Een zwarte of bruine hengst die geen vos vererft?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 14:54

chantal1"]
[quote="fabienne schreef:
Chantal1 en Pipo, als fokker moet je wel degelijk rekening houden met de kleur, want anders zit je wel mooi te kijken met een fokprodukt dat geen hond wil kopen. Al kunnen ze nog zo goed lopen, ze willen nou eenmaal geen vos met hoge witte benen en een grote witte kop!


Dat hangt er van af op welke markt je inspeelt en welke type afnemers je zoekt. Ik kan me voorstellen dat de doorsnee ruiter graag "mee wil lopen" met de rest van de meute, op dat gebied ben ik een beetje anders en dat zou dus ook niet mijn doelgroep zijn.
[/quote]

Ga ik mee akkoord. Ik heb dit jaar mijn vosse trakehnermerrie laten dekken van Banditentraum (ook vos). Over de kleur heb ik geen moment nagedacht, enkel over de super bewegingen die hij vererft, z'n grootte die mooi compenseert met mijn merrie, enz....

Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 15:07

Als je goed leest dan staat ook dat Voltaire vossen geeft Verward . Uit onze Ramiro merrie hadden we vorig jaar een hengstveulen (Usher genaamd) en die was een vos. Owjah Wellington (maar die is al dood wel diepvries van beschikbaar) geeft ook vossen net als Lennard, kijk maar naar onze Voske <--- naam zegt al genoeg denk ik Verward . Maar wat iedereen zegt klopt wel kleur is niet belangrijk als het paard maar goed is, wij zijn dan ook heel blij met Voske Haha! .

Neeltje

Party!! Party!! Party!! Party!! Party!!

Mer1980

Berichten: 18834
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 16:15

Tsja ik heb zelf een vos. Ik hou er niet zo van, maar bewegen kan ze en ik doe haar niet weg. Haha!

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 17:35

s
Laatst bijgewerkt door janna op 01-04-22 08:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 17:54

Een goed paard heeft geen kleur!

Ik hield ook niet zo van vossen, maar ík heb uitgerekend een voshengst Jur laten dekken. En dat terwijl Jur zelf ook een vos als vader heeft (maar zelf is ze donkerbruin). Razinda is Kroonjuweel x Purioso (vos x vos), maar ze is 'gewoon' bruin geworden. Als veulen was ze zelfs net zo donker als haar moeder, Jur, nu is ze wat lichter, maar wel een mooie kleur bruin! Lachen
Maar als ze vos was geworden had ik het ook niet erg gevonden hoor. Toch blijven mijn favoriete kleuren donkerbruin/zwart en schimmel.

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 18:05

een goed paard heeft geen kleur...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 18:08

fabienne schreef:
Chantal1 en Pipo, als fokker moet je wel degelijk rekening houden met de kleur, want anders zit je wel mooi te kijken met een fokprodukt dat geen hond wil kopen. Al kunnen ze nog zo goed lopen, ze willen nou eenmaal geen vos met hoge witte benen en een grote witte kop!


Goh, ik fok al vrij lang, en heb 27 paarden staan, en heb vorig jaar nog een goede darwin verkocht, met grote witte kop en vier witte benen. Het moet gewoon goed kunnen lopen, en kleur is voor mij een minder belangrijk aspect.

Maar ik doe dan ook niet mee aan de bekende plaatjes fokkerij!
Kwaliteit is voor mij belangrijker dan kleur. En dat zeg ik als fokker zijnde

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 18:14

Citaat:
Maar ik doe dan ook niet mee aan de bekende plaatjes fokkerij!
Kwaliteit is voor mij belangrijker dan kleur. En dat zeg ik als fokker zijnde


Zouden we het dan toch op bokt mee mogen maken dat plaatjes fokkerij uit is en kwaliteit in.?

Of allebei, maar dat lijkt me moeilijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 18:16

Ik zeg niet dat plaatjes fokkerij uit is troef!!, ik zeg dat ik er niet aan mee doe. Net als vele andere dingen waar het kwpn wel aan mee doet Haha!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 18:20

chantal1 schreef:
Dat hangt er van af op welke markt je inspeelt en welke type afnemers je zoekt. Ik kan me voorstellen dat de doorsnee ruiter graag "mee wil lopen" met de rest van de meute, op dat gebied ben ik een beetje anders en dat zou dus ook niet mijn doelgroep zijn.


Ik ben bang dat dit wel de grootste doelgroep is waaraan de paarden verkocht worden. Er zijn er heel wat minder die aan de 'betere' ruiters verkocht kunnen worden, die het niet kan schelen wat voor kleur het paard heeft, als ze maar kunnen lopen.
Het is fijn als je zo elitair kunt zijn in je fokkerij dat je zelf je doelgroep bepaalt.
Helaas heb ik als simpel fokkertje die af en toe een veulentje fokt die status niet bereikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 18:25

Maar betekend dat voor jou Fabienne dat je het belangrijker vind dat ie een mooie kleur heeft, dan dat ie goed kan lopen?

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 18:32

Ik vind het erg belangrijk dat een paard een beetje redelijk kan lopen. Maar super lopen hoeft voor mij niet eens, ik vind dan het karakter nog belangrijker.
Paarden met super gangen zijn voor de gemiddelde paardenkoper toch niet te betalen.
Belangrijker vind ik dat een paard mij als ruiter aanspreekt, daarbij is het totaalplaatje belangrijk, goed bewegen is genoeg als je alleen maar op landelijk nivo rijdt....super beweging heb je niet allemaal nodig, het is vaak moeilijker te rijden, moeilijker te sluiten voor de doorsnee ruiter. En daar lopen er heel veel van.....
Bij dat totaalplaatje hoort voor mij ook de kleur.
Ik zie liever een bruine of zwartbruine dan een vos. Een schimmel vind ik wel mooi maar niet praktisch. En een paard met een lelijk hoofd zal ik laten staan, want dat hoofd is het eerste wat de stal uitsteekt als je ze elke dag een paar keer ziet. Al zeggen andere ruiters nog zo vaak dat je op de kop niet hoeft te rijden Lachen
We hebben zelf een vos gefokt die redelijk kan lopen. Als alles goed gaat ga ik met haar rijden volgend jaar, maar ik had liever een bruintje gehad, ik blijf dat mooier vinden......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 18:37

Tja, misschien ben ik dan toch vooruitstrevender dat ik beweging toch het allerbelangrijkste vind. En de illusie van iedere fokker is toch dat je een heel goed paard wil fokken, en steeds meer wil verbeteren. Heb zelf op dit moment een aantal vossen staan, maar erger er me niet aan. Zijn mooi paarden die goed kunnen bewegen. ( Jazzen)

Geval van meningsverschil.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 18:38

Citaat:
We hebben zelf een vos gefokt die redelijk kan lopen. Als alles goed gaat ga ik met haar rijden volgend jaar, maar ik had liever een bruintje gehad, ik blijf dat mooier vinden


......de 2 jarige merrie van Welcome x Festival ???

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 18:41

Ik heb ook al vaker gezegd dat ikzelf graag donkere paarden zie, liefst zwart. Ook donkerbruin of donkere vos vind ik mooi maar daar fok ik toch op!! En dan ben ik maar een plaatjesfokker, als ik me daar maar prettig bij voel. Ik wil graag een donkere dus dan kies ik een hengst die ik mooi vind en denk dat hij zowel qua beweging als kleur bij mijn merrie past.
Tuurlijk gaan bij mij eerst de bewegingen en aanleg en exterieur voor maar als ik moet kiezen tussen een zwarte of een voshengst met dezelfde aanleg, ga ik voor de zwarte...

Ik vind dat gewoon mooi en zeker als ik hem voor mezelf fok wil ik graag een mooi veulen, ik moet er tegen aan kijken en ik kijk liever naar een mooie zwarte....

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 18:44

Citaat:
En dan ben ik maar een plaatjesfokker, als ik me daar maar prettig bij voel.


Daar gaan we we weer.
Zo is dat niet gezegd voel je toch niet altijd tot jezelf aangesproken.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 18:46

Niet zozeer meningsverschil als wel andere motivatie en invalshoek. Ik kijk niet zozeer uit oogpunt van fokkerij als wel uit oogpunt van 'basis' ruiter. Dat heeft niets met vooruitstrevend te maken, maar met gewoon practisch zijn. Dat hele goede paard kunnen de meeste mensen toch niet betalen Lachen

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 18:47

Ja Troef die bedoel ik........die met die witte kop en 3 witte benen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 18:48

Als ik merk wat mensen tegenwoordig voor een paard uitgeven, nou das veel geld. En ook de amateur ruiter, koopt paarden van 20-30 duizend gld. En de echte aparte, moeten natuurlijk meer kosten. En het liefst wil je daar er zoveel mogelijk van fokken. Tenminste je probeert het, helaas lukt dat in de regel nog niet zo heel vaak. Maar een goed bewegend paard wil imo iedereen.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 19:07


Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 12:09


Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-02 14:59

Ik weet dus zelf ook dat je niet naar kleur alleen moet kijken, maar zijn er nu nog zwarte en bruine hengsten die geen vos vererven??????
Zodra ik er een stuk of wat weet, dan kan ik uit die hengsten kijken welke het beste op mijn merrie past!!!!

En natuurlijk heeft een goed paard geen kleur..., maar op de appaloosakeuring was ik er met een vos shabrakbonte merrie en een zwart veulen, en ik geloof dat ik nog nooit zoveel mensen heb gesproken op 1 dag die het veulen wel wilden kopen!!!! en dat terwijl het veulen 4 dagen oud was!!!
Mijn KWPN merrie (bruin) heeft tot nu toe 2 veulens gehad (beide bruin de ene zonder wit en de ander twee witte achterbenen en best apart papier..), maar voor beide is er hoogstens 1 koper geweest (niet dat ze te koop waren..)


Maar mijn vraag was of er hengsten zijn die geen vos vererven, graag op deze vraag antwoord.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 15:37

Ja Donja er zijn wel een paar hengsten genoemd hierboven!

jingo
Berichten: 13
Geregistreerd: 22-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 15:23

ik heb mijn appie met Inspekteur gedekt!! Als ik dan een solid krijg is het in iedergeval een donkere!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 15:42

Ik ken iemand met een zwarte merrie van Pele x Naturel (naturel is zwart). ze heeft dit paard met een zwarte hengst laten fokken, Osmium, uit een zwarte vader (Ferro). En er is een vosveulen uitgekomen. volgens mij kun je die dingen niet uitsluiten.