Arabische merrie laten dekken door...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

femskie

Arabische merrie laten dekken door...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 19:58

Hallo!

Ik heb een leuke arabische merrie van Nadejni. Ze is al wat ouder, 20 jaar, maar goed gezond en heeft al eerder een veulen gehad. Ze is 1.50 m hoog en het is een bruingeboren vliegenschimmel.
Ik heb met diverse mensen gesproken over het eventueel fokken van een veulen bij haar en iedereen is positief. Zelf twijfel ik nog een beetje en wil ik zeker nog met de DA overleggen.

Maar nu de vraag: ik zou graag een iets groter allround rijpaard fokken. Maar bij wat voor hengst kom je dan uit? Ik dacht zelf (op aanraden) aan een NRPS-hengst zodat er ook een papier bij aangevraagd kan worden. Kwpn zou dan ook kunnen.
Wie heeft er ervaring met het fokken van een groter rijpaard uit een arabier??

Punten van verbetering zijn:
- meer maat,
- gelijkmatiger karakter,
- ruimere stap,
- geen overbouwde bouw meer.

Iemand ideeen? Ik hoor het graag!

ART_UMA

Re: Arabische merrie laten dekken door...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 22:04

Bij het nrps zijn natuurlijk ook een aantal arabieren hengsten goedgekeurd, maar ik begrijp dat je een rijpaard hengst zoekt. Ik weet niet of de hengst een nrps hengst moet zijn om het veulen bij het nrps aan te kunnen bieden, volgens mij kan dat met bijna elke hengst wel, kost alleen meer moeite.

Ik heb weinig verstand van arabieren, maar ff googelen leverde op dat Nadejni via de vaderlijn afstamt van Amurath, en volgens een aantal "experts" is amurath 1881 de bepalende factor voor de onovertroffen kwaliteiten van Ramzes x .
Het zou dus foktechnisch leuk kunnen zijn om een hengst uit te kiezen die ergens wat verder weg Ramzes in de afstamming heeft zitten, en dat zijn er een heleboel van Rubinstein tot G Ramiro Z, in heel veel sportpaarden zit hij wel in.

Bij het KWPN zijn arabieren nou niet gelijk geliefd, maar bv bij de Trakehners worden ze nog regelmatig gebruikt en in frankerijk ook wel bij het Selle Francais en natuurlijk bij de angelo arabieren. Je kan een beetje spieken bij die stamboeken wat succesvol is.

Op zich zijn er een heleboel hengsten die zouden passen bij de eisen, maar het moet natuurlijk van 2 kanten komen en als bv de maat of overbouwd zijn erg vast ligt in de moederlijn van je merrie, dan loop je nog steeds een kans dat het net niet lukt zoals je graag zou willen.
Als je er van uit gaat dat gelijkgestemde genen van de hengst en de merrie elkaar versterken, dan zou ik in iedergeval een hengst zoeken met een moederlijn met maat, een wat rondere beweging en ook geen lang achterbeen. Verder een hengst die weinig strooit in de maat en een beetje degelijke massa heeft.

Qua nrps (ook KWPN) hengst denk ik dan aan Rubiquil. Dat is Rubinstein (ver weg Ramzes) x Roemer x Homerus x Eros. Grand Prix dressuur, mooie gangen en een beetje massa zonder lomp te zijn.
Wat misschien ook helpt is dat de combinatie Rubinstein x inschalah (de laatste is een angelo arabier) het erg goed doet. Dus Rubiquil met wat extra bloed zou wel eens kunnen passen
Afbeelding

Je zou ook aan nrps (ook trakehner) hengst Kasparow kunnen denken, komt uit een hele goede trakehner moederlijn en Trakehners zijn best succesvol in combinatie met arabieren. ZZ-L dressuur en springen en cross (maar ik weet niet hoe hoog)
Afbeelding

Ik zou uit de Rubiquil een wat zwaarder paard verwachten als uit de Kasparow. Rubiquils zijn meen ik wel braaf (zoals de meeste Rubinstein nakomelingen) maar als je graag een paard wilt fokken dat er misschien uit ziet als een grote arabier met meer paard eigenschappen is Kas misschien weer wat beter.

Een heel verhaal, maar ik kon niet posten door "werkzaamheden aan bokt" en ik was al een eindje op weg, dus maar wat door getikt

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 12:37

Wauw!! Art_uma: wat heb jij een geweldig verhaal opgeschreven..Sorry dat ik niet eerder heb gereageerd maar ik kreeg geen melding dat er een post was in het topic..

Ik heb in een ander subforum deze vraag ook gesteld en ook daar kwam men uit op Kasparow. Dat moet dus iets betekenen...

Als ik jouw verhaal lees dan kom ik erachter dat ik qua fokken nog zoooo weinig kennis heb.. Ik moet me eens goed gaan inlezen! Heb jij goede suggesties waar je wat kennis omtrent fokkerij op kunt doen? Boektitels oid?

fvansan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 12:55

Ik zou wel een beetje uitkijken voor een groot maatverschil tussen merrie en hengst. Dan heb je nl. met deze combi een grote kans op een kleiner smal paardje met een groot hoofd en zware benen....denk niet dat dit wenselijk is. De maat blijft vaak dichter bij de moeder en het hoofd en benen worden VAAK sterker doorgegeven door de hengst.
Een fijnere/luxe hengst van ca. 1.62 lijkt mij het beste. Maar over het karakter; veel mensen zijn van mening dat een arabisch volbloed over het algemeen iets gemoedelijker is en minder heet. Maar dit hangt natuurlijk ook sterk af van het karakter van beide ouders.
Waarom kijk je niet naar een wat grotere sport-arabier als vaderpaard?

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 13:11

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 14:01

Rubiquils zoon Radetzky zou misschien ook een oplossing zijn. NRPS gekeurd en wat luxer dan Rubiquil zelf. Radetzky komt uit een Ravel STV moeder. Ravel was ook maar 1.64m en zeer luxe en ik moet zeggen Radetzky aard qua model zeer veel naar moeder (behalve zijn hals die is helemaal Rubiquil Haha! ). Gangen zijn ook zeer goed en hij kan nog een deftige sprong maken. Alice Naber Lozeman was zeer te spreken over zijn springmanieren tijdens de verrichtingen vorig najaar.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 18:22

femskie schreef:
Wauw!! Art_uma: wat heb jij een geweldig verhaal opgeschreven..Sorry dat ik niet eerder heb gereageerd maar ik kreeg geen melding dat er een post was in het topic..

Ik heb in een ander subforum deze vraag ook gesteld en ook daar kwam men uit op Kasparow. Dat moet dus iets betekenen...

Als ik jouw verhaal lees dan kom ik erachter dat ik qua fokken nog zoooo weinig kennis heb.. Ik moet me eens goed gaan inlezen! Heb jij goede suggesties waar je wat kennis omtrent fokkerij op kunt doen? Boektitels oid?

Dat vroeg ik dus ook (naar boeken). Van fokkerij systemen heb ik alleen via internet wat kunnen vinden. Je kan zoeken op Tesio (een italiaan) die lang geleden veel succes had met het fokken van volbloeden volgens zo iets als sexbalancing (lijnenteelt).
Op deze link kun je iets lezen over amurath http://www.easpstamboek.nl/Amurath.htm maar hou dan in de gate dat dit wel erg eenzijdig is. De "goede" rijpaardhengsten waarop lijnenteelt wordt toegepast worden er wel genoemd.

In z'n algemeenheid is fokken het goede mannetje zoeken bij de merrie. In jouw geval een arabier met bv een rijpaard, is er sprake van een outcross (twee genetisch echt verschillende paarden bijelkaar). Dan is erg moeilijk te voorspellen wat het resultaat is. In bijna alle rijpaarden zit wel xx of ox, daarom zou ik geen echte gelderse hengst nemen.
Verder zijn er best wel een aantal experimenten aan de gang, arabier x fries arabier x haflinger. Je kan ook daarbij kijken wat er leuk uit ziet. Gokken blijft het toch. Alleen met een arabier als hengst weet je dat er een arabier uit komt, ha ha Koe

ik zou persoonlijk eerder voor rubiquil gaan, maar ik ben dan ook een dressuurruiter. Een aantal van de fotos van nakomelingen van kasparow zijn wel erg volbloedachtig:
Afbeelding

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 18:31

Ik zou persoonlijk voor Romantico kiezen, die heeft al kinderen met een arabische merrie, en dat zijn prachtbeestjes (denkt aan Robajero) voor meer info, www.romantico.nl

foto: Afbeelding hier is hij al bijna 21 jaar oud!

groetjes Julia Doei!

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 21:26

fvansan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 21:07

Een grote Arabisch volbloed die correct is, een sterke bovenlijn heeft en een goed werkbaar karakter heeft dan?
Kijk eens op www.vsarabians.com

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 21:32

Van de arabieren zelf weet ik weinig, ik vindt wel dat ze er heel vaak erg mooie plaatjes van kunnen schieten. Een van de grootste arabieren die ik heb gevonden L.A Jamal 1.63 hoog (is haast geen echte meer ha ha Clown ):
Afbeelding

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 21:09

Van een poolse (wereld) beroemde fokleider, destijds ruiter van oa ramszes, heeft mij gezegd dat je bloed met bloed moet combineren. Een rijpaard x arabier kan soms leiden tot kruising die van beide kanten minste eigenschappen combineert. Ik zou een anglo arabier of een veel bloed voerende trakhener nemen.

Op arabisch gebied heeft polen een erg rijke geschiedenis aan lijnen stichters gebracht, ramszes heet het bloed van bakszysz en fetysz in zich. Die laatste hengst was zo rijtypisch hengst en heeft een eigen lijn gesticht (maharadscha) in trakhenen. Het goeide sportbloed en deze hengsten zijn terug te vinden in de nafok van oa Comet opa van probat. Dus als je overweging wilt nemen paarden te fokken op basis van 100% arabisch bloed is het misschien zinvol om je daarin eens te verdiepen. Een aantal hengsten die beide sportgenen in zowel vader als moederlijn hebben kan ik je wel noemen.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 11:39