Welke Appaloosahengst voor mijn appaloosa merrie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sundance11

Welke Appaloosahengst voor mijn appaloosa merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 19:11

Ik wil volgend jaar mijn merrie laten dekken. En nou wil ikd at graag laten doen door een appaloosa hengst, maar ik weet niet welke. Het liefts wil ik er één zonder bloed van Samber of sunny af hoymark. En als het kan een hengst die in Gelderland staat.

En kan iemand mij vertellen hoe dat nou gaat zo'n dekking? Komt de hengst naar de merrie toe of moet de merrie bij de hengstenmhouder op stal? Bij mijn meriie is het heel moeilijk te zien of ze hengstig is hoe pak je dat aan? En wat voor een bedrag ben je ongeveer kwijt totdat het veulen er is?

Ik zal nog even een fotootje plaatsen van mijn meriie:

Afbeelding

Ze is ongeveer 1,65 hoog.

adnariM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 19:15

Ik zal dr laten opvoelen bij de da. Er zijn verschillende mogelijkheden tot dekking. Je kunt ook voor KI gaan. Ik zal eens wat Appaloosahengsten zoeken voor je.

Wat wil je graag voor veulen... wat zijn de slechtere punten van je merrie zodat je een hengst kan zoeken die dat niet heeft etc. etc. Hoe hoog moet het veulen ong. worden?

Misschien zit hier wat tussen: http://www.appaloosahengsten.nl/

sundance11

Re: Welke Appaloosahengst voor mijn appaloosa merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 19:18

Het veulen moet rond de 1.65 worden. Het liefst een braaf en gewillig karakter. Mijn paard is verder ook heel braaf, alleen heeft een heel erg eigen willetje.
Mijn paard heeft volgens mij wel aardig wat springbloed is zich, alleen kan ze dat met mij niet echt uiten. ook lijkt het me wel leuk om een westerngefoktte hengst er op te doen. Ik wil ooit in de toekomst wel iets met western gaan doen, heb er alleen nog geen verstand van.

adnariM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 19:19

Ik zal gewoon bij google iets intypen van Appaloosahengsten, je komt vanzelf wel een keer wat tegen! Succes

DendroFleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 19:24

Weet je iets meer over haar afstamming.
Er zijn een aantal mooie grote maat hengsten met bloed van Gibraldi (KWPN), Krimh (NRPS) of knabstrupper erachter. En ook een paar die meer de amerikaanse kant opgaan.
Kijk maar op www.appaloosa-stamboek.com

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 19:27

afstamming is Cool cracker S (v Concorde)X Palolieza (v: sunny af hoymark)

Stybba

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 19:31

Als je naar een appaloosa hengst zoekt in Gelderland is misschien Palousa Convenance een goed idee? Staat in Nijkerk. Hij staat ook op http://www.appaloosa-stamboek.com bij grote maat hengsten.

DendroFleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 21:22

Heb je de site van Yvonne van de Haverhoek al gezien. Zij heeft de ouders van jou merrie gefokt en heeft echt een schitterend naslag werk online staan. http://home.hetnet.nl/~stalpalousa/palousa-zana.htm
En ze wil graag aanvullingen, nu staat er NN bij jouw merrie en zo heet ze vast niet meer.

En ik heb ook een foto van de moeder van jouw merrie Shoshonee. Het is niet de meest elegante foto helaas.
Afbeelding
Ze heeft hier een veulen van Isala's Orient (waar ik dus ook nu een jaarling van heb) en staat nog steeds bij Suzanne Miezgiel in Dronten, de fokker denk van jouw merrie. Maar daar heb je haar misschien ook gekocht.
En als ik me niet vergis was er ook iemand op zoek naar een appaloosanakomeling uit Cool Cracker S.

DendroFleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 21:24

Ahum om nog even je vragen te beantwoorden.
Ik denk dat je tussen de 250 en 350 euro kwijt ben voor een dekking. Dit kan natuurlijk gebeuren maar ook middels inseminatie. Juul heeft voor de dekking een week bij de hengst gestaan. Vaak worden er ook afspraken gemaakt voor als de merrie gust blijft.

DendroFleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 21:51

abbysumo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 22:29

dankje dendrofleur ik heb sundance11 een pb gestuurd!!!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 22:39

Convenance en Sturdy Fellow zijn beide niet mogelijk, omdat de moederlijnen te sterk verwant zijn, beide uit dezelfde stam. Jammer, want qua maat en sport (dressuur) zat je daar wel goed mee. De enige die dan geschikt zou zijn is Peru's Scen Tao, en die heeft dit jaar al een schitterende collectie veulens laten zien. Staat wel in Friesland, en de merrie zal dan daar naar toe moeten. Bovendien zit hij met een dekbeperking (omdat 1 van de voorouders een blauw oog had, wat absoluut niet vererft alleen dat moeten ze bij het stamboek nog leren over erfelijkheid ) en ik weet niet of jouw merrie dan in aanmerking komt, aangezien de dekkingen behoorlijk vol zitten en je merrie Samber bloed heeft. (Kan het niet zien, maar is het een pintaloosa? Als dat niet zo is zou er geen probleem zijn.) Scen Tao is wel wat groter, namelijk 1.73m.

Verder zijn de hengsten Sunflower's Joy Jewel, Zip's Jewel en Taro af Boroplund nog geschikt, dwz zonder Sonny-bloed, maar deze hengsten zijn allemaal kleiner (1.55 en 1.58m). De eerste 2 zijn amerikanen, de andere is een knapstruber.

sundance11

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-06 21:42

DendroFleur schreef:
En ik heb ook een foto van de moeder van jouw merrie Shoshonee. Het is niet de meest elegante foto helaas.
.

Shoshonee is de halfzus van mijn merrie, palolieza is de moeder van shoshonee en mijn paard.

Maar leuk om weer eens wat van palolieza en shoshonee te horen, ik heb Lies jarenlang bij Frenk schut verzorgt! Echt een super beest!

groetjes esther

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-06 21:43

Oja ik heb de mensen van de hangst peru's scen tao een mailtje gestuurd, vind hem een erg mooie hengst, en zit volgens mijn geen samber of sunny af hoymark bloed in!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 07:59

Daar zit zeker geen Sonny of Samber bloed in. Knipoog

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 08:16

mijn vriendin laat haar appaloosa dekken door Isalas Orient.
mooie hengst Haha!
Afbeelding

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 08:20

Peru's scen tao vind ik erg leuk, mijn veulen is ook door hun gefokt. Verder is er erg weinig keuze in de grote maat appaloosa hengsten.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 19:30

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 19:34

mirgino schreef:
mijn vriendin laat haar appaloosa dekken door Isalas Orient.
mooie hengst Haha!
Afbeelding

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 19:41

Charos schreef:
Peru's scen tao vind ik erg leuk, mijn veulen is ook door hun gefokt. Verder is er erg weinig keuze in de grote maat appaloosa hengsten.

Even off-topic, maar Dynamite is toch door Axioma's gefokt en niet door Peru's Stables?

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 23:43

Had ik een heel verhaal getypt..is het weg.

Maar ik heb nu een jaarling van Orient. Een paard/pony die best kan lopen en een goed karakter heeft. Uit de moederlijn komen vele goede sport- en keuringspaarden en Krihm heeft natuurlijk ook zijn sporen verdient in de sport. Orient zelf is ook erg braaf, volgens sommigen misschien zelfs te. Op een hengstenshow stonden ze rustig te kletsen met hem aan de hand. Op stal staat hij ook tussen de merries en hoor je hem niet. Op zijn eerste wedstrijd haalde hij direct een flinke dosis winstpunten.
Scen Tao heeft ook een mooie collectie veulens. Zou ook een goede keuze zijn als je groter wil. Terwijl Orient een mogelijk is als je dezelfde maat wilt houden en eventueel wat fijner gebouwd wilt.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 08:45

Ook Orient heeft zijn eerste jaar al mooie veulens laten zien, jammergenoeg heb ik nog geen veulens van hem voorbij zien komen dit jaar. (Tenminste niet op de forums Knipoog ) Ik kijk ook uit naar de veulens van hem op de keuring. Qua maat zeker ook een mooie match, en ik ben er ook heilig van overtuigd dat hij goede sportpaarden gaat leveren. De jaarling van Dendrofleur is echt een beauty, als je die ziet ben je verkocht! Ja Alleen is de vader van de moeder van Orient Sonny, zou voor de nakomeling in de 3de lijn zijn.