Ras?/Welsh?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 12:45

Dartmoor is toch niet vos???

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-02 12:47

Ik denk persoonlijk dat ze voor een shet (ook al kruising) te fijn beenwerk heeft.
Nou, ik wacht het nog even af.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 14:30

shet x welsh dan. weet bijna zeker dat er welsh in zit.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-02 14:47

Zannekin schreef:
Dartmoor is toch niet vos???


Klopt, een Dartmoor is bruin of zwart.
En ik kan echt niet geloven dat ze shet in zich heeft.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 14:49

nee ik zou het ook niet zeggen, maar als de anderen dat denken. oke maar er zit zeker welsh in.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-02 14:52

Ja, dat denk ik ook. Niet iedereen denkt het he. Haha!
Hmm, ok, welsh is dus wel vrij zeker maar voor de rest? Ik ga eens op zoek naar New Forest fototjes, misschien word ik daar wijzer uit.
Getverdemme, wat kom je toch enge dingen tegen als je over dat internet surft Huilen

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 15:07

huh wat dan?

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-02 15:10

Ff of topic, ik belande bij paarden die naar slachthuizen werden gebracht op niet zo'n sympathieke manier. Wil je echt niet zien. Misselijk gebeurde dus bijna echt en ik kan op zich wel wat hebben.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 15:21

ah wat erg ja. raar dat dat gewoon gebeurd he?

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-02 15:36

Ja, behoorlijk aso!

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 15:45

nee ik zal dat nooit begrijpen dat je zo dood kunt zijn in je gevoel en hoofd dat je zoiets kunt.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 17:42

Ik gok voor een cocktail. Een van alles wat dus..
er zitten eigenlijk niet echt raskenmerken in, vind ik. Dus niet dat je zegt van ja dat ras herken ik erin.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 18:23

hoi,

ik ben geen echte raskenner, buiten de shet's om dan, maar mijn oude pony die een kr. welsh cob/ arabier is lijkt hier w.bt. bouw enz. sprekend op, de kont, beenwerk en hoofd zijn vergelijkbaar, alleen is mijn oude pony wat groter.

gr.cissie

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-02 18:45

phoenix4ever"]
nee ik zal dat nooit begrijpen dat je zo dood kunt zijn in je gevoel en hoofd dat je zoiets kunt.
[/quote]

Nee snap ik ook absoluut niet, van mij mogen ze bij die mensen hetzelfde doen Boos!
Maar weer ff on topic Knipoog



[quote="cissie schreef:
hoi,

ik ben geen echte raskenner, buiten de shet's om dan, maar mijn oude pony die een kr. welsh cob/ arabier is lijkt hier w.bt. bouw enz. sprekend op, de kont, beenwerk en hoofd zijn vergelijkbaar, alleen is mijn oude pony wat groter.

gr.cissie


Waarempel, dat zou ook nog kunnen maar misschien heeft ze toch iets te weinig van een arabier weg en idd te klein?
Ik zit zelf nu te denken aan een Welsh x New Forest?
Van alles wat, tja, weet het niet?

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 23:32

Ik heb er geen idee van waarom mensen dat Shetlander erin zien.. Shetlanders worden niet zomaar 1.27m, ook niet in de kruising.

Laten we zeggen dat de duidelijkste aanwijzing haar OOG is.. Grote ogen zijn zonder meer het belangrijkste kenmerken van de Welsh, boven alle andere raskenmerken. Kijk maar eens goed: Ooit een Shetlander, Dartmoor, NewForest of Haflinger gezien met zo'n oog? Lang niet alle Welshes hebben zelfs zo'n mooi oog als deze pony..

Goed, ze heeft een wat lang hoofd.. Kijk eens naar oude foto's van Welsh ponies en vind er maar eens een hoop met korte hoofdjes.. zal moeilijk zijn.

Beenwerk en zo: lijkt me voldoende Welsh. Voor een sektie B is ze wat zwaar van model. Het zou dus ook een sektie C kunnen zijn.

Maar goed, alle gekheid op een stokje: Ze heeft ergens ras van gekregen, dus een deel van haar moet Welsh of Arabier zijn. Ze is zeker geen zuivere Arabier, ze zou een zuivere Welsh kunnen zijn. In speculatie wat de andere helft is, kan je uitkomen op vele rassen, zelfs exmoor is een optie. Haflinger en zelfs IJslander zou kunnen. Wat ik dan alleen me afvraag is het volgende: grote ogen fokken is bijzonder moeilijk, zelfs met een raszuivere Welsh. Ik geloof niet dat je in een generatie zo'n oog kan fokken met een Welsh kruising, tenzij het andere deel Arabier oid is.

Dus ik ga voor Welsh, kan zelf een klein uitgevallen B/C, B/D of A/D kruising zijn. Als ik daar aan denk, ze lijkt misschien wel een beetje op Rouwkuilens Freedom of zo Haha!

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-02 00:29

Dat oog, dat is wat ons ook al die jaren is opgevallen. Weet je, zelfs na al die jaren heeft ze dat nog, een bepaalde uitstraling ook. Vind het erg apart. Ik heb een beetje over welshes gelezen en ze valt wel in de karakter omschrijving.
Nogmaals hartstikke bedankt! Ik ben een stuk wijzer geworden!
Weet je toevallig waar ik een foto van Rouwkuilens Freedom vind?
O,ja, als ze zeg maar enthousiast hinnikt en kijkt lijkt haar hoofdje toch een stuk meer (eeh hoe zeg je dat?) arabisch. Ik bedoel, dan heeft ze veel meer expressie.

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 00:38

Ik vind haar echt een New forest typetje.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 12:25

Rouwkuilen's Freedom:
Afbeelding

Zelf zie ik er niet echt veel cob in.
Misschien nog een AxC kruising.
Als er B bloed in zit, blijf je dat erg goed zien. Je zal ook nooit een goede C kunnen fokken uit een BxD kruising. Al is het op papier dan een C, qua type niet...

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-02 15:20

Bedankt voor de foto!

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 15:21

ik sluit me bij joost aan, maar dat was vast al duidelijk.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 17:00

Hmm.. zie die Freedom er toch weer even wat anders uit dan ik dacht Haha!, maar toch: een heel andere Cob dan je vandaag de dag toch ziet, of niet soms? BxC is idd wel een optie. Freedom heeft trouwens duidelijk een kleiner oog dan chantal's merrie

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 21:20

joostvangestel schreef:
Hmm.. zie die Freedom er toch weer even wat anders uit dan ik dacht Haha!, maar toch: een heel andere Cob dan je vandaag de dag toch ziet, of niet soms? BxC is idd wel een optie. Freedom heeft trouwens duidelijk een kleiner oog dan chantal's merrie

De cobs zijn tegenwoordig iig een stuk vetter op de keuring...
Nu de vraag wat er 30 jaar geleden aan C's in Nederland rond liep, niet veel volgens mij.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-02 21:34

Ja, dat van dat oog viel mij ook op dat het oog van mijn merrie groter is. Ik heb trouwens nooit geweten dat men daar echt op fokte (ja, ik heb echt weinig verstand, niks dus, van pony fokkerij).
Eigenlijk zou de fokker dan toch iemand moeten zijn die er echt mee bezig was om zo'n oog te creeƫren (mag ik dit woord zo gebruiken) of heeft hij gewoon geluk gehad?