Palomino kleur niet meer toegestaan bij new forest???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gabon

Palomino kleur niet meer toegestaan bij new forest???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-06 19:28

Er was vandaag een mevrouw op stal en die zei leuk kleur paard heb je. Wat voor ras is het, quarter? Dus ik zei, nee een New Forest. Zei die mevrouw iets van, dat die kleur niet meer toegstaan is bij new foresters... Verward dat ze dan niet meer in het stamboek werden opgenomen ofzo..Toen vroeg ik valk wel? Dat wel..En of ik keuringen liep met hem. Dat heb ik nog nooit gedaan met hem, maar dat wou ik misschien wel een keer gaan doen met hem.. Is het onzin van zijn kleur? Of moet ik nu zijn manen en staart zwart verfen? Blond
Het is een ruintje, dus ik kan er toch niet mee fokken. Hij is 6 jaar en heeft stamboek papieren. En ik vind het zelf een hele mooie kleur die hij heeft, dus mij maakt het niks uit..Maar ik ben wel benieuwd of het nou waar is of niet..

Karin

Re: Palomino kleur niet meer toegestaan bij new forest???

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 19:34

Daar heb ik nog nooit van gehoord. Staat dat niet op de site van het New Forestpony-stamboek?

Anyway, ik denk dat je er iig niet bang voor hoeft te zijn dat ze jouw pony ineens 'uit het stamboek gooien' ofzo. Hij heeft zo te zien jaren geleden zijn papieren gekregen, die zullen ze je echt niet ineens afnemen. Knipoog

Applebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 20:09

Ok, ik ben geen New Forest expert (wel New Forest pony's gehad/getraind) en bij mijn weten is Palomino toegestaan, maar mischien is deze mevrouw in verwar met het volgende:

Golden Wonder was een Palomino New Forest dekhengst. Na verloop van tijd kwam men er achter dat deze hengst waarschijnlijk niet 100% raszuiver was en een dosis arabieren bloed in de aders had. In de tussentijd had hij al behoorlijk wat merries gedekt en voor nakomelingen gezorgd dus het stamboek kon moeilijk alle papieren van die nakomelingen gaan afnemen (ik geloof dat er zelfs al behoorlijk wat pony's waren met GW bloed in de tweede generatie). Na verloop van tijd heeft het stamboek wel geprobeert het GW bloed terug te brengen en een stop te zetten op het verder fokken met dit bloed. Ik weet niet hoe het zit met kleuren genetica, maar ik denk doordat jouw pony een palomino is, die mevrouw dacht dat er waarschijnlijk GW bloed in zit (wat ook kan zijn). Hoe dan ook, je pony is en blijft een NF en palomino is toegestaan. Even een disclaimer: ik ben dus geen expert en dit is wat ik dacht dat er aan de hand was. Het kan zijn dat ik de feiten niet helemaal juist heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 10:01

Het is ook flauwekul dat valk wel zou mogen en palomino niet, want uit een valk kun je ook een palomino krijgen en andersom.

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 11:07

Applebee schreef:
Ok, ik ben geen New Forest expert (wel New Forest pony's gehad/getraind) en bij mijn weten is Palomino toegestaan, maar mischien is deze mevrouw in verwar met het volgende:

Golden Wonder was een Palomino New Forest dekhengst. Na verloop van tijd kwam men er achter dat deze hengst waarschijnlijk niet 100% raszuiver was en een dosis arabieren bloed in de aders had. In de tussentijd had hij al behoorlijk wat merries gedekt en voor nakomelingen gezorgd dus het stamboek kon moeilijk alle papieren van die nakomelingen gaan afnemen (ik geloof dat er zelfs al behoorlijk wat pony's waren met GW bloed in de tweede generatie). Na verloop van tijd heeft het stamboek wel geprobeert het GW bloed terug te brengen en een stop te zetten op het verder fokken met dit bloed. Ik weet niet hoe het zit met kleuren genetica, maar ik denk doordat jouw pony een palomino is, die mevrouw dacht dat er waarschijnlijk GW bloed in zit (wat ook kan zijn). Hoe dan ook, je pony is en blijft een NF en palomino is toegestaan. Even een disclaimer: ik ben dus geen expert en dit is wat ik dacht dat er aan de hand was. Het kan zijn dat ik de feiten niet helemaal juist heb.

Golden Wonder was geen palomino!! Het GW verhaal en de palomino kleur heeft niets met elkaar te maken.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 11:09

Als vos en valk wel mogen is 't onzin dat palomino niet mag (valk = bruin + creme en palomino = vos + creme).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 11:27

Je hebt trouwens een leuke pony! En ik kan in westernuitrusting wel begrijpen dat ze hem voor een quarter aanzag.

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 11:36

Het is onzin maar toch mag het niet, merries kijken ze naar het schijnt nog wel eens door de vingers maar palomino dekhengsten zijn helemaal uit den boze!
Reden die ze opgeven is dat palomino onder een ander ras valt ofzoiets (bvb het RBP in Belgie) en daardoor geen New Forest is, wat onzin is maar volgens mij zeggen ze dat maar om er een draai aan te geven.
In ieder geval zien ze liever geen palomino's in het stamboek, toch niet in Belgie en dat weet ik door een topic dat Peterina een keer is gestart

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 11:57

Als het qua afstamming helemaal een new forest is hebben ze toch niks te willen? Dat snap ik niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 12:01

Het Golden Wonder verhaal zoals het op de NF site staat:
Citaat:
De hengst Golden Wonder werd in Engeland geboren. Als

driejarige werd hij in Nederland goedgekeurd en in korte tijd dekte hij heel veel merries. Na vier jaren dekdienst is hij overleden. De Engelse fokker zag zijn hengst ooit in Nederland en hij zei ‘dat is niet de pony die ik gefokt heb’. Blijkbaar had een verwisseling plaatsgevonden. Omdat het New Forest stamboek een gesloten stamboek is, leverde dat problemen op toen de Europese regels gingen gelden. Het Engelse moederstamboek (de ‘baas’) vindt dat alle pony’s met Golden Wonder-bloed geen echte Foresters zijn. Om verdere problemen te voorkomen, hebben de gezamenlijke NF-stamboeken afspraken gemaakt over pony’s met Golden Wonder-bloed. Dit heeft nu nog geen gevolgen voor de veulens, vanaf 2009 worden veulens met meer dan 6,25% GW in het F-register en niet in het veulenboek ingeschreven. Overigens maakt dit verder niets uit, met een F-register pony kun je deelnemen aan de regulieren keuringen en een veulen fokken (merries; n.b. de hengsten met meer dan 6,25% GW worden vanaf 2000 al niet meer ingezet voor de fokkerij).

Heeft dus niets met de kleur palomino te maken.....

favourite

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 20:51

GW was inderdaad geen palomino, daar heeft het niets mee te maken. De reden is dat men geen vaal factor in het ras wil hebben. Zo zijn palomino's en andere vale pony's niet toegestaan. Ikzelf vind het ook een beetje onzin, maar het stamboek bepaald. net zoals het feit dat bont en teveel wit ook niet toegestaan is. Maar ach zo heeft ieder stamboek toch zijn eigen eisen (kijk naar de friezen).

Gabon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-06 21:16

Okey bedankt allemaal.
Die vrouw zei idd dat er op de benen ook niet te veel wit mochten.

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 22:12

Pony's die afstamden van de hengst Knightwood Spitfire(valk) geboren 1950 (!) en die de dun factor droegen hadden ze liever niet omdat.....hij afstamde van een valkkleurige Highland pony nl. Glen Aros. Dus dit was geen 100 % NF pony. Wel een super prestatievererver. Net als Floki een super prestatiehengst die WAARSCHIJNLIJK ook afstamde van Knightwood Spitfire. Dus het heeft niets met Golden Wonder(bruin) te maken....die stamde van een waarschijnlijk OX af. De palominokleur wordt dus niet opgenomen in het stamboek. Voor merrie's weet ik niet zeker, maar hengsten in ieder geval niet meer. Vrijwel iedere dun/palomino NF stamt uiteindelijk uit deze hengst.
Ze zullen dus in het veulenboek blijven staan, maar papieren krijgen ze wel!
Laatst bijgewerkt door Cristina op 28-09-06 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 22:14

@ Cristina: een dun is wat anders dan een valk/palomino.
Dun is wildkleur, valk/palomino hebben het cream gen.
Vraag me verder niets over NFjes, ik ben meer van de kleinere Britse haarballen Knipoog.

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 22:21

Dennis schreef:
@ Cristina: een dun is wat anders dan een valk/palomino.
Dun is wildkleur, valk/palomino hebben het cream gen.
Vraag me verder niets over NFjes, ik ben meer van de kleinere Britse haarballen Knipoog.

In Engeland (New Forest) spreekt men van Dun (valk, geelbruine robe met zwart behang) citaat "invloedrijke Engelse NF hengsten"

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 00:03

Cristina schreef:
In Engeland (New Forest) spreekt men van Dun (valk, geelbruine robe met zwart behang) citaat "invloedrijke Engelse NF hengsten"

Maar dan heeft Dennis toch nog steeds gelijk, en staat er een foute benaming in dat citaat Knipoog Dun is inderdaad wildkleur (geen kleur op zich maar een gen, dun kan op iedere andere kleur voorkomen) en valk wordt veroorzaakt door het creme-gen op bruin. Bruin-dun kan trouwens wel lijken op valk, maar heeft toch hele andere kenmerken, zo zal een dun altijd een aalstreep hebben o.a.

favourite schreef:
De reden is dat men geen vaal factor in het ras wil hebben. Zo zijn palomino's en andere vale pony's niet toegestaan. Ikzelf vind het ook een beetje onzin, maar het stamboek bepaald. net zoals het feit dat bont en teveel wit ook niet toegestaan is. Maar ach zo heeft ieder stamboek toch zijn eigen eisen (kijk naar de friezen).

Maar in dat geval moeten ze zich bij het NF stamboek toch echt eens gaan verdiepen in kleurengenetica.... Want palomino uitbannen en valk toestaan slaat helemaal nergens op. Het wordt namelijk beide veroorzaakt door een en hetzelfde gen, namelijk creme. Dus zolang er gefokt wordt met valken zul je ook de kans op palomino's houden, of je moet ook vos niet meer toestaan. Valk is namelijk bruin + creme, palomino is vos + creme. Maar een bruine kan ook vos-nakomelingen geven, net zoals een valk ook palomino-nakomelingen kan geven.
De vergelijking met de friezen gaat hierbij ook scheef, dat werkt heel anders.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 00:13

Volgens mij is het allemaal grote onzin, ik weet nml een hengt die goedgekeurd is en de palomino kleur heeft. Ik zal even zijn naam opzoeken.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 00:15

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 00:19

Berkhof's Higgledy piggledy.
Bovendien staat op de site van het stamboek dat alleen bontgekleurde pony's niet in het stamboek worden opgenomen, palomino's dus wel.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 08:42

Het is inderdaad zo dat palomino niet meer gewenst is. Op dit moment zullen er geen palomoino-kleurige hengsten meer goedgekeurd worden. Deze regel is nog niet lang ingevoerd, en Berkhof's Higgledy Piggledy is al een oudere hengst en die wippen ze dan echt niet meer.
Wat betreft kleurvererving weten ze inderdaad niet veel, omdat valk inderdaad wel toegestaan is. Vorig jaar is Sulaatik's Versage goedgekeurd (export Frankrijk inmiddels), dit jaar Sulaatik's Versace, beide hengsten zijn valkkleurig.

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 13:53

Lieke schreef:
Berkhof's Higgledy piggledy.
Bovendien staat op de site van het stamboek dat alleen bontgekleurde pony's niet in het stamboek worden opgenomen, palomino's dus wel.

Klopt....en waar stamt Berkhof's Higgledy vanaf?? Juist van Floki (valk)....en die stamt weer van "die valk "die een kruissing was van een Highlandpony(valk) die hierboven al een keer genoemd werd.
Staat er ook bij of het stamboek ook palomino HENGSTEN goedkeurd ? De merrielijn uitbannen gaat te ver, maar hengsten hieruit kunnen ze weren. Zij kunnen wel 100 nakomelingen per jaar fokken, merrie's eentje per jaar.Dat gaat zo snel nog niet. Ik weet bijna zeker dat de New Forest enkele jaren geleden ingesteld heeft dat er geen hengsten meer van de Palominokleur goedgekeurd zouden worden. Misschien kun je de Foktechnische comm. eens om raad vragen.

Ennuh ..hoe oud was die higgledy ook al weer ...?

_Jeann

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 13:56

nou.. je pony was, toen hij werd opgenomen toch ook al palomino,,?? kunne ze je er nooit uitgooien!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 14:25

Als ik het goed heb worden er geen palomino-hengsten meer goedgekeurd.
Floki stamt dus af van een highlander? Waar dan? Floki is van Forest Horse, moeder is Ashurst Sunshine, en deze merrie stamt ook af van Forest Horse.

Overigens komt de kleur niet alleen af van Floki, er zijn meerdere stammen waar dit kleurtje in voorkomt. Kijk maar eens naar de stamboom van Sulaatik's Versace, geen Floki, moederlijn is voornamelijk palomino. (http://www.allbreedpedigree.com/sulaatiks+versace).

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 23:30

Deze gegevens heb ik uit een oud NF hengstenboek. Floki zijn vader was inderdaad een Forest Horse, moeder was bekend. Zij was ashurst sunshine (schimmel) Vreemd genoeg kreeg zij een valkveulen(floki dus). Omdat in die tijd de betreffende Knightwood Spitfire (valk)ronddoolde in de New Forest, die afstamde van een Highland pony(valk) neemt men aan dat Floki afstamde van Spitfire. Omdat dit geen raszuivere NF was heeft men gewoon gezegd dat z'n vader "een" Foresthorse was. (citaat Invloedrijke Engelse NF Hensgten) En gezien de topprestatie's die zijn kinderen hadden , kon het haast niet missen. Want alle kinderen van Spitfire waren supersportpony's. Helaas deden ze toen nog niet aan DNA.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 23:35