De perfecte hengst voor dit kwnp paard iemand???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

animals

De perfecte hengst voor dit kwnp paard iemand???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 12:41

misschien weet iemand de perfecte goedgekeurde dekhengst voor mijn tuigpaard nikita.
Ze staat ingeschreven bij het kwpn stamboek. Haar vader is Waterman en haar opa is Renovo.

Iemand enkele idee of er een leuke maar ook mooi beweegbare hengst van rond de 1.65 of iets hoger is voor mijn merrie.
Ik wil het dan wel via insiminatie doen.
Maar dan wel een hengst dat rustig bloed in zich heeft en niet zo schrikkerig bloed.

Gooi maar raak misschien heb ik zoiets van mmm dat is leuk om op haar te doen.

Hier een foto van mijn merrie:

Afbeelding

Afbeelding

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 12:57

Ik ben niet zo bekend in de tuigers, maar waarom neem je geen contact op met het kwpn? De inspecteurs willen je denk ik dolgraag een advies geven over welke tuiger voor deze merrie.

amen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 12:58

wil je in de tuigpaardrichting blijven fokken?

Of evt Gelders of rijpaard hengst...?

Wat is de rest van de afstamming van je merrie??

Dus de Vader van de moeder, grootmoeder en overgrootmoeder??

animals

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 15:06

Gelders lijkt mij heel mooi bij haar te doen, maar het moet wel een beetje combineren.
Rijpaard hengst moet het wel zijn, dressuur matig en e.v.t voor de kar.

Poe ik weet dat zo niet uit mijn hoofd kan zo ooik niet het stamboek erbij pakken omdat het naar de kwpn gestuurd is i.v.m adres wijziging.

Van moeders kan weet ik zo snel niet omdat moeder niet zo bekend is.
Vader wel waterman en dan renovo en Fabricius kwam er ook in voor maar ik had een kopie ervan maar kan ik nergens vinden.

Anoniem

Re: De perfecte hengst voor dit kwnp paard iemand???

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 17:42

Hier moet natuurlijk een gelderse hengst op.

Met een gewone rijpaardhengst krijg je vast wel een leuk paard maar zul je op de keuring geen punten scoren. Zou ik sowiezo een springhengst nemen voor de stap, galop, het kruis en de rug.
En dan het rustige karakter, kun je ook wel bij de gelderse richting terecht.

Ik heb een Parcival uit een tuigermoeder, kan zowel bewegen als springen en al bijna voor de kar.

Koss zou ik dan voor het rustige karakter niet nemen. Sirius juist weer wel, is erg braaf. Sirius staat bij stal Hofs, Parcival bij J. Boeve.

Van Parcival en Sirius staan nakomelingen in mijn profiel.

Er is vorig jaar een Cabochon goedgekeurd bij de gelderse richting met als aanparingsadvies tuigtypische merries. Hij staat bij Teeuwis.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 17:42

En heet Upperville.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 18:06

En heeft halslengte nodig.. veel halslengte.

parcival vind ik nog niet eens zo'n gek idee, omdat ik daar ook een veulen uit een tuiggelderse ken. Alleen ik denk niet dat parcival dat hoofd zal verbeteren.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 19:19

Echt wel, Parcival geeft supermooie hoofdjes! Zie mijn profiel. 2 maal.
Laurentz, Nickson zijn wel een hengsten om uit de weg te gaan met dit hoofd. Upperville heeft wel een mooi koppie.
Heb je een goede standfoto van de merrie?

animals

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-06 13:13

Ik heb nog geen goeie foto had ik wel maar ben sinds kort verhuist dus ben ook heel veel foto's kwijt. En er zaten ontzettend mooie tussen misschien heb je aan mijn profiel iets.

Ik zal eerdaags even nieuwe foto's maken.

- Nou moet ik wel meegeven dat mijn merrie angstig bloed in zich heeft dus dat gaat ook meespelen en ik wil graag op den duur wel een merrie eruit hebben met prachtige gangen en wat toch wel wat punten moet gaan scoren. Zowel keuring als wedstrijd in de toekomst.

Deze merrie had tuigpaard gangen, en met rijden was dat altijd heel vervelend waaronder we dat een beetje afgeleerd hebben en heeft ze nu ook goeie been werk onder het gewone dressuurmatige rijden.

En springhengst vind ik ook niet zo erg, want het voordeel daarvan is wel weer goeie soepele bewegingen. Maar moet wel makkelijke en rustige karakters hebben

Suzanne F.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 13:30

animals schreef:
En springhengst vind ik ook niet zo erg, want het voordeel daarvan is wel weer goeie soepele bewegingen. Maar moet wel makkelijke en rustige karakters hebben

animals

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-06 13:33

Maar het lijkt me toch het mooist om een Gelderspaard bij haar te doen. Wat goedgekeurd is maar ook als insiminatie kan.

Gitta1977

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 13:40

animals schreef:
Wat goedgekeurd is maar ook als insiminatie kan.

.......................

Als je serieus interesse hebt: Parcival staat bij Henk van den Berg in Wezep, kun je altijd een keer gaan kijken... www.vandenbergholland.com

animals

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-06 13:42

Het is serieus interesse, maar ik moet wel een goeie hengst hebben en aan de karakter denken van mij merrie en de hengst, anders maak je een fout.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 13:47

Als het echt een stresskip is:

Sirius

www.stalhofs.homestead.com

Al zijn de nakomelingen van Parcival ook fijne paarden, vind ik. Maar geen dooie dienders.

Of je veulen punten gaat scoren hangt van jou af, niet van het veulen of de hengst die je gebruikt. Wil je het op de keuring scoren dan is een tuigpaardhengst of gelderse hengst je enige optie.

Gitta1977

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 13:49

Wellicht is Vitens (v. Parcival) ook wat, maar dat is een jonge hengst dus weet niks van zijn nafok. Hij viel mij bij de hengstenshow Gelders Paard heel positief op!

Afbeelding

Karakters van de nakomelingen van Parcival zijn wel goed, willen wel heel graag werken, wel fokt hij wat veel front door en goede beweging. Van Vitens is dat dus helaas nog niet bekend... Het lijkt mij dat hij minder front door zal geven dan Parcival...

animals

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-06 13:51

Nou moet ik heel eerlijk zijn ik vind:

- Parcival
- Sirius

Al prachtige paarden mijn eerste gezicht toen ik jullie berichtjes las was op Parcival. Nu ik de foto's heb gezien en iets beenwerk met de cijfers van de keuring vind ik hem ontzettend mooi.

En bij Sirius vind ik ook wel weer iets hebben, deze 2 hou ik even in mijn hoofd, maar nou weet ik niet welke via insiminatie kunnen ben ik nog even aan het uitvogelen.

Gelders hengst heb ik altijd al gezegd dat ik dat graag wil hebben. Nou is Parcival een geldershengst.

Hoe bedoel je emt stresskip bedoel je daar Sirius mee???

Vitens heb ik ook wat over zien staan ja ik vond de bouw en aftekeningen al mooi en een prachtig paard.
Maar via hulp van de bokkers moet ik wel weten wat verstandig is en wat niet en dat hoor ik graag.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 13:52

Nee, Sirius is juist ontzettend braaf voor als je merrie een stresskip is, omdat je zo op het karakter hamert.

Vitens heeft een nogal steil achterbeen. Iets wat je bij tuigers ook vaak ziet. Zou ik persoonlijk niet doen dus, beweging heeft zijn papa ook.

Ik vind het wel een [naam] hengst trouwens hoor, Vitens, overweeg hem voor volgend jaar.

Gitta1977

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 13:54

Ter vergelijking, Parcival als jonge hengst voor de wagen:

Afbeelding

Met de stresskip wordt je merrie bedoeld... Persoonlijk zou ik voor Parcival gaan, daar is het meeste over bekend qua nakomelingen en ik gok dat dit voor jouw merrie het eerste veulen is?

animals

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-06 13:56

Ja dat vind ik ook.
Klopt dit paard is een stresskip. Maar dat is ook een stukje meespeling van haar bloed wat ze dus weer van haar vader en opa gemeen heeft.

Wat voor afstammeling heeft Sirius eigenlijk?
En Parcival hoe denken jullie daar persoonlijk over.

Nee hoor deze merrie heeft al 2 veulens gehad waaronder tot nu toe nog van tuigpaarden waaronder Nando en Manno.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 13:58

Hoe ziet die van Nando eruit? Die is namelijk ook vrij klassiek gefokt.

Sirius is een Zichem x Goudsmid, maar dan moet je maar op zijn site kijken.

Gitta1977

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 13:59

Hoe fokt de merrie dan met die andere hengsten? Hoe zijn die nakomelingen?

Wat ik persoonlijk van Parcival vind? Ik vind het een ge-wel-di-ge hengst die echt onderschat wordt in de sport. Gelukkig bewijst een goed paard zichzelf... Als hij bij mijn merrie past (waar het nu nog wel op lijkt) wil ik daar zeker een keer een veulen mee fokken!

animals

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-06 14:02

Het veulen van Nando had haast niks gemeen van de moeder. Hij had meer aftekeningen en had ook veel gemeen van zijn vader. De hoogte sprak direct al aan.
Hij had voornamelijk een grote vlek onder zijn buik en een vos achtige kleur met een donkere bruine tint over zijn lichaam.En een doorlopende bles. Helaas heb ik de foto niet op de computer maar nog wel ergens liggen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 14:06

Kleur heb ik het niet over, hoe was zijn bouw en karakter? Zijn hoofd kan ik me een voorstelling van maken.

animals

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-06 14:13

Bouw was vrij grof waaronder de hals en het hoofd, toch had hij niet echt het karakter van zijn moeder wel een b eetje schrikkerig , maar inverder ontwikkeling begon hij qua loopgangen meer op zijn moeder en vader lijken.
En karakter verder was zacht, eigenwijs, maar niet gemeen.

animals

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-06 15:28

[***] schreef:
Echt wel, Parcival geeft supermooie hoofdjes! Zie mijn profiel. 2 maal.
Laurentz, Nickson zijn wel een hengsten om uit de weg te gaan met dit hoofd. Upperville heeft wel een mooi koppie.
Heb je een goede standfoto van de merrie?

Ik heb vanmorgen even snel wat foto's geschoten misschien heb je hier iets aan.
Omdat ik pas had gezegd dat ik geen standfoto's had maar ik dacht ik schiet wel even snel een foto.
Eerdaags komt mijn stamboekpapieren ook weer binnen en dan zal ik direct even de stamboom scannen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding