Tjee hoe bepaal je een veulen prijs ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Letsdunit

Berichten: 7789
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Tjee hoe bepaal je een veulen prijs ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-02 10:43

Er is ineens veel vraag naar het veulen wat we dit jaar gefokt hebben. Osmium x Iglesias. Maar hoe bepaal ik wat de beste vraagprijs is ?


paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 16:20

hi,dat probleem had ik nou ook,heb zelf een flemmingh*doruto*eros hengstje en had de eerste dag al een bieding.

ik denk dat de moederlijn heel belangrijk is,wat ze gepresteerd hebben op wedstrijden keuringen en wat verder hun nakomelingen doen,verder is het geslacht kleur en aftekeningen ook iets waar je rekening mee moet houden en natuurlijk hoe het veulen gebouwd is en of hij/zij formaat heeft.

De meeste veulens gaan geloof ik weg voor tussen de 6000 en 8000 gulden,hengstje is weer duurder dan merrietje.

Ik vind zelf dat mijn veulen meer waard is,hij is bruin met kol en 2 witte achtersokjes`,het is een flinke jongen en is zeer braaf.
Zijn moeder` is ster en zijn oma is keur preferent en zij is de moeder van een goedgekeurde kwpn hengst,dat moet toch zeker mee tellen,verder heeft ze meerdere nakomelongen in z en hoger.

ben zelf ook wel benieuwd,nou iig veel succes verder en vertel eens wat meer over je veulentje.

Z1+4

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 20:47

Vrij gemakkelijk. Je neemt de levensduur van een merrie, deelt die door het aantal veulens dat je krijgt en vermenigvuldigt dat met de jaarlijkse onderhoudskosten van de merrie.

Tel hierbij op de dekkingskosten en de stamboekkosten. Je hebt nu de kosten uitgerekend die het ter wereld brengen van een veulen met zich meebrengt. Daarbij heb ik dan de oorsponkelijke aanschafprijs van de merrie niet meegerekend. Met een aanschafprijs voor een merrie van rond de 2000 Euro is dat dus ongeveer 150 Euro per veulen

Bij een gemiddeld Welsh Mountain veulen ligt dat dus op 1000x25/15+150 +150 = bijna 2000 Euro. De laatste keer dat iemand ons zoveel geld heeft geboden was in 1988 en daarvoor in 1980. Dat is dus alweer een tijdje geleden. en dit moest de gemidelde prijs zijn. Bij De Welsh is een merrie twee keer zo duur dan een hengst. Om een gemiddelde aan te houden zou dus een hengst 1333 Euro kunnen kosten en een merrie 2667 Euro. Relatief gesproken betaalde men in de jaren 70 zeker meer voor een Welsh Mountain. Fokkers moesten eens de handen in elkaar slaan en voor een jaar helemaal geen veulentjes fokken en de kopers een anders laten piepen. Zal wel niet lukken. Frusty

Voor een groot paard zal de prijs hoogstwaarschijnlijk proportioneel hoger liggen, maar je zou kunen beginnen bij bovenstaande formule


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Isa_Sofie en 5 bezoekers