welke hengst voor mijn merrie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Linda_naomi

welke hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 23:35

Hey,

Ik wil mijn merrie laten dekken volgend jaar pas maar wil er vroeg bij zijn i.v.m. hengsten keuze. Zodat ik nakomelingen kan bekijken en dergelijk. Ik wil het liefst een hengst waarvan ik een beetje de fokeigenschappen weet, kan opzoeken. Geen nieuwkomende hengst. Ik heb een springgefokte merrie van Graham x Pion x Duc De Normandie. De merrie heeft in het verleden als eens Z dressuur gelopen maar ze beschikt niet echt over adembenemende gangen ze zijn allemaal correct maar met name de draf zou sterk verbeterd mogen worden. Ik wil er het liefst een dressuur hengst op hebben, aangezien ik een dressuur amazone ben. Heeft iemand sugesties, ideeen? Ik hoor ze graag.

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 16:12

Wellicht is een allround gefokte hengst wat? Denk bijvoorbeeld eens aan Riverman ( v Kenwood) Dit is wel een wat jonge hengst misschien...

Anders wellicht Gelders? Die geven vaak goede bewegingen mee, denk eens aan Parcival (v Koss) of Koss (v El Corona). Dat zijn ook wat oudere hengsten die zich al bewezen hebben in de sport en fokkerij. Voor dressuur zijn zij ook geschikt

Heb je misschien een standfoto van je merrie?

Linda_naomi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 17:50

Ja, ik heb wel een standfoto van mijn merrie maar ik zou niet weten hoe ik die erbij moet zetten sorry. Ik bij het kiezen van de hengst vooral een hengst met een goede opgeheven ruime draf, opgerichte hals en een hengst met maat en die het nog doorfokt ook natuurlijk.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 18:13

Lees de FAQ eens, daar in staat hoe je foto's moet plaatsen. FAQ's e.d. zijn er niet voor niks.

philipoom

Re: welke hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 10:52

Zo te lezen zou ik voor jou merrie idd iets van Riverman kiezen oid of een Gelderse, die zijn erg allround.
Echter zou ik ook graag een foto willen zien.

NatasjavE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 12:04

Montecristo heeft bij mijn springmerrie de gangen heel erg verbetert. Hij heeft met name de takt en ruimte in de stap en draf enorm verbetert. De merrie had wel een hele goede galop. Mijn Montecristo heeft ook een hele goede galop.
Montecristo heeft wel een heel klassiek type en daar moet je van houden.

weule

Re: welke hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 12:12

maat, ruime opgeheven gangen en goed hals, klinkt als Flemmingh, misschien is dat een optie?, let wel op de lendenen van je merrie, flemmingh wil deze nog wel eens iets week maken, maar wanneer de merrie beschikt over een sterke rug/lendenen partij is het geen probleem.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 12:13

Soms... zullen we eerst foto's afwachten voordat we met z'n alle het hele alfabet afgaan? Echt veel informatie heeft de ts niet gegeven over de verbeterpunten.