geschikte hengst...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

deborahke

geschikte hengst...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 16:42

hey iedereen binnenkort wil ik mss mijn merrie laten dekken...
ze is een draversmerrie met goede papieren
uiteraard zou het veulen bij mij blijven en vooral dresuurmatig bereden worden net als haar moeder

maar wat voor hengst moet ik nemen ?
wat raden jullie aan ? een draver ?

en welke hengst zouden jullie dan nemen ?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 17:26

Als je een draver wilt fokken zou ik idd een draver nemen. Als je een dressuurpaard wilt fokken zou ik persoonlijk haar niet dekken.

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 18:11

Als je een goede draver hiermee kunt fokken, is het leuk!

Mij is altijd gezegd, dat mocht je een rijpaard willen fokken uit een draver, je het beste kunt kijken naar springgerichte hengsten. Dan zou je het snelst bij een rijpaardtype kunnen komen.
Maar het resultaat blijft een halve draver - het is maar net hoe graag je zo'n veulen zelf wilt houden...

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 18:15

Ja dat dan wel klopen Er zijn enkele springpaarden met een draver in de moederlijn. Maar dan heb je het wel over 3de of 4de generatie.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 19:07

Jappeloup was een halve draver, volgens mij zit er ook wat draversbloed in de franse fokkerij maar het exterieur wordt er niet echt beter van. Dat lijkt me niet van toepassing op wat deborakhe er mee wil, ik zou of een goede draver proberen te fokken of niks, en als het veulen perse van deze merrie moet komen dan een leuke bonte hengst van de buren ofzo.

oliebol53

Re: geschikte hengst...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 09:33

Ik ga met de rest mee. Ik zou ook voor een springhengst gaan met een goede galoppade.

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 09:36

Precies - het ging mij niet om de kloon van Jappeloup (if only you would be so lucky ), maar om het achterhandgebruik, in combinatie met een goede lendenwerking. Daar schiet veel dressuurbloed ernstig te kort, en die kunnen dan echt niets aan het typische achterhandgebruik van een draver toevoegen.

Maar goed, het is een theorie. Ik zou zelf geen rijpaard gaan fokken uit een dravermerrie. Veel te veel kosten voor een te laag rendement...

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 10:29

Baloubet heeft een dravermoeder dus het kan best. Ik zou ook een springhengst nemen die goed beweegt zodat de gallopade verbeterd. Dravers hebben vaak sabelbenige achterbenen dus zorg dat je een hengst neemt met een correct achterbeen.

deborahke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 11:24

en de welke zouden jullie me dan aanraden ?
Ik ben van belgie

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 13:09