Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
mbkaatje schreef:Dat principe ken ik niet (het belonen van fokken met staatspremiemerries). Wat moet ik me daarbij voorstellen, ook in geld uitgedrukt.
Om even terug te komen op wat het KWPN nu voorstelt.
Ze zeggen nog niets over de vorm van beloning aan fokkers, maar het principe vind ik wel goed. Als fokker zijnde trek je altijd aan het kortste eind als het gaat om geld verdienen aan je fokprodukt. En nu is dat vaak ook het doel niet van de fokker, want voor de meesten van ons is het een hobby. Maar ik zeg altijd maar, zonder fokkers geen goeie sportpaarden.
Tuurlijk zitten er ook wel eens "toevalstreffers" tussen, maar ik vind toch wel veel sportpaarden gefokt door de bekendere fokkers.
Hermesdeux schreef:En zowiezo...dan is het nog maar afwachten. Ik denk dat ze het gewoon zo moeten laten als het is. Goed gefokte paarden, brengen toch het geld wel op, dubbele beloning in mijn ogen, dus niet direct nodig.
sarabande schreef:Hermesdeux schreef:En zowiezo...dan is het nog maar afwachten. Ik denk dat ze het gewoon zo moeten laten als het is. Goed gefokte paarden, brengen toch het geld wel op, dubbele beloning in mijn ogen, dus niet direct nodig.
Maar vaak niet voor de fokker die wel veel geld erin gestoken heeft om dat goede te bewerkstelligen, dus dat mag best beloond worden.
sarabande schreef:Wanneer je je fokkerij wilt verbeteren is het belonen van zulke rubrieken heel marginaal, Pavo wordt al jaren bijna volledig door hengsten gewonnen dus dan gaat het geld weer niet naar de fokker.
Maar fokkers belonen omdat ze met een merrie fokken die gezond is en gepresteerd heeft is veel lucratiever voor een stamboek dat de kwaliteit wil verbeteren.
Nu moeten de fokkers alles zelf betalen om hun merries op dat niveau te brengen.
Ik bepleit dit overigens al jaren.
holly schreef:Sarabande, jou pas gemaakte keus, hoeveel fokkers zouden anders kiezen omdat er wat tegenover staat?
Zouden ook veel fokkers zich gedwongen voelen om bepaalde keuzes dan te moeten maken?
sarabande schreef:[
Niemand hoeft zich ergens toe gedwongen te voelen, maar van een elite sport merrie is het gemakkelijker een veulen te verkopen dan zonder die prok + sport dus het is in het eigen voordeel.
Pipo schreef:Tuurlijk is het sport en prok certificaat interessant. Maar er zijn zat merries bij, die maar heel normaal zijn. Bedoel: Je huurt een ruiter in die paarden gelijk in het Z mag uitbrengen, die stoomt zo dier klaar en start een keer op een klein vaag wedstrijdje in de buurt, waar de desbetreffende persoon naamsbekendheid heeft.
Zie hier .........de sportmerrie!
Dan toch liever een veulen uit een merrie met alleen een prestatiepredikaat! Of eentje die met de amateur van drie straten verderop in de sport loopt.
holly schreef:Pas of al lang, ik vond het mooi te lezen dat je die keuze maakte vanuit het paard gezien.
Omdat er iets tegen over komt te staan, vraag ik me af laten sommige mensen zich daar dan niet heel stiekem door leiden ipv naar het paard te blijven kijken? Is dat niet iets wat ook mogelijk is?