hengst die valk of palomino doorfokt.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zoetje_

hengst die valk of palomino doorfokt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-06 14:51

Ik zit er nu toch echt over na te denken om mijn merrie volgend jaar of misschien eerder te dekken.
eerst wilde ik er een chique paardje, richting kwpn uitfokken.
maar daar ga ik nu niet meer achteraan.

ik zie nu liever een leuk beestje waar ik veel plezier aan beleef door gewoon leuk mee te kunnen rijden Knipoog
Mijn merrie is een vos, en daar wil ik graag een palomino of valk veulen uitfokken.

mijn vraag dus, welke kleuren fokken dat door? palomino? of valk? of toch een cremello hengst?

en welke hengsten zouden jullie kunnen aanbevelen Knipoog

ik had al gekeken naar ricardo v. Romantico
en ook naar Ivano.

het probleem bij ricardo en ivano is, dat ze E pony's zijn. en ik wil uit mijn merrie iig een E- pony of groter uitfokken.

heb je met een E- pony merrie en hengst de kans dat het veulen toch kleiner word? en hoeveel kans?

ja ik weet het.. heel veel vragen, maar je kunt maar beter goed voorbereid zijn Knipoog

Lise81

Re: hengst die valk of palomino doorfokt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 20:37

Hoe groot het veulen wordt ligt ook een beetje aan de voor ouders van de merrie en hengst. Als deze ook een beetje maat hadden komt het vaak wel goed. Om zeker te zijn zou ik dan toch een paarden-hengst kiezen. Maar met het kleurtje dat je wilt wordt het dan toch een beetje beperkt. Misschien een lusitano? Of over de grens kijken (Duitsland)? Er zijn veel Quarter-hengsten met een apart kleurtje. Maar ik weet niet wat voor type paard je bij je merrie vind passen/ welke punten je igg wilt verbeteren??

Zoetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-06 22:31

dat verbeteren van de punten kijk ik niet zo nauw naar, de merrie zelf is een kruising haflingerXarabier.
zo geweldig is ze dus ook niet gebouwd.
Hoe de ouders van de merrie zijn weet ik niet zeker, wat ik wel weet, is dat ze paardgefokt is.
ze heeft een groot hoofd in vergelijking met haar benen.

ik had ergens gelezen dat als je een cremello hengst gebruikt, je best veel kans had om een palomino te fokken, weet iemand hier meer over?

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 23:44

Ja, dat klopt. Een cremello heeft 2 verdunningsgenen. Een palomino is een vos + 1 verdunningsgen, een valk een bruine met 1 verdunningsgen. Een cremello geeft eigelijk altijd 1 verdunningsgen door. Dus krijg je altijd een palomino (da's fijn hé)
Een valk fokken uit een vos merrie is ingewikkelder, het kan wel maar de kans is klein. Volgens mij als je een valk vader hebt heb je dan kans op van alles (zwart, bruin, vos, palomino, valk, smoky-black)
http://www.doubledilute.com/main.html

Dus het wordt een cremello?

Arabier x Haflingers kunnen wel goed gebouwde paarden zijn, komt ook nog wel vaak voor. Zelf zou ik gaan voor een mooie quarter, maar dat komt omdat ik western rijd. Alleen quarters hebben niet veel maat.
Lusitano heeft meer maat, zoals deze. http://www.centro-lusitano.nl/?Hengsten Maar die staat tegenwoordig ook in duitsland + dekgeld is beetje prijzig (vind ik persoonlijk).

Zoetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-06 00:26

waarschijnlijk een cremello, ik ken hier een hengst in de buurt, maar idd dat dekgeld Clown

en die kruising kan id dmooi zijn.. maar de mijne is dus niet zon heel mooie bouw Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 00:28

Cremello geeft 100% kans op palomino als je combineert met een vos.

Ik vraag me af waarom je ueberhaupt met de merrie gaat dekken als je er niet op uit bent om te verbeteren. Je fokt dus nu puur op kleur, maar dat gaat je fokproduct ook niet beter verkopen als de bouw niet correct is. Ik ga er van uit dat het veulen voor de verkoop is?

KC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 01:01

Zoetje_ schreef:

... ik veel plezier aan beleef door gewoon leuk mee te kunnen rijden Knipoog
en ook naar Ivano.

denk dat het meer voor haar zelf is Haha! ipv voor de verkoop.
zou zelf wel erop letten wat voor hengst het wordt, moet wel beetje qua bouw en karakter een fijn paard zijn en bij jou merrie passen Haha!
is toch zonde als je een "overbouwd kreng" zou fokken met een mooi kleurtje Haha!
success ermee...

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 08:57

Ik wil ook graag een valk en heb in tegenstelling tot eerdere posts voor Ricardo gekozen.(i.p.v Popcorn)
Deze hengst past verder ook heel goed bij mijn merrie, qua papier is het heel mooi en qua verbeterpunten van de merrie sluit het ook mooi aan.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 14:44

mijn merrie is ook gedekt door Ricardo. Past qua verbeter punten ook goed bij mijn pony.
BlazingBoots: wanneer verwacht jij het veulen?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 15:18

Oh hihi,pas in 2008 hoor..
Ben wel heel benieuwd wat er bij jou uitkomt! Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 15:58

Als jij een vos hebt en daar een valk uit wilt, zul je een perlino of valk als vaderdier moeten kiezen ipv cremello. Cremello draagt geen gen voor zwart en een vos ook niet.

Zoetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-06 16:02

ja idd ik zat ook aan ricardo te denken Knipoog
popcorn is mooi,maar niet de hengst die ik zoek..

@cassidy: hetveulen is niet voor de verkoop, gewooneigen fok. omdat ik graag een veulen van mijn eigen merrie wil.
ik fok niet puur alleen op kleur, bij dehengst moet natuurlijk ook een goed karakter zitten.

maar weer even op mijn vraag terug komen, welke hengst fokt dat door?dus voorbeelden en namen.

niet heel het topic door gaan praten over of ik wel of niet met die merrie moet fokken.
dat was in een ander topoc van mij al Knipoog

Zoetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-06 16:03

valk of palomino, het maakt niet zoveel uit, maar ik moet dus kijken naar een perlino of cremello hengst?

MissyTara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 16:05

ik zag vorige week toevaalig op www.zeelandnet.nl een cremello hengst ter dekking staan, er stond in de advertentie bij dat hij valk of palomino doorfokt, zal nog eens voor je kijken. Dekgeld was geloof ik maar €150,-! PB me maar voor de link!

Zoetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-06 16:24

loetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 16:54

als je een vosmerrie Xcremello hengst doet krijg je 100% zeker een Palomino..

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 19:12

BlazingBoots: oh het moet allemaal dus nog gebeuren Bloos. sorry had ik niet begrepen.
Ik ben ook heel benieuwd wat er uit komt. Ik hoop een goed gebruikspaardje wat wel een beetje edeler is dan mijn merrie. En het liefst een valkkleurige merrie Sigaar .

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 14:31

Jennyk: Dat valkkleurige gaat wel lukken denk ik...Haha!
Weet jij trouwens op hoeveel procent valk (in de nakomlingen) hij zit...ik dacht namelijk tot nu toe 100% Lachen

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 19:40

Op de site van romantico staat ook één palomino. Maar het merendeel schijnt valk te zijn.

Zoetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-06 20:29

niemand die een vremello of perlino hengst kent?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 23:19

Ik ken een Quarter, van Cl@udia hier op bokt, hij heet Vandals Gold Cream.

Website is http://www.slidinghorse.nl/, kijk onder breeding/dekhengsten.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 01:40

Zoetje_ schreef:
niemand die een vremello of perlino hengst kent?

Baron.. Heb wel wat informatie over hem Knipoog

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 12:55

Met een cremello heb je inderdaad 100% kans op palomino. Vos x vos is altijd vos, en een cremello is een vos + 2 creme-genen, waarvan hij er dus ook altijd 1 door zal geven.
Met een perlino hangt het nogal af van wat voor genen erachter zitten voor w.b.t. de kansen op de verschillende kleuren.
Een perlino is namelijk een dubbel verdunde bruine, en bruin is niet 1 apart gen, maar is genetisch zwart + agouti, een gen wat van zwart bruin maakt door het zwart terug te dringen naar de benen, manen en staart. Om bruin door te geven moet een paard dus zowel het zwart als het agouti doorgeven. Geeft het het agouti niet door, dan houd je gewoon zwart over. Daarbij kan een zwarte of bruine ook nog een verborgen gen voor vos dragen (wat in ieder geval het geval is als 1 van de ouders een vos (of iedere ander vos-gebaseerde kleur) is geweest), wat ook nog doorgegeven kan worden.
Een perlino zal wel altijd zijn creme doorgeven, dus in ieder geval een verdunning. Met een perlino op vos heb je dus kans op palomino, valk of smoky zwart. Palomino en valk spreken voor zich, dat kent iedereen wel, maar smoky zwart is dus zwart + 1x creme, en ziet eruit als een gewone zwarte, eventueel met een beetje 'roestige' waas erover.
Een ander geval wordt het als je zeker weet dat de perlino homozygoot (=fokzuiver) is voor zowel zwart als agouti. Dan geeft hij namelijk altijd bruin + creme door.

Voor hengsten met creme, kijk een hier op www.gestuet-falkenhorst.de wel duits, maar daar hebben ze wel erg mooie hengsten staan die kleur fokken, cremello's en palomino's.
Ze hebben o.a. een aantal cremello's voor europa beschikbaar van de cremello's is volgens mij alleen Milky Way. Je zegt wel dat je groter dan een E-pony wilt fokken, en Milky Way is ook niet zo groot, ik geloof net boven de 1.60. Maar als je pas in 2008 wilt fokken, er staat ook nog een cremello twenter, Weissgold. Naar mijn mening mooier gefokt dan Mliky Way, en nu als 2 jarige 1.61, dus die zal nog wel iets groeien.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 13:22

om even op Ricardo terug te komen.
Hij heeft zelfs een valk uit een vos! dat wil dan toch wel zeggen dat zijn valk gen erg sterkt is, toch?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 14:20

Hmmm, nee hoor blazingboots. De kruising met Ricardo en een vosmerrie geeft 25% vos, 25% palomino, 25% bruin en 25% valk. Hoewel bruin en valk eventueel nog minder kan worden, ligt aan de voorouders van de merrie. Heeft de merrie geen agouti (en is Ricardo niet homozygoot agouti) zou het 12,5% bruin, 12,5% valk, 12,5% zwart en 12,5% smoky black kunnen zijn. Maar genetisch gezien niet bijzonder dat er een valk uit komt.
En sterk gen? Zo werkt het niet in de genetica. Knipoog