Goedkeuring tot dekhengst, hoe?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Myfairytale

Goedkeuring tot dekhengst, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 17:01

Ik heb een paar maanden terug een KWPN hengst gekocht van 1,5 jaar oud.
Dit is een heel mooi dier en heeft enorm ruime gangen.
We krijgen veel opmerkingen over hem en er zijn zelfs al mensen die een bod gedaan hebben (wij willen hem helemaal niet verkopen!).
Ook is er al een aantal keer serieus gezegd dat we met hem naar de hengstenkeuring moeten gaan en moeten proberen of hij een ggk dekhengst kan worden.

Nu weten we dat er ieder jaar heel erg veel hengsten aangeboden worden, waar er uiteindelijk maar enkele van goedgekeurd worden.
Wij zijn zelf zeer nuchter en hebben ook niet de illusie dat hij er doorheen zal komen, maar we zouden hem toch graag voor willen stellen om te kijken tot hoever hij zou komen.
Als (ja, als!) hij ggk zou worden zou het natuurlijk helemaal fantastisch zijn, maar zo niet, wordt hij mijn nieuwe rijpaard.

Mijn vraag is nu; wie kan mij alles over de weg vertellen die we moeten afleggen om hem eraan mee te laten doen?
Daarmee bedoel ik echt alles, zoals de leeftijd waarop hij aangeboden moet worden, waar, welke keuring, wat we voor die tijd moeten doen, kortom alles.
Ik heb ook al bij het KWPN geinformeerd, maar daar zijn ze niet zo heel spraakzaam helaas. Ook weten we dat je ze klaar kunt laten maken door anderen; ook daar willen we graag informatie over.
Eventuele links of boekentips zijn ook van harte welkom!

We willen eerst eens weten hoe alles in zijn werk gaat en ons een beetje orienteren, dan gaan we pas verder te werk.

Dit is een serieuze vraag en we zijn ons er van bewust dat het op helemaal niets uit kan draaien, maar wie niet waagt, die niet wint. Knipoog

AniekR

Re: Goedkeuring tot dekhengst, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 17:42

Neem eens contact op met Kajanus, die heeft dit jaar ook 2 hengsten naar de hengstenkeuring, die straks allebei naar de 2de bezichteging mogen...

Zij weet dus wel precies welke weg ze langsgaan, ook hoe lang ze al getraind worden en alles.

De stal waar ik sinds kort rij, hebben we ook 3 hengsten van 1,5 die volgend jaar naar de HK zullen gaan, maar heb dus ook nog niet eerder mee gemaakt hoe dat allemaal gaat.
Ben wel benieuwd naar jouw hengst, wat voor afstamming is het, en heb je er toevallig een foto van?

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 18:21

Dank je voor je reactie!
Het is een Obelisk X Metall, Matador X Ferro.
Heb helaas alleen een afschuwelijke foto in mijn profiel staan toen hij net uit de opfok kwam en we hem net opgehaald hadden.
Daar staat hij echt werkelijk op zijn allerlelijkst op! Bloos
Ik zal binnenkort wel even een paar foto's maken en een filmpje van hoe hij loopt.

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 18:36

Ik pb je wel even Haha!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 18:49

Het is dus een Obelisk x Metal, niet Matador x Ferro
Matador is de vader van Obelisk en Ferro de vader van Metal, dat schept wat verwarring.
Staat hij op paardenfokken.nl

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 18:54

sarabande schreef:
Matador is de vader van Obelisk en Ferro de vader van Metal, dat schept wat verwarring.

Aan de informatie te zien, zou het deze moeten zijn;
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=103314

Foto's in je profiel is hij idd niet optimaal Knipoog Maak idd maar eens foto's van hem binnenkort, ben erg benieuwd Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 18:56

Ben idd benieuwd naar nieuwe foto's. Hij komt uit een stamboekmerrie, dat is een nadeel voor de keuring.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 18:58

Dat zag ik idd ook al, maar verder in de moederlijn zitten nog wel predikaten...

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 19:06

Tha_Niekje schreef:
sarabande schreef:

Aan de informatie te zien, zou het deze moeten zijn;
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=103314

Foto's in je profiel is hij idd niet optimaal Knipoog Maak idd maar eens foto's van hem binnenkort, ben erg benieuwd Haha!

Ja, dat is hem en het zijn ècht afschuwelijke foto's Bloos

[***] schreef:
Ben idd benieuwd naar nieuwe foto's. Hij komt uit een stamboekmerrie, dat is een nadeel voor de keuring.

Is dat omdat het "maar" stamboek is en geen predikatenmerrie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 19:08

Ja idd. Er worden zoveel hengsten aangeboden dat je echt met wat goeds moet komen uit een goede moederlijn. Als je paard uit een stamboekmoeder komt moet hij dat kunnen compenseren met andere hele goede kwaliteiten. Een pré is het in ieder geval niet.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 19:48

Ok, ik begrijp het.

Kimmb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 20:01

Behalve dat Usie slechts stamboek is (Die kan toch nog ster worden neem ik aan, vooralook omdat ze zo jong nog is), is het volgens mij wel een goede moederlijn.
Er zijn 2 jaar geleden nog veulens geboren van Fiana mbv embryo transplantatie en de moeder is keur. Bovendien heeft usie 2 halfzusjes die keur en ster zijn.....

Ben benieuwd naar de foto's filmpje.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 21:23

Ja, rest van de moederlijn is wel goed.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 21:27

Myfairytale schreef:
Ja, rest van de moederlijn is wel goed.

Leg uit???

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 21:34

Tha_Niekje schreef:
Dat zag ik idd ook al, maar verder in de moederlijn zitten nog wel predikaten...

Zie: http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=103314

Kimmb schreef:
Behalve dat Usie slechts stamboek is (Die kan toch nog ster worden neem ik aan, vooralook omdat ze zo jong nog is), is het volgens mij wel een goede moederlijn.
Er zijn 2 jaar geleden nog veulens geboren van Fiana mbv embryo transplantatie en de moeder is keur. Bovendien heeft usie 2 halfzusjes die keur en ster zijn.....

Ben benieuwd naar de foto's filmpje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 21:39

Predikaten in de moederlijn maakt een merrie nog geen hengstenmoeder. Niet om je hengst af te kraken, maar om een hengst goedgekeurd te krijgen zul je met iets bovengemiddeld moeten komen. Je hebt mij nog niet overtuigd dat je paardje de tijd en het geld waard is om hem voor te brengen. Misschien na het zien van recente foto's.....

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 21:39

Maar kan iemand hier misschien plaatsen van hoe het iid allemaal in zijn werk gaat? en dan ook precies zoals gevraagd wordt vanaf welke leeftijd, wat, wanneer, en waar.

Ben namelijk ook erg benieuwd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 21:41

Dat staat allemaal op KWPN.nl De kosten voor bijv. een 1e bezichtiging staan vermeld in de In de strengen.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 21:50

[***] schreef:
Predikaten in de moederlijn maakt een merrie nog geen hengstenmoeder. Niet om je hengst af te kraken, maar om een hengst goedgekeurd te krijgen zul je met iets bovengemiddeld moeten komen. Je hebt mij nog niet overtuigd dat je paardje de tijd en het geld waard is om hem voor te brengen. Misschien na het zien van recente foto's.....

Nee, dat kan ook niet als je verder nog niets van hem gezien hebt lijkt mij.
En een goedkeuring hangt niet alleen af van de moeder lijkt me.
Nu graag weer meer ontopic, ik opende dit om antwoord op mijn vragen te krijgen, niet om te vragen wat iedereen van hem vind. Knipoog Sigaar
Ik zal binnenkort foto's maken en als het lukt een filmpje. Pling

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 21:50

cardy schreef:
Maar kan iemand hier misschien plaatsen van hoe het iid allemaal in zijn werk gaat? en dan ook precies zoals gevraagd wordt vanaf welke leeftijd, wat, wanneer, en waar.

Dat waren mijn vragen dus ook. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 22:01

Myfairytale schreef:
Nee, dat kan ook niet als je verder nog niets van hem gezien hebt lijkt mij.
En een goedkeuring hangt niet alleen af van de moeder lijkt me

Ik heb zijn papier gezien en de foto in je profiel, vind ik beide niet overtuigend. Verras me.

Met deze hengst gaat Kajanus het proberen:

viewtopic.php?f=10&t=707184

En hier staan de voorwaarden voor deelname aan de hengstenkeuring:

http://www.kwpn.nl/cms/index.jsp?menuId=138

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 22:04

Myfairytale schreef:
Dank je voor je reactie!
Het is een Obelisk X Metall, Matador X Ferro.
Heb helaas alleen een afschuwelijke foto in mijn profiel staan toen hij net uit de opfok kwam en we hem net opgehaald hadden.
Daar staat hij echt werkelijk op zijn allerlelijkst op!
Bloos
Ik zal binnenkort wel even een paar foto's maken en een filmpje van hoe hij loopt.

Ik ben tevreden met zijn papier en een hengstenhouder wilde hem voorstellen op de keuring, maar dan moest ik hem wel aan hem verkopen en dat wilde ik niet.
Daarom willen wij het nu ook gaan proberen.

Dank je voor de links. Haha!
Nogmaals, ik zal een paar goede foto's proberen te maken en eventueel een filmpje.
Ik weet het; hij staat echt monsterlijk op de foto in mijn profiel. Bloos

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 22:35

Zet hem eerst maar eens op de foto. Hoop Obelisken heb toch hier en daar een chippie. Het Ferro bloed is ondertussen wel sterk vertegenwoordigd en ik zie dat de moederlijn 2 x keer fokfamilie 289 heeft. Lijn van Ferro dus.

Hoe je een hengst op de keuring krijgt? Heel makkelijk, ik breng hem naar van Manen. Die zegt wel of niet doen. Zij maken hem klaar en ik betaal de rekening. Dit najaar voor het eerst en ik ben damn nieuwsgierig.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 22:48

Ok, we zullen hem laten rontgenen.
Kun je nog meer over hem vertellen? Haha! Dat je dat zo allemaal weet van die families!
Heb je ook een link voor mij van Van Manen?

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 22:49

cardy schreef:

Ik zal hier toch ook maar even een reactie plaatsen.
Wij doen de tweejarige hengsten eerst nog in de hengstenwei, maar halen ze na een maand of 4 er weer uit, dan even een weekje laten wennen en dan doen we de eerste stap.
De Keuring... dat is altijd vreselijk spannend de hengst komt dan rondom op de foto en dan maar hopen dat het allemaal goed is.
Helaas mag de dierenarts er niet zoveel over zeggen, want de foto's moeten in Utrecht beoordeeld worden door een speciale commisie.
Na een paar weken dan krijg je als het goed is een certificaat thuis met daarop de beoordeling van het beenwerk.
Als hij dan goed is en dan gaan we hem thuis alvast wat longeren, singeltje om een keer een hoofdstel in, maar dit kan je eventueel ook door degene waar je hem in training brengt laten doen.
Wij brengen ze dan bij Riekus en Ilonka Veninga in Stuifzand en die gaan er dan mee aan het werk.
En dan komt de eerste bezichtiging, weer spannend Haha!
Als je hengst dan goed genoeg is dan mag je door naar de 2de bezichtiging.
Maar eerst moet je je hengst nog laten onderzoeken op cornage en een klinische keuring dwz ogen, mond benen en ballen worden nagekeken.
Als dat allemaal achter de rug is dan is het wachten op de tweede bezichtiging, en dan maar hopen dat hij naar de derde bezichtiging mag en nog beter naar de 70 dagen test in Ermelo en hopen op goedkeuring..
Het is een hele lange spannende weg en het is niet altijd even goed voor je nachtrust Haha!

Wat wijs is dat je even de hengstentrainer even naar je hengst laat kijken of dat het echt wel de moeite waard is.
Want als hij niet goed op de benen staat oftewel geen goede stand heeft, dan is het zonde van je tijd en geld om hem klaar te laten maken..
Ik hoop dat jullie iets wijzer zijn geworden, ik leer ieder jaar weer wat bij.. en dit is pas het tweede jaar dat we onze hengsten voor laten brengen.. Bloos