Wat voor merries voor Phin-Phin?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mieke

Wat voor merries voor Phin-Phin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 12:07

Bij wat voor type merries past Phin-Phin naar jullie mening het beste?

Veredelt hij of juist helemaal niet? Wat doet hij met het exterieur, vererft hij zijn wat kromme achterbeen sterk? Verbetert hij de springmanieren/vermogen? Gangen? Iemand een idee?

MissHIS

Re: Wat voor merries voor Phin-Phin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 15:58

Ik heb twee jaar geleden mijn bloederige Burggraaf bij hem gedekt en ik had zelf wat meer bloed verwacht bij het resultaat (beetje teruggefokt op Burggraaf lijkt het, maar goed was ook eerste veulen voor de merrie). Het is een wat grote, forse jaarling inmiddels met veel karakter (vertoont daarin wel bloed). Ben wel heel tevreden met het resultaat. Foto's zie profiel. Verder heb ik al heel wat jonge Phin Phins gezien en doorgaans fokt hij vrij uniform: meestal ruim voldoende maat, vos of bruin, goed tot heel goed springen en om te zien mochten ze soms wat luxer zijn. Qua rijderij en karakter hebben ze in elk geval wel voldoende bloed en instelling. Ik vind het hele fijne sportpaarden. Daarnaast kunnen ze vaak ook nog prima bewegen. Inmiddels zijn er al meerdere Phin Phins doorverwezen naar het NMK vrij springen (dus minimaal 85 ptn voor vrij springen op de keuring). Ik ben wel gecharmeerd van zijn nafok en heb mij al meerdere malen verbaasd over het minimale aantal merries dat hij krijgt aangeboden. Hij heeft zelf super gepresteerd en lijkt voor de fokkerij ook echt waardevol.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 16:04

Daarom ben ik ook dit topic gestart, vroeg me af waarom deze hengst niet vaker gebruikt wordt. Ik kom weinig nakomelingen van hem tegen.

Dank voor je antwoord Misshiss, jouw Aphilexta kende ik inderdaad al, mooi dier.

Je zou denken dat een goed bewegende springer met wat aparter bloed vaker gebruikt zou worden, toch??

Maseike

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 16:21

Heb je misschien ook het dekgeld gezien van die hengst
Zal misschien ook wel iets mee temaken hebben voor sommige mensen!

MissHIS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 16:31

Maseike schreef:
Heb je misschien ook het dekgeld gezien van die hengst
Zal misschien ook wel iets mee temaken hebben voor sommige mensen!

900 euro, dat is heel net geld voor een hengst met zulke eigen prestaties in de internationale sport en fokkerij. Je bent wellicht in de war met vader Chin Chin (3500 euro).

Mieke: ja inderdaad apart! Bij mijn Concorde op stal staan ook meerdere Phin Phin's, en dat lijkt ook zeer goed (eentje is nog voor de helft van Roelof Bril, die sprong vorig jaar 85 ptn op de lokale keuring!).

Mieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 16:47

Het dekgeld kan inderdaad het probleem niet zijn, volgens mij is het zelfs nog minder dan 900 euro...

MissHIS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 16:49

Mieke schreef:
Het dekgeld kan inderdaad het probleem niet zijn, volgens mij is het zelfs nog minder dan 900 euro...

Ja 900 incl. verzendkosten (50 euro). Met wat voor merrie zit je aan Phin Phin te denken?

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 07:50

Ik heb het altijd wel een aparte hengst gevonden. Hij heeft goed gepresteerd en zijn nakomelingen lijken het ook allemaal goed te doen. Ik zat een paar weken terug nog te twijfelen tussen phin phin en tangelo...
uiteindelijk toch voor tangelo gekozen omdat dat frans bloed is, en dus interessant voor hier ( sorry misschien en beetje offtopic ).
Ik vind het trouwens wel erg netjes met het dekgeld, is tenminsten nog betaalbaar!

Mieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-06 08:58

MissHIS schreef:
Mieke schreef:

Ja 900 incl. verzendkosten (50 euro). Met wat voor merrie zit je aan Phin Phin te denken?

Voor Kaminka, Topas x Bredero x Zeno x Goudsmid. Kan wel wat veredeling gebruiken, wil de beweging die ze heeft zeker behouden en een wat elektrischer tiepje fokken dan zij zelf is. Ze is nogal fors en wat klassiek. Kan ook wat lengte in hals en rug gebruiken.

Zat zelf aan Phin-Phin of Lupicor te denken. Ze heeft al eens een veulen van Voltaire gehad. Die is wat aan de kleine kant gebleven maar presteert wel heel goed.

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 11:31

Ik denk dat als je merrie wat fors is phin phin geen probleem zal geven. wat ik er van weet is dat hij best gelijnde paarden geeft ook bij wat zwaardere merries.