Connemarahengst Atlantic Curragh overleden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Connemarahengst Atlantic Curragh overleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-02 20:54

In de Paardenkrant van 3 juli jl. was te lezen dat de bekende Connemara schimmelhengst Atlantic Curragh op 35-jarige leeftijd is overleden. Hij werd in 1967 in Ierland geboren uit de merrie Atlantic Surf (v. Carna Bobby). Zijn vader was Dun Aengus.

In 1972 werd Curragh kampioen van de Connemarahengsten tijdens de National Pony Society Show in Ierland. In 1976 kwam hij naar Nederland. Hier is hij meerdere malen kampioen geweest: vier jaar achter elkaar van '76 t/m '79 en daarna nog in '83, '86 en '89. In '94 werd een van zijn zoons kampioen, Second van de Kiboets.

In 1988 deed Curragh een IBOP-proef, bij het KWPN. Hij haalde toen de hoogste score van de dag, namelijk een AA-certificaat met 94 punten. Dit jaar bestaat het Connemarastamboek in Nederland 35 jaar - net zo oud als Curragh is geworden, maar helaas kan hij de jaarlijkse keuring niet meer meemaken.

Onder zijn nakomelingen zijn heel wat goedgekeurde hengsten, predikaatmerries en internationaal presterende sportpony's te vinden. Zijn goede IBOP-proef, zijn eerste premies en die van tien van zijn nakomelingen leverde Curragh het predikaat keur op. Curragh heeft zowel aangespannen als onder het zadel in de sport gelopen.


De reden waarom dit bericht mij opviel, was dat er een foto bij stond van een witte pony in een weiland, Curragh dus. Boven de foto stond de tekst: 'Een dag nadat hij nog onbezorgd en gezond door de wei rende, stond hij opeens doodziek in de stal en mocht een dierenartsbezoek niet meer baten.' Exact de manier waarop mijn 30-jarig schimmelpony'tje overleed. Wel toevallig...

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 22:05

hoi, jammer he van curraghje, de zoon van hem die in '94 kampioen werd is nu van mij, lijkt precies op 'em. Echt jammer want 1 september hebben ze keuring.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-02 08:35

Wat een prachtige manier om te gaan.. zo oud worden en dan zonder lang ziek te zijn gaan..
Ik ken zijn foto's uit mijn Penny periode, en het is niet vaak dat een paard zoveel indruk maakt dat ik na 10 jaar nog weet wie het is.