femskie schreef:Wauw!! Art_uma: wat heb jij een geweldig verhaal opgeschreven..Sorry dat ik niet eerder heb gereageerd maar ik kreeg geen melding dat er een post was in het topic..
Ik heb in een ander subforum deze vraag ook gesteld en ook daar kwam men uit op Kasparow. Dat moet dus iets betekenen...
Als ik jouw verhaal lees dan kom ik erachter dat ik qua fokken nog zoooo weinig kennis heb.. Ik moet me eens goed gaan inlezen! Heb jij goede suggesties waar je wat kennis omtrent fokkerij op kunt doen? Boektitels oid?
Dat vroeg ik dus ook (naar boeken). Van fokkerij systemen heb ik alleen via internet wat kunnen vinden. Je kan zoeken op Tesio (een italiaan) die lang geleden veel succes had met het fokken van volbloeden volgens zo iets als sexbalancing (lijnenteelt).
Op deze link kun je iets lezen over amurath http://www.easpstamboek.nl/Amurath.htm maar hou dan in de gate dat dit wel erg eenzijdig is. De "goede" rijpaardhengsten waarop lijnenteelt wordt toegepast worden er wel genoemd.
In z'n algemeenheid is fokken het goede mannetje zoeken bij de merrie. In jouw geval een arabier met bv een rijpaard, is er sprake van een outcross (twee genetisch echt verschillende paarden bijelkaar). Dan is erg moeilijk te voorspellen wat het resultaat is. In bijna alle rijpaarden zit wel xx of ox, daarom zou ik geen echte gelderse hengst nemen.
Verder zijn er best wel een aantal experimenten aan de gang, arabier x fries arabier x haflinger. Je kan ook daarbij kijken wat er leuk uit ziet. Gokken blijft het toch. Alleen met een arabier als hengst weet je dat er een arabier uit komt, ha ha 
ik zou persoonlijk eerder voor rubiquil gaan, maar ik ben dan ook een dressuurruiter. Een aantal van de fotos van nakomelingen van kasparow zijn wel erg volbloedachtig: