Wat vinden jullie van kruisingen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 16:37

Ik houd niet van kruisingen. Ik bedoel ermee dat ik er zelf geen 1 zou willen hebben.
Toch vind ik ze wel heel apart om te zien, gewoon om te kijken welke eigenschappen ze van elkaar hebben overgenomen.

Een warmbloed met een warmbloed kruisen dat gaat altijd wel.
Ik heb namelijk eens een verhaal gehoord over een kruising en daarom ben ik er niet zo kapot van.

Het ging over een pony, die had een fjord als moeder en een groot warmbloedpaard als vader. wat gebeurde er...
Het veulen kreeg de lange benen van zijn vader en het korte halsje van zijn moeder. Het dier kon niet grazen, omdat hij er niet bij kon. Daarom moest hij zijn hoeven in een vreemde stand zetten, waarbij het helemaal is vergroeit. De kruising kon nooit bereden worden.

Bij Nimber op stal staat zo'n gave kruising.. Die vind ik nou wel echt heel erg gaaf.

Groninger x haflinger
oja, ze is niet overbouwd, maar de grond loopt daar naar beneden.

Afbeelding

En dit is nou een fjord X arabier

Afbeelding


parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 16:38

hobbel"]
[quote="parouscha schreef:
maar ik heb het zelf niet zo op kruisingen .
ik wil ze niet gratis sorry voor de mensen die een kruising hebben maar als je er maar blij mee bent toch?

haha

nou groetjes

ik bedoel onze buren hebben een fries keer ed king hill gekruist ze raken um niet aan de straat stenen kwijt en waar lijkt het nou op/
de gangen van een fries en de uitstraling van edking hill .?



was dat fons?
heb hem gezien ze hebben hem nog.
ze verkopen hem waarschijnlijk aan de slager!
[/quote]


ja dat is fons .
ik wist niet dat ze dat zouden doen?
waarom?
kunnen ze um niet kwijt bij die ene boer die koopt allemaal paarden op en in 1klap komen ze op de markt terecht!

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

anne21

Berichten: 385
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: groet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 16:40

Ik zou er zelf niet zo snel voor kiezen om een kruizing te fokken, maar heb toevallig avndaag een kruizing arabier X tuiger gezien en vond het toch een erg leuk beestje.
Hij leek eigenlijk niet op allebei de ouders maar zag er meer uit als een 'normale' kwpn-er.

ooit zal ik daar komen waar ik wil zijn, ik moet alleen nog weten waar dat is.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 17:35

Shaienne schreef:
En dit is nou een fjord X arabier

[foto]


Dat is Britt, die staat bij Heike op stal en daar rijdt zij vaak op. Deze foto komt uit de Penny (Plus?), daar heeft ooit een artikel over Britt in gestaan.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 17:46

nou ik vind ze niet mooi hoor.

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 18:15

Ja, Karin dat klopt!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 18:50

parouscha schreef:
nou ik vind ze niet mooi hoor.


Wat bedoel je met 'ze', kruisingen in het algemeen?

Dat mag jij natuurlijk vinden, maar ik ken ook genoeg raszuivere paarden die niet mooi zijn. En 'mooi' is een heel subjectief begrip: wat de een mooi vindt, kan de ander oerlelijk vinden.

En ten derde: vaak wordt niet gekruist voor het 'mooi', maar voor het 'nuttig'. Kijk maar eens naar wat er in de endurance gebeurt. Onze kruising Arabier x draver is ook niet het toppunt van 'mooi', maar als ik aan iemand in de endurancewereld vertel dat ik met zo'n kruising start, dan krijg ik alleen maar positieve reacties. Voor endurance is zo'n kruising namelijk ideaal: uithoudingsvermogen, wilskracht, vechtlust en looplust gecombineerd in één paard. Hoe dat paard er dan uit ziet, dat boeit dan even niet.

En mij overigens ook niet: als ik erop zit, dan let ik toch alleen maar op hoe hij loopt, niet op hoe hij eruit ziet, want dat zie ik dan toch niet.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 19:02

Toch vind ik Ameretto een zeer leuk en mooi paardje.

Ik geef Karin verder helemaal gelijk, in de sport gaat het vaak om prestaties, wat maakt het uiterlijk dan uit? Kijk naar hardlopers (de toppers, sprinters enzo), nee dat zijn lekkere figuren.. Niet echt dus, maar halen fantastische overwinningen..

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 20:42

parouscha schreef:
ja oke,met kruisingen maak je wel weer nieuwe paarden.
maar neem nou een fries,als je zo'n paard kruist met uhm..bijvoorbeeld een arabier geen enkel stamboek neemt zo'n paard aan.
niet dat het daar om gaat.
maar je wilt altijd toch wel een beetje een lux paard?


FOUT, er is dus een fries x arabier goedgekeurd. ik weet niet uit mijn hoofd in welk stamboek maar het is er wel degelijk.
in dit geval heeft de arabier zijn uithoudingsvermogen oa doorvererft.
de hengst waar het om gaat, ik weet zijn naam niet meer maar stond in de paardenkrant wordt gebruikt in de vierspan maraton dacht ik.

wie wilt er een lux paard, echt niet iedereen hoor.
en wat is lux?

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 21:05

Horse Pleasure schreef:
FOUT, er is dus een fries x arabier goedgekeurd. ik weet niet uit mijn hoofd in welk stamboek maar het is er wel degelijk.


Ik vermoed dat dat bij het NRPS is. Iedere kruising met een Arabier kan daarin worden opgenomen. Als de vader een hengst is die voor het NRPS goedgekeurd is, dan komt het veulen in het hoofdregister; iedere andere kruising met een minimaal percentage Arabisch bloed komt in het hulpboek. Tenminste, zo is mij dat uitgelegd.

Citaat:
wie wilt er een lux paard, echt niet iedereen hoor.
en wat is lux?


Dat zei ik dus hierboven ook al. Ben nog steeds benieuwd naar de uitleg van Parouscha.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 21:36

Karin"]
[quote="Horse Pleasure schreef:
FOUT, er is dus een fries x arabier goedgekeurd. ik weet niet uit mijn hoofd in welk stamboek maar het is er wel degelijk.


Ik vermoed dat dat bij het NRPS is. Iedere kruising met een Arabier kan daarin worden opgenomen. Als de vader een hengst is die voor het NRPS goedgekeurd is, dan komt het veulen in het hoofdregister; iedere andere kruising met een minimaal percentage Arabisch bloed komt in het hulpboek. Tenminste, zo is mij dat uitgelegd.

Citaat:
wie wilt er een lux paard, echt niet iedereen hoor.
en wat is lux?


Dat zei ik dus hierboven ook al. Ben nog steeds benieuwd naar de uitleg van Parouscha.
[/quote]

Ik dacht niet dat het het NRPS was maar misschien ook wel. ik zal dat stukje eens op moeten zoeken want die paardenkrant heb ik extress bewaard:-)

Marie1234567
Berichten: 82
Geregistreerd: 10-07-02
Woonplaats: Den Ham

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 23:50

Je kunt natuurlijk niet alle kruisingen over 1 kam scheren. Als je een keer een kruising hebt gezien wat niet helemaal perfect is in jouw ogen, dan hoeft dat nog niet DOM te zijn. Ik heb namelijk zelf een Haflo Arabier, zeer mooie en aparte verschijning en dat is niet alleen mijn mening.
En ik wil trouwens niet veel zeggen maar in een Haflinger zit zowieso al arabisch bloed in. Pling Pling Pling
Laatst bijgewerkt door Marie1234567 op 16-07-02 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

muurbloempje

Berichten: 85
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 15:25

wat maakt het uit of je 2 paarden rassen mix als er maar wat gezond uit komt uit 2 raszuivereb friezen komt zelf weleens een mislukkeling uit een mini fries en dan heb je 2 raszuiveren paarden gebruikt je weet het toch nooit wzt eruit komt

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 15:51

Ik ben het er mee eens dat er uit "ongelukjes" best leuke paarden/pony's kunnen komen. Ik heb vroeger zelf ook pony's zonder papier gehad en er loopt hier nu nog een kruising van een haflinger en een ijslander rond (Sepp, 27 jaar).

Maar wat ik mij af vraag, waarom zou je bewust voor een "vreemde" kruising kiezen?
Wat wil je daar als fokker mee bereiken?

_DuN_

Berichten: 1166
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 10:23

Hey Ik wou ff zeggen dat ik kruisingen onwijs mooi vind, je weet maar nooit wat er voor paardje ter wereld komt! Maar ja ieder zn eigen meug he? en kruisingen zijn ook vaak sterker dat zuivere omdat die steeds worden door gefokt schijnt. Party!!
Doeiii

A trip down memory lane...I'm a Bokted One! Knipoog
~* Backstreet's back again! *~

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 13:04

Hmm, dit is al een hele oude topic, volgens mij is het niet de bedoeling dat deze naar boven worden gehaald.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 112 bezoekers