hengsten Dreamstreet , Palfrenier en Joost??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

paljoeka

hengsten Dreamstreet , Palfrenier en Joost??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-06 18:09

Wie kan mij informatie geven over deze hengsten,

Palfrenier is de vader van mijn verzorgpaard, Joost is z'n opa(vader Palfrenier)
en Dreamstreet is z'n opa van moeders kant.

alle info + foto's van deze hengsten zijn gewenst. Knipoog

Ik wil graag meer over deze hengsten weten, vanwege prijs/kwaliteit verhouding.

groeten,

amen

Re: hengsten Dreamstreet , Palfrenier en Joost??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 18:48

de vaders van een paard zeggen niets over de kwaliteit en evt prijs van een paard....

Kwa afstamming ben ik er niet weg van...

Palfrenier en dreamstreet zijn beide hengsten die het in de fokkerij niet waar hebben gemaakt....

Ik dacht dat beide hengsten inmiddels zijn afgekeurd,maar dit weet ik niet 100% zeker...

Dreamstreet is eind jaren 90 op wacht gekomen, en daarna afgekeurd...

Palfrenier is in 81 geexporteerd naar de usa ..

In 87 weer ter dekking in nederland, en in 91 naar italie geexporteerd...hij is nu ggk voor het ES OF AES, maar volgens mij niet meer KWPN.

....

Ben je van plan je verzorgpaard te kopen??

paljoeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-06 18:54

Citaat:
Ben je van plan je verzorgpaard te kopen??

nee, ik ben niet van plan hem te kopen, maar ik ga hem juist verkopen voor de eigenaar,
ik probeer op deze manier een beetje een beeld te krijgen van de vraagprijs.

ik weet inmiddels wel dat palfrenier is overleden...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 19:21

Een beeld kun je niet alleen vormen naar de afstamming. Zeker omdat het een ruin is, heeft dit vrij weinig toegevoegde waarde. Realiteit leert dat veel huidige kopers ámper iets weten van de afstamming, dus ik zou de vraagprijs meer baseren op de prestaties van het paard en evt. predikaten in de moederlijn (als je toch ergens naar wilt kijken in de afstamming)

paljoeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-06 17:26

Is er nog iemand die iets van deze hengsten weet?

bedankt voor de reacties.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 17:31

Dreamstreet:

Verrichting Ermelo 1988 (gedeelde 5e plaats)
Rustig, eerlijk met goed humeur, vriendelijk, gehoorzaam en attent. Bij begin onderzoek al zadelmak. Gedraagt zich de eerste paar weken tamelijk angstig wat later geheel is verdwenen. Laat zich goed bewerken en is plezierig te rijden. Basisgangen zijn in de loop van het onderzoek verbeterd. Zou nog meer gedragen moeten gaan.
Stap heeft voldoende ruimte. Draf de eerste weken zwaarmoedig. Later is de draf gemakkelijk, ontspannen en ruim. Rechtergalop beter dan linker. Hij heeft voldoende tact in de galop maar hij zou zijn achterhand meer mogen onderbrengen. Toont bij het springen ruim voldoende beentechniek. Goed ruggebruik en goed vermogen. Gaat in terrein goed door maar komt souplesse te kort. Zeer veel bereidheid om te werken, ervaart werk gedurende eerste deel onderzoek als normaal en later als licht. Voldoende aanleg als terreinpaard, ruim voldoende aanleg als spring- en dressuurpaard.
Bij aankomst rijke voedingstoestand, is tijdens het onderzoek opgedroogd.
Rustig stalgedrag.
Geen veterinaire bijzonderheden.
Rapportage afgesloten op 03-06.

Verrichtingscijfers
Stap 6.5
Draf 7.5
Galop 7.5
Rijproef 7.5
Springen vrij 7
Springen ohz 8
Terreinproef 7
Karakter 9
Stalgedrag 9
Trainingsrapport 9
Puntentotaal 78.00
Max punten 100
Plaatsing 5e van 25 (16)
Jaar verrichting 1988
Plaats verrichting Ermelo

Afstammelingen rapportage
Afstammelingen 1990 (veulens)
Deze Holsteiner hengst liet fors ontwikkelde veulens zien met een royaal ontwikkeld fundament, dat echter wat meer kwaliteit kon hebben. De geprikte veulens bleken matig rijtypisch te zijn; de uitgezochte veulens waren rijtypischer gebouwd en hier was ook sprake van meer kwaliteit in de onderdanen.
Het hoofd is goed van vorm en lengte, gaat over in een mooie lange nek, wordt mooi opwaarts gedragen en op dat punt verbetert de hengst. De schoft heeft voldoende lengte, maar zou geprononceerder kunnen zijn; bij de uitgezochte veulens bleken lengte en ontwikkeling overigens beter te zijn. De schouder is veelal recht en kort. Ook hier kon vastgesteld worden dat de uitgezochte veulens op dit punt beter waren. Het middenstuk is vrij algemeen iets lang; de verbindingen in de bovenlijn zijn evenwel sterk gespierd. Bij de uitgezochte veulens bleek de rug geen reden tot bemerkingen te geven. De croupe bleek bij de geprikte veulens sterk wisselend te zijn; van plat, kort en rond tot goed van vorm en bespiering; bij de uitgezochte veulens was de croupevorm veel uniformer en goed. Het voorbeen is goed gesteld en vertoont een fors ontwikkelde knie. Het achterbeen is consequent lang en vrij sterk gebogen.
De stap was bij de geprikte veulens enigszins stug bij overigens voldoende ruimte; bij de uitgezochte veulens was sprake van meer elasticiteit. Ook in de draf moet onderscheid worden gemaakt tussen de beide groepen. Hoewel praktisch alle veulens in de goede oprichting gaan, bleken de geprikte veulens de opdruk te missen bij een matige onderbrenging van het achterbeen. De uitgezochte veulens vertoonden daarentegen veel opdruk, tact en balans.
Het rapport van één afwezig gebleven, geprikt veulen, dat aan huis is geïnspecteerd, past in het beeld van bovenstaande rapportage.
De getoonde veulens gaven aan dat de hengst behoorlijk bloedvoerende moeders, die duidelijk in het rijpaardtype staan, als partner kan gebruiken.

Kort samengevat: fors ontwikkelde veulens met royaal fundament, niet steeds het ideale rijtype vertonend. De hengst verbetert de halsvorm. Bij steeds goede oprichting zou in draf het achterbeen soms beter ondergebracht kunnen worden.
Getoond: 20 veulens uit 95 dekkingen.

Afstammelingen 1994 (januari; 3-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 3-jarige nakomelingen blijft Dreamstreet voor de KWPN-fokkerij gehandhaafd.

Wachthengst 1998 (januari; 7-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van de 7-jarige nakomelingen is de hengst Dreamstreet op wacht gezet.
Zowel uit zijn sportindex als uit zijn exterieurindex is gebleken dat hij niet in staat is zich positief te vererven.

Afkeuring 2002 (januari; 11-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 11-jarige nakomelingen wordt de wachthengst Dreamstreet definitief afgekeurd.

Exterieuromschrijving 1988
Best ontwikkelde hengst met fors beenwerk. Hij zou moderner gelijnd moeten zijn, met name in de croupe.

1997 export naar Duitsland

Palfrenier

Verrichting Sleen 1977 (na-examen 21-12)
Maakt weinig vorderingen, toont spanning, wat zich vaak uit in verzet. Voldoende bereidheid om te werken. Gedrag tijdens oefeningen normaal, maar toont onder de man spanning. Aangespannen gedrag normaal.
Rijproef: onvoldoende, onregelmatig in alle drie gangen en verzet tijdens de proef.
Springen ohz: veel spanning en verzet met wat weinig techniek.
Springen vrij: springt voldoende, maar met wat weinig ruggebruik.
Aangesp proef: goed betrouwbaar.
Terreinproef: voldoende terreinpaard met wat weinig souplesse.
Voldoende aanleg als spring-, terrein- en dressuurpaard. Kreeg andere ruiter.
De voedingstoestand is bij aankomst normaal en is dat tijdens de training gebleven.
Stalgedrag normaal. Gedrag bij het voeren en verzorgen is normaal. Vrij goed karakter.
Sinds 17-10 stalrust wegens verkoudheid.

Rijproef x 3 4.6
Springen vrij x 4 7
Springen ozh x 1 5
Aangespannen x 1 9
Terreinproef x 3 7
Karakter x 3 7
Trainingsrapport x 5 7
Puntentotaal 132.80
Max punten 200
Klassering C
Plaatsing 22e van 29
Jaar verrichting 1977
Plaats verrichting Sleen

Afstammelingen 1980 (volledige collectie)
De hengst Palfrenier (zelf inmiddels Z-springen) toonde een uniforme groep veulens van een goed type en met voldoende maat. Ook bij minder rijtypische moeders weet hij modellen te brengen die voldoen, met name bij de merrieveulens. Enkele exemplaren vertoonden een even weinig bespierde hals. De stap was over het geheel genomen goed; de draf overtuigde bij de hengstveulens iets meer dan bij de merrieveulens, vooral wat betreft het onderbrengen van de achterhand. In het geheel was er sprake van ruime, soepele bewegingen, waardoor de veulens aan charme wonnen. Opvallend was ook het goede, vierkante gaan van de veulens.
De groep enters was minder uniform. Ook hier enkele arm-bespierde halsvormen, alsmede een minder gewenste halsaanzet. Bij de jaarlingen werd ook verschillende keren een schouder waargenomen die langer en schuiner kon zijn, als gevolg waarvan ook het middenstuk niet helemaal tot zijn recht kwam. De stap was bij de enters matig. De draf was voldoende ruim, maar miste de zeggingskracht als bij de veulens waargenomen, met name wat betreft het onderbrengen van de achterhand. Een enkel grof hoofd werd ook gesignaleerd.
Het groepje van vier twenters was weer veel beter. Er liepen sterk gebouwde, fors ontwikkelde tweejarigen die in draf even beter waren dan in stap. Het achterbeen was nog wel eens sterk gebogen.
Getoond: 17 veulens uit 80 dekkingen, 9 enters (uit 59) en 4 twenters (uit 11).

HK Utrecht 1977
30e van 32 RP.
Het soort is voldoende goed, kon meer naar voren gebouwd zijn. Totaalindruk iets eenvoudig. Bewegingen soepel en ruim. Zijn vader Joost doet het goed in de springsport.
Eigenaar: Brunsting bv, Zweelo & H. Migchels, Onstwedde.

1981 na dekseizoen export naar USA

1987 weer in Nederland ter dekking gesteld

1994 (januari) export naar Italië

De oorspronkelijke eigenaar was herfst 1993 te verstaan gegeven dat Palfrenier afgevoerd zou worden. Enkele dagen nadien meldde hij dat de hengst verkocht was naar het buitenland. De 'afvoer' van de hengst is toen in het Hengstenboek gepubliceerd als: 1994 (januari) export Italië.
Vervolgens dook de hengst elders in Nederland weer op en vroeg de nieuwe eigenaar een dekboek. Naar zijn opvatting was de hengst niet afgekeurd. De vorige eigenaar meldde dat de export niet was doorgegaan. In Nederland bleek ook een gegadigde te zijn. Vooralsnog gaat het bestuur ervan uit dat de hengst is afgekeurd. Tegen dit standpunt is een juridische procedure aangespannen (publ. 11-05-1994).
Van Palfrenier zijn over 1994 geen dekkingen genoteerd en de hengst is afgevoerd via export (publ. 02-03-1995).
"Alle claims zijn overigens ingetrokken zonder dat het tot betalingen is gekomen". (citaat KWPN-voorzitter mr. G.J. van Muijen, publ. Hoefslag 16-03-1995)

1999 (november) goedgekeurd ES

2000 (juni) export naar Duitsland (Gestüt Lewitz)

Joost

Verrichting Sleen 1971 (herexamen Emmeloord 03-01-1972)
Goede betrouwbare verrichting, doch kon ruimer zijn in de bewegingen.
Kan door in het onderzoekcentrum opgelopen huidschimmelinfectie 14 dagen niet gereden worden. (Rapport Hulsbergen 1986)

Dressuur x 3 7
Springen vrij x 3 8
Springen ozh x 1 8
Terreinproef x 3 7.5
Karakter x 3 9
Algemene indruk x 4 8
Puntentotaal 161.50
Max punten 200
Klassering A
Plaatsing 3e van 7
Jaar verrichting 1971
Plaats verrichting Sleen
Trekproef x 3 9

Afstammelingen 1974 (volledige collectie)
Veulens en jaarlingen voldoende uniform. Goede breedte en diepte. Bewegingen goed tot best. In stap wordt achterhand goed ondergebracht. Draf veerkrachtig, ruim en als regel ook correct. Een enkele maal het voorbeen wat teer. Het middenstuk kon een enkele maal wat sterker. Deze groep was in Sleen. Twenters goede kwaliteit. Harde benen en fijne huid. Goede maat. Totaalbeeld kon wat typischer. Stap goed. In draf kon uit achterhand wat meer kracht worden verlangd. Deze groep was in St Oedenrode.

Goedkeuringstermijn 1976 (oktober)
De hengst Joost wordt voor 3 jaar goedgekeurd.

Keurverklaring 1977
Zijn vader en moeder zijn Holsteinse halfbloeds. Zowel zijn grootvader Cottage Son xx, als zijn moedersvader Anblick xx zijn opgevallen door de prestaties van hun kinderen. Verder volgt in de moederlijn Loretto, die destijds om dezelfde reden naam gemaakt heeft.
Joost werd het eerste jaar na zijn goedkeuring ter dekking gesteld bij Jespers, Oosteind. Daarna ging hij over in handen van comb Brunsting-Vrieling, terwijl dit voorjaar Roelofs, Den Ham meedeed, teneinde Joost voor de Nederlandse fokkerij te behouden. Zijn opvallende springsuccessen waren er de oorzaak van dat het 'buitenland' veel geld voor hem wilde betalen.
De primering van zijn dochters in 1977 zijn als volgt: Van de 1-jarigen behaalden er 2 een 1e premie, 5 een 2e en 4 een 3e. Van de 2-jarigen behaalden er 3 een 1e premie, 3 een 2e en 2 een 3e. Bij de 3-jarigen behaalden er 8 een 1e premie, 6 een 2e en 6 een 3e. Bij de 4/5-jarigen werd 2 maal een ster toegekend. Van de stermerries werden er 4 aangewezen vor de keur.

Preferentschap 1980
Geen protocol gepubliceerd.

HK Zuidlaren 1971
1e van 4 RP; IA-premie.
Holsteins gefokt. Zijn ouders zijn beide halfbloeds. Fraaie hengst die in bijzonder goede conditie en verzorgd werd voorgebracht. Qua exterieur een aanwinst. Wanneer men beslist een aanmerking zou willen maken dan kan men misschien zeggen dat het voorbeen iets sterker zou kunnen zijn. Hij houdt echter zoveel over dat men dit gerust kan verwaarlozen.
Eigenaar: comb Hendriks-Waning, Zuidwolde, verkocht aan L.J.P. Trommelen, Brasschaat (Blg).

HK Utrecht 1972
2e van 15 RP; IB-premie.
Best type met hard en goed gesteld beenwerk.
Zadelrubriek cat I 3e van 10.

HK Zuidlaren 1973
Zadelrubriek cat I 4e van 8.
Toonde in de eerste fase van de keuring nog al wat verzet. later beter.

HK Utrecht 1973
Zadelrubriek cat III 5e van 8.
Was rustiger en daardoor beter dan in Zuidlaren.

HK Zuidlaren 1974
Zadelrubriek cat IV 5e van 6.
Eigenaar: H. Brunsting, Zweelo & H. Vrieling, Schoonebeek.

HK Zuidlaren 1975
1e van 1 RP.(afstammelingen getoond); IA-premie.
Goedsoortige hengst die zijn IA-premie verwierf door exterieur en afstamming, z'n verrichting in Sleen en de kwaliteit van de getoonde afstammelingen.
Zadelrubriek cat II 9e van 9.
Kan beslist veel beter maar wilde zich niet geven.

HK Zuidlaren 1976
Zadelrubriek cat III 1e van 5.

1989 voor dekseizoen verhuurd naar Holstein

1991 weer ter dekking in Nederland

1992 (10-09) overleden

Palfenier

paljoeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-06 16:26

Ik ben blij met de reacties , maar zie nu ook dat ik eigenlijks niks aan deze info heb

Citaat:
Een beeld kun je niet alleen vormen naar de afstamming. Zeker omdat het een ruin is, heeft dit vrij weinig toegevoegde waarde.

verder zou ik het wel leuk vinden als ik van deze hegsten foto's kan ontvangen.

bokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 11:18

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 21:20

Ik rijd momenteel een Dreamstreet merrie, fotos in mn profiel Knipoog

paljoeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-06 21:54

@ carpe diem.
je hebt mooie paarden in je profiel staan.

'' mijn '' paard staat nu op marktplaats aangeboden, dus voor wie nieuwschierig is, zie mijn onderschrift.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 00:02

ik heb em al gezien.....

er zit dus geen papier bij,...dus ja niet bewezen dat het echt een palfrenier x dreamstreet is.....dus afstamming doet voor de verkoop van dit paard er helemaal niet toe....

Ik had er persoonlijk een nimmerdor x ramiro van gemaakt..... Haha! brnegt ie misschien meer op..... Bloos

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 13:25

Ik heb zelf een Dreamstreet ruin. Ben toen ik 'm net had ook hard op zoek gegaan naar info over Dreamstreet, resultaat was niet veel. Wel heb ik toen een foto gevonden:

Afbeelding

Succes met de verkoop van je paard!

paljoeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-06 14:48

Citaat:
sigrid1182
ik heb em al gezien.....

er zit dus geen papier bij,...dus ja niet bewezen dat het echt een palfrenier x dreamstreet is.....dus afstamming doet voor de verkoop van dit paard er helemaal niet toe....

wij weten de afstamming wel, wij hebben een kopie van zijn papieren.
er zit geen '' echt'' papier bij,
omdat zijn fokker nooit het dekgeld heeft betaald van palfrenier.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 14:54

hoe kun je dan een kopie van zijn papier hebben Verward

paljoeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-06 15:00

het is misschien wat moeilijk uit te leggen, maar het is simpel, wij weten zijn afstamming.
zijn vader is palfrenier en zijn opa aan moeders kant is dreamstreet

zijn moeder is gedekt door palfrenier, deze merrie heeft wel een stamboom, en de vader van zijn moeder (dus opa) is dreamstreet.
de fokker heeft dus een kopie gemaakt van de stamboom. Van zowel vaders als moeders kant.
do you get it??

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 22:44

i get it....

en het is dus gewoon als ik het zeg.....

een paard zonder officiele afstamming op papier....dus als je alleen de afstamming WEET , is dat dus geen meerwaarde voor het desbetreffende paard zelf....

ik geloof je wel dat het de werkelijke afstamming is.....maar je kan dus nooit hardmaken zonder dna onderzoek .....daarvoor kun je em in mijn ogen dus ook niet verkopen als een palfrenier x dreamstreet nakomeling.......

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 16:42

Nee dat vind ik dus ook niet, want dan kan ik ook wel een Ferro afstamming papiertje uitprinten en goh laten we eens gek doen, de papieren van Litchy oid. En die samen meegeven met het paard.

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 20:40

Palfrenier heeft tot vorig jaar, toen hij op 31 jarige leeftijd overleden is, altijd op stal gestaan bij zijn eigenaar Jaap Nijboer. Gewoon hier in Nederland. Hij is dus niet geëxporteerd...

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 22:49

hananya schreef:
Palfrenier heeft tot vorig jaar, toen hij op 31 jarige leeftijd overleden is, altijd op stal gestaan bij zijn eigenaar Jaap Nijboer. Gewoon hier in Nederland. Hij is dus niet geëxporteerd...

ook niet in 81 naar de USA......??

dat hij niet naar italie is gegaan staat al eerder genoemd in dit topic....

paljoeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-06 15:29

Citaat:
Palfrenier heeft tot vorig jaar, toen hij op 31 jarige leeftijd overleden is, op stal gestaan bij zijn eigenaar Jaap Nijboer.

Dit wist ik al een tijdje en heb van iemand foto's toegestuurd gekregen.
hier stond een 5 jarige schimmel op , de vader van dit paard was palfrenier.

groet,

paljoeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-06 13:43

hier kan wat mij betreft een slotje...