Drachtige merrie, hoe lang doorrijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Drachtige merrie, hoe lang doorrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-02 12:35

Hoi,

Ik rijd nu sinds kort een merrie van drieƫnhalf. Ze is drachtig en haar veulen wordt 30 juni verwacht.
Ik vroeg me af hoe lang ik haar door kan rijden. Ze heeft vooral met de galop nog veel moeite omdat ze nog niet zolang onder het zadel is. Stap en draf geven alleen problemen als ze de dag ervoor niet gereden is. Maar bij de galop wil ze nogal snel beginnen te bokken en springen en maakt ze zich heel druk.
Ze lijkt nog geen last van het rijden te hebben. Ik heb vandeweek namelijk ook buiten even over een grasveldje gereden. Dan ging zelfs de galop goed als ze een lang stuk rechtuit mocht galopperen. Dus dat ze wel eens raar doet met het rijden heeft niets met het veulen te maken.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk


Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 12:42

De merrie geeft zelf aan of ze het nog kan.
Mijn 3 jarige merrie is 1 juni uitgeteld enik ben al gestopt, omdat ze gewoon heel snel moe werd en niet meer wilde lopen onde rhet rijden.
Maar als je pony gewoon zonder tegenstribbeling aandraaft of aangalopeert, en ze niet sneller moe word dan normaal, kun je gewoon doorrijden. je merkt het gewoon aan de merrie zelf of ze het nog aan kan of niet..

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 12:44

de groei van een veulen onttrekt wel energie van een moederdier, dus je zult er minder van kunnen vragen. Ik zou gewoon doorgaan met rijden, maar rustiger aan doen. Beweging is trouwens wel belangrijk voor een drachtige merrie. het houdt haar soepel, en dat is prettig bij de bevalling. Maar let op het tempo waarin ze ademt en hoe snel de aders gaan opzetten. Ik denk dat je daar al veel van kan afleiden.

De hond is de betere mens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 13:05

Persoonlijk zou ik de laatste 6 weken, niet meer galopperen en springen, maar doorrijden sowieso tot de laatste dag!!, heb dit zelf met mijn andere merries ook gedaan, en op deze manier hou je ze lang fit, en zijn ze na de bevalling weer snel op de been. Maar je moet natuurlijk goed kijken in hoever je merrie het aankan, want dat geeft ze zelf aan. Maar ik zou wel ( aangepast trainingsprogramma natuurlijk) doorrijden.

Stacy S

Berichten: 1211
Geregistreerd: 24-12-01
Woonplaats: Drachten City!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-02 14:16

Stacy moet nog 2 maanden en ze is echt gigantisch dik!
Ik rij nog wel gewoon maar wel iets korter enze krijgt vaker een rust dag.

Desiree schreef:
. Maar let op het tempo waarin ze ademt en hoe snel de aders gaan opzetten. Ik denk dat je daar al veel van kan afleiden.


Stacy heeft (de laatste tijd) altijd "opgezette" aders, ook als ze gewoon rustig in haar stal staat of in het land zie je haar aders heel goed, vooral op haar hals en buik. hoe zit dat dan?

Dilayla Shadow
Stacy Shadow

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 18:43

tot de 6 maand kan je nog wel rijden meestal maar daarna moet de merrie veel rust hebben

22 Januari verwachten we ons kleintje


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 bezoekers