ervaringen leenmerrie gezocht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
sonjas
Berichten: 154
Geregistreerd: 24-03-02
Woonplaats: andel

ervaringen leenmerrie gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-02 01:06

wie heeft ervaring met een "leenmerrie"
ik bedoel dus een veulen fokken bij de merrie van een ander.
welke afspreken zijn er op papier gezet of mondeling gemaakt en welke kosten zijn voor wie en heb je extra moeten betalen voor de leen
dus hoe hb je het allemaal geregeld en hoe is het allemaal gelopen
groetjes sonja

dromen is leuk, doen is leuker


phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 12:10

ik heb mijn merrie vorig jaar uitgeleend voor iemand.
Wij hadden de volgende deal. Zij betaalde alles wat met de dekking, de dracht en het opvoeden te maken had. Ik had er dus geen kosten aan, maar verdiende er ook niet op.
Ik zou het wel zwart op wit zetten.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

sonjas
Berichten: 154
Geregistreerd: 24-03-02
Woonplaats: andel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-02 19:04

badankt voor je reactie . maar jij hebt dus niets extra gevraagd voor de dracht. mag ik ook vragen waarom niet???want ik heb al eens gehoord dat veel mensen "draaggeld" vragen ivm dat het paard toch een tijdje niet gebruikt kan worden zoals normaal
alles op papier zetten doe ik zowiezo ik bedoel,
als alles duidelijk op papier staat dan is er toch heel wat minder kans op gezeur achteraf
groetjes sonja

dromen is leuk, doen is leuker

Dees

Berichten: 18857
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 10:06

Leg ook vast dat er schadevergoeding moet worden betaald bij verlies van de bruikbaarheid van de merrie, ook bij verlies van de hele merrie, tot en met het afspenen van het veulen.
Het vangen van een veulen is een zware belasting op het lichaam van de merrie, sommigen sterven daarbij of kort daarop. Besef wel dat jij dat risico loopt, mits je een schade-clausule opneemt in de overeenkomst. Wil je dat risico trouwens wel lopen voor het veulen van een ander?

Laat die mensen lekker zelf een goede merrie kopen en hun eigen risico lopen. En willen ze perse jouw merries genen, laat ze dan maar duur uit zijn met een embryo-transplantatie. Op die manier heb je weinig tot geen risico, en hebben zij een kans op een veulen.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

sonjas
Berichten: 154
Geregistreerd: 24-03-02
Woonplaats: andel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-02 11:19

ik zoek ervaringen met leenmerries ien het algemeen, maar wij gaan met ijlsanders in de weer en daar is het hele ET en KI verhaal helemaal niet aan de orde bij de ijslander word puur uit de hand of in de kudde gedekt
en daar komt een veulen uit of niet
je hebt wel gelijk een dracht brengt risico,s met zich mee

dromen is leuk, doen is leuker

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 11:41

zo wil de fokker van Paddy ook wel een veulen met haar fokken, van Rousseau. Dekgeld betalen en dan veulen weg. Ik kan dan een paar maanden niet meer fatsoenlijk sporten met haar en loop het risico haar te verliezen. Dat is het enige wat er voor mij in zit. Dat doe ik dus niet.

De hond is de betere mens

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 11:51

We hebben het met Issedy zo gedaan:

mijn moeder bracht de merrie, de ander betaalde het dekgeld en de verdere dekkingskosten. Verdere kosten voor het veulen na de geboorte hebben ze gedeeld en het veulen was van hen samen. Inmiddels heeft mijn moeder het andere deel ook gekocht en nu is Raimaer dus alleen van haar.
We hebben nu dezelfde constructie, ik betaal het dekgeld, en volgend jaar hebben we samen een veulen van Raimaer en Corland Kwijl (als het allemaal goed gaat).

Een leenconstructie, dat ik mijn merrie mag riskeren, en drie maanden kwijt ben voor de sport om vervolgens weer met lege handen te zitten: nee, dank je!

Katja
Blogger

Berichten: 42163
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 11:54

Ik heb een paar jaar geleden een merrie van iemand anders laten dekken met onze hengst. In ruil voor het veulen waar daar uitkwam heb ik de merrie tot Z+5 gereden zodat de eigenaren er een sportpredikaat bij hadden. Op die manier was iedereen blij, zij hadden een predikaat zonder onkosten en ik had een veulen voor weinig geld.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Marjoleinvde en 49 bezoekers