Brenda, moeder van Ferro, te koop op Marktplaats

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Brenda, moeder van Ferro, te koop op Marktplaats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-06 13:14

Bieden op moeder van Ferro

“Te koop Brenda; moeder van de legendarische hengst Ferro.” Deze advertentie prijkt op marktplaats.nl. Opmerkelijk. Een hengstenmoeder die via deze internetsite aan de man gebracht moet worden.

Je zou verwachten dat voor de moeder van Ferro (foto) gegadigden genoeg zijn. Volgens de advertentie is ze met haar 23 jaar nog in uitstekende conditie, maar alleen geschikt voor ET. De reden voor haar verkoop is het stoppen van de fokkerij. Er staan meerdere paarden te koop, maar Brenda wordt bij opbod verkocht.

(bron: Horses.nl)

Hier de link:

http://koopjes.marktplaats.nl/dieren_en ... 90008.html

Anoniem

Re: Brenda, moeder van Ferro, te koop op Marktplaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 13:38

Wat sneu zeg. Als een merrie zo'n hengst voor je heeft gebracht laat je haar toch in ieder geval de oude dag thuis slijten en niet weet ik waar. Nog wel per opbod, wat is daar gebeurd?!

Ben trouwens wel een beetje sceptisch over een merrie van 23 en ET.

liannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 13:38

ze is gisteren al verkocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 13:39

weet je ook aan wie?

liannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 13:41

niet aan mij in ieder geval, ik heb geen idee.

Elmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 13:42

Kan iemand mij vertellen wat ET dan mag betekenen? Noem me blond (is niet zo), maar ik kan er ook niks aan doen dat ik het niet weet toch Tong uitsteken

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 13:45

Elmond schreef:
Kan iemand mij vertellen wat ET dan mag betekenen? Noem me blond (is niet zo), maar ik kan er ook niks aan doen dat ik het niet weet toch Tong uitsteken

extra terrestrial Tong uitsteken

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 13:46

ET is embryo transplantatie.
Ze laten de merrie inspuiten met allerlei hormonen, waardoor ze extra veel eitjes laat rijpen, daarna wordt ze gespoeld en worden de eicellen in andere merrie's ingebracht (na ze bevrucht te hebben)

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 14:08

Suzanne F. schreef:
Bieden op moeder van Ferro

“Te koop Brenda; moeder van de legendarische hengst Ferro.” Deze advertentie prijkt op marktplaats.nl. Opmerkelijk. Een hengstenmoeder die via deze internetsite aan de man gebracht moet worden.

Je zou verwachten dat voor de moeder van Ferro (foto) gegadigden genoeg zijn. Volgens de advertentie is ze met haar 23 jaar nog in uitstekende conditie, maar alleen geschikt voor ET. De reden voor haar verkoop is het stoppen van de fokkerij. Er staan meerdere paarden te koop, maar Brenda wordt bij opbod verkocht.

(bron: Horses.nl)

Hier de link:

http://koopjes.marktplaats.nl/dieren_en ... 90008.html

Alleen maar mee te fokken met "et" dus met eidonatie en dan een andere merrie draagmoeder maken. Dit is kostbaar en daarnaast lukt het ook niet altijd. Mij is de advertentie ook opgevallen, had bijna nog willen bieden ook.... maar ik kan deze manier van fokken niet betalen.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 16:21

Ashkerlon schreef:
ET is embryo transplantatie.
Ze laten de merrie inspuiten met allerlei hormonen, waardoor ze extra veel eitjes laat rijpen, daarna wordt ze gespoeld en worden de eicellen in andere merrie's ingebracht (na ze bevrucht te hebben)

dat is pure onzin wat je daar allemaal uitflapt ..zo hoeft het helemaal niet te gaan
Bij vele oudere merries is ET nog de enige oplossing omdat ze of geen dracht meer kunnen voldragen of omdat er geen innesteling meer van het vruchtje plaats kan vinden ..bovendien zou je best eens opzoekingswerk uitvoeren voor je zo'n onzin plaatst .
Er gebeurd in eerste instantie net hetzelfde als bij een gewone dekking ..merrie wordt gescand als ze hengstig is ..wordt gedekt net voor of na de ovulatie ...op dag 8-9 wordt de merrie gespoeld en wordt onder de microscoop gekeken of er een embryo (die dus bevrucht is in de donor merrie en niet in één of ander labo )aanwezig is ..is dit het geval dan wordt dat embryo in een draagmoeder geplaatst en kan deze het veulen op de wereld zetten waarbij dus de donormerrie geen onnodige risico's (bij die hoge leeftijd )heeft
Paarden zijn geen koeien waarbij wel superovulaties kunnen voorkomen ..je kan dus per dek slechts één embryo spoelen ( soms twee maar dan heb je dus een tweeling zoals dat ook met een gewone dracht kan voorvallen ...
Je kan als je geluk hebt meerdere keren op het seizoen proberen te spoelen om meerdere veulens eruit te krijgen
Hormonenspuiten hoeven er als jij dat niet wil dus ook niet aan te pas te komen ...Hengstig spuiten doen ze ook buiten ET hoor dat heeft er niets mee te maken

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 16:31

ohw, rustig... je hoeft me niet aan te vallen Haha!

oudere merries worden wel geregeld hengstig gespoten, aangezien ze veel makkelijker een volledig jaar in anoestrus kunnen zijn.
Ik heb ook niet gezegd dat ik tegen heel die hormonen inspuiten toestand ben. Het blijven nog altijd hormonen die normaal gezien ook reeds in het paard zouden moeten aanwezig zijn...

En als men mij een heel jaar lang bezig houdt met een cursus vruchtbaarheidsproblematiek, en alleen bij de koe tot in detail gegaan wordt bij het principe van ET, dan kan het nogal eens gaan gebeuren dat je gaat veralgemenen als de in-dept informatie bij paard ET achterwege wordt gelaten Knipoog

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 16:43

was niet alleen persoonlijk naar jou toe maar meestal krijg je bij ET gelijk de hele lading over je heen dat het zoooo slecht is voor de merrie terwijl een heel pak mensen merries hengstig spuiten zonder ook maar aan ET te doen ...en idd koeien kunnen heel veel folikkels laten rijpen ..paarden kunnen dat niet ..mss gelukig want dan zouden de al rijke mensen nog rijker woren ...De meeste mensen zijn niet zo happy als de merrie twee embryo's blijkt te hebben want dat betekent 2 keer dekgeld en 2 keer inplanten en 2 keer de draagmoeder betalen ..erg duur grapje Haha!

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 16:50

Tja blijft gewoon een paard toch?.

Als ze niet meer kan dragen is ze toch minder waard als fokmerrie.

Ben benieuwd hoeveel veulens ze gehad heeft en hoeveel er "goed" geweest zijn?. Hoeveel toppers heeft deze merrie gegeven?.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 17:01

Ach ja, ik ken de eigenaar die haar vóór deze man heeft gehad. Ze kan niet langer drachtig blijven dan geloof ik een maand, dan gaat het mis.

Veulens vallen wat tegen, een aantal bleven te klein. Van ééntje waren veel verwachtigen (goed model, een hengstje) maar die viel achteraf ook heel erg tegen. Daarom heeft die man haar weggedaan, hij heeft er geen goede uit kunnen krijgen, zelfs niet met Ulft. Dat wilde ook niet zo lukken allemaal en voor matige producten is embryo transplantatie te duur.

Zo zie je maar: fokken valt nog niet zo mee.

Maar goed, degene die haar nu verkoopt is in geen geval de fokker van Ferro zelf, en een aantal eigenaren daarvoor ook niet.

Marsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 17:59

Had de advertentie idd ook gezien, waar is ze nu heen verkocht?

[***] schreef:
Ben trouwens wel een beetje sceptisch over een merrie van 23 en ET.

Vertel eens...

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 18:15

ET en die merrie gaan nog goed samen, ze wordt nog goed drachtig. Ze kan de dracht alleen niet zelf volbrengen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-06 18:18

Ik weet dat ze een Gribaldi heeft gehad maar die bleef te klein, E-pony.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 21:47

Voor zover mij bekend heeft ze vorig jaar 2 embryo's gehad, het jaar ervoor géén en dit jaar ook niet. Dus...ik liet r staan.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 22:05

Suzanne F. schreef:
Ik weet dat ze een Gribaldi heeft gehad maar die bleef te klein, E-pony.

Als het goed is staat deze nog te koop Haha!

Overigs de merrie is wel pref en prest, dus zo slecht zijn die nakomelingen toch ook niet allemaal. Misschien intressant om op een ferro (klein)zoon terug te fokken.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 22:49

Jaaaaa! Special D...

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 10:48

mij was dei advertentie ook al opgevallen. Dacht eerst dat een penny zo'n advertentie had gezet, maar hij bleek echt te zijn. Niks voor mij, ik heb al een moeilijke fokmerrie, hoef er geen 2e bij. Maar zo'n paard op stal hebben lijkt me ergens al wel een eer..... droomt verder....

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 11:07

Suzanne F. schreef:
. De reden voor haar verkoop is het stoppen van de fokkerij. Er staan meerdere paarden te koop, maar Brenda wordt bij opbod verkocht.

Ze komen en ze gaan. Knipoog

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 11:13

Ik hoop toch dat die ouwe merrie een goede en mooie oude dag krijgt. Al dat geleur met die beesten op hun oude dag.... Ik vind dat eigenlijk maar niks.

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 11:15

Desiree schreef:
Ik hoop toch dat die ouwe merrie een goede en mooie oude dag krijgt. Al dat geleur met die beesten op hun oude dag.... Ik vind dat eigenlijk maar niks.

inderdaad, gun zo een beestje een oude goede rustige dag
lekker op het land tussen een paar andere oudjes
zoiets als in soest

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 12:08

Nou, ik kom regelmatig langs die weilanden en ik weet wel dat ik mijn paard er zo niet bij zou laten staan,
de meeste staan er gewoon weg te kwijnen.