Tot welke leeftijd merrie laten dekken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BarbaraNova

Tot welke leeftijd merrie laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 14:42

Ik ben wel eens benieuwd tot welke leeftijd jullie een merrie laten dekken. Heeft ze dan al eerder een veulen gehad?
Deze vraag is vooral op oudere paarden gericht.

Sjaad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 14:44

Vroeg ik me laatst ook af, hou het even in de gaten

Paardenmeis1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 14:46

Mijn merrie is nu 11 heeft 6 veulens gehad. Haar baarmoeder is gescheurd na de laatste en toen dichtgenaaid. toen heb ik haar gekocht omdat ze voorlopig geen veulens meer mag krijgen.

Als ze 13/14 is gaan we, in uitgebreid overleg met de DA, misschien haar nog 1x laten dekken.

elibeest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 14:48

Mijn merrie was 16 toen ze haar eerste en enige veulen kreeg. Dit is allemaal zonder problemen verlopen.

weule

Re: Tot welke leeftijd merrie laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 15:08

wij hebben een merrie die dit jaar 22 is/wordt en nu drachtig is van haar euhm.... 17de/18de veulen....., en als alles goed gaat, laten we haar dit jaar gewoon weer dekken..

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 15:12

weule schreef:
wij hebben een merrie die dit jaar 22 is/wordt en nu drachtig is van haar euhm.... 17de/18de veulen....., en als alles goed gaat, laten we haar dit jaar gewoon weer dekken..

Dat paard is dus 18 jaar van haar leven (meer zelfs) drachtig geweest .... Vind je dit niet zielig? *Gewoon nieuwsgierig*

Kimbers

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 15:15

Denk dat het ook per paard verschilt tot welke leeftijd je kunt laten dekken. Ik zelf dat een paard sowieso na zijn 20ste niet meer drachtig moet zijn. Dat vind ik gewoon echt te oud. 12 vind ik op een of andere manier altijd een mooie leeftijd

Bluem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 15:15

Wij zijn gestopt met onze BWP merrie op 24-jarige leeftijd denk ik.. Weet het niet precies maar ik gok zoiets.

jessje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 15:28

Mijn merrie is nu 18 en verwacht volgende maand een veulen (haar 6e) Normaal gezien wordt ze gewoon weer gedekt, als alles goed gaat zelfs in de veulenbronst

Ik vind dit allesbehalve zielig voor haar...
Ik denk dat mijn merrie veel plezier beleeft aan haar veulens (ze is een heel zorgzame moeder, maar niet té) en ze hoeft niets anders te doen, ze staat heel de zomer en het najaar 24/7 buiten met haar veulen en in de winter elke dag in de weide.
Ze is in optimale gezondheid (we houden haar wel vrij strikt in de gaten, jaarlijks bloedafnemen, regelmatig de veearts eens alles laten chekken)
Ik denk dat veel paarden jaloers zouden zijn op het leventje dat zij heeft

mbkaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 15:32

Onze oude fokmerrie is 24 geworden en heeft 19 veulens gebracht. Toen ze overleed liep er nog een veulen bij. Ze was gewoon het gelukkigst als ze drachtig was en/of de zorg voor een veulen had. Een paar jaar is ze gust geweest. In die periode zag ze er niet goed uit.
Het hangt gewoon erg van de merrie af.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 15:46

Ik heb mij laten vertellen dat je een merrie (mits zij NIET eerder gedekt is) tot de 7e veilig kan laten dekken.
Na deze leeftijd zijn er enige risico's aan verbonden.
Dit hoeft niet te betekenen dat je je merrie dus niet meer kan laten dekken.
Dit is in veel gevallen nog prima mogelijk.

Fokmerrie's krijgen echter vaak ieder jaar een veulen en dan kan je redelijk lang doorfokken. Dit ligt echter wel weer aan de merrie zelf.

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 15:50

Right .... We vinden het o zo zielig als er hondjes worden gefokt bij de zogenoemde ''broodfokkers'', maar een paard dat zowat 20 jaar van haar 24-jarige leventje drachtig is geweest vinden we op de één of andere manier niet zo zielig

Give me a break ....

mbkaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 16:10

Schimmelig schreef:
Right .... We vinden het o zo zielig als er hondjes worden gefokt bij de zogenoemde ''broodfokkers'', maar een paard dat zowat 20 jaar van haar 24-jarige leventje drachtig is geweest vinden we op de één of andere manier niet zo zielig

Give me a break ....

Het is maar hoe je het bekijkt he. Onze merrie heeft haar hele leven heerlijk dagelijk in een supergroot weiland gestaan en hoefde verder weinig te doen. Dat is dus in geen geval te vergelijken met "broodfokkers" die hondjes fokken in erbarmelijke omstandigheden en waarbij de puppies al direct allerlei ziekten oplopen.

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 16:56

@ mbkaatje .... Zou jij 19 kinderen willen baren?

Je schrijft dat de merrie overleed toen er nog een veulen bij liep! Zeg nou zelf .... als zo een merrie zelf een keuze had, zou ze dan 19 keer gedekt willen worden? Ik vind zoiets heel onnatuurlijk voor zo'n beestje ...

Hoeveel veulens krijgen merries die in het wild leven? (iemand statistiekjes?)

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 17:06

Dat kun je toch niet vergelijken Niet met een mens en ook niet met een paard in het wild. Ongetwijfeld een stuk minder, maar daar is het gewoon zoveel mogelijk van op de wereld zetten, de roofdieren vreten er genoeg op. Gemiddelde leeftijd van een merrie in het wild zal waarschijnlijk onder de 15 zijn.

Ik snap je punt wel, maar je reageert erg penny achtig. Kom eens met echte argumenten ipv zou jij 19 kinderen willen hebben (en ja die zijn er) of ach wat zielig. Broodfokkers is een heel ander verhaal en valt ook hier niet te vergelijken.

@Ts, kijk eens rond in KS (zoek eens op google) er zijn zat topic's met dit onderwerp te vinden.

Sjaad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 17:10

Zou je een merrie van 15 die nog nooit een veulen heeft gehad maar altijd in de dressuursport heeft gelopen kunnen laten dekken?

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 17:32

@ Sammie: Penny achtig

Zelf heb je geen vergelijking aangedragen, dus commentaar op mijn vergelijking is behoorlijk misplaatst.

Waarom zou ik het niet mogen vergelijken met broodfok? Want wat gebeurt er tenslotte met de veulens.. die worden ook zo snel mogelijk verkocht, zodat de merrie WEER gedekt kan worden (dat is bij de honden van de broodfokkers net zo ... de slechte omstandigheden daar gelaten, want ik doelde enkel op het fokken zelf!) alsof fokken voor het dier 'beter' is als het in andere omstandigheden verkeert; fokken doet dan bijna net zoveel kwaad (denk aan het 'gestel' van het dier, levensvreugde, gezondheid, etc)

In landen waar doorgaans veel paarden in het wild leven (zoals de mustangs in amerika), hebben deze paarden vrijwel geen natuurlijke vijanden (alleen de mens!)

Nog even over mijn andere vergelijking: ''paarden en mensen'' ... als ik je zo'n vergelijking geef, wordt er tenminste nagedacht (!), omdat je je zoiets 'waarschijnlijk' (bij jou twijfel ik er over ) beter kunt voorstellen.

Fokken vind ik een zeer tegen natuurlijk proces (eens één veulentje voor het plezier, ok(daar zul je mij niet over horen))! Fokken om een soort te 'behouden' a la ... daar zijn speciale programma's voor om de dieren niet teveel te belasten.

Nog even dit: post zelf een betere vergelijking, of miep gewoon niet

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 17:39

viewtopic.php?f=59&t=564063
viewtopic.php?f=59&t=539129
viewtopic.php?f=59&t=547290
viewtopic.php?f=59&t=549909
viewtopic.php?f=59&t=539129
viewtopic.php?f=59&t=547290
viewtopic.php?f=59&t=557207
viewtopic.php?f=59&t=563162

Coco, eigenlijk vind ik het dus te oud. Ze is 16 als ze moet bevallen. Overig is een merrie die geen veulens heeft gehad, en altijd in de sport heeft gelopen erg moeilijk drachtig te krijgen. Dus ookal probeer je het wel, het is zeker niet vanzelf sprekend dat ze ook daadwerkelijk drachtig wordt.

Citaat:
Zelf heb je geen vergelijking aangedragen, dus commentaar op mijn vergelijking is behoorlijk misplaatst.
Wellicht omdat er geen vergelijking is(!) broodfok valt NIET te vergelijken, of zie jij al die merries met veulens weken, zoniet maanden in hun dichte stal staan, broodmager, onverzorgd veel te vroeg bij hun moeder weggehaald. Nee, die komen buiten, lekker in het zonnetje met speelkameraadjes, meestal worden ze niet eens bereden en het enige wat per jaar moeten doen is voor een veulen zorgen. En de natuur besluit in zo'n situatie zelf wel om een jaar over te slaan als de eigenaar daar al niet voor kiest. En nog iets, als jij niet normaal kan discussieren kap ik het hier gelijk af. Ik ben niet gediend van die steken onder water en flauwe opmerkingen. Je reactie is penny achtig, je komt met oh.. wat zielig terwijl er weldegelijk gegronde redenen zijn te vinden om een merrie niet jarenlang achter elkaar te laten dekken, maar die heb je nog niet op tafel gegooid, je komt alleen maar met vergelijkingen die kant nog wal slaan

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 17:48

Beste Sammie: Mijn reactie was in eerste plaats bedoelt voor 'mbkaatje' (ik vraag mij af hoeveel jaar je uberhaupt kunt overslaan, als een merrie 19 veulens op de wereld heeft gezet van haar 24 levensjaren), wellicht wil jij dit even uitrekenen?

Misschien ben ik iets te direct voor je, want onder water wordt er niet gestoken

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 18:32

ik vind het niet zielig, onze merrie is juist op haar best als er een veulen bijloopt, dan voelt ze zich goed!, ze is 1 jaar niet drachtig geweest, dat was toen wij haar kochten,... nou ik moet zeggen in die tijd was ze slecht te pas, sinds ze nu bij ons weer 3 veulens heeft gehad en de 4de op komst is, is ze alleen maar weer vrolijker geworden,.. en ze wordt niet gereden, kan hele dagen beetje gras en brokken eten, wordt op tijd bekapt, geént, ontword, af en toe een poetsbeurt..., zo zielig vind ik dat niet...., en gezien haar papier vind ik het zonde dat we haar niet dekken......., zolang ze gewoon goed loopt, gezond blijft en niet overdreven veel moeite krijgt met het veulenen, en/of de laatste maanden van de dracht, laten we haar gewoon weer dekken.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 18:35

Redrumfox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 18:46

Schimmelig schreef:

Give me a break ....

Dat kan je niet met elkaar vergelijken, die honden hebben het wel even iets slechter als een paard dat lekker vertroeteld wordt en naar buiten kan.

Je zit iedereens mening wel af te katten enzo, maar denk ook eens na over wat je zelf zegt. Want dat slaat namelijk ook nergens op..

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 18:53

Mits de merrie voor haar 8ste een veulen heeft gehad en dat goed ging. Is daar niet echt een grens aan mits de merrie gezond is en er geen medische ingrepen aan te pas komen om haar drachtig te krijgen. Bij de hengst in de wei zetten en afwachten. Geen dracht dan pech, dan is de merrie te oud.

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 18:54

appelbolfan schreef:
Schimmelig schreef:

Give me a break ....

Dat kan je niet met elkaar vergelijken, die honden hebben het wel even iets slechter als een paard dat lekker vertroeteld wordt en naar buiten kan.

Je zit iedereens mening wel af te katten enzo, maar denk ook eens na over wat je zelf zegt. Want dat slaat namelijk ook nergens op..

Zeker over mijn andere berichtjes heen gelezen...? Vind jij het verantwoord als een merrie elk jaar wordt gedekt Appelbol?

Redrumfox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 18:59

Ik vind dat niet verantwoord nee, maar ik heb daar ook niets over gezegd...
Ik vind alleen dat je appels niet met peren kan vergelijken.

(enne.. t is appelbolfan) *voelt zich aangesproken*