Keuringen en Predikaten.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Quir

Keuringen en Predikaten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-07 09:50

Heej,

Ik wil mijn nu 4,5-jarige merrie dit jaar naar de keuring brengen.
Ze is als 3-jarige ook naar de stamboekkeuring geweest en daar opgenomen als stamboekmerrie, helaas miste ze net een paar puntjes voor ster. (was te jong)

Nu wil ik het dit jaar opnieuw proberen voor ster, maar hoe gaan de keuringen in zijn werk precies en waar heb je keuringen voor ster? (ik woon in omgeving Eindhoven, dus Noord-Brabant) Kan je je merrie opgeven voor de CK? Of moeten ze eerst naar een andere keuring, enz..?

Hoe zitten de predikaten verder in elkaar?
Wanneer worden ze precies ster, voorlopig keur en hoe kan je ze daarna keur krijgen?
En wanneer is je merrie sport?

Ik wil haar ook gewoon in de sport blijven rijden en wil haar dus zelf keuringsklaar maken, als dit gaat natuurlijk! Maar wat gaat er dan vooraf, wat moet je doen om ze keuringsklaar te maken? Wat houd het voorbrengen in, enz..?

Ik hoop dat jullie antwoord op mijn vragen weten! Ben heel erg benieuwd. Lachen

Kit_for_ever

Re: Keuringen en Predikaten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 10:13

Het inschrijfformulier zit in de strengen, weet niet precies wanneer. Eerst ga je naar de stamboekopname, daar worden ze gemeten, aan de hand voorgesteld en moet je ze vrij laten bewegen en evt springen. Aan de hand van extrieur en beweging moet je een gemiddelde van 75-75 halen (als ik het goed zeg) dan word je merrie ster. Blijft ze daaronder, word ze opgenomen in het stamboek. Als ze ster is mag ze automatisch door naar de CK, hier kun je haar niet voor opgeven. Op de centrale keuring worden ze nogmaals op extrieur en beweging aan de hand beoordeeld en worden ze eventueel voorlopig keur. Als je merrie voorlopig keur is moet ze een IBOP of EPTM test lopen om in aanmerking te komen voor het Keur-predikaat. Als je merrie Z + winst is (ik dacht 5) word ze sport. Als je een Keur-merrie hebt die PROK goedgekeurd is, heb je een elite merrie.
Ik zou voor het keuringsklaar maken een tijd longeren, maar dat is persoonlijk over hoe jij denkt dat je de beste voorbereiding kan geven. De meeste paarden die al onder het zadel waren en waar ik bij ben betrokken bij het keuringsklaar maken hebben ze een tijdje niet meer mee gereden. Het voorbrengen op de keuring(en) zelf komt erg nauw. Ik zou dit aan een proffesional overlaten omdat het hier mee wel of niet goed gaat! Meer info kan je altijd vragen!

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 14:35

Heel erg bedankt!

Ik zit echt nog steeds te twijfelen of ik haar zelf voorbreng of laat doen. Omdat ze bij mij wel laat zien hoe ze kan lopen, maar bij een wat vreemder persoon helemaal niet. Maar ik heb zelf daar helemaal geen ervaring mee, dus toch nog maar even goed over denken dan.

Verle is wel al opgenomen in het stamboek, maar miste 2 puntjes voor ster doordat ze te jong oogde voor een toen 3-jarige.

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 08:41

Het voorbrengen kan je weer die paar punten schelen. Laat van te voren eens oefenen met degene die je op het oog hebt. Een proffesioneel iemand krijgt net zo goed die beweging er wel uit hoor! Het is vast niet het eerste 'moeilijke' paard wat ie aan zn touwtje heeft!

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 11:31

Quir schreef:
Heel erg bedankt!

Ik zit echt nog steeds te twijfelen of ik haar zelf voorbreng of laat doen. Omdat ze bij mij wel laat zien hoe ze kan lopen, maar bij een wat vreemder persoon helemaal niet. Maar ik heb zelf daar helemaal geen ervaring mee, dus toch nog maar even goed over denken dan.

Verle is wel al opgenomen in het stamboek, maar miste 2 puntjes voor ster doordat ze te jong oogde voor een toen 3-jarige.

wat waren haar punten?

van exterieur - stap draf galop - beweging- en springen?

het bewegen moet ze toch los doen?

dus wat heeft de voorbrenger daar dan mee te maken>

of is het geen KWPN?

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 11:39

haar score was 66 exterieur en 63 bewegen.....( van internet KWPN site)

dus 2 pt te weinig voor minimale exterieur score voor ster predikaat ....

Ze had dan voor de beweging 72 pt moeten halen ipv 63...

dus ze kwam als 3 jarige nogal wat te kort aan beweging voor ster predikaat....

Als ze nu haar vrije beweging beter laat zien,..heb je misschien wel een kans....

Ritmisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 11:45

sigrid1182 schreef:
haar score was 66 exterieur en 63 bewegen.....( van internet KWPN site)

dus 2 pt te weinig voor minimale exterieur score voor ster predikaat ....

Ze had dan voor de beweging 72 pt moeten halen ipv 63...

dus ze kwam als 3 jarige nogal wat te kort aan beweging voor ster predikaat....

Als ze nu haar vrije beweging beter laat zien,..heb je misschien wel een kans....

Puntenstelsel is tegenwoordig niet meer met een minimale score van 68 voor het exterieur (zie KWPN-site voor richtlijnen).

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 16:08

Ze had inderdaad te weinig op haar beweging.
Nu merk ik dus ook dat ze zich pas laat zien en durft te laten zien als er iemand langs haar loopt die haar vertrouwd. Ze is helemaal geen moeilijk paard, maar heeft gewoon iemand naast haar nodig die zij vertrouwd.

Dus dat zet mij aan het twijfelen. Haar exterieur is wel beter geworden, maar er mag nog meer spek op (komt vanzelf met het gras dadelijk). Ook was ze naar zegge té jong, ze toonde niet als een 3-jarige! Ze was dan ook nog geen 3 toen ze voor gebracht was.

Zelfs de dierenarts vroeg toen ze 3,5 jaar was of het een 2 jarige was. Dus zegt denk ik wel genoeg?

Veel zeggen dat ze wel ster waardig is, dat is dan ook de reden waarom ik het gewoon nog een keer wil proberen. Of het lukt of niet, dat maakt me niet uit, maar ik wi haar wel zo voordelig mogelijk voorbrengen natuurlijk! Maar ik twijfel dus nog steeds of ik haar laat voorbrengen of dat ik het zelf doe? Gewoon het feit dat ze iemand naast haar nodig heeft die ze vertrouwd...

Iemand tips??

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 19:03

Als je op de keuring zelf een voorbrenger aan zn jasje trekt, m 20 euro in zn handjes duwt loopt hij je paard voor je!

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 21:52

moet dit paard vrij bewegen??

of aan de hand???

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 11:30

weet wat je doet met zelf klaar maken als je je paard ster wil hebben moet je eerst te raden gaan bij mensen die er verstand van hebben tegenwoordig gaat niet meer zo makkelijk.

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 11:56

sigrid1182 schreef:
moet dit paard vrij bewegen??

of aan de hand???

Beide op de stamboekopname. Eerst worden ze gemeten en aan de hand voorgesteld op het harde. Daarna gaan ze naar binnen en moeten ze zich los laten zien. Eventueel op de CK en de NMK moeten ze alleen aan de hand.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 12:10

de 1e keer aan hand voorstellen op het harde gaat niet om de beweging, maar om de correctheid....en onregelmatigheid,....

en als het paard zich op het harde niet laat zien. Is er nog helemaal niets aan de hand..

De beweging word los in de kooi bekeken....dus de voorbrenger heeft daarin niet zoveel inbreng...

als het paard zich los niet laat zien, hoef je je geen illusie te maken...om naar de CK en NMK te gaan.....

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 12:47

sigrid1182 schreef:
de 1e keer aan hand voorstellen op het harde gaat niet om de beweging, maar om de correctheid....en onregelmatigheid,....

Neemt niet weg dat ook hier het paard zich mag tonen en dat het nog wel zonde is als dat niet goed gebeurd. En wat dacht je van het opstellen? Lijkt simpel, maar als je zo snel mogelijk je paard zo goed mogelijk op wil stellen zul je dit toch ook wel in de vingers moeten hebben.