Gribaldi levert TOPPRESTATIES!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

gribaldi etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 23:13

chantal1 schreef:
Ik vind dat er behoorlijk veel Gribaldi's te koop zijn op het moment btw.

Ja dat klopt en ook dat Gribaldi ooit jong geweest is. Maar er is geen hengst in Nederland die zoveel gedekt heeft. Joop van Uijtert verdient de titel verkoper van de eeuw. Iedere fokker die je spreekt verteld dat Joop zei dat juist Gribaldi zo goed op zijn merrie past. Want hij geeft maat en een mooie kleur. En is betaalbaar want Joop hoeft het dekgeld niet met tig anderen te delen. Ondertussen is na al die jaren van de meest dekkende hengst de eerste zoon nog niet in Ermelo gearriveerd. En dat zijn kinderen zo gegeerd (?) zijn dat valt nogal mee, kijk de advertenties er maar op na je kan ze bij bosjes kopen. Dat alleen al is een reden voor een fokker om twee keer na te denken. Want wellicht voldoet het veulen aan de verwachtingen, maar de markt is al overvol. Wel of niet Gribaldi is niet the piont, zoek eens een hengst die ook past, maar iets origineler is.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-02 09:01

Heel wijs gesproken sarabande!!!!
Toch ben ik als fokker wel blij dat ik des tijd voor gribaldi gekozen heb, omdat het bij ons goed is uitgepakt.
Mijn veulen voldoet aan mijn eisen, en is tevens ook zeker niet te koop.
Er zijn wel 2 hengsten geweest die zijn aangewezen voor ermelo dus het klopt niet helemaal. Eentje is er nooit gekomen is verkocht en goedgekeurd in het buitenland. En eentje daar was het sperma niet goed van.
Maar mensen moeten niet denken dat iedereen die gribaldi kiest zomaar effe een hengst pakt. Wij hebben zeker voor hem gekozen, omdat wij vonden dat hij goed bij onze merrie zou passen. En naar mijn mening hebben we dat nog niet zo slecht gedaan!

Suzanne F.

Berichten: 49207
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 09:48

Dan zijn het 3...

Die Jeanette bedoelt is de Gribaldi x Daimler. Maar afgelopen jaar was er een Gribaldi x Cabochon en 2 jaar geleden een Gribaldi x Balzflug aangewezen.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Re: gribaldi etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 10:16

Ja, dat dacht ik ook, dat ze ermee naar je hoofd gooien.. Maar heb je er dan al één proberen te kopen? Blijkt dat veel goede nakomelingen niet te betalen zijn. Ik had me hier min of meer laten wijsmaken dat er veel te veel van zijn, niet verkocht raken etc. Wij hadden al spijt dat er een merrie van hem gedekt was. Blijkt nu dat z'n nakomelingen in het buitenland zeker gegeerd zijn, dat ze daar vaak niet te betalen zijn, alleen door de naam alleen al. Kwaliteit verkoopt altijd. Je moet maar een keer kijken hoeveel Donnerhalls of Weltmeyers er lopen, ook daar is al veel kritiek op geweest in het verleden maar voor de verkoop is dat nooit nadelig geweest. Je moet niet elke eerste beste merrie laten dekken door Gribaldi en dan hopen dat het veulen goed verkoopt, maar dat geldt uiteraard voor elke hengst. Hij is niet duur en daardoor wordt hij ook relatief meer ingezet bij merries van mindere kwaliteit, denk ik. In het week-end zag ik nog een zwarte beauty, kampioen merrie in Denemarken. Ik denk dat er wat minder geleuterd moet worden over hem in Nederland. Het is een hengst die een goeie naam opbouwt, internationaal, is in alle landen gekend, waarom er dan niet achter staan en tevreden te zijn als Nederlander ipv uit elk mouwsgat een negatieve opmerking te schudden.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

gribaldi etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 11:05

De vergelijking met die andere hengsten gaat wat mank Zannekin. Gribaldi heeft vanaf het moment waarop hij werd goedgekeurd tot nu toe zo'n 500 merries per jaar gedekt. Dat is nu dus 7 jaar. Als daar geen enkele goede tussen zou zitten zou dat wel heel triest zijn. En aan gebrek aan kansen en passende ruites heeft hij ook niet te klagen. Met trouble shooter Ed Gal doet hij dus wat er gevraagd wordt. De kritiek op Gribaldi is niet vooraf gekomen, maar nadat hij de hooggespannen verwachtingen niet waar maakte. En als je een Gribaldi zoekt, kijk in ieder willekeurig Nederlands Hippisch tijdschrift is mijn advies, hij staat in Nederland ter dekking en zijn kinderen worden hier geadverteerd. Of misschien gemakkelijker kijk eens op de diverse paarden advertentie sites. Tot slot een goed paard d.w.z. veterinair, talent en werklustig is altijd duur.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 11:23

De kritiek op die andere hengsten is altijd vergelijkbaar geweest, ook genetisch, de problemen daarrond etc. Ook van: al die merries, daar moeten toch goeie tussen zitten, hoor je vaak. Van Deniro wordt toch ook hetzelfde beweerd momenteel. Je moet gewoon veel nakomelingen bekijken, dan blijkt vanzelf wel wat de hengst doorgeeft en wat merrie-eigen is. Verder zal bij kruising met een ezel er nooit een goeie uitkomen.
Ik zoek geen Gribaldi maar had er een te koop. Misschien moeten die mensen hun paarden dan meer internationaal gaan verkopen. Ik heb alleszins een koper gehad die Gribaldi super vond maar die zei dat z'n nakomelingen (in Frankrijk dan) onbetaalbaar waren. Ik denk dus zeker dat er voor de goeie nakomelingen altijd markt is, ook al dekt die hengst enorm veel. Ik zou er ook niet voor terugdeinzen om op de goeie passende merrie opnieuw Gribaldi te zetten. Je moet niet kijken naar hoe en waarmee anderen fokken, als het past dan past het.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 11:30

Ik vind Gribaldi reuze imponerend onder Edward Gal, mou zou zelf niet snel een Gribaldi kopen en wel bijv. een Krack. Niet omdat Krack nu zo goed presteert en zo populair is, maar omdat hij goed bewegende nakomelingen geeft. Gribaldi heeft zelf niet zo’n super sterk achterbeen en fokt dat ook door: veel nakomelingen ontbreekt het aan kracht van achter. Hulde aan Edward Gal dat hij m zo super voorstelt, maar voor mij is dat dus zeker geen reden om Gribaldi als vaderdier te waarderen.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 13:29

Ik denk dat je best een paard koopt en geen afstamming. Of het nu een Krack is of een Gribaldi, je moet toch in de eerste plaats naar het dier zelf kijken. Verder zou ik juist voorzichtiger zij met paarden die Anky rijdt, die marcheren allemaal super. Zoals je al aanhaalde zijn de nakomelingen veel belangrijker maar toch denk ik dat Krack nakomelingen minder bekend zijn of gepromoot zijn in het buitenland dan Gribaldi nakomelingen. Hoe dat komt kan ik nu ook niet direkt bedenken.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 15:58

Krack liep ook al super onder een slechte ruiter.

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 16:09

Wij hadden van verschillende bekende dressuurhengsten afstammelingen te koop, en waar bellen ze allemaal om? De Gribaldi.
Was de minste beweger (maar absoluut niet een slechte) met 't mooiste hoofdje en is het snelst verkocht...

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-02 19:03

sarabande schreef:
Krack liep ook al super onder een slechte ruiter.

Hahaha
uhm heb je nick wagmans eens zien rijden!! Was een lachertje.
Ik heb krack afgelopen jaar nog gezien
Vind hem super slecht, ja ok lopen kan ie maar hij kan niet gewoon halthouden!!
Ik vind het geweldig hoe anky hem rijd. Maar ik denk dat de gewone mensen zo'n paard niet kunnen rijden. Hij is wel niet zo geweldig heet!
Ik heb toch wel leuke nakomelingen gezien. Wij hebben er niet mee gefokt vanwege het ogen incident. Maar wat mij nu ergert. Is dat die hengst pas zoveel is gaan dekken sinds anky hem rijd. waar fok je dan mee??
Met anky of de hengst???

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 19:05

Het draait allemaal om de mode Knipoog

*groot deel, niet altijd*
Laatst bijgewerkt door chantal1 op 28-10-02 19:06, in het totaal 1 keer bewerkt

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-02 19:06

parnassia schreef:
Wij hadden van verschillende bekende dressuurhengsten afstammelingen te koop, en waar bellen ze allemaal om? De Gribaldi.
Was de minste beweger (maar absoluut niet een slechte) met 't mooiste hoofdje en is het snelst verkocht...

Jep die ervaring heb ik ook. Enne effe over verkoop, zoveel staan er niet te koop> Wel veulens maar zoek eens gribaldi's die onder het zadel lopen die te koop zijn~~
Ik rijd nu z en ik moet het nu al tegen verschillende gribaldi's opnemen. Misschien komen ze niet op de keuring maar zijn levering aan goede dressuurpaarden heeft ie toch wel aan voldaan. En op de keuring doen ze het ook zeke rniet slecht!
Veel mensen kijken niet naar kwaliteit maar naar kleur hoofd en uitstraling en zeg nou zelf dat fokt ie!
Tenslotte wil het oog ook wat.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 20:33

Wel dat is allemaal een beetje wat ik bedoel. Hier worden kritieken gegeven op hengsten die niet altijd de markt vertegenwoordigen. Ik dacht ook eerst dat we van de Gribaldi niet af gingen raken, vooral door wat ik hier allemaal lees. Ik ging ervan uit dat de gemiddelde ruiter ook wel van die mening ging zijn. Dat blijkt dus helemaal niet zo. Gewoon een kwestie van weten. Knipoog

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 20:49

Zannekin

Citaat:
Ik heb alleszins een koper gehad die Gribaldi super vond maar die zei dat z'n nakomelingen (in Frankrijk dan) onbetaalbaar waren.


Maar wat voor een papier moet er dan bij zijn???

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 23:38

Hoe bedoel je dat, Troefje?

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 08:29

Zannekin

Quote:
Ik heb alleszins een koper gehad die Gribaldi super vond maar die zei dat z'n nakomelingen (in Frankrijk dan) onbetaalbaar waren.


Maar wat voor een papier moet er dan bij zijn???
_________________
Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............

Naar boven


Citaat:
Zannekin



Berichten: 434

Geplaatst: 28-10-02 22:38 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Hoe bedoel je dat, Troefje?



Die onbetaalbaarheid van jonge Gribaldis
Is dat met een Frans of Kwpn-papier.?

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 09:01

Dat heeft hij niet gespecifieerd. Ik denk wel dat de Fransen graag een papier zien waarbij ze zowel de moeder als vaderlijn herkennen en aangezien ze nogal chauvinistisch zijn.... Bij de mijne zat een trakehner papier dus ik denk niet dat het wat uitmaakte. Die ruiter zocht gewoon een toekomstig dressuurpaard maar de Gribaldis die hij in Frankrijk zag waren alleszins heel duur geweest. Dus als al die Nederlanders nu eens met hun Gribaldis (die ze toch niet kunnen verkopen) naar Frankrijk trokken....

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 09:05

Misschien is het handiger als ze eerst gewoon adverteren in Franse bladen Haha! , anders wordt de winstmarge wel erg klein Haha!

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 09:09

Citaat:
nogal chauvinistisch zijn


En daar zit het zelfde probleem als in Nederland.

Het papier!

Eerst het papier van SF of KWPN en dan pas het paard.
En dan pas mooi en zwart-- om maar met de woorden van Gribaldi-fan te spreken. Knipoog

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 09:34

Met een Duits papier kan je daar ook wel altijd terecht denk ik. Dat lijkt zo'n beetje een internationaal paspoort, speelt geen rol. Ik begrijp wel als je als Fransman wil fokken met je paard dat je ze ook ingeschreven moet krijgen en dat er op die manier wel gwikt wordt naar herkomst papier. Voor Duitse paarden is dat geen probleem blijkbaar, voor KWPN weet ik het niet.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-02 11:10

Troef schreef:
Citaat:
nogal chauvinistisch zijn


En daar zit het zelfde probleem als in Nederland.

Het papier!

Eerst het papier van SF of KWPN en dan pas het paard.
En dan pas mooi en zwart-- om maar met de woorden van Gribaldi-fan te spreken. Knipoog

Tja hahaha,
Ik weet het klinkt heel raar, maar toch is wat veel mensen willen in een paard. En het papier, dat ligt er maar net wat zo'n fransman ermee van plan is, voor de fokkerij zal het inderdaad niet echt ideaal zijn. Maar voor de sport maakt het toch geen donder uit!
Het gaat uiteindelijk eerst om het paard, daarna om het papier. Of koop je liever eenaard met een super papier wat kwa bouw, karakter etc neit aan de eisen voldoed die het apapier op verwachting doet verwekken.

Tja ik weet mensen hier in nederland willen soms gigantisch veel geld voor een papier betalen, terwijl het paard niets voorsteld.
Wat leven we toch in een aparte wereld!
(de paarden wereld is een aparte wereld!)