kennis is macht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

grapjas

kennis is macht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 23:17

Met de benoeming van Wim Ernes (wiens expertise als jurylid buiten kijf staat) in de KWPN hengstenkeuringscommisie is net als met Daan Nanning weer gekozen voor iemand die zelf toegeeft weinig kennis van de fokkerij te hebben.Hierdoor neemt het monopolie op die kennis bij Arie Hamoen toe en daarmee zijn macht binnen de commisie.

vluggejip

Re: kennis is macht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 23:19

GRAPJAS Haha!

Malibu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 23:20

juist Haha!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 23:56

Moderatoropmerking:
Graag zinvolle berichten plaatsen of je mond houden, oneliners zijn niet toegestaan op bokt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 23:58

grapjas schreef:
Met de benoeming van Wim Ernes (wiens expertise als jurylid buiten kijf staat) in de KWPN hengstenkeuringscommisie is net als met Daan Nanning weer gekozen voor iemand die zelf toegeeft weinig kennis van de fokkerij te hebben.Hierdoor neemt het monopolie op die kennis bij Arie Hamoen toe en daarmee zijn macht binnen de commisie.

Jij zegt het, ik dacht het Clown

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 00:31

Pipo schreef:
grapjas schreef:

Jij zegt het, ik dacht het Clown

In het land der blinden is 1 oog Koning.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 00:36

Moderatoropmerking:
Graag zinvolle berichten plaatsen of je mond houden, oneliners zijn niet toegestaan op bokt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 00:43

Ik ben erg benieuwd hoelang dhr. Ernes in het keurslijf kan lopen van het KWPN en van dhr. Hamoen. Ben nog meer benieuwd wat er gebeurd, als hij een andere mening heeft dan bovenstaande.

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 00:52

Wim Versteeg verzorgd alle informatie over de bloed/moederlijnen van de hengsten, dus voor zover het die kennis betreft is het geen probleem dat Wim Ernes daarin wat minder thuis is. Daarnaast zit er nu wel iemand in de commissie die als behoorlijk "onafhankelijk" kan worden beschouwd, daar hij geen directe banden met een hengst of hengstenhouder heeft. Zoals dat bv. bij Sjak Laarakkers wel het geval is (Van Norel), hoewel dit in zijn beoordelingen overigens niet naar voren lijkt te komen.

Bovendien ben ik van mening dat we niet moeten streven naar drie fokkers (pur sang) in de commissie. De link met de topsport vind ik heel welkom, evenals de diversiteit in de commissie.

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 01:17

Wat ook welkom zou zijn is dat de heren die in een examen comissie zitten van een cursus voor fokjuryleden, wel de macht willen hebben namens het kwpn maar zelf daaraan niet deelnemen zowel niet als stamboek ook niet als persoon. Dan hadden alle jurleden in iig dezelfde basis kennis, daarbij genomen hun al aanwezige kennis, hadden ze als stamboek bij diverse mensen een betere indruk achter gelaten en zou de ontevredenheid die nu in deze discussie ontstaat wellicht verminderen...

Het komt nu over tenminste bij mij dat t puur om macht draait en niet zozeer om de fokkerij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 09:34

Ik ben het helemaal met MissHiss eens. Een frisse kijk is alleen maar positief. Fokkers en sportmensen hebben elkaars kennis nodig.
Dat er hier gelijk weer wat anders achter gezocht wordt vind ik typisch iets voor bokt en zegt ook eerder wat over de mensen die dit denken dan over de leden van de commissie.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 10:19

Ik vind het een zeer goede zaak dat er iemand uit de sport zijn licht eens over laat schijnen, we fokken sportpaarden tenslotte.

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 14:42

Ja, maar niet elk sportpaard is een fokdier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 14:44

[***] schreef:
Ik ben het helemaal met MissHiss eens. Een frisse kijk is alleen maar positief. Fokkers en sportmensen hebben elkaars kennis nodig.
Dat er hier gelijk weer wat anders achter gezocht wordt vind ik typisch iets voor bokt en zegt ook eerder wat over de mensen die dit denken dan over de leden van de commissie.

Er zijn al zo veel mensen met een frisse kijk gekomen en vlot weer gegaan. Dat zal zo zijn redenen hebben.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 15:22

[***] schreef:

Precies als het een fokker is is hij betrokken, als het iemand is die in de handel zit is ie betrokken, als het iemand is die veel paarden voor sommige hengstenhouders traint is ie betrokken......
Hebben ze eens iemand die niet bij al die zaken betrokken is, en toch weet wat voor paard de sport vraagt en veel ervaring heeft is het weer niet goed Slapen Dromen ............wellicht kunnen ze beter iemand zoeken die cavia's fokt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 15:31

Ik zie het probleem eigenlijk ook niet. Dus ik ga geheel met misshis mee.

Een sportpaard is idd niet altijd een fokdier, maar een fokdier moet wel een sportpaard zijn.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 15:46

Sammie schreef:
Een sportpaard is idd niet altijd een fokdier, maar een fokdier moet wel een sportpaard zijn.

Dat is er een om in te lijsten OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 15:53

grapjas schreef:

VOlgens mij is dit het onderwerp ter discussie. Of dhr Wim Ernes verstand heeft van een dressuurpaard of van sport twijfelt volgens mij niemand aan.

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 16:22

Pipo schreef:
VOlgens mij is dit het onderwerp ter discussie. Of dhr Wim Ernes verstand heeft van een dressuurpaard of van sport twijfelt volgens mij niemand aan.

Dat trekt hier toch ook niemand in twijfel? Wim Versteeg verzorgd en verzameld alle informatie over de bloed/moederlijnen van de hengsten, dus eigenlijk zie ik het probleem niet zo. Hoop dat Ernes goed in de commissie past. Toen Frenk Jespers werd aangenomen was er ook kritiek, familie van een hengstenhouder etc etc. Denk dat we toch wel kunnen stellen dat Jespers een heel waardevol commissielid is geweest.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 16:23

Dan gaat jullie discussie er vanuit dat Versteeg en Ernes domme onmondige watjes zijn, want de inbreng van de fokkerij gegevens is al toegelicht.

Nou daar kan je het mee eens of oneens zijn.
Ik denk niet dat mensen met zo veel ervaring en die zoveel gejureerd hebben, er geen eigen mening op na houden.

edit was antwoord op Pipo, maar MissHIS was me voor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 17:14

Ik denk zeker dat ze een eigen mening hebben, ik vraag mij alleen af in hoeverre dat gewaardeerd gaat worden gezien het verleden waarin diverse adviseurs zijn betrokken bij de commissie maar welke vrij vlot weer vertrokken.

Basvdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 17:32

Pipo schreef:
Ik denk zeker dat ze een eigen mening hebben, ik vraag mij alleen af in hoeverre dat gewaardeerd gaat worden gezien het verleden waarin diverse adviseurs zijn betrokken bij de commissie maar welke vrij vlot weer vertrokken.

wie waren de 'diverse' adviseurs buiten Poppelaars en Van Zanten? Die wisten van tevoren dat het om een proef ging van één jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 17:33

Basvdv schreef:
Pipo schreef:

wie waren de 'diverse' adviseurs buiten Poppelaars en Van Zanten? Die wisten van tevoren dat het om een proef ging van één jaar.

Poppelaars is eerder opgestapt toch?

Basvdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 17:35

Pipo schreef:
Basvdv schreef:

Poppelaars is eerder opgestapt toch?

dat was de vraag niet..wie waren de 'diverse' adviseurs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 17:38

Basvdv schreef:
dat was de vraag niet..wie waren de 'diverse' adviseurs.

Het woord adviseur word inderdaad al sinds korte tijd gebruikt. Maar ik doel meer op het feit dat er al jaren gezeik is, dat mensen in een bepaald keurslijf geduwd worden en dat je vooral geen eigen mening mag hebben of mag ventileren.

Jij weet toch net zo goed als ik dat er vaak zat gezeik is.