage en aan de hand daarvan nemen de artsen wel of geen actie. Je wordt dan meestal doorgestuurd naar de gynaecoloog voor een echo om te kijken of je baby last heeft van vochtopeenhopingen. Je wordt gedurende de rest van de zwangerschap streng gecontroleerd in het ziekenhuis.

Na de geboorte wordt de resusfactor van het bloed van je baby vastgesteld. Als deze positief is, krijg je binnen 48 uur (nog) een injectie met het antiserum. Dit serum heeft tot gevolg dat je lichaam geen antistoffen zal gaan maken. Daarmee voorkom je problemen tijdens een eventuele volgende zwangerschap.

Vanaf het moment dat er algemeen gebruik wordt gemaakt van het antiserum, komt het bijna niet meer voor dat baby’s ziek worden als gevolg van een conflicterende resusfactor. Zolang je er maar voor zorgt dat je na elke bevalling, maar ook na elke miskraam, buitenbaarmoederlijke zwangerschap, vruchtwaterpunctie, abortus of een ongeluk, waarbij het bloed van je baby terechtkomt in jouw bloed, het serum krijgt toegediend.

Overigens heeft het merendeel van de mensheid een positieve resusfactor. In Nederland heeft slechts 16 % van de bevolking resusnegatief bloed. De kans dat je tot de risicogroep behoort, is dus tamelijk klein. Het serum zorgt ervoor dat je, ook wanneer je tot de minderheid met een negatieve resusfactor moet worden gerekend, beschermd bent tegen eventuele complicaties die hierdoor worden veroorzaakt. Bron:

http://www.babyinfo.nl/rubrieken/dokter ... factor.asp
Laatst bijgewerkt door Troef op 06-10-02 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-02 18:06

maar hebben paarden geen resusfactor, want volgens mij heb
ik ooit zoiets ergens gelezen??

Jaike G. SPORT Z1+6 / Edou fan 'e Boppelannen SPORT Z2+0/ Tsjikke / Blossem

Bestel uw stickers, naambordjes en bedrukte kleding bij www.horseprint.nl

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 18:09

Citaat:
maar hebben paarden geen resusfactor, want volgens mij heb
ik ooit zoiets ergens gelezen??

Even de vraag bij Medisch stellen Huilen

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 18:55

Paarden hebbben zeker wel een resusfactor maar even idd op Medisch stellen, daar hebben ze er meer verstand van...

Verder een hengst uitzoeken die kan compenseren op mindere punten van je merrie of juist de goede eigenschappen kan behouden. Denk aan exterieur, beweging, maat, karakter etc. Hiervoor zijn ook de indexen beschikbaar.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 20:16

je moet kijken of de extrieur van de hengst bij je merrie past en of het kan qua bloedlijn.verder zou ik er ook opletten wat voor nakomelingen een hengst geeft.

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 10:19

ff of topic. die resusfactor is toch niet bekend?

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 11:07

De tekort kommingen van jou`n merrie moeten de sterke kanten/punten van de hengst zijn.

Gr Natas

Ik rijd geen paard, ik heb de eer mee te mogen liften op de rug van mijn paard

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie