Moederlijnen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Moederlijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-02 17:04

Hmm, ook wel eens interessant: hoeveel weten jullie allemaal wel of niet van de moederlijnen van jullie paard en/of pony? Wij fokken nu al 4 generaties met dezelfde moederlijn en daarvoor zitten nog 9 andere generaties. Al onze ponies komen uit dezelfde moederlijn, en schijnbaar zit het wel goed met de lijn;) Onze lijn is die van Nora, een merrie die meer dan een eeuw geleden geboren is. Uit die lijn zijn alleen in Nederland al 5 A hengsten, 1 B hengst en 1 C hengst goedgekeurd, voorzover ik weet.

Overigens is onze lijn helemaal niet de meest succesvolle lijn. Daarvoor moet je bij de lijnen van Brunslow, Puss, Nance O'r Bryn, Fraser, Kitty, Twilight, Ystrad Jewel, Old Cwmclyn, Bowdler Beauty I of Vaynor Linda zijn. De meeste ponies van Greetje komen overigens uit de Brunslow lijn Knipoog

Ik heb er geen idee van hoe goed die grote paarden geregistreerd zijn. Hoeveel generaties gaat de gemiddelde warmbloed terug (sluit de volbloeden even uit, die zijn echt lang doorgeregistreerd)? Zijn er moederlijnen waaruit er al tientallen hengsten zijn goedgekeurd? Of juist ontzettend veel top sportpaarden?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 17:16

DE moeder van Paddy schijnt een paar dressuurpaarden te hebben gefokt die op hoog niveau lopen. ZE is als veulen daarom verkocht aan mensen die er ver mee wilden komen, maar toen ze te klein bleef hebben ze haar terugverkocht aan de fokker. Nu heb ik haar. Uit haar moeder komt ook een Akteur merrie, Fadonja, en die heeft een merrie gefokt die het heel geod heeft gedaan op de IBOP. Ik hou het dus wel ene beetje in de gaten en heb mensen die mij daarbij helpen. Ik heb vorig jaar op de markt een volle zus gekocht van die IBOP merrie. Die heb ik weer verkocht aan iemand bij mij op stal. De merrielijn heeft ook een bepaalde naam, ontstaan uit de stammoeder Donja. Nu eindigen al die namen dus op donja. Paddy heet eigenlijk Padonja.

Albert

Berichten: 5731
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 18:53

Op: www.gelderlanderhorse.nl onder het kopje afstammingsgegevens kan je de afstammingsgegevens van Ilindra en Lisavivera vinden. Haha!
Lisa zelf staat er niet op, maar haar moeder Coravivera wel.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 19:14

Hee, fijn, weer een interessant topic.
De Ulft komt uit een merrie die volgens mij puur voor de fok werd ingezet. Ze heeft zelf predikaten en heel de moederlijn heeft ook predikaten. Deze merrie heeft 1 goedgekeurde zoon en zoals ik al eerder heb verteld heeft onze Ulft ook aan de HK deel mogen nemen. Uit deze merrie stam, vraag me de naam niet, ik ben er nog steeds niet achteraan gegaan (moet nog gebeuren) zijn meerdere goedgekeurde zonen geboren (minimum van 11, ik heb niet alles bekeken). De merrie waar ik het verste op terug kan gaan is Grietje (Domburg x ?)---mina II-----inomina---anomia enz.
Dus weet iemand iets over deze stam dan zou ik het graag willen weten, zou ik erg leuk vinden.

Van een ander paard weten wij niet wie de moeder is.

De Florentijn is volgens mij niet uit een merriestam geboren. Maar er zit wel interessant bloed achter deze merrie (voor mij dan maar ik ben partijdig Knipoog ), ik zal hier later nog wat meer over vertellen.
Laatst bijgewerkt door chantal1 op 28-11-02 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 19:14

ik weet van onze moederlijnen best veel, bv wat voor predikaat ze hebben, kleur, sportprestaties, leeftijd, enz. Vind dat altijd best wel leuk, het zijn niet altijd de vaderlijnen he Knipoog Moederlijnen zijn ook intressant

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 19:33

Ik ga binnen kort een stammauskunft opvragen bij het Holsteiner stamboek, ik vindt het zelf ook wel belangrijk! Maar het wordt zo wel een uitermate dure hobby met 2 verzorgpaarden zo'n stammauskunft kost 51 euro, ik ga er misschien wel mijn eigen kerst cadeau van maken Lachen. Maar het is reuze interessant!

sioux

Berichten: 196
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 21:06

Ik ben blij dat we het eens over de moederlijnen kunnen hebben. Ik ben van mening dat de moederlijn net zo belangrijk is als welke hengst er gebruikt is vooral als je een merrie voor de fokkerij zoekt... en hengst zoek ik zelf wel uit maar een moederlijn daar kan je niet meer aan tornen.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 23:15

Volgens mij komt Apollo uit de Nikki-stam. Trouwens hier kwamen wel meer goede paarden uit.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 03:23

Pas rond 1880 werden de eerste welsh cobs geregistreerd in het Welsh Stud Book.
Daarvoor werden "cobs" voornamelijk geregisteerd in het Hackney Stud Book en Yorkshire Coach Horse Stud Book.

Ga ik kijken naar mijn eigen merrie's, dan fok ik met 2 lijnen.
1) Madeni (Trefeas) - Madeni Marged Ddu, Wnda Copper, Rephartox Mabyn Fflur, Rephartox Ceridwyn
2) Cathedine - Rephartox Sian

De Madeni lijn (en de Trefaes die daaruit ontstaan is) gaat terug naar Madeni Polly (1884) als eerste geregistreerde Madeni welsh cob in het Welsh Stud Book.
Daarvoor werden ze geregisteerd in het Hackney Studbook.
1 van mijn merrie's (Madeni Marged Ddu) is in directe lijn gefokt tot Madeni Duchess (1956) die via haar vader (Garibaldi Welsh Flyer) terug gaat tot o.a. Madeni Bell (1884).
Pluis ik verder de merrielijn van mijn eigen merrie uit, dan kom ik tot 1803.
En het leuke is dat heel veel van deze merrie's en hengsten zeer uitgebreid beschreven staan in verschillende boeken. Inclusief foto's en Stud cards.

Enkele bekende (oude) hengsten uit deze lijn zijn Garibaldi Welsh Flyer, Trefaes hengsten Domino, Toreth, Cymro Du en Spark.
De Madeni hengsten Welsh Comet, King Flyer en Black Prince.
Verder komen ook de hengsten Lyfni Hebog, Rhandir Cadno, Furthermoors Solomon en bijna alle Maesmynach hengsten uit de Madeni lijn.

De 2e lijn waar ik mee fok, gaat via Rephartox Sian terug naar de oude Cathedine en Aran lijnen.
Ook deze lijn komt uit op de Hackney's en de arabier Crawshay

De jonge hengst Nantgwinau Samson gaat via de merrielijn ook weer terug op Rhandir - Trefaes.

Ach ja, je moet toch wat doen 's nachts...

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 10:08

Velvet d'r moederlijn is terug te brengen tot de merrie Hesperia 3879 A fokfam 363. Ik heb me hier nog niet in verdiept, dus als iemand meer weet, alle info is welkom. Uit deze lijn komen diverse predikaatmerries, (Velvets moeder is echter predikaatloos), minimaal 1 goedgekeurde hengst nl. Wisconsin en meerdere goede springpaarden.

Ik vind de moederlijn wel interessant om verder uit te zoeken, maar het ontbreekt me een beetje aan de tijd en mogelijkheden. Zou die nieuwe CD-rom over merrielijnen iets zijn? Ik kijk met fokken ook naar de bloedlijnen en met welke hengsten er goede resultaten zijn geweest in de moederlijn. Hengsten genoeg, maar er is idd maar 1 moederlijn voor een merrie.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 11:13

Ik vind de moederlijn altijd bere interessant. De meeste goede paarden komen ook uit een goede stam. Van de hengst weet je vaak al veel, maar een beste hengst op een mindere merrie kan mindere resultaten geven. De merrie moet dus absoluut niet onderschat worden! Ik zou zelf ook niet snel fokken met een predikaatloze merrie. Er lopen zoveel lelijke uit sentiment gefokte beesten rond..

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 12:41

Gail schreef:
Ik zou zelf ook niet snel fokken met een predikaatloze merrie.


Velvet's moeder heeft op jonge leeftijd een ongeluk gehad, maar was een veelbelovend (spring)sportpaard. Ze was tijdens de stamboekopname op driejarige leeftijd nog wat ielig en aan de kleine kant (veel volbloed, die zijn over het algemeen wat later rijp) voor een predikaat en met een onregelmatig paard hoef je de jaren daarop niet meer voor een predikaat naar de keuring te gaan. Nu op 12-jarige leeftijd is ze wel weer rad, maar ze barst van de littekens aan haar benen, daar zijn ze volgens mij ook niet echt gecharmeerd van.

Het is echter wel een goede merrie met een mooie moederlijn, daarom hebben wij besloten om met een predikaatloze merrie te fokken. Ben ook erg blij met Velvet, nu ik haar moeder niet meer mag rijden heb ik in ieder geval een goed veulen, waar we met het oog op de sport en fokkerij veel verwachting van hebben. Ik hoop dat Velvet goed genoeg blijkt te zijn om een eigen lijn mee op te zetten, maar dat is allemaal toekomst. Ze moet eerst nog gezond en wel uit de opfok komen.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 12:56

Ik zei ook niet dat er niet héle goede merries zijn zónder predikaat Haha!

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 13:29

Gail schreef:
Ik zei ook niet dat er niet héle goede merries zijn zónder predikaat Haha!


Dat begreep ik wel, maar ik wilde toch even laten weten, wat voor ons een reden was om het toch te doen Knipoog .

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-02 13:37

Toen mijn vader Dyrin Tina kocht, was ze ook Predikaatloos en kwamen er in de hele lijn geen predikaten voor.. Nogal wiedes, want ze is in Wales geboren, en daar doen ze niet in predikaten.

De moeder van Tina zou in theorie in Nederland preferent verklaard kunnen worden op grond van haar nakomelingen.

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 14:25

Mijn merrie Kolebria (v. Ditmar) heb ik via haar moeder Ramona (v. Kristal) terug kunnen brengen naar Kolibria (v. Doruto) en Folibria. Verder terug weet ik het niet. Hoe gerenommeerd de merriestam is heb ik nog niet kunnen achterhalen. Wel kwam ik op de website van zangersheide het volgende stukje tegen:

Carthago Z wordt bestempeld als één van de beste springpaardenleveranciers in Europa gezien de vele talentvolle jonge produkten die reeds internationaal presteren. De afstamming van Cadanza Z voert aan moederszijde via de Furioso II-zoon Purioso, Safari (Farn) en Kristal (Wiesenklee xx) terug op de bekende Nederlandse Kolibria-stam. Uit deze familie komt eveneens de bij Studbook Zangersheide goedgekeurde hengst Lavendel (Ramiro Z x Lector) die wordt uitgebracht in de internationale springsport.

Maar nu heb ik dus geen flauw idee of het we hier over dezelfde Kolibria hebben Verward .

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 14:30

Ik heb materiaal gehad van de fokker over zijn bloedlijn van moederskant, heel interessant, het is een bekende merrie lijn uit Amor en zijn oma staat op Stoeterij Broere.
Zijn moeder en andere nakomelingen heb ik gedeeltelijk ook mee gemaakt. Zeer predikaatrijke lijn.
De Dossa-Nossa lijn... (Akteur x Le Faquin xx x Ulex)
hij komt dan uit een dochter van Candyboy...
(Candyboy x Akteur x Le Faquin xx x Ulex)
En paps is Havidoff een zoon van Clavecimbel.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 14:54

Macilda gaat terug op Nonda. Uit deze stam komen meerdere hengsten. Z
Laatst bijgewerkt door Yootha op 29-11-02 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 15:01

joostvangestel schreef:
Toen mijn vader Dyrin Tina kocht, was ze ook Predikaatloos en kwamen er in de hele lijn geen predikaten voor.. Nogal wiedes, want ze is in Wales geboren, en daar doen ze niet in predikaten.

De moeder van Tina zou in theorie in Nederland preferent verklaard kunnen worden op grond van haar nakomelingen.


Bij mijn pony's komen daardoor ook pas in de laatste 1 of 2 generaties predikaten voor.
Het voordeel van Wales vind ik wel dat daar veel meer shows zijn en dat alles heel goed geregistreerd wordt. Niet alleen de laatste jaren.

Als ik kijk naar de resultaten van de Royal Welsh Show van dit jaar komt de Overall Champion Gwynfeas Culhwch uit dezelfde lijn als mijn jonge hengst en komt de winnaar van de 8 jaar en oudere hengsten, Ebbw Amber Flash uit de merrie Cathedine Pride II, weer de Cathedine lijn...

Dus misschien geen predikaten, maar de laatste 100 jaar wel erg veel showwinnaars in de merrielijnen...

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 16:18

Een goede merrielijn is een primaire noodzaak voor een goed paard.
Maar... let je alleen op de predikaten die gewonnen zijn op de stamboekkeuringen? Of let je ook op de bruikbaarheid (en dan dus bijv sportprestatie). De stamboekkeuring is in principe alleen een exterieurkeuring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 17:36

Kawa stamt van de Oberlina (Keur, Pref.Prest.)stam af
Zij zorgende o.a voor de volgende nakomelingen


Het dressuur paard
Focus (Pele)

en de de internationale springpaarden

Eros (Pele)
Kwidanta (Quidam de Revel)
Kastello (Concorde)
Queen of Daimonds (Rigoletto)
Iris (Libero H).
Andretti (Ramiro Z)

Mocht iemand een foto hebben van Oberlina of Uberlina Schijnheilig Haha!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-11-02 23:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 18:48

Jantien schreef:
Een goede merrielijn is een primaire noodzaak voor een goed paard.
Maar... let je alleen op de predikaten die gewonnen zijn op de stamboekkeuringen? Of let je ook op de bruikbaarheid (en dan dus bijv sportprestatie). De stamboekkeuring is in principe alleen een exterieurkeuring.


Ik let op alle predikaten en niet alleen de exterieurpredikaten. Ik zou voor de sport bijv. eerder een veulen kopen uit een sport- of prestatiemerrie, dan een veulen uit een ster- of prefmerrie.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 11:15

Tiffy"]
[quote="Jantien schreef:
Een goede merrielijn is een primaire noodzaak voor een goed paard.
Maar... let je alleen op de predikaten die gewonnen zijn op de stamboekkeuringen? Of let je ook op de bruikbaarheid (en dan dus bijv sportprestatie). De stamboekkeuring is in principe alleen een exterieurkeuring.


Ik let op alle predikaten en niet alleen de exterieurpredikaten. Ik zou voor de sport bijv. eerder een veulen kopen uit een sport- of prestatiemerrie, dan een veulen uit een ster- of prefmerrie.
[/quote]

Een stamboekkeuring is meer dan een exterieurkeuring hoor! En een merrie die alleen maar mooi is maar niet kan lopen of springen wordt geen ster, laat staan keur! Tegenwoordig moeten ze daar een heel sterk achterbeen voor hebben én een sporttoets afleggen. Alleen het sportpredikaat zegt mij minder dan keur. Preferent is natuurlijk prachtig.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 11:19

Jantien schreef:
Een goede merrielijn is een primaire noodzaak voor een goed paard.
Maar... let je alleen op de predikaten die gewonnen zijn op de stamboekkeuringen? Of let je ook op de bruikbaarheid (en dan dus bijv sportprestatie). De stamboekkeuring is in principe alleen een exterieurkeuring.


Zijn moeder is keur, oma keur pref pres, overgrootoma keur pref pres,
dan zit er nog een elite merrie, een sport merrie en nogmaals keur pref pres achter...

Deze merries hebben zich bewezen in de fokkerij.
Oma staat niet voor niets op Stoeterij Broere.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 11:41

orri schreef:
Deze merries hebben zich bewezen in de fokkerij.


En daar gaat het tenslotte om. Wil nog een stapje verder gaan. Ook ik wil alleen maar een hengst uit zo'n bewezen moederlijn Knipoog