ES en NES

Moderators: petraaken, Nicole288

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

germie

ES en NES

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-02 08:06

Ik zie geregeld vragen van kan ik .... bij het KWPN/NRPS laten registreren.

Meestal kun je je paard gewoon volledig laten registreren bij een stamboek als het maar uit een ander officieel erkend stamboek komt.

Paarden uit het ES en NES (bijvoorbeeld de henst welcome Runner, ES) kunnen alleen in het hulpboek opgenomen worden omdat het ES en NES niet erkend zijn.
Dit soort registratieboeken (zijn namelijk geen stamboeken) voeren geen of weinig fokbeleid.
Zo mag je binnen het ES of NES fokken met je hengst als het Z is, of tot de kleurenfokkerij behoort. Welcome Runner is een voorbeeld van een bonte hengst die dus zomaar mag dekken. Al dek je met een bonte ezel, dan nog kun je ES of NES papier krijgen.
Een NRPS-merrie die je dekt met een ES of NES hengst krijgt dus alleen maar meer hulpboekpapier.
Dit is een goede zaak, want je wilt natuurlijk niet graag dat de OCD-hengst van de buurman ook een A-registerpapier oplevert.

Ik waarschuw hiervoor, omdat sommige hengstenhouders die ES of NES hengsten hebben zeggen dat ES en NES wel erkend zijn, en dat zijn ze nog niet. En zolang ze geen goed fokbeleid voeren, dan worden ze ook niet erkend. Ik ken dus mensen die op deze manier een 'waardeloos' veulen gefokt hebben.

Hieronder nog wat links en een foto van Welcome Runner waarmee momenteel veel gedekt wordt.

url]http://www.stegen.net/europees-stamboek/stallions.html[/url]

Hierin staan alle 'goedgekeurde hengsten'. Ook Brutus van de Meyershoeve (EX-NRPS, ik rij op een NRPS merrie van deze hengst, dus met volledig papier, omdat het paard geboren werd voordat Brutus afgekeurd werd)

http://www.geocities.com/stablerubywhite/bont5.html

Hierin staan afstammelingen van Runner en Runner zelf is ook te koop!!!!!!!, let vooral op de volgende tekst (hierdoor worden mensen eringeluisd!!):
Afbeelding
Welcome Runner is E.S. Goedgekeurd en mag bij dit stamboek ook dekken. Donkerbruin bont, beschikt over veel springvermogen. Hij heeft echter wel een klein stal gebrekje, hij zuigt lucht. Maar met een band om doet hij dit echter niet.
Runner is luchtzuiger!!!
Ook de foto van hem duidt op verschrikkelijke onkunde: Wie zet nu een paard op 3 benen op de foto? Een paard opstellen doe je immers altijd in de open stand op 4 benen.
Laatst bijgewerkt door germie op 21-06-02 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Paardrijden kan iedereen leren, maar de rijkunst beheersen is een ander verhaal.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 12:15

Het AES is toch ook zo'n niet erkend stamboek. Daar staan de advertenties mee vol. Hengsten die daar 'goedgekeurd' zijn. Lips are sealed

gast981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 15:54

Volgens mij is het aes wel erkend, maar zeker weten doe ik het niet. Vind het ook geen interessant stamboek, alles word goedgekeurd.

Die foto's heb ik bekeken, vind het werkelijk te gek voor woorden. Jammer dat mensen er nog steeds intrappen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-02 06:47

Het AES is ook niet goedgekeurd, maar heeft nog enig fokbeleid terwijl het ES en het NES dat eigenlijk niet hebben.
Bij het AES wordt ook niet rontgenologisch gekeurd, dus met OCD in je hengst mag je rustig dekken.

Paardrijden kan iedereen leren, maar de rijkunst beheersen is een ander verhaal.

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 07:12

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-02 11:58

Maar niet alle hensten zijn licensed, en zeker die van het ES en NES worde nniet in het A-register ingeschreven hoor.

Zep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 12:54

Het AES heeft het onderscheid tussen 'approved' en 'licensed' hengsten. Een jonge hengst die bij het AES wordt aangeboden en na keuring goed genoeg bevonden wordt 'approved'. Het paard moet dan binnen zekere tijd aan een bepaalde sportklassering voldoen. Ik heb vorig jaar een AES hengst in trainig gehad, die had dit jaar als 8-jarige Prix st Georges moeten lopen en zou dan opnieuw gekeurd worden. Het is dus niet zo dat iedere idiote hengst maar bij het AES aangeboden kan worden en dan maar een beetje mag dekken.

Ik hoor van veel sportruiters/eigenaren steeds meer positieve verhalen over het AES. Juist hun nadruk op sportprestaties valt bij veel mensen in goede aarde. Het is een groeiend stamboek dat hard aan de weg timmert om steeds meer kwaliteit te kunnen leveren. De kwaliteit van de hengsten is natuurlijk een, als die hengsten alleen maar derderangs merries aangeboden krijgen schiet je er nog weinig mee op.

dressuurinstructie in Overijssel, mail voor meer informatie: louise@equimotion.nl

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-02 13:58

Dat klopt wel Zep, maar het AES heeft geen rontgenologische keuring.
Verder vind ik het ES en NES slechter dan het AES vanwege geen fokbeleid.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie