Tweejarige merrie laten dekken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Noesie

Tweejarige merrie laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 14:25

hey!

Ik heb even jullie hulp nodig.. Ik hoor namelijk van alle kanten verschillende dingen.
Zal eerst het verhaal even uitleggen. Vorige week hebben we een tweejarige bonte merrie gekocht. (ze is van april 2004 dus wel een vroeg veulen) viewtopic.php?f=53&t=602484&hilit=
Gewoon al een nette merrie om te zien. De verhoudingen kloppen ook al aardig, maar ze zal natuurlijk nog wel iets door groeien

Nu zitten we te denken om haar misschien deze zomer al te laten dekken, het komende jaar kan er toch nog weinig met haar gedaan worden, en eer dat het tijd is om het veulen af te spenen zal de merrie ongeveer 3,5 jaar oud zijn, een mooie leeftijd dus om er iets mee te gaan doen!

Maar nu zit ik toch met twijfels... Groeit een merrie nog wel goed genoeg verder als je haar op deze leeftijd al laat dekken?

Wie o wie heeft er ook een tweejarige merrie laten dekken?
En hoe is dit afgelopen?

boellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 14:28

ik zou het niet doen wachten tot 3 ze is zelf nog een veulen niet doen wacht gewoon nog een jaar.

Maar is mijn mening is gewoon niet goed voor je merrie

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 14:43

Gut weer zo'n topic. Bladder even door FA-A en FA-KS heen, er zijn zat van deze topic's geweest.

(ik heb trouwens even de merrie bekeken, maar ik vind haar wel jeugdig tonen. Verhoudingen tonen jeudig en ik vind haar er zeker nog niet volwassen uitzien.)

kekaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 14:45

ik zou het niet doen, nog veel te jong!
ik zou haar lekker jong laten zijn en met 3,5 lekker beginnen met haar.
je kan haar dan altijd laten dekken, je kan de meeste merries redelijk lang doorrijden tijdens de dracht en kort erna ook alweer, het veulen hobbelt wel mee hoor

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 14:46

Lichamelijk zou je haar best kunnen laten dekken, de groei schijnt dan stil te staan, en verder te gaan als het veulen eraf is.
Maar waarom wil je een kruisingmerrie laten dekken?
Wil je er zelf een veulen bij? Voor de verkoop moet je je nl afvragen of je uit de kosten komt als je het veulen verkoopt, en of je de risico's wilt nemen

Lame

Re: Tweejarige merrie laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 14:50

Mijn merrie heeft met 3 jaar een veulen gehad... en het is niet aan te raden... ze was er echt nog niet klaar voor.. qua groei heeft ze er geen last van gehad hoor.. Maar ze was gewoon geen goede moeder..

Ze was blij dat ze klaar was met de bevalling en schrok zich helemaal het apelazerus toen ze ontdekte dat er nog iets levends in haar stal lag.. Uiteindelijk is het allemaal wel goed gekomen, maar ik raad het je toch af...

Laat haar nog maar even lekker van haar jeugd genieten..!!

Noesie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 14:54

Sammie schreef:
Gut weer zo'n topic. Bladder even door FA-A en FA-KS heen, er zijn zat van deze topic's geweest.

(ik heb trouwens even de merrie bekeken, maar ik vind haar wel jeugdig tonen. Verhoudingen tonen jeudig en ik vind haar er zeker nog niet volwassen uitzien.)

Heb al zitten bladeren ... en kon er nog niks over vinden.. vandaar dat ik toch een topic heb geplaatst...

Billy schreef:
Lichamelijk zou je haar best kunnen laten dekken, de groei schijnt dan stil te staan, en verder te gaan als het veulen eraf is.
Maar waarom wil je een kruisingmerrie laten dekken?
Wil je er zelf een veulen bij? Voor de verkoop moet je je nl afvragen of je uit de kosten komt als je het veulen verkoopt, en of je de risico's wilt nemen

Dat durf ik wel aan!

En voor de rest... Ik vind haar zelf persoonlijk ook nog te jong om te dekken, maar mijn vader (die wel verstand van paarden heeft, hij houd ze al heel zijn leven) zou het wel erg leuk vinden.
Het is dan de bedoeling dat het veulen weer verkocht gaat worden.

madam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 14:59

Niet doen, Ze ziet er nog veel "te veulen" uit, Ik heb zelf nu ook een 2jarige merrie rond lopen met een veulen en dat vind ik geen succes9 was overigens niet opde hoogte dat ze gedekt was) Maar qua bouw is dat van jou nog niet toe om een veulen te dragen

Noesie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 15:01

hicky schreef:
Niet doen, Ze ziet er nog veel "te veulen" uit, Ik heb zelf nu ook een 2jarige merrie rond lopen met een veulen en dat vind ik geen succes9 was overigens niet opde hoogte dat ze gedekt was) Maar qua bouw is dat van jou nog niet toe om een veulen te dragen

Was jou merrie 2 toen ze gedekt werd of was ze 2 toen er een veulen uit kwam?

madam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 15:06

Ze was 2 toen ze gedekt werd, Maar qua bouw al echt een groot paard en had toen ook al gekoerst.Nu heeft ze er een hengstje bij lopen maar ik vind het geen succes, Dus als ik jou was zou ik haar dan nog maar even lekker "jong" laten wezen, in de bouw van je paard vind ik ook nog niet gebouwd genoeg om een veule te dragen

Noesie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 15:12

hicky schreef:
Ze was 2 toen ze gedekt werd, Maar qua bouw al echt een groot paard en had toen ook al gekoerst.Nu heeft ze er een hengstje bij lopen maar ik vind het geen succes, Dus als ik jou was zou ik haar dan nog maar even lekker "jong" laten wezen, in de bouw van je paard vind ik ook nog niet gebouwd genoeg om een veule te dragen

Ohw ok!
Ik was zelf ook al van die mening,
hoop dat ik mijn vader er ook van kan overtuigen die is soms een beetje eigenwijs
Maar in ieder geval bedankt voor je reactie!
Heb je er misschien ook foto's van?

madam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 15:14

Je heb teen PB'tj

Noesie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 15:16

jij ook

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 15:26

NOOIT doen, een 2-jarige mag er nog zo volwassen uitzien, ze is het BESLIST NIET!!!
Pezen, banden, gewrichten, alles wat je niet "ziet" is nog lang niet volgroeid en ze heeft alle voedingsstoffen die ze binnen krijgt nog voor zichzelf nodig..............
Denk eens aan jezelf, had jij moeder willen zijn toen je 9 of 10 jaar oud was?
Zet haar in de wei met minimaal nog een paard en laat haar jong zijn, nu een jaartje wachten geeft je er op het laatst 5 extra bij...........

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 15:29

Wat een onzin. Dus alle tienermoeders gaan dood als ze 50 zijn?

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 15:30

Niet doen, bij ons op de wei stond een volbloed arabier van 4 die bevallen was, merrie kon het niet aan is te vroeg bevallen, baarmoerderontsteking en het veulen in de steek gelaten.

Veulen heeft bovendien een afwijking.

Nou zeg ik niet dat dat ook bij jouw gebeurt.
Maar laat haar nog even met rust.

Wacht gewoon een jaartje of 3, lijkt me wel het beste voor je paard (al moet je dat zelf uitmaken)

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 15:31

Paarden van 2 jaar ga je toch niet vergelijken met een mens die 9 of 10 jaar oud is

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 15:37

Lame Bericht Onderwerp: Re: Tweejarige merrie laten dekken?Geplaatst: Vandaag 14:50

Locatie: Noorden van het land Mijn merrie heeft met 3 jaar een veulen gehad... en het is niet aan te raden... ze was er echt nog niet klaar voor.. qua groei heeft ze er geen last van gehad hoor.. Maar ze was gewoon geen goede moeder..

Ze was blij dat ze klaar was met de bevalling en schrok zich helemaal het apelazerus toen ze ontdekte dat er nog iets levends in haar stal lag.. Uiteindelijk is het allemaal wel goed gekomen, maar ik raad het je toch af...

Laat haar nog maar even lekker van haar jeugd genieten..!!
------------------------------------------------------------
LAME mijn pony was 12 en kreeg ook een veulen en de schrok ook heel erg leeftijd maakt daar mee dus denk ik niet zo heel veel uit. ik denk dat jet het beste een hengstenhouder om raad kan vragen

boellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 15:48

jongens komop het is gewoon te jong. hoe vaak hoor je niet dat ze het of verwerpen of dat het misvormt is tuurlijk heb je ook goeie gevallen maar kom op.
Ik hoop dat je der nog een jaartje geeft.
dat is gewoon het beste voor haar

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 16:31

Ik heb zelfs besloten mijn 3 jarige leeg te laten omdat ik haar zo jeugdig vind. Liever een jaartje langer leeg laten dan er 1x te vroeg een veulentje in stoppen!

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 16:46

Waarom zou je met zo'n jong paard fokken als je het veulen toch niet zelf wil houden?? Er zijn er al zat te koop! De markt zit echt niet met smart te wachten op NOG een veulen! Laat die merrie in ieder geval nog lekker een jaar staan en als je dan zo nodig wil fokken voor de verkoop.....
Er zijn veel meer merries die op hun 3e jaar een veulen krijgen, mijn voorkeur heeft het niet, maar het zou moeten kunnen. Of het in dit geval wijs is...

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 16:47

boellie schreef:
hoe vaak hoor je niet dat ze het of verwerpen of dat het misvormt is tuurlijk heb je ook goeie gevallen maar kom op.
Wat een onzin. De kans dat een 3 jarige een misvormt veulen krijgt of verwerpt is net zo groot als dat een 5 of 10 jarige merrie dit kan overkomen. En anders wil ik wel eens concrete cijfers zien waar jou stelling opgebaseerd is.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 17:37

Ik vind de merrie er nog helemáál niet volwassen uitzien! Als je haar als 3 jarige dekt en zadelmak maakt heeft ze als 4 jarige weer een poosje vrij, dan is ze namelijk ook nog hartstikke jong. Als het veulen dan gespeend wordt is ze 4,5 en dát vind ik een mooie leeftijd om er wat serieuzer mee aan de slag te gaan.

Een kruisingmerrie laten dekken voor de verkoop hoort weer in een heel ander topic....

Zucchero

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 18:11

[***] schreef:
Een kruisingmerrie laten dekken voor de verkoop hoort weer in een heel ander topic....

Bij de keuze wel of niet laten dekken (ookal gaat het even om de leeftijd) kun je het feit dat het toch maar voor de verkoop is wel degelijk laten meewegen! Daarbij noem ik niet eens het feit dat het (ook nog eens) om een kruisingmerrie gaat. Ja, die zijn inderdaad net zo leuk als een paard met papier, maar helaas in de markt toch ook nog minder gevraagd.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 18:24

Er is altijd plek bij Manege Stegeman.