Het is een ruintje, dus ik kan er toch niet mee fokken. Hij is 6 jaar en heeft stamboek papieren. En ik vind het zelf een hele mooie kleur die hij heeft, dus mij maakt het niks uit..Maar ik ben wel benieuwd of het nou waar is of niet..
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Applebee schreef:Ok, ik ben geen New Forest expert (wel New Forest pony's gehad/getraind) en bij mijn weten is Palomino toegestaan, maar mischien is deze mevrouw in verwar met het volgende:
Golden Wonder was een Palomino New Forest dekhengst. Na verloop van tijd kwam men er achter dat deze hengst waarschijnlijk niet 100% raszuiver was en een dosis arabieren bloed in de aders had. In de tussentijd had hij al behoorlijk wat merries gedekt en voor nakomelingen gezorgd dus het stamboek kon moeilijk alle papieren van die nakomelingen gaan afnemen (ik geloof dat er zelfs al behoorlijk wat pony's waren met GW bloed in de tweede generatie). Na verloop van tijd heeft het stamboek wel geprobeert het GW bloed terug te brengen en een stop te zetten op het verder fokken met dit bloed. Ik weet niet hoe het zit met kleuren genetica, maar ik denk doordat jouw pony een palomino is, die mevrouw dacht dat er waarschijnlijk GW bloed in zit (wat ook kan zijn). Hoe dan ook, je pony is en blijft een NF en palomino is toegestaan. Even een disclaimer: ik ben dus geen expert en dit is wat ik dacht dat er aan de hand was. Het kan zijn dat ik de feiten niet helemaal juist heb.
Citaat:De hengst Golden Wonder werd in Engeland geboren. Als
driejarige werd hij in Nederland goedgekeurd en in korte tijd dekte hij heel veel merries. Na vier jaren dekdienst is hij overleden. De Engelse fokker zag zijn hengst ooit in Nederland en hij zei ‘dat is niet de pony die ik gefokt heb’. Blijkbaar had een verwisseling plaatsgevonden. Omdat het New Forest stamboek een gesloten stamboek is, leverde dat problemen op toen de Europese regels gingen gelden. Het Engelse moederstamboek (de ‘baas’) vindt dat alle pony’s met Golden Wonder-bloed geen echte Foresters zijn. Om verdere problemen te voorkomen, hebben de gezamenlijke NF-stamboeken afspraken gemaakt over pony’s met Golden Wonder-bloed. Dit heeft nu nog geen gevolgen voor de veulens, vanaf 2009 worden veulens met meer dan 6,25% GW in het F-register en niet in het veulenboek ingeschreven. Overigens maakt dit verder niets uit, met een F-register pony kun je deelnemen aan de regulieren keuringen en een veulen fokken (merries; n.b. de hengsten met meer dan 6,25% GW worden vanaf 2000 al niet meer ingezet voor de fokkerij).
Dennis schreef:@ Cristina: een dun is wat anders dan een valk/palomino.
Dun is wildkleur, valk/palomino hebben het cream gen.
Vraag me verder niets over NFjes, ik ben meer van de kleinere Britse haarballen.
Cristina schreef:In Engeland (New Forest) spreekt men van Dun (valk, geelbruine robe met zwart behang) citaat "invloedrijke Engelse NF hengsten"
favourite schreef:De reden is dat men geen vaal factor in het ras wil hebben. Zo zijn palomino's en andere vale pony's niet toegestaan. Ikzelf vind het ook een beetje onzin, maar het stamboek bepaald. net zoals het feit dat bont en teveel wit ook niet toegestaan is. Maar ach zo heeft ieder stamboek toch zijn eigen eisen (kijk naar de friezen).
Lieke schreef:Berkhof's Higgledy piggledy.
Bovendien staat op de site van het stamboek dat alleen bontgekleurde pony's niet in het stamboek worden opgenomen, palomino's dus wel.