geslachtsbepaling?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

geslachtsbepaling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-02 13:47

Ik lees net op een tinkersite het volgende:

U kunt uw merrie bij ons laten dekken en erbij vermelden of u een hengst- of merrieveulen wenst. Daarvoor moet uw merrie wel een aantal dagen bij ons verblijven. Deze methode van Ovatrac wordt in Amerika al ruim 3 jaar met veel succes gebruikt, waarbij er bedrijven zijn die met 90% zekerheid het geslacht van het veulen bij de dekking kunnen bepalen. De kosten hiervan zijn 50 euro boven op het dekgeld. Als bij de geboorte van het veulen blijkt dat de geslachtsbepaling niet gelukt is, krijgt u het volledige bedrag van 50 euro terug.

Zij kunnen dus bepalen of je veulentje een hengst of een merrie wordt, maar dat kan toch helemaal niet?
Weet iemand hier meer over?

Wie steeds achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd door de stront


someone

Berichten: 530
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-02 13:58

Wow,nog nooit van gehoord Verward !kun je mij het adres van die site geven??Ik wil er ook een kijkje nemen.Het zou wel fijn zijn moest je het geslacht kunnen bepalen Lachen !!
Groetjes julie

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-02 14:02


Wie steeds achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd door de stront

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-02 14:09

Volgens mij kan dat niet..een embryo is de eerste 6 weken van zijn "leven" vrouwelijk en daarna wordt er beslist of het zo blijft of er minder hormonen toegevoegd worden en het zo dus mannelijk wordt (is niet door tussenkomst van de mens, de natuur doet dat zelf..)
kan volgens mij dus al helemaal niet tijdens of vlak na de dekking worden beslist omdat ALLE embryos nou eenmaal eerst vrouwelijk zijn.
Lijkt me nogal raar en tegennatuurlijk om dat te doen...Ik wacht liever af wat het gaat worden.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-02 15:02

Het sperma van de hengst bepaalt eigenlijk het geslacht. Bij mensen zou je het mannelijk van het vrouwelijk sperma kunnen scheiden door antistoffen te gebruiken maar het zou me verbazen dat dat op de markt is voor paarden. Je moet via google maar een keer ovatrac opzoeken, dan kom je op niet veel sites terecht en zeker geen amerikaanse, raar....
Het zou oplichting kunnen zijn: als je zo 10 eigenaren hebt die allemaal bv een merrie willen en 50 euro betalen dan moet je maar 5 eigenaars terugbetalen, 50% kans dat het lukt! en die euros kan je houden....

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Re: geslachtsbepaling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-02 19:44

Mazzel-meid schreef:
Ik lees net op een tinkersite het volgende:

U kunt uw merrie bij ons laten dekken en erbij vermelden of u een hengst- of merrieveulen wenst. Daarvoor moet uw merrie wel een aantal dagen bij ons verblijven. Deze methode van Ovatrac wordt in Amerika al ruim 3 jaar met veel succes gebruikt, waarbij er bedrijven zijn die met 90% zekerheid het geslacht van het veulen bij de dekking kunnen bepalen. De kosten hiervan zijn 50 euro boven op het dekgeld. Als bij de geboorte van het veulen blijkt dat de geslachtsbepaling niet gelukt is, krijgt u het volledige bedrag van 50 euro terug.

Zij kunnen dus bepalen of je veulentje een hengst of een merrie wordt, maar dat kan toch helemaal niet?
Weet iemand hier meer over?


Even nadenken !
In 50 % van de gevallen vangen ze gewoon 50 euro extra.

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Re: geslachtsbepaling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-02 21:17

lageveld schreef:

Even nadenken !
In 50 % van de gevallen vangen ze gewoon 50 euro extra.


daarom vraag ik het dus ook, ik had er nog nooit van gehoord.. allemaal geldklopperij dus.. Frusty

Wie steeds achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd door de stront

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-02 22:38

Ik dacht wel dat het IQ in deze topic niet te hoog was:

Hier meer over Ovatec

Ovatec is een in Amerika ontwikkelde methode waarmee men, door op het juiste moment te insemineren, het geslacht van het kalf kan beïnvloeden. Het apparaat waarmee men dit juiste tijdstip kan bepalen is de Ovatrac De ovatrac wordt in de vagina geschoven en meet daar de veranderingen in de vaginale afscheiding. De Ovatrac zet dit om in digitale waardes. Deze waardes laten een V-patroon zien, voordat de ovulatie optreedt .Insemineert men in het de dalende lijn dan wordt het een vaarskalf, insemineert men in de stijgende lijn dan wordt het een stierkalf. Dit wordt verklaard doordat mannelijke spermacellen (XY) sneller "zwemmen", maar korter leven dan de vrouwelijke sperma cellen (XX). Door vroeg (voor de piek) te insemineren bereik je dus dat voor het moment van de ovulatie, de mannelijke sperma cellen al dood zijn en dus de bevruchting tot stand komt door een vrouwelijke sperma cel. Het kalf wordt dan een vaarskalf. Door later (na de piek) te insemineren bereik je dat juist de mannelijke sperma cellen (die dan nog leven) het eerst aanwezig zijn op het moment van de ovulatie. De mannelijke spermacellen zorgen dan voor de bevruchting. Het kalf wordt dan een stiertje. Om de juiste grafiek op papier te krijgen, is het nodig dat er meerdere keren met de Ovatrac gemeten wordt (2-5 keer). Per bedrijf is er wel een bepaald vast patroon waar te nemen van de ovatrac-waarden. Dit wordt vooral beïnvloed door de voeding. Een goede voeding is dus een voorwaarde voor een goed gebruik van de Ovatrac. Als de voeding op orde is, dan kan er voor elk bedrijf een soort standaardcurve worden gemaakt. Hiermee wordt mogelijk gemaakt, dat men nog maar 2 keer per tocht hoeft te meten. 2 keer is het minimum, het is immers wel noodzakelijk om te weten of je in het dalende of in het stijgende deel van de curve zit. Het apparaat kan ook gebruikt worden om te bepalen of je voeding voor elkaar is. Bij afwijkende mineralenverhoudingen in het voer, komt er een afwijkende curve uit. In Nederland is er nog niet veel ervaring met de Ovatrac.

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-02 23:13

Die theorie bestaat bij mensen al veel langer maar wordt afgedaan als fabeltje in de praktijk.
Er is vooral ervaring bij koeien en daar blijkt dat door zeer vroeg insemineren het aantal vrouwelijke kalveren iets stijgt maar dat men door laat insemineren niet meer mannelijke kalveren bekomt. Mooi in theorie maar niet zo eenvoudig dus. Daarom heeft men bij mensen de methode ontwikkeld die door antistoffen tegen mannelijk (Y) of vrouwelijk (X) sperma één van beide kan uitfilteren. Dit werkt zelfs nog niet 100%.
Betaal maar 50 euro zou ik zeggen, en vertel het ons dan volgend jaar....


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 159 bezoekers