Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Born2BCrazy schreef:ik ben kort geleden bij een educatieve avond geweest..
ging ook over exterieur..
verschil wat ik heb kunnen onthouden:![]()
springpaarden zouden een korter pijpbeen hebben dan dressuurpaarden..

Dees schreef:Pijpbeen = onderbeen
Tussen kogel en hoef zit Kootbeen, die wil je voor soepele bewegingen liever weer wel wat langer zien.

. Maar goed het bovenste paard is echt springgefokt, heb ik hier op papier staan
. Nou nog iemand die een echt dressuurpaard op stand levert. randie schreef:spring gefokt paard
dressuur paard ( flemmingh)
http://www.elitedressagestallions.co.uk ... mingh2.jpg
vooral het front en de nekverbinding zijn verschillend. Mij is verteld dat springpaard meer horizontaal gebouwd zijn.
daniella74 schreef:Het enige wat ik weet is dat een schouder waaruit het been naar achter staat bijna nooit een goed springpaard geeft, kan mij voorstellen dat dat ook voor een dressuurpaard weinig ruimte in de beweging geeft. De overgang van schouder naar opperarmbeen moet ongeveer 90 graden zijn om een goed functionerd mechaniek te waarborgen zo wel opwaarts als neerwaarts (ruime) bewegingsvorm mogelijk te maken. Volgens mij zijn schouders niet groter of kleiner maar passen altijd redelijk bij de rest van het paard, de bespiering kan wel zwaarder/ meer ontwikkeld zijn.
[***] schreef:In de toekomst:
Springpaard: vaak schimmel, weinig hals, iets neerwaarts gebouwd, vlakke gangen.
Dressuurpaard: zwart of donkerbruin, 1.70 +, lange stelten, zwaaiend voorbeen, traag achterbeen.
Uniforme groep zullen beide nooit worden.
Senja_x schreef:Een van de kenmerken van een dressuur gebouwd paard is dat die opwaarts gebouwd is. Vaak hebben spring gefokte paarden een wat steiler achterbeen. Dit gaat niet altijd op maar uitzonderingen bevestigen de regel.