KWPN denkt over nieuwe opzet FSP

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gomir

KWPN denkt over nieuwe opzet FSP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 23:26

http://www.kwpn.nl/php_apps/nieuws_alg_ ... lg_id=6633
kwpn.nl

In de KWPN Meerjarenvisie 2004-2008 is opgenomen dat er initiatieven zullen worden ontplooid om de betrokkenheid van leden te vergroten. Het stimuleren van fokkers van KWPN-paarden kan door middel van een Fokkerij Stimuleringsplan. Het huidige Fokkerij Stimulerings Plan (FSP) staat onder druk omdat een aantal grote hengstenhouders dit plan niet (meer) ondersteunt. Het Algemeen Bestuur heeft een projectgroep samengesteld om een KWPN Fokkerij Stimuleringsplan uit te werken.
Het doel is om door middel van het verstrekken van premies aan fokkers van goed presterende paarden de fokkerij van KWPN-paarden te stimuleren. In de concept-begroting 2007 is een budget voor uitkering van premies opgenomen van € 50.000,-. De financiering zal verlopen via een verhoging van de dekafdracht (die bij de hengstenhouder in rekening wordt gebracht) met € 2,- per dekking en een verhoging van de contributie met € 1,-.
Daarnaast zal er intensief gezocht worden naar een sponsor voor dit plan.

Wat vinden jullie hier van?

Karl66

Re: KWPN denkt over nieuwe opzet FSP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 23:27

Oeps, een moddie verbeteren heeft ook wel weer wat.

Dit topic staat al op voorpaginanieuws, ik zal wel even temmen Haha! Haha! Haha!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 23:34

Ik weet dat dit ook op VN staat Karl en temmen is dus niet nodig. Ik vind dit alleen ook duidelijk een fokkerij-gerelateerd onderwerp waar wel enige discussie over mogelijk is en daarvoor leent VN zich in dit geval imo minder.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 23:39

De zin het fokken van kwpn paarden bevorderen vind ik een vreemde zin. Het gericht fokken van topsportpaarden zou ik begrijpelijker vinden.
In Duitsland wordt het fokken met staatspremiemerries financieel beloond.
Het lijkt me beter om iets te bevorderen dan achteraf toevaligheden te belonen

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 10:18

Dat principe ken ik niet (het belonen van fokken met staatspremiemerries). Wat moet ik me daarbij voorstellen, ook in geld uitgedrukt.
Om even terug te komen op wat het KWPN nu voorstelt.
Ze zeggen nog niets over de vorm van beloning aan fokkers, maar het principe vind ik wel goed. Als fokker zijnde trek je altijd aan het kortste eind als het gaat om geld verdienen aan je fokprodukt. En nu is dat vaak ook het doel niet van de fokker, want voor de meesten van ons is het een hobby. Maar ik zeg altijd maar, zonder fokkers geen goeie sportpaarden.
Tuurlijk zitten er ook wel eens "toevalstreffers" tussen, maar ik vind toch wel veel sportpaarden gefokt door de bekendere fokkers.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 11:39

mbkaatje schreef:
Dat principe ken ik niet (het belonen van fokken met staatspremiemerries). Wat moet ik me daarbij voorstellen, ook in geld uitgedrukt.
Om even terug te komen op wat het KWPN nu voorstelt.
Ze zeggen nog niets over de vorm van beloning aan fokkers, maar het principe vind ik wel goed. Als fokker zijnde trek je altijd aan het kortste eind als het gaat om geld verdienen aan je fokprodukt. En nu is dat vaak ook het doel niet van de fokker, want voor de meesten van ons is het een hobby. Maar ik zeg altijd maar, zonder fokkers geen goeie sportpaarden.
Tuurlijk zitten er ook wel eens "toevalstreffers" tussen, maar ik vind toch wel veel sportpaarden gefokt door de bekendere fokkers.

Ik weet niet wat het bedrag op dit moment is in Duitsland, maar daar is achter te komen. Het belonen van een fokker voor een toppaard komt vaak achteraf. De fokker is oud of er mee opgehouden.
Beloon zijn/haar moed om geld in een merrie te durven steken (want een sport prok en evt dus elite merrie kost geld weet ik uit ervaring).

In de top zitten niet echt meer paarden van bekende fokkers wel is het zo dat bijvoorbeeld bij, ik noem een Broere, ieder paard naar topprestaties wordt begeleid dus de kans op een toppers bij hen is daarom groter, zij zitten ook niet echt op financiële ondersteuning te wachten geef ze een mooie beker of zo voor hun inzet.
Indien het stamboek het fokken met prok sport merries jaarlijks financieel zou ondersteunen zou de animo om dat te bereiken met een merrie veel groter zijn en derhalve de kwaliteit van de fokkerij omhoog gaan.
Dat lijkt mij een belangrijker streven dan toppers te fêteren.
Daarbij die zijn al bekend en staan al voortdurend IDS (al of niet KWPN gefokt Clown )

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 12:26

Zoals ik al zei in het topic op VN, vind ik het een rare manier om fokkers te belonen. Een fokker kan nog zo'n goed paard fokken, als er geen goede ruiter op zit, kan het ook in een weiland eindigen. En juist de paarden die qua achtergrond de meest onzinnige fokrichting hebben, kunnen hiervoor beloond worden, puur door toeval of werklust.

En zowiezo...dan is het nog maar afwachten. Ik denk dat ze het gewoon zo moeten laten als het is. Goed gefokte paarden, brengen toch het geld wel op, dubbele beloning in mijn ogen, dus niet direct nodig.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 12:30

Hermesdeux schreef:
En zowiezo...dan is het nog maar afwachten. Ik denk dat ze het gewoon zo moeten laten als het is. Goed gefokte paarden, brengen toch het geld wel op, dubbele beloning in mijn ogen, dus niet direct nodig.

Maar vaak niet voor de fokker die wel veel geld erin gestoken heeft om dat goede te bewerkstelligen, dus dat mag best beloond worden.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 12:48

sarabande schreef:
Hermesdeux schreef:

Maar vaak niet voor de fokker die wel veel geld erin gestoken heeft om dat goede te bewerkstelligen, dus dat mag best beloond worden.

Juist Sarabande. Meestal zijn de degene die eraan verdienen de ruiters, sportstallen of handelaren (soms zijn 3 personen in 1 persoon Clown ) Het initiatief om de fokkers financieel te belonen vind ik wel goed. Maar dan zou ik dat al op de keuringen belonen. bij het NRPS werd dit vorig jaar voor het eerst gedaan door extra geldprijzen te geven aan de winnaars van de rubriek voor de hengst en merrieveulens en voor de beste 3-jarige. Die geldprijzen vergoede toch vaak de hoge verplaatsingskosten die veel mensen moeten maken om naar de plaats van keuringen te gaan.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 13:06

Er zit wel wat hoor, in het Duitse systeem.Als het al jaren in Duitsland goed werkt, waarom het niet overnemen, of een gedeelte daarvan. Waarschijnlijk wil het KWPN "uniek" zijn.
Ik blijf er wel bij dat de vorm van belonen van de fokker bij goed presterende paarden toch ook wel wat hebben. Maar dan niet alleen bij deelnemers aan wereldkampioenschappen, maar ook bijv. Pavo of andere competities jong dressuur- of springpaarden, top drie op Nationale Merriekeuring enz.
Dat werkt ook sneller, dus vermijdt je de genoemde oude of gestopte fokkers. En je bereik veel meer fokkers.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 13:18

Wanneer je je fokkerij wilt verbeteren is het belonen van zulke rubrieken heel marginaal, Pavo wordt al jaren bijna volledig door hengsten gewonnen dus dan gaat het geld weer niet naar de fokker.
Maar fokkers belonen omdat ze met een merrie fokken die gezond is en gepresteerd heeft is veel lucratiever voor een stamboek dat de kwaliteit wil verbeteren.
Nu moeten de fokkers alles zelf betalen om hun merries op dat niveau te brengen.
Ik bepleit dit overigens al jaren.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 13:35

sarabande schreef:
Wanneer je je fokkerij wilt verbeteren is het belonen van zulke rubrieken heel marginaal, Pavo wordt al jaren bijna volledig door hengsten gewonnen dus dan gaat het geld weer niet naar de fokker.
Maar fokkers belonen omdat ze met een merrie fokken die gezond is en gepresteerd heeft is veel lucratiever voor een stamboek dat de kwaliteit wil verbeteren.
Nu moeten de fokkers alles zelf betalen om hun merries op dat niveau te brengen.
Ik bepleit dit overigens al jaren.

Als je het vanuit dat oogpunt zegt, begrijp ik jou standpunt. Heb je ook gelijk in, dat je daarop een opmerking plaatst.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 13:38

ik kan me hierin ook wel vinden, zou dan kiezen idd om de fokkers van 3-jarige merries die vooraan op de keuring lopen een extra geldprijs te geven, of eventueel fokken met elite merries bevorderen, maar denk niet dat er voldoende geld is om mee te betalen aan de kosten van het bereiken van dat predikaat van al die merries.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 13:56

In Duitsland krijgen zulke merries ieder jaar dat ermee gefokt wordt een bedrag. Hoe dat betaald wordt weet ik niet en ook niet of het stamboek afhankelijk is.
Maar het idee spreekt me wel erg aan, mits het vrijheid van hengstenkeuze inhoudt.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 14:02

Hoeveel elite merries zouden er in ned zijn, en nog voor de fok gebruikt worden?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 14:06

een stuk of 600?

das 83 euro per paard per jaar........

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 14:07

De hoeveelheid Elite merries is gewoon bekend

CGJ.......................... Haha!

Met hoeveel er gefokt wordt weet ik niet de moeder van mijn jaarling ging iig de sport in en die liep toen al Z, haar grootmoeder liep ook Z en werd doorgereden.
Z2 is een hoge eis voor een gewone fokker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 15:11

We zullen zien wat dit gaat brengen.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 15:22

Sarabande, jou pas gemaakte keus, hoeveel fokkers zouden anders kiezen omdat er wat tegenover staat?
Zouden ook veel fokkers zich gedwongen voelen om bepaalde keuzes dan te moeten maken?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 15:24

holly schreef:
Sarabande, jou pas gemaakte keus, hoeveel fokkers zouden anders kiezen omdat er wat tegenover staat?
Zouden ook veel fokkers zich gedwongen voelen om bepaalde keuzes dan te moeten maken?

Ik begrijp dit niet Holly, hoe bedoel je met pas gemaakte keus, ik heb Saar 4 jar geleden weggebracht omdat ik toen die keus al gemaakt had dat lijkt me niet pas.

Niemand hoeft zich ergens toe gedwongen te voelen, maar van een elite sport merrie is het gemakkelijker een veulen te verkopen dan zonder die prok + sport dus het is in het eigen voordeel.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 15:32

Pas of al lang, ik vond het mooi te lezen dat je die keuze maakte vanuit het paard gezien.
Omdat er iets tegen over komt te staan, vraag ik me af laten sommige mensen zich daar dan niet heel stiekem door leiden ipv naar het paard te blijven kijken? Is dat niet iets wat ook mogelijk is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 15:34

Tuurlijk is het sport en prok certificaat interessant. Maar er zijn zat merries bij, die maar heel normaal zijn. Bedoel: Je huurt een ruiter in die paarden gelijk in het Z mag uitbrengen, die stoomt zo dier klaar en start een keer op een klein vaag wedstrijdje in de buurt, waar de desbetreffende persoon naamsbekendheid heeft.

Zie hier .........de sportmerrie!

Dan toch liever een veulen uit een merrie met alleen een prestatiepredikaat! Of eentje die met de amateur van drie straten verderop in de sport loopt.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 15:34

sarabande schreef:
[

Niemand hoeft zich ergens toe gedwongen te voelen, maar van een elite sport merrie is het gemakkelijker een veulen te verkopen dan zonder die prok + sport dus het is in het eigen voordeel.

Waarom dan nog die paar Euro subsidie ?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 15:42

Pipo schreef:
Tuurlijk is het sport en prok certificaat interessant. Maar er zijn zat merries bij, die maar heel normaal zijn. Bedoel: Je huurt een ruiter in die paarden gelijk in het Z mag uitbrengen, die stoomt zo dier klaar en start een keer op een klein vaag wedstrijdje in de buurt, waar de desbetreffende persoon naamsbekendheid heeft.

Zie hier .........de sportmerrie!

Dan toch liever een veulen uit een merrie met alleen een prestatiepredikaat! Of eentje die met de amateur van drie straten verderop in de sport loopt.

Ik begrijp dat je het er moeilijk mee hebt, maar kijk eens wat er in de Z2 gevraagd wordt, dat sprokkelt een paard niet zomaar zelfs niet op een klein achteraf wedstrijdje. Trouwens om dit te voorkomen hadden wij voor een grote wedstrijd gekozen.
Nu weer on topic

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 15:46

holly schreef:
Pas of al lang, ik vond het mooi te lezen dat je die keuze maakte vanuit het paard gezien.
Omdat er iets tegen over komt te staan, vraag ik me af laten sommige mensen zich daar dan niet heel stiekem door leiden ipv naar het paard te blijven kijken? Is dat niet iets wat ook mogelijk is?

Holly een paard dat niet goed genoeg voor Prok is krijgt dat certificaat ook niet, sport vergt een aardige investering voor een fokker die zelf geen ruiter heeft. Maar de huidige markt en ontwikkelingen in de fokkerij maken wel dat wanneer een merrie daartoe in staat is en uit een interessante stam iedere fokker daar graag voor kiest.

Ceasario als die subsidie binnekomt is er alleen nog maar geinvesteerd, er is nog geen veulen geboren.