Welke hengst op Jurjen x Jochem? (Fries)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jaike

Welke hengst op Jurjen x Jochem? (Fries)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 21:21

Hallo allemaal,

sinds kort ben ik in het bezit van een Friese merrie en ik wil hier misschien volgend jaar een hengst opdoen.

Mijn vraag is wat zouden jullie een goede keuze vinden?

Mijn merrie is van het ouderwetse type, zeer beknopt, rond en stevig, korte beentjes en dus bijbehorende korte gangen. Desondanks doet ze het aardig goed in de dressuur en bovenal heeft ze een super karakter!

Ik wil er een iets meer rijtypische hengst op doen, wat meer ruimte in de gangen gaat geven. De merrie is zelf 1.62m en de hengst hoeft niet persé heel groot te vererven, iig niet kleiner!

Ik zal erbij vermelden dat ik mij nog niet echt heb verdiept in de friese hengsten, aangezien die er volgend jaar pas op gaat, maar ik was wel benieuwd naar jullie mening en eventuele tips en adviezen!

Hier nog een foto:
Afbeelding

En nog maar één ivm haar bouw:
Afbeelding

Heb helaas nog geen goede standfoto...........
Alvast bedankt!

oestinja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 21:26

Jaike, ik denk dat het slim is als je even advies inwint bij een hengstenhouder bij je in de buurt. Op zich zou een wat moderner hengst goed bij je merrie passen maar lang niet alles kan bij Friezen in verband met inteeltpercentages. Op een dekstation kunnen ze dit voor jou echter nauwkeurig bekijken, succes, ik geloof dat er één zit in Wijdewormer maar dat weet ik niet heel zeker. Leuk paard heb je trouwens.

oestinja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 21:27

O ja wat voor predikaten heeft je merrie?

Boelles

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 21:31

Wat wil je verbeteren?
Gewoon vraagje, als je beantwoord hebt heb je meteen al een paar hengsten weggestreppt en is het makkelijker om te zoeken.

Jaike

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 22:05

FunkyMistiC schreef:
Wat wil je verbeteren?
Gewoon vraagje, als je beantwoord hebt heb je meteen al een paar hengsten weggestreppt en is het makkelijker om te zoeken.

Wat ik onder andere verbeterd wil hebben had ik ook beschreven

Ik wil een wat modernere hengst gebruiken zonder het ouderwetse type te veel te laten verdwijnen. Het veulen mag wat hoogbeniger zijn en wat ruimere gangen hebben, ik weet fokken is altijd gokken.

Sowieso wil ik absoluut géén wit krijgen (zit ook niet in de merriestam).

De merrie is helaas een 3e premie en net geen vol papier aangezien de merrie (moeder) geen ster is.

Premies bij het veulen fokken is natuurlijk mooi meegenomen, maar in principe fok ik voor eigen gebruik

Boelles

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 09:28

Tegenwoordig zijn de meeste friesche hengsten nieuwerwetse type, maar wat ik bedoel met verbeteren is:
Stap draf of galop, heeft ze minder galop dan moet je een hengst zoeken die een goede galop heeft

Piacente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 09:32

Tietse? Is een rijtypisch hengst die hoogbenige veulens geeft, super karakter en zelf een hele fijne draf en galop

Jaike

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-06 10:47

FunkyMistiC schreef:
Tegenwoordig zijn de meeste friesche hengsten nieuwerwetse type, maar wat ik bedoel met verbeteren is:
Stap draf of galop, heeft ze minder galop dan moet je een hengst zoeken die een goede galop heeft

Oh Haha, op die manier

Jaike heeft eigenlijk 3 correcte basisgangen, maar er ontbreekt ruimte en lengte en dat heeft natuurlijk overal zijn invloed op.

Jaike

Re: Welke hengst op Jurjen x Jochem? (Fries)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-06 23:29

Heeft dan niemand ideeën? Bloos

oestinja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 23:40

Ja, advies vragen bij een dekstation....

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 08:27

Leffert en Ulbert kunnen een optie zijn..

oestinja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 13:04

Inderdaad funky Mistic maar niet zonder eerst het inteeltpercentage van de potentiele nakomeling te berekenen!

Jaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-06 16:22

oestinja schreef:
Ja, advies vragen bij een dekstation....

Dit doe ik sowieso!

Ik ga echt niet in het wilde weg een hengst erop gooien omdat ik 'm zo mooi vindt.

Ik was alleen benieuwd wat jullie qua type een geschikte hengst vonden, dit wil echter niet zegen dat ik het ook doe, maar wat advies kan nooit kwaad en wie weet komt iemand met een heel goede keuze Knipoog

Lin4Life

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 18:14

Je kan bij Het fries paarden stamboek een lijdt aanvragen waar alle hengsten op staan,met de intelletpercentages bij jou merrie. Je kan dan in ieder geval al een paar hengsten afstrepen waarbij de inteelt boven de 5% komt.
Dan zou ik als ik jou was eens ergens in de omgeving gaan kijken naar het hengstenboek van de friese hengsten, hier staan alle hengsten in met hun cijfers en goed en slechte punten. Je kan dan van de hengsten die je nog over hebt kijken op welek manier die jou merrie aanvult.

Daarna zal ik als ik jou was dan eens met de dekstations van die hengsten bellen en vragen of het een goede keuze is.

Succes!

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 09:14

Die kun je ook vinden op de site van het Friesch PaardenStamboek volgens mij..

Lin4Life

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 15:06

Kan wel dat weet k zo niet. Wij hebben ze van onze friezen gewoon aangevraagd bij het stamboek.