Erfelijkheid gangwerk quarter horses

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Himyar

Erfelijkheid gangwerk quarter horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 15:58

Op western is er een discussie gaande over of de bewegingen van veel reining Quarter horses slecht is vanwege de genen of wat anders.
Iemand suggesties waarom een behoorlijk aantal reining Quarter horses niet de beste bewegers zijn? Heeft dit met de genen te maken of niet?

viewtopic.php?f=4&t=599834&p=15954235#15954235

Himyar

Re: Erfelijkheid gangwerk quarter horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 16:15

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 16:47

Ik denk dat je misschien beter het probleem kunt laten zien als je een fimpje zou hebben met een bewegend paard.

CherokeeChum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 19:15

He, eindelijk een echt topic!!!!Schitterend paard, die Bay!en zo te zien geen poor mover,en wat een zware thoroughbred, hoewel dit op een foto natuurlijk moelijk is in te schatten.Ik pleit voor een keuringssysteem voor onze western-
paarden, met name voor hengsten waarvan de dekdiensten commercieel worden aangeboden.Gangwerk, klinisch en fotorapport
erbij, en je weet tenminste zeker dat je met een gezonde hengst
fokt.Een berekening maken van het percentage inteelt lijkt me ook geen overbodige luxe.Niet om van de fok uit te sluiten, maar om de dames en heren fokkers duidelijk te kunnen maken wat men in de pen heeft, en waar eventueel rekening mee gehouden moet worden.Paarden die door een blessure geen gangwerkbeoordeling zouden kunnen ondergaan, zou je moeten verplichten op tot foto keuring, om uit te sluiten dat deze is ontstaan door erfelijke factoren, en eventueel tot een beperkt aantal dekkingen tot is vast komen te staan dat de aanleg hiervoor niet word doorgegeven.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 19:57

Helaas heb ik geen filmpje van een "typische" reiner. Iemand? En dan gaat het voornamelijk om de draf. Beter zou nog zijn als we meerdere filmpjes zouden hebben om te vergelijken!

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 20:23

http://www.straightegyptians.com/forum2 ... r=1&st=105
It also depends on what the horse is bred for. I used to be quite vocal about Quarter Horse movement.... I thought they were hopeless movers! However, I now realise that for sitting behind cattle for many hours at a time, their movement is desirable for that purpose. My endurance horse, with his flamboyant mile-eating trot, would just scare the cattle, and be a pain in the butt for the rider in a situation where you want to shift stock quietly. Horses for courses I guess....

NatasjavE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 10:47

De manier waarop een paard beweegd is wel voor een grootdeel erfelijk bepaald. In KWPN(bv) zijn er ook hengsten die een bepaalde bewegingsvorm vererven. Denk maar aan het knietje van Flemming en de goede galop van Ferro. En een nog beter voorbeeld de tuigpaarden die van nature hoge ruimgruipende gangen (moeten)hebben. Die zijn echt zo gefokt.

Maar het is ook bekend dat je een draf door traing kan verbeteren en door slechte training de stap van een paard enorm kan verknallen.

Ik denk dus dat het goed mogelijk is dat het erfelijk bepaald kan zijn dat er Quarter Horses zijn die minder goed bewegen. Maar ik moet daarbij wel zeggen dat ik niet heel veel van Quarter Horses en hun bewegingsvorm afweet.
Ik vind bijvoorbeeld dat de gemiddelde volbloed slecht draaft. En daarmee bedoel ik dan: onvldoende dragend achterbeen en te weinig ruimte. Maar ja...daar is een volbloed natuurlijk ook niet voor gefokt. Je kan dan eigenlijk niet zeggen dat hij slecht beweegt. Hij doet gewoon datgene waarvoor hij gefokt is...heel hard galoperen.

Zijn er hengsten die echt opvallen voor wat betreft de slechte bewegingsvorm van hun nakomelingen? Dus een bepaalde reining hengst?

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 10:48

Maar welke paarden worden hier in NL nu nog voor koeienwerk gefokt?? Op die paar cutters na is het merendeel voor andere disciplines bedoeld c.q. wordt er voor gebruikt.

Verder kan ik me wel vinden in wat CC schrijft vwb de hengsten, maar vlak de merries ook niet uit. Hun inbreng is tenslotte ook 50%.

Himyar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 11:06

Tolstoj schreef:
Zijn er hengsten die echt opvallen voor wat betreft de slechte bewegingsvorm van hun nakomelingen? Dus een bepaalde reining hengst?

Volgens iemand op western algemeen zou de Hollywood Dunit lijn opvallen wat dat betreft.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 11:23

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 12:08

Himyar schreef:
Maar in hoeverre wordt beweging gestuurd door lichaamsbouw en in hoeverre door andere factoren? Lichaamsbouw komt natuurlijk ook weer voort uit de genen.
http://www.allbreedpedigree.com/hollywood+dun+it

Lichaamsbouw is absoluut van invloed. Een paard met een lang voorbeen zal minder snel op "de kop" lopen als een paard met een kort voorbeen. En hij zal daardoor ook makkelijker, zeker als hij ook een schuine schouder heeft, kunnen verruimen. En ja lichaamsbouw is ook erfelijk.

Ruimte vindt ik overigens niet het allerbelangrijkste aan de gangen van een paard. Het vermogen tot dragen op het achterbeen vind ik veel belangrijker voor de dressuurfokkerij.

Hoe is dat bij Quarters? Moeten die ook meer op het achterbeen gaan lopen?
Ik weet wel dat een westernpaard horizontaal in de hals moet blijven tijdens het rijden.
Kan het zijn dat veel mensen dan vergeten het paard op zijn achterhand te zetten waardoor hij voor niet uit de schouder kan komen? En daardoor dan "slecht" draaft.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 12:35

Tolstoj leert snel, in de laatste alinea sla je de spijker op de kop.

Net als bij een normaal paard hoort bij een Quarter (of Paint of Appaloosa) de motor achterin te zitten. Echter omdat in de shows een rustige gang gevraagd wordt, wordt er teveel 'terug' gereden in snelheid en wordt vergeten dat de achterhand wel stuwend/gedragen moet zijn.
Een slow jog is een stuk moeilijker te rijden als hij technisch goed wordt uitgevoerd, een sjok op de voorhand gaat een stuk makkelijker.

Daar komt dan nog bij dat het paard wordt 'afgeleerd' om voorwaarts te gaan, dus de schouders te gebruiken. Resultaat is een krabbeldrafje op de voorhand en een paard wat te bang is om te strekken. De spieren worden op deze manier dus niet getrained, waardoor het paard het na jaren ook simpelweg niet meer kan.

De goeien daar gelaten hoor, want er zijn er ook genoeg die wel weten hoe het hoort en dat ook kunnen laten zien.

Bovenstaande wordt dan nog versterkt door het feit dat Quarters 'in de hoogte' fokken tegenwoordig ook in is. Elke cm levert behoorlijk wat op.
Waar de standaardmaat rond de 153 ligt zijn ze er tegenwoordig ook al van dik 160. Als deze paarden niet alleen in de hunter worden uitgebracht, maar ook in de pleasure dan kun je haast niet verlangen dat zo'n paard normaal kan lopen in de gevraagde langzame gang.

Overigens raken we wat of-topic waar het reiners aan gaat
Draf is bij deze paarden duidelijk een gang die niet bij reining hoort en dus ook niet getrained wordt. Dat is net zoiets als een renbaandraver vragen om een mooie uitgebalanceerde galop.

Vroeger was de Quarter 'all-round', tegenwoordig worden ze op wedstrijdonderdeel gefokt. Dat dit ten koste gaat van de bouw mag logisch zijn.

NatasjavE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 13:35

Sugarmiss schreef:

De draf haalde ik overigens als voorbeeld aan. Voor de galop geld, blijk baar voor ieder paard, hetzelfde. Een goed actief onder massa tredend achterbeen.... Die ook in de dressuur ring en KWPN fokkerij wel eens vergeten wordt. Ook in de dressuuring zie je wel eens paarden in viertakt gaan met het idee "verzamelde galop"

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 13:47

Op western wordt echter ook nog het volgende gezegd:
een overbekende reining bloedlijn waar relatief een zeer hoog percentage slechte bewegers inzitten is Hollywood Dun It. dat wil niet zeggen dat er binnen deze bloedlijn ook geen goede bewegers zitten.
vrij veel van de HDI's kunnen geen trage cirkel galopperen zonder in een 4-tels "trope" te vervallen.

Met trope wordt hier volgens mij een mix van trot (draf) en lope (galop) bedoeld.

Himyar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 14:03

Sugarmiss schreef:

Net als bij een normaal paard hoort bij een Quarter (of Paint of Appaloosa) de motor achterin te zitten. Echter omdat in de shows een rustige gang gevraagd wordt, wordt er teveel 'terug' gereden in snelheid en wordt vergeten dat de achterhand wel stuwend/gedragen moet zijn.
Een slow jog is een stuk moeilijker te rijden als hij technisch goed wordt uitgevoerd, een sjok op de voorhand gaat een stuk makkelijker.

Daar komt dan nog bij dat het paard wordt 'afgeleerd' om voorwaarts te gaan, dus de schouders te gebruiken. Resultaat is een krabbeldrafje op de voorhand en een paard wat te bang is om te strekken. De spieren worden op deze manier dus niet getrained, waardoor het paard het na jaren ook simpelweg niet meer kan.

De goeien daar gelaten hoor, want er zijn er ook genoeg die wel weten hoe het hoort en dat ook kunnen laten zien.

Bovenstaande wordt dan nog versterkt door het feit dat Quarters 'in de hoogte' fokken tegenwoordig ook in is. Elke cm levert behoorlijk wat op.
Waar de standaardmaat rond de 153 ligt zijn ze er tegenwoordig ook al van dik 160. Als deze paarden niet alleen in de hunter worden uitgebracht, maar ook in de pleasure dan kun je haast niet verlangen dat zo'n paard normaal kan lopen in de gevraagde langzame gang.

Overigens raken we wat of-topic waar het reiners aan gaat
Draf is bij deze paarden duidelijk een gang die niet bij reining hoort en dus ook niet getrained wordt. Dat is net zoiets als een renbaandraver vragen om een mooie uitgebalanceerde galop.

Vroeger was de Quarter 'all-round', tegenwoordig worden ze op wedstrijdonderdeel gefokt. Dat dit ten koste gaat van de bouw mag logisch zijn.

Inderdaad is de ene Quarter de andere niet kwa bewegingen. Er zit behoorlijk wat variatie in en ook zeker kwa bouw. Maar het ging er inderdaad hier om dat de reiners slechte bewegers zouden zijn.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 14:31

Himyar schreef:
.
vrij veel van de HDI's kunnen geen trage cirkel galopperen zonder in een 4-tels "trope" te vervallen.

Met trope wordt hier volgens mij een mix van trot (draf) en lope (galop) bedoeld.

Even Off-topic..bedoelen ze daar geen viertaktgalop mee?

Toch kan ik me dat van die hengstelijn goed voorstellen. Hengsten hebben, door grote dekaantallen, veel invloed. Zelfs de beste vererver geeft ook een aantal minder gewenste eigenschappen mee.
Zoals landgraff veel springvermogengaf EN een lang gebogenachterbeen. Bij vrijwel al zijn nakomelingen zie je dat sterk gebogen achterbeen.

Ook een positief kenmerk kan soms nekken. De Marco Polo's (trakhener KWPNggk) waren zo braaf en zo werkwillig en konden meer dan gemiddeld goed springen maar omdat te hard moesten werken op 3, 4 jarige leeftijd waren ze snel versleten.

Mischien zijn de nakomelingen van HDI gemiddeld genomen vrij gevoelig in de rug waardoor ze bij spanning zich vast zetten en daardoor in een 4 tells trope gaan lopen. Ik speculeer nu maar wat hoor.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 17:27

Himyar schreef:
Maar het ging er inderdaad hier om dat de reiners slechte bewegers zouden zijn.
Maar kijk je dan naar paarden die reining gereden worden of puur naar paarden uit een reining bloedlijn ??

Bij reiners kan ik me indenken dat die niet op een mooie draf getrained worden, daar gaat het spelletje ook niet om.

Vaakwordt er bij reiners graag een bepaalde achterhand gezien (hoekig/schuin aflopend), dit om de zit in de stop beter te kunnen uitvoeren.
Dit zou maar zo zijn konsekwenties op bijv. de galop kunnen hebben.

Verder vraagt voor het trainen van een rustige lope in de juiste takt meer kennis van de ruiter dan scheuren op de grote cirkel, soms wordt dit moeilijker deel overgeslagen om meteen maar door te gaan met het oefenen van de (vliegende) changementen, die dan ook vaak dus de mist in gaan (eerst voorbenen en dan pas de achterbenen omspringen).
Neem hierbij nog eens dat een jruy graag een spectaculaire proef wil zien en het rijtechnische deel verdwijnt al snel de koelkast in.
Tel hierbij op de slidingplates waarmee het paard zich qua beenzettingbepaald niet zekerder zal voelen én het feit dat dit alles toch wel in no time showklaar moet zijn (een 3 jarige moet tenslotte futurities = veel geld winnen) en je hebt een 'goede bodem' voor slechte gangen al dan niet met erfelijke aanleg.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 19:15

Applausje voor Sugarmiss . Denk dat er een behoorlijke kern van waarheid in zit.

Maar vergelijk nu eens bovenstaande foto's van een Quarter horse en een Thoroughbred (vrij nauw aan elkaar verwand) met het volgende dressuurpaard:

Afbeelding
Wat kan je nu zeggen van het verschil (het is natuurlijk wel net een ander moment)?

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 19:44

CherokeeChum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 20:29

Verschil is denk dat ze dressuurpaarden vaak op bergopwaarts lopen trainen en in de fok op een paard met een lang voorbeen
selecteren.Reiners zijn vaak overbouwt, en dit is wel erfelijk,gezien de populariteit van bepaalde lijnen zit je dan gauw met een probleem.Heb zelf twee reiners uit allround gefokte lijnen, dwz wel
performance,working cowhorse e.d maar niet specifiek reining gefokt,een quarter,1.49 600kg ruim,en een paint,1.59,550kg.
De quarter is de supersnelle spinner,harde stopper,maar de draf is
o.k,changementen doet ie braaf maar op karakter(je word ongeveer gelanceerd)de paint daarentegen heeft een matige stap, een super draf en een zeer goede galop,een hele goede stop, spint aardig en moeiteloze changementen.
De quarter is downhill gebouwd, de paint correct.
zie mijn profiel.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 20:53

De engelse foto toont een veel krachtiger afzet, maar dat is niet zo verwonderlijk onder het zadel.

Het is heel moeilijk om vanaf foto's in ongelijke situaties het verschil aan te geven. Ook de manier van rijden is daarvoor te verschillend en dan bedoel ik met name het laatste stadium van het technisch rijden, nl de oprichting. Hierdoor plaats je een paard in een heel ander frame.

CherokeeChum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 20:59

Mee eens,en ik denk dat het voor een reiningtype quarter ook zeer moeilijk is om zo dragend op de achterhand te lopen, gezien het verschil in lichaamsbouw.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 21:09

Maar als je een reiner niet zou trainen puur voor de reining, maar ook in draf en vooral veel op de rechte lijnen, zodat hij vanachter uit gaat werken zou het plaatje (op de oprichting na) er niet zo heel veel anders uit hoeven te zien.
Het feit dat veel quarters van nature beschikken over een goed bespierde achterhand (dus niet echt overbouwd) zou hen juist al een voordeel kunnen geven.
Als je dan ook nog het schoeisel aanpast aan de normale gangen (dus niet uphill bekapt om het glijden extra te bevorderen) dan lijkt me bij een in balans gebouwd paard geen enkel bezwaar om er zo 'engels' bij te kunnen lopen.

Dit brengt ons dus weer terug op de beginstelling; is een quarter (m.n. de reiners) nu zo specifiek gebouwd voor dat onderdeel dat je eigenlijk niet meer kunt spreken van een normaal gebouwd paard, laat staan dat hij ergens anders nog voor geschikt is.

Als dat zo is dan is het genetisch, is dat niet zo dan is het er rij'technisch' zo ingebracht. En een kombi van beide sluit ik ook niet uit

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 21:51

Ik heb ooit eens met een Paint gereden, downhill gebouwd maar enkel Engels gereden. Hij had niet de beste gangen die ik ooit gezien heb ofzo, maar hij mocht er echt wel wezen, deed het ook absoluut niet slecht op dressuurwedstrijden (wel geen hoog niveau ofzo, maar toch).

Hij liep niet meteen zoals dat dressuurpaard op de foto, maar toch ook mooi met nogal wat afdruk ed.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 15:31

Overigens kan een paard natuurlijk ook vreemd bewegen door ataxi. Ergens een stroomstoring tussen hoofd en achterbenen.