Fjorden keuringsklaar maken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Fjorden keuringsklaar maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-02 10:45

Aanstaande woensdag gaan moeder en jaarling naar de keuring.

Ze zijn een beetje laat met het klaarmaken en de manen hingen ook alweer half opzij dus die heb ik kort bijgeknipt maar toch hangen ze aan de bovenkant uit elkaar. Die manen krijgen we nooit mooi recht opstaand voor de keuring dus daar kan ik nu al niks meer aan doen. In het weekend knippen we zwarte lijn er bovenuit en zullen we er het beste van maken. Wat ik me nou afvroeg, kunnen we volgende keer een paar maanden van te voren de manen niet gewoon scheren?? Dan groeien ze teminste weer echt recht.

En wat moet je doen met de staart? Mag je die recht afknippen of niet?

En wat houd de zadelrubriek in (waarschijnlijk moet ik die rijden), moet je dan in alle gangen en lijkt het op een soort B proefje??

Ja ja, ik weet het. We zijn laat, maar dat kwam door omstandigheden... In iedere geval zijn het mooie fjorden en kan de merrie aardig lopen onder het zadel.

Maatje02

Berichten: 1175
Geregistreerd: 18-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 16:13

hoi, ook ik ga met mijn fjorden naar de keruing, de eerste al a.s. zaterdag naar Dordrecht, de andere naar Beesd 23/8 ( is het plan..)

w.b. de premiekeuring;
daar maakt het niet uit of de staart recht geknipt is ja/nee. Wel is het zo dat ( en dit geldt vooral voor een evt. toiletteerrubriek) bij een rechte staart, rechte manen horen, d.w.z.: het zwart op gelijke hoogte met het wit! Bij 2 cm vercshil in e manen, 'hoort' een natuurlijke, niet recht geknipte staart..
Dit kan en mag ook gewoon voor de premiekeuring zo.


Zie verder evt. mijn tips bij de haflinger-keuringsvraag op dit forum Lachen

bokkertje
Berichten: 1169
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-02 22:44

Citaat:
Wat ik me nou afvroeg, kunnen we volgende keer een paar maanden van te voren de manen niet gewoon scheren?? Dan groeien ze teminste weer echt recht.


ik heb dit wel bij mn 3jarige merrie gedaan. ze had lange manen toen ze kwam. dit was afgelopen winter. ik heb toen de manen er helemaal afgeschoren. toen dit weer begon te groeien ben ik dit goed gaan onderhouden. het resultaat mag dr wezen. het ziet er nu supernetjes uit. dit heb een paar jaar geleden ook bij mn andere gedaan. ook dat was voor de keuring mooi bij gegroeid.
groetjes!!!