Hengst voor sport-prestatie merrie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jessje

Hengst voor sport-prestatie merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 10:32

Hoewel ik al met enkele hengsten in gedachten zit, zijn meer tips altijd welkom

Het gaat om een kwpn-merrie met deze afstamming (ook de afstammingen van haar veulens zijn daar te zien): http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=67982

De merrie is nu 18 en heeft zelf 1.40 gesprongen, en kwam vermogen tekort om hoger mee te kunnen dan 1.45.
Momenteel is ze nog drachtig van Nonstop. Omdat we misschien niet zoveel veulens meer van haar zullen kunnen hebben willen we geen jonge hengsten meer gebruiken, maar een bewezen vererver.

Pluspunten in mijn ogen zijn haar springtechniek, soepelheid, haar ijzersterk beenwerk, haar mooie gangen en haar uitstraling.
Ze heeft ook een heel goed karakter, wel redelijk veel bloed, maar ze blijft altijd goed te bewerken.
Ik denk ook dat ze mooi gebouwd is maar daar ken ik niet zoveel van

Minpunten zijn alleen het vermogen en haar maat (ze is 1m62)
Voor de rest weet ik niet echt iets wat verbeterd moet worden aan de merrie...

Enkele foto's: (op al deze foto's, behalve de laatste, is ze drachtig-net bevallen, een jaar uit het werk en 17 jaar oud, dus niet in topconditie kwa bespiering enz)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Eisen aan de hengst:
*BEWEZEN vererver
*moet extra MAAT en VERMOGEN toevoegen
*beschikbaar met VERS sperma in België!!

Liefst behoud ik de mooie allround aanleg van de merrie, maar dat is zeker geen pré.
Dekgeld en stamboek maakt niet veel uit (stamboek moet wel BWP erkend zijn, maar dat zijn de meeste wel)

Wat we in gedachten hadden was Argentinus of een Contender-zoon.

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 11:09

Indorado misschien, geeft zekerweten VERMOGEN en maat ook. Maar ik weet neit of hij via vers sperma beschikbaar is in Belgie.
Komen echt top springpaarden uit, kijk maar naar Milano.

jessje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 11:11

Marijkeeee schreef:
Indorado misschien, geeft zekerweten VERMOGEN en maat ook. Maar ik weet neit of hij via vers sperma beschikbaar is in Belgie.
Komen echt top springpaarden uit, kijk maar naar Milano.

Heb ik ook al aan gedacht, maar de merrie is zelf al vrij langgelijnd (vooral in de rug) en ik hoor dat hij lange paarden geeft... Kan dat geen probleem zijn?

Bedankt voor de hulp alvast

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 11:16

Wij hebben hem gebruikt op een Goodtimes merrie, die langelijnt fokt, maar opzich is onze Indorado niet super langelijnt, wel een klein beetje week in de rug, opzich wel langelijnt, maar neit te lang. Het is de donkere schimmel in me profiel.
Maar het is natuurlijk neit de bedoeling dat een te lang paard fokt, maar hij is wel een optie. Maar er Zijn nog genoeg hengsten.

Heb ff in je profiel gekeken, maar de merrie fokt mooi, tenminsten wat ik heb kunnen zien.

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 11:20

Indorado zou persoonlijk mijn keus niet zijn. Vind die paarden vaak maar wat gewoontjes eerlijk gezegd.
En hij geeft regelmatig een wat weke rug mee en dat lijkt deze merrie ook al te hebben.

Kan me goed voorstellen dat je voor een Contender-zoon wil kiezen, dat is al eens eerder goed gelukt natuurlijk. Daar kan ik je niet mee helpen, ik zou niet weten van welke je in België vers sperma kan krijgen.

Misschien zou Concorde op zo'n merrie wel mooi passen. Ik ben zelf helemaal niet zo'n concordefan, maar op deze merrie zou ik het wel durven
Heb alleen geen idee via wat voor sperma hij beschikbaar is.

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 11:21

Jah Concorde is ook wel wat.

jessje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 11:32

gomir schreef:
Misschien zou Concorde op zo'n merrie wel mooi passen. Ik ben zelf helemaal niet zo'n concordefan, maar op deze merrie zou ik het wel durven
Heb alleen geen idee via wat voor sperma hij beschikbaar is.

Geen slecht idee nee!
Wat moet de merrie hebben om hem te kunnen gebruiken dan?

Vogel

Re: Hengst voor sport-prestatie merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 11:34

wat vind je van baloubet de rouet of balou de rouet? baloubet is en vererver en heel succes vol. balou is zoon van baloubet en is wat jonger.

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 11:35

Ik vind dat een merrie bloed genoeg moet hebben en elektrisch genoeg moet zijn in de reflexen. Verder voegt Concorde op beweging weinig toe.

Ik vind ze nog weleens iets lomp, maar dat zijn dan meestal de paarden die uit wat zwaardere merrie's komen.

Vermogen, maat en veel galop voegt Concorde vaak toe.

jessje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 13:44

Vogel schreef:
wat vind je van baloubet de rouet of balou de rouet? baloubet is en vererver en heel succes vol. balou is zoon van baloubet en is wat jonger.

Ik vind Baloubet een geweldig sportpaard, maar niet meteen een hengst voor mijn merrie.

Gomir, bedankt voor je antwoord!

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 14:08

Vogel schreef:

baloubet is geen vaderdier. Heb je de halzen van de meeste van z'n nakomelingen al gezien En qua karakter lijkt het me ook geen goede match

jessje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 19:11

Ik heb eens in het boekje van kwpn gekeken en daar staat in dat Concorde niet vergroot?

Wat denken jullie van een combi met Argentinus?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 21:29

Zou zeker niet voor concorde gaan ,hoeveel beknopte ponies lopen daarvan niet rond in Nl .
Argentinus is geen slechte keuze ,alhoewel er ook eens een kleintje uitkomt .
Met vers sperma is de keuze natuurlijk veel kleiner ..ik ga nog even nadenken .
Contender zoon en bewezen ga je moeilijk in vers vinden

jessje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 20:00

Thanx Lib!
Qua Contender-zonen heb je denk ik wel gelijk...
Chellano Z, zou dat iets kunnen zijn?

Concorde wordt het denk ik niet

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 20:53

Zou dit jaar echt gaan voor Argentinus ..je hebt denk ik toch nog een paar jaar te gaan en dan kan je een keer zien hoe Finesse is qua karakter want Chellano geeft veel kwaliteit maar moet nog blijken of ze voor iedereen geschikt zijn en bovendien zal ie denk ik niet massaler gaan fokken op Gonnie .Ik vind dat je qua type best blijft bij de vader van Finesse ..een ietsje grovere hengst (chellano gaat meer veredelen)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 12:38

Vogel schreef:

goeie springpaarden maar je hebt een groot risico dat een uitslaat paard krijgt voor in het parcours. Galoubet en veel van zijn nakomelingen doen dat en ik ken veulens uit baloubet zonen en het zijn niet bepaald de braafste veulens. Te dominante karakters vind ik.

Senja_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 13:21

Ik dacht aan een numero uno

Verrichting Ermelo 1998 (10-09 t/m 18-11)
Eerlijke, betrouwbare hengst. Heeft veel bereidheid om te werken en laat zich goed bewerken.
De stap is beperkt van ruimte en souplesse. In draf voldoende ruimte en gedragenheid. Krachtige galop met zeer veel balans en souplesse. In galop kan hij zeer goed schakelen, maar houdt het kruis nog iets hoog. Als dressuurpaard voldoende aanleg en geeft zijn ruiter een ruim voldoende gevoel.
Als springpaard zeer veel afdruk. Hij is snel van de grond en springt goed naar boven. Goede voorbeentechniek. Hij basculeert goed maar zou de achterhand iets beter mogen openen. Hij lijkt bijzonder voorzichtig en toont over veel vermogen te beschikken. Als springpaard zeer veel aanleg en geeft zijn ruiter een zeer goed gevoel.
Gedrag op stal en in de omgang normaal.
Geen veterinaire bijzonderheden.

Afstammelingen 2000 (september; veulens)
De hengst Numero-Uno werd een uniforme collectie, ruim voldoende tot royaal ontwikkelde, rijtypische veulens getoond, die goed in het rechthoeksmodel staan. De veulens zijn doorgaans hoogbenig en hebben veel uitstraling.
Het hoofd is doorgaans goed gevormd en sprekend. De nek is goed van lengte. De keeluitsnijding zou iets fijner moeten zijn. De hals is goed van lengte en goed gevormd. De halsbespiering is doorgaans voldoende. De schoft is goed ontwikkeld en loopt ver door. De schouder is goed van lengte en voldoende van ligging. De rug is goed gevormd en bespierd. De lendenen zijn iets strak. De bespiering is goed. De goed bespierde croupe varieert van hellend tot iets plat, maar is voldoende lang. De broekspier loopt voldoende ver door. Het voorbeen is correct. Het achterbeen is lang en gebogen. De omvang van het fundament is net voldoende en er is sprake van veel kwaliteit. De stap heeft net voldoende zuiverheid. De ruimte is voldoende. De draf heeft veel ruimte, veel souplesse en veel afdruk. Er is sprake van veel buiging in de gewrichten en de veulens kunnen goed schakelen. De galop heeft veel afdruk en voldoende ruimte. Soms blijven de veulens in draf en in galop iets hoog in het kruis.
Veterinaire bijzonderheden: Bij twee veulens zou de sprong mooier afgewerkt moeten zijn.
De kwaliteit van de moeders was goed.
Getoond: 24 veulens uit 188 in 1999 gedekte merries.

Afstammelingen 2004 (januari; 3-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 3-jarige nakomelingen blijft Numero-Uno voor de KWPN-fokkerij gehandhaafd.
Van Numero Uno wisten 15 van de 25 opgenomen merries de ster te behalen. Zijn zoon Tygo is goedgekeurd en acht zonen wisten door te dringen tot de tweede bezichtiging. Zijn bewegingsindex scoort met 109 nog twee punten hoger dan de exterieurindex. Zijn nakomelingen staan goed in het rechthoeksmodel, met lange halzen die zwaar bespierd zijn. De schouder ligt steil, het achterbeen is sterk sabelbenig. De draf is ruim met veel souplesse, kracht en houding.

*(Bron) KWPN Stallion

chantal1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 15:43

Cantos, ik ken een 2-jarige Cantos x Armstrong die zeer goed in het "springtype" staat, gaat ook super over het hout met goede gangen.

Cantos en jou merrie zorgen ervoor dat er in het veulen 2 x Ramiro 2 x Abgar xx en 2 x Rigoletto in zit. Daar komt bij dat je merrie zelf Internationaal springt en zo ook Cantos.
http://www.hbcstal.nl/2005pages/cantos.html

jessje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 20:35

chantal1 schreef:
Cantos, ik ken een 2-jarige Cantos x Armstrong die zeer goed in het "springtype" staat, gaat ook super over het hout met goede gangen.

Cantos en jou merrie zorgen ervoor dat er in het veulen 2 x Ramiro 2 x Abgar xx en 2 x Rigoletto in zit. Daar komt bij dat je merrie zelf Internationaal springt en zo ook Cantos.
http://www.hbcstal.nl/2005pages/cantos.html
Bedankt voor de tip!
Ik zie dat Cantos 'maar'1m66 is...
Hoewel het zeker niet mijn bedoeling is om een kasteel te fokken, wil ik liever een iets grotere hengst, omdat de merrie zelf maar 1m62 is...

chantal1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 22:13

Ja, klopt hij is zelf niet zo heel groot, eigenlijk zou je dan eens moeten kijken hoe de maten in zijn moederlijn zijn. Dat weet ik niet. Zou je eens bij zijn fokker/eigenaar kunnen navragen.
De 2-jarige die ik ken is nu 1.60 m.
Zijn zoon Cirobantos is 1.68 m. en Casantos is 1.67 m.
Zo wat ik van zijn veulens weet is dat het erg royale dieren zijn.
Maar ik snap dat je niet te klein wilt gaan fokken.

jessje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 23:28

chantal1 schreef:
Ja, klopt hij is zelf niet zo heel groot, eigenlijk zou je dan eens moeten kijken hoe de maten in zijn moederlijn zijn. Dat weet ik niet. Zou je eens bij zijn fokker/eigenaar kunnen navragen.
De 2-jarige die ik ken is nu 1.60 m.
Zijn zoon Cirobantos is 1.68 m. en Casantos is 1.67 m.
Zo wat ik van zijn veulens weet is dat het erg royale dieren zijn.
Maar ik snap dat je niet te klein wilt gaan fokken.

Ik heb het even opgezocht en z'n moeder is zelf maar 1m62, grootmoeder 1m63, dus dat is helaas te klein...
Ik vind het wel een leuke hengst, ik hou 'm in gedachten voor m'n nu nog jaarling-dochter die ik al van haar heb

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 23:53

Heb van Cantos ook heel veel kleintjes gezien Vaak beetje ponyachtig imo.
Niet allemaal natuurlijk, want casantos en cirobantos spraken me wel weer erg aan!

Ik ken van Concorde dus echt bijna alleen maar van die joekels Heb het zeker getroffen hier in de regio.

kiana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 01:25

Terugdekken met Contango ?

jessje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 07:45

kiana schreef:
Terugdekken met Contango ?
Dat zou ik wel willen, maar die staat in de VS en ik vind de merrie te oud om te gaan proberen met diepvries... Ik weet zeker dat ze met vers sperma vol geraakt en wil het dus daarbij houden, naar ik weet is ze nog nooit gedekt geweest met dv dus ik weet niet of dat 'pakt'

chantal1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 11:31

jessje schreef:
Ik heb het even opgezocht en z'n moeder is zelf maar 1m62, grootmoeder 1m63, dus dat is helaas te klein...
Ik vind het wel een leuke hengst, ik hou 'm in gedachten voor m'n nu nog jaarling-dochter die ik al van haar heb

Kijk aan, leuk dat je hem in gedachten houdt!