Welke hengst bij deze Havidoff-merrie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dees

Berichten: 18913
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 10:31

Olivi, kan je duidelijk zien, heeft dat knikje na de schoft niet.
Dat is een lief dier die Olivi, maar gezien de bloedopbouw, niet direct mijn eerste keus voor een Havidoff... zo'n paard is vast niet geschikt voor een beginner dan. Maar als het voor jezelf is, en je houdt wel van wat pit, dan kan het een hele leuke combi zijn!

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-02 12:30

Mijn merrie is ondanks haar bloedopbouw, erg rustig van karakter. Ze moet natuurlijk nog wel gaan puberen, maar toch,....

Ik weet nog niet of ik het veulen zou houden of niet, maar zelf vind ik pit niet erg. Voor mij is een gezond, goed gebouwd veulen eerste keus. De beste paarden hebben een sterk karakter, dus dat schuw ik dan ook niet!

Nog meer favoriete dressuurhengsten??

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 17:36

Ga naar shows, wedstrijden en (afstammelingen)keuringen. Zoek in ieder geval geen hengst uit op basis van het mooie plaatje (foto)! Vooral de duitsers zijn heel sterk in spectaculaire hengstenfoto's, maar in het echt kan het dan tegenvallen.
Op basis van afstammelingen en het in levende lijve zien van de hengst vorm je je een veel beter plaatje van een dekhengst. Succes!

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 19:36

Ik weet niet of je merrie opgenomen is in het stamboek maar bij de stamboekopname wordt het paard lineair gescoord, mbv deze lineaire score kan je nagaan op welke punten de merrie verbeterd zou moeten worden. Dit leg je naast de indexen van de hengsten en je hebt een hele goede basis.

Ik zou zelf overigens nooit gaan fokken (hoewel zeg nooit nooit Knipoog) met een merrie die zelf niet minimaal ster is. Er worden al zo veel veulens geboren en het dekgeld is over het algemeen vrij hoog, het moet toch zeker wel de moeite waard zijn. Wat is eigenlijk het doel van het fokken: verkoop of eigen gebruik. Ook dit kan van belang zijn voor de hengstenkeus.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-02 00:31

Tja, de bedoeling zou eventueel voor eigen gebruik zijn, afhankelijk van het veulen natuurlijk! En mocht het zo zijn dat ik al mijn tijd kwijt ben aan mijn (dan 3 jarige) Velvet, zou ik de merrie eventueel met veulen verkopen. Of apart, als rijpaard,.... Tja, ik weet het heel eerlijk gezegd dus nog niet, maar het is immers nog 2,5 jaar weg.....

Toch wil ik nu alvast beginnen met orienteren, hoe meer ik weet, hoe beter!

Mijn merrie is nog niet naar keuringen geweest, heeft dus ook nog geen predikaten (dus ook geen ster). Mijn bedoeling zou ook zijn om haar eerst omhoog te rijden in de sport, dat kan nl. ook veel zeggen (toch??).

Dees

Berichten: 18913
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 10:01

Ja, uiteindelijk is de sportprestatie van veel meer betekenis dan een kwpn-kwalificatie. Maar het is best leuk en leerzaam om je merrie eens aan te bieden op zo'n fokdag, en je krijgt dan ook meteen zo'n liniare mee naar huis, voor de verdere studie Haha!
Het een sluit het ander niet uit, hoor, en vrij springen is niet verplicht, dus mag je overslaan..
Maar als je er zelf een beetje kijk op hebt, kan je zelf vaak ook wel zien welke onderdelen je toch het liefst iets aan je merrie verbetert zou willen zien. Ik kan me voorstellen dat je ze niet hoger wilt fokken, wellicht iets meer in het rechthoeksmodel. Inderdaad dat knikje eruit, dus je zoekt een hengst met veel front.
Hoe staat je merrie op de benen?, hoe is ze in stap? Hoe is ze in galop? Hoe verlopen haar lendenen? Allemaal kleine puntjes die heel misschien wel wat mooier mogen. Je wilt een hengst die daarop verbetert, zonder dat daarbij bijvoorbeeld de mooie dingen van je merrie (oa draf, als ik eht zo lees) te kort worden gedaan. En karakter mag ook meespelen in je beslissing...fok geen idioot, daar zijn er al genoeg van.... Knipoog

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-02 12:02

Dees schreef:
...fok geen idioot, daar zijn er al genoeg van.... Knipoog


Hahaha, tja om eerlijk te zijn was ik dat ook niet van plan,.... Haha!

Maar je hebt wel gelijk hoor!

Misschien dat ik er dan toch mee naar keuringen toe moet, maar is ze daar met haar 4 dan al niet te oud voor? Ik dacht dat je dat met de 3 jaar moest doen?? Verward

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 12:16

Je mag met elke leeftijd naar de keuring hoor... Knipoog . Dus dat kan volgens jaar altijd nog. Je moet wel gaan voordat je er een veulen uit fokt want anders krijgt het veulen geen vol papier maar komt ze in het reg. A. Op de keuring wordt ze in het stamboek opgenomen en evt. ster verklaard als ze goed genoeg is.

Enne, over die idioten fokken.... Haha! . Mijn merrie is volgens velen dus zo idioot: Balzflug x Pion x Amor x Vesins xx. Cool Ik vind het superbloed maar ze is idd een beetje gek ja, beetje steekje los.....Moeilijk om daar een hengst bij te vinden die daar een braaf veulen van maakt. Ik kan nou niet zeggen dat mijn Gribaldi veulentje zo braaf is geworden..... }>

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-02 00:17

Hahaha, ach ja, een beetje karakter mag er ook wel inzitten, zoals ik al zei,.... Zolang er maar geen ongelukken gebeuren zou ik zeggen,....

Maar is het echt zo dat mijn merie ster moet zijn, en dat het veulen dus reg. A krijgt als ze dat niet is???

Hmmm, dat zou ik heel raar vinden, dan zouden er toch behoorlijk wat paarden met reg. A moeten rondlopen, of niet? Want volgens mij zijn lang niet alle merries ster of andere predikaten??? Verward

Dees

Berichten: 18913
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 09:31

Buitenlandse merries worden voor het kwpn gezien als reg. A, hun veulens uit een kwpn-vader komen dan gewoon in het veulenboek.

Stel ik wil mijn belgische/franse [naam verwijderd] van Eros Platiere aanbieden op een keuring van het kwpn. Dan moet ik eerst met die merrie een aantal tests afleggen, pas daarna gaan ze kijken of ze stamboekwaardig volgens de richtlijnen van het kwpn is.
Dat is een heel geneuzel, en een frans paard is kwa exterieur gewoon niet een kwpn-er, dus je kan je afvragen of dat dan allemaal wel zin heeft. Wil ik uit [naam verwijderd] een kwpn-veulentje, dan moet ik er gewoon een kwpn-hengst op zetten.
Het kwnp mag merries van een ander stamboek die niet worden aangeboden op de kwpn-keuring niet afwijzen, zij zijn volgens de EU verplicht om die merries te zien als reg. A, immers zij mogen hun eigen stamboek niet als superieur over andere stamboeken beschouwen, dat geeft internationale frictie }>

tot zover, politiek in de paarden Haha!

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 12:29

Anoukie schreef:
Maar is het echt zo dat mijn merie ster moet zijn, en dat het veulen dus reg. A krijgt als ze dat niet is???


Nee, ze hoeft geen ster te zijn maar wel stamboek, dus in t stamboek te zijn opgenomen en dat gebeurt op de keuring. Als ze dan bij de beste stamboekmerries behoort kan ze ook ster verklaard worden. Merries die nog nooit voor de keuring geweest zijn en dus nog gewoon in t veulenboek staan, daar kan je beter niet mee fokken omdat het veulen dan in t reg. A komt. Op zich ook geen probleem maar als het veulen opgenomen is in het veulenboek is dat beter, zeker ivm verkoop.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 15:28

Suzanne F Schreef:
Citaat:
Op zich ook geen probleem maar als het veulen opgenomen is in het veulenboek is dat beter, zeker ivm verkoop.


Dat hoeft niet zo te zijn, alleen is dat zo wanneer de koper een "KWPN-er"
op papier wil hebben.

Maar voor de sport is het niet belangrijk.
Internationaal zoekt men prestatie met leuke bloedlijnen die presteren. En dan maakt het niet uit of er een KWPN,Oldenburg,Westfalen of Hannover-hengst de vader is.
Nl. Je moet er van doordrongen zijn dat je fokt voor de sport en niet voor een of andere KWPN bobo. Want die zal je produkt toch niet kopen.

Het was niet voor niets dat het KWPN vorig jaar de regels veranderde.
Dat wanneer je een A Reg.merrie met een KWPN-hengst eerst dekte was het produkt A-Reg.
Dat veranderde ze in KWPN.
Waarom? Omdat ze zagen dat 25 tot 30 procent van hun fokkerij straks zou bestaan uit A-reg.paarden.

Kortom: Het KWPN is een verzamelnaam van:
Kom Warmbloed Paarden naar Nederland.
Net als de RABO-bank dezelfde club.
RABO- Ruimt Alle Boeren OP !
Laatst bijgewerkt door Troef op 15-08-02 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 15:35

ben ik het niet helemaal mee eens troef reg A is totaal niet gewild op de internationale markt en voor hengsten en merrie keuringen zijn ze er ook niet blij mee geloof mij maar heb het meer dan eens meegemaakt.

En zoveel moeite is het niet om je merrietje op te laten nemen in het stb

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 15:45

Ik ben het wel met Wouter eens...

En mocht de merrie niet in het stamboek opgenomen worden, moet je je afvragen of het dan wel zo verstandig is om ermee te fokken.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 15:46

Citaat:
En zoveel moeite is het niet om je merrietje op te laten nemen in het stb



Je moet ze dan toch even de merrietest laten lopen.

Ik geef mijn paard niet aan een stel ongedoopte leerlingen van Deurne.

De merrietest hebben ze daarom ingevoerd,een werkgelegenheidsprojekt.

Als je het dan goed wil doen moet je een veulenboek merrie ook een merrietest laten lopen.

Dus een reg. A met merrietest is die beter dan een gewonen KWPN-er ???

Of wil die naieve koper gewoon een KWPN-papier met een paard er aan??

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 15:48

Citaat:
En mocht de merrie niet in het stamboek opgenomen worden, moet je je afvragen of het dan wel zo verstandig is om ermee te fokken.


Ze nemen alles in het stamboek,als het maar zieltjes en geld oplevert.

En ik zou dan eerder zeggen: Mocht ze geen ster worden,is het dan wel zo verstandig om er mee te gaan fokken..

Volgens het KWPN-inside is dat niet verstandig.!!

Ster wil zeggen "een beter KWPN-paard" met "aanleg" voor fok en sport. Volgens KWPN normen. en wat die dan ook mogen zijn.

Zeker als je in Brabant op de keuring het ene jurylid de andere zijn vet ziet geven, ten aanschouwen van het hele publiek. Daar de ene een ander oordeel over een paard had dan het andere jurylid.

Prestatie in de sport dat geeft aanzien.....

En geen dure Patrol met een trailer van 10000.euro waar een Salami-paard komt uitvallen.

Kijk maar op de wedstrijden je lacht je soms kapot.
Pa en Ma met kind, Patrol en trailer en een ezel die niet rond komt.
Goh, wat hadden we weer een leuke dag. Frusty

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 16:55

Zo volgens mij is Troef een klein beetje gefrustreerd??

De merrie hoeft geen merrietest te lopen hoor, is niet verplicht. Ze kan gewoon in het stamboek op worden genomen. En een merrie kan gewoon keur worden als ze in de sport goed loopt, ook daar hoeven geen Deurne kindjes mee te butsen....

Kleine moeite om met je merrie naar de keuring te gaan en haar in het stamboek te laten opnemen. Tuurlijk is t van belang dat we kwaliteit blijven houden in de fokkerij en als mijn merrie geen ster was geowrden had ik er waarschijnlijk ook niet mee gaan fokken maar als Anouk er nou gewoon een veullie van wil, laat haar toch. Als ie voor eigen gebruik is hoeft ze zich toch geen zorgen te maken over verkoop.

Tuurlijk draait het om de prestaties in de sport maar dat is maar zo relatief, bij de 1 is t een koe en bij de ander een wereldcrack. Het papier verkoopt toch.....met een veulenboekmerrie is het veulen gelijk al minder waard. Behalve als dat pard internationaal Prix st. georges loopt, maar hoeveel zijn dat er???

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 17:16

Citaat:
Ze kan gewoon in het stamboek op worden genomen


Een A-reg kan niet in het stamboek worden opgenomen
voordat ze aan de nodige verplichtingen heeft voldaan.

Je kan ze wel linaire laten scoren. maar dat is nog niet in het stamboek opgenomen.
Ze moet daarna nog steeds aan de eisen voldoen van merrietest en eventueel rontgen of het is sinds enkele maanden weeeeeer veranderd.

Vertel het me maar.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 17:35

Anouk schreef:

Citaat:
En ik ben geen lid van het KWPN, maar wat niet is kan nog komen,... Ik heb nl. ook nog een merrieveulen, waar ik later misschien ook mee wil gaan fokken. Die is helemaal Duits gefokt, heel duidelijk een merrie uit een doorgefokte stam. Ze is KWPN geregistreerd (reg. A), en daar zou ik dan een KWPN hengst op willen zetten, of een Oldenburger,.............


Dat was mijn uitgangspunt, het begin van de topic.

Conclusie:
Hengstenhouders die een niet KWPN-hengst c.q.niet erkende KWPN-hengst aanbieden, moet je zomaar niet mee gaan dekken!!!!!!
Waardeloos papier A-register.

Leuk voor veel hengstenhouders.

Moet je eens even kijken bij de KWPN veulenveilingen hoeveel A-registerveulens erbij zitten.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 20:20

Sinds wanneer moet een merrie de merrietest doen om opgenomen te worden in het stamboek Verward volgens mij moet ze alleen worden aangeboden op een opname-keuring, daar wordt ze lineair gescoord en afhankelijk van de punten voor de score (bouw en gangen) wordt ze opgenomen. Als de punten hoog zijn wordt ze voorgedragen voor een verdere keuring waar ze ster verklaard kan worden.

Dees

Berichten: 18913
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 22:29

soms moeten merries van een buitenlands stamboek eerst een soort prestatie-aanleg bewijzen eer ze bij het kwpn die merrie willen opnemen in het stamboek....hangt een beetje van de hengst af. Zo heb je ook een cornage onderzoek en nog eentje, ik meende rontgen onderzoek. Dat hoeft allemaal niet bij een merrie van een kwpn-vader, maar bij buitenlands gefokte merries ligt dat anders, omdat van die afkomst vaak niet genoeg gegevens bekend zijn.

OVerigens Troef, ik ken ook merries die zijn aangeboden bij het kwpn op een fokdag, die niet in het stamboek werden opgenomen, maar....dat waren inderdaad geen plaatjes....(understatement!)

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-02 00:01

Zooo, wel een leuke discussie,...... *zucht*

Nou heb ik nog een vraag, misschien dat ik het gewoon echt niet begrijp,.... Ik heb een paardenpaspoort van mijn merrie, gewoon een KWPN. Ook zitten er KWPN papieren bij, is ze dan niet gewoon ingeschreven bij het KWPN??? Ik heb het nu dus over mijn Havidoff merrie (waar ik het de hele tijd al over had,..Lachen ).

Kijk, mijn veulen is inderdaad Reg. A, met KWPN A registratie dus,... Daar zou ik wel de nodige keuringen, proeven etc. mee moeten lopen om ze officieel in te laten schrijven bij het KWPN.

Maar mijn Havidoff merrie toch niet??? Ik kan me nl. niet voorstellen dat mijn merrie eerst nog kweenie hoeveel testen moet afleggen voor het KWPN, als ze daar al in opgenomen is? Of zitten er aan het fokken hele andere eisen vast? Kijk, ik heb het niet over persoonlijke voorkeuren, zoals ster e.d., maar wat verplicht is?

Voel me echt blond nu Tong uitsteken, maar wie kan me opheldering geven????

En dan te bedenken dat ik alleen maar om een leuke hengst vroeg, hahahaha Schijnheilig *LOL*

Maarre, dank jullie allen voor de wijze woorden en raad hoor, alle info is welkom!!! Lovers

Dees

Berichten: 18913
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 09:34

Als je merrie nog niet is voorgebracht op een kwpn-fokdag en ze heeft wel een kwpn-papier, dan staat ze nog ingeschreven in het veulenboek. Dat is een soort voor-registratie, nog niet het echte stamboek.

Als je haar voorbrengt op de fokdag, zal jouw merrie als ik de foto's zo bekijk zeker wel in aanmerking komen voor het stamboek, wellicht zit er ook nog wel een sterrretje voor je in. Ik zou het zelf zeker proberen als ik jou was. Is leuk, en je kan een hengstenhouder bellen of hij op die dag je merrie wil voorbrengen, dat kost helemaal niet zoveel, willen ze vaak wel hoor.
Bij Havidoff hoef je dus niet allerlei testen en onderzoeken te laten doen alvorens ze haar willen zien. Dus, wat let je nog? Lid worden van het kwpn met ingang van 2003, dan krijg je mooi al die index-informatie toegestuurd en kan je zo meeden op zo'n fokdag....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 09:44

Uit ervaring, maakt niets uit of er een a register papier bij zit ja of nee, als je een paard met kwaliteit hebt, kopen ze hem toch wel.

Het Kwpn is een groot werkgelegenheidproject. Inderdaad heb ik ook al meerdere keren gezien, dat jury's het niet met elkaar eens zijn, dat ze eerst even kijken op het papier van wie het paard is....................en ga zo maar door.
Net als in het gewone leven, is het vriendjespolitiek, en elkaar de hand boven het hoofd houden.

Kwaliteit verkoopt voor de sport, en papier niet. Papier zegt wel vaak wat over de kwaliteiten van een paard, bij sommige bloedlijnen weet je vaak al wat voor soort paard het is, je kunt het natuurlijk mis hebben, maar je hebt een beeld.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-02 18:37

Ohw ok Dees, dank je wel voor de opheldering!!! Dan zal ik binnenkort eens gaan informeren bij hengstenhouders bij mij in de buurt Lachen.

Dan zal ik eens vanaf voorjaar 2003 me inschrijven en de keuringen in de gaten houden.... Dan maar het zekere voor het onzekere,.... Liever maar meteen goed aanpakken denk ik zo. Haha!

En verder moet ik eerlijk bekennen dat het vaak de sportprestatie is die de doorslag geeft, ook al verkoopt een paard zonder papieren natuurlijk niet zo goed als eentje mét papieren,.....

Ik vind mijn merrie nou ook niet bepaald een typische Havidoff afstamming, jullie wel?? Verward