info rubinstein

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

omaxje

info rubinstein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 10:58

hallo iedereen!

graag zou ik wat meer info willen hebben over de hengst Rubinstein.
of:
hebben jullie zelf ervaringen met nakomelingen van Rubinstein?

alvast bedankt !

groetjes omaxje

stephanie1

Re: info rubinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 11:25

jubeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 12:04

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 16:11

Het was trouwens www.ooseven.nl dat is één van de vele goedgekeurde zonen van Rubinstein.

Volgens mij staan Rubinsteins redelijk bekend om hun goede werkwillige karakter, en vaak zijn het laatbloeiers qua groei.

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 17:35

zijn achterbeen schijnt ook niet het snelste/krachtigste punt te zijn.....

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 17:57

weule schreef:
zijn achterbeen schijnt ook niet het snelste/krachtigste punt te zijn.....

Ter overdenking:

Wat moet jij hebben een snel achterbeen met een duikende voorhand
of een dragend achterbeen ?

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 18:35

ik moet niks hebben, maar als ik een paard zou kopen/fokken, wou ik het liefste een goed achterbeen dat snel en krachtig ondertreed, zodat het paard in de voorhand kan rijzen (als ik dat zo goed spel ), tijdens de bewegingen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 18:37

weule schreef:
ik moet niks hebben, maar als ik een paard zou kopen/fokken, wou ik het liefste een goed achterbeen dat snel en krachtig ondertreed, zodat het paard in de voorhand kan rijzen (als ik dat zo goed spel ), tijdens de bewegingen.

Citaat:
voorhand kan rijzen

Werkt dat zo ?? Wel eens van de middelpunt vliegende kracht gehoord?

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 19:02

haha, jah daar heb ik wel eens wat van gehoord, maar ik vind dat hier geen gepaste discussie, als je het daarover wilt hebben, dan maar via de PB, of mail, of wat dan ook...

Ik zei alleen dat ik het achterbeen van nakomelingen van Rubinstein niet zo sterk vond, dat is wat ik zelf heb gezien, van een aantal nakomelingen, en wat ik van anderen heb gehoord over die nakomelingen.

FrankavdT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 19:12

Nou ik ben van mening dat Rubinstein nu juist een heel goed achterbeen heeft. Veel Rubinsteins (ok, niet allemaal natuurlijk!) kunnen erg goed gaan zitten. Ik heb graag een Rubinstein, ook voor het karakter en de werklust en uiteraard het achterbeen. Maarja, das mijn mening.

Verder is hij in 1986 geboren. Zijn afstamming is: Rosenkavalier x Angelo xx x Donar. Zijn moeder Antine is een volle zus van de dressuurpaarden Ahlerich en Amon.
In 1989 legde hij zijn verrichting af en haalde 136.10 punten. In 1990 werd hij Hauptpramiensieger en in 1992 werd hij vicebundeschampion van de 6 jarigen.
Hij heeft 66 gekeurde zonen en 89 staatpramienstuten.

Odin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 20:34

Mijn paard (zie profiel voor foto's en meer info) is via zijn vader Rubin Royal en opa Rohdiamant ook een nazaat van Rubinstein.
Ik vind dat hij een superfijn en werkwillig karakter heeft (tot nu toe dan, ik heb hem nu pas 3 maanden hoor). Hij is nog niet zo groot en moet nog wat volwassener worden, dus dat laatbloeier zie ik bij hem ook wel terug.

omaxje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 21:11

heel erg bedankt voor jullie reacties!! thanks!

ik had ook al wel 'es gehoort dat rubinstein, een minder ondertreedend achterbeen heeft. maar hier was ik niet zeker van....
en klopt het ook dat ze (meestal) een lief, en betrouwbaar karakter hebben?

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 21:58

FrankavdT schreef:
Nou ik ben van mening dat Rubinstein nu juist een heel goed achterbeen heeft. Veel Rubinsteins (ok, niet allemaal natuurlijk!) kunnen erg goed gaan zitten. Ik heb graag een Rubinstein, ook voor het karakter en de werklust en uiteraard het achterbeen. Maarja, das mijn mening.

Werklust???
Ik vind ze vaak TE onverstoorbaar.
Karakter is absoluut goed (van wat ik zie)
Maar je moet ze niet op een luie merrie zetten is mijn mening..

(P.S. dit is mijn ervaring)

omaxje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 23:00

daantjuhhh schreef:
FrankavdT schreef:

Werklust???
Ik vind ze vaak TE onverstoorbaar.
Karakter is absoluut goed (van wat ik zie)
Maar je moet ze niet op een luie merrie zetten is mijn mening..

(P.S. dit is mijn ervaring)

bedoel je daarmee dat ze traag, en sloom kunnen zijn? en vervelend zijn tijdens het werk?

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 23:58

Niet vervelend, ze zijn super braaf.
Maar ik vind ze wel een beetje sloom en van degene die ik ken moet je zelf behoorlijk rijden om er echt veel uit te krijgen.

Maar ze hebben allemaal stuk voor stuk een lief karakter.
Niks geen gemenigheid..
(ik praat dus alleen over de paarden die ik ken)

(ik was trouwens laatst bij een hengstenshow in Duitsland en daar was een rubinstein die werd voorgereden.
Alle andere paarden lieten zich echt zien..
(harde muziek, apllaus) ze keken er allemaal wel een beetje van op.
maar de rubinstein bleef een beetje traag. (heel onverstoorbaar)
De amazone moest m echt aan het werk zetten.
Op een merrie die behoorlijk heet is, bloederig en misschien een moeilijk karakter vind ik rubenstein een betere combinatie.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 10:04

Daantjuhh; dat slome herken ik totaal niet!! Mijn paard is ontzettend nuchter en ontspant zich heel makkelijk in de meest vreemde situaties. Maar als ik met hem ga werken is het een vrij explosief dier! Hij kan schakelen als de beste, vanuit een explosief moment weer compleet ontspannen zijn, om 2 tellen later er weer vandoor te schieten... sloom is wel het laatste woord dat ik voor hem zou bedenken... eerder dynamisch of explosief.

Al komt dat wellicht door de merriekant? ik ken de moeder niet, maar volgens de fokker is het juist een ontzettend lief en relaxed paard. Het is een Sultan x Realist x Diadeem [XX/OX percentage : 45.71%]

Wat dat achterbeen gebruik betreft... ook hier kan ik alleen over mijn eigen paard praten, hij is erg compact gebouwd en zet daardoor erg gemakkelijk zijn achterbeen eronder. En wat het werklust betreft: tot nu toe vind hij alles geweldig, en doet dan echt enorm z'n best voor me.

Kortom, ik had nog geen ervaring van Rubinsteins, maar na dit paard én het terug zien van deze eigenschappen bij veel andere nazaten (via OO Seven) weet ik wel dat ik bij een volgend paard graag weer Rubinstein terug zie op het papier!

Odin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 10:30

Ik kan me eigenlijk alleen maar aansluiten bij Javayo. Mijn paard is ook nuchter maar zeker geen slome of trage. Hij is eerder wat loperig dan flegmatiek. Mijn paard is aan moederszijde van Ramino (= Ramiro Z) x Weltmeister x Cardinal xx.

De mijne is ook behoorlijk compact en loopt heel gemakkelijk over 4 benen verdeeld, met de achterhand er gewoon lekker onder. In mijn profiel zie je galopfoto's waar dat heel duidelijk uit blijkt.

Mijn eerste ervaring met Duits bloed in het algemeen en Rubinstein in het bijzonder is ook alleen maar positief.

FrankavdT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 12:12

[quote="Javayo"]Daantjuhh; dat slome herken ik totaal niet!! Mijn paard is ontzettend nuchter en ontspant zich heel makkelijk in de meest vreemde situaties. Maar als ik met hem ga werken is het een vrij explosief dier! Hij kan schakelen als de beste, vanuit een explosief moment weer compleet ontspannen zijn, om 2 tellen later er weer vandoor te schieten... sloom is wel het laatste woord dat ik voor hem zou bedenken... eerder dynamisch of explosief.

Wat dat achterbeen gebruik betreft... ook hier kan ik alleen over mijn eigen paard praten, hij is erg compact gebouwd en zet daardoor erg gemakkelijk zijn achterbeen eronder. En wat het werklust betreft: tot nu toe vind hij alles geweldig, en doet dan echt enorm z'n best voor me.quote]

Helemaal mee eens, mijn ervaringen met Rubinsteins zijn ook: ontzettend nuchter in de meest vreemde situaties, lekker aan het been, goed schakelen, enz.
Tussen sloom en rustig zit een groot verschil, ik ken geen enkele slome Rubinstein. Ik vind het fijn als je er wat aan moet rijden zonder verzet te krijgen, dat vind ik rijden! Maarja, das mijn mening.

dell_1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 20:13

Ik heb een ronaldo van rubinstein. Ontzettend braaf dier! Maar daar zit genoeg pit in hoor! Absoluut niet sloom. Op stal staat ook nog een hengst van Ronaldo hetzelfde verhaal. Beide dieren kunnen erg goed bewegen. En hebben lekker hun achterbeen eronder.

Odin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 21:25

Ronaldo komt uit dezelfde moeder als mijn paard, namelijk Carella. Dus jouw paard en de mijne zijn eigenlijk "familie"!

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 23:19

Javayo schreef:
Daantjuhh;
dat slome herken ik totaal niet!!
Mijn paard is ontzettend nuchter en ontspant zich heel makkelijk in de meest vreemde situaties. Maar als ik met hem ga werken is het een vrij explosief dier! Hij kan schakelen als de beste, vanuit een explosief moment weer compleet ontspannen zijn, om 2 tellen later er weer vandoor te schieten... sloom is wel het laatste woord dat ik voor hem zou bedenken... eerder dynamisch of explosief.

Al komt dat wellicht door de merriekant? ik ken de moeder niet, maar volgens de fokker is het juist een ontzettend lief en relaxed paard. Het is een Sultan x Realist x Diadeem [XX/OX percentage : 45.71%]

Tuurlijk heb je overal verschillende type's van.
Ik bedoel wat zeikt iedereen niet over de karakters van Jazz.
De Jazz die ik ken is super braaf.
3 maand onder het zadel en een kind zou ermee weg kunnen rijden.
En tuurlijk speelt moeders kant erg mee.
Misschien nog wel meer dan paps.
Maar persoonlijk zou ik een rubenstein niet op een wat slomere of te nuchtere merrie doen.
ik zou een wat heter bloederig paard uitkiezen voor rubenstein.
dan is het rustige karakter van Rubenstein echt een nuttige toevoeging!

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 09:54

Heel bijzonder.. nagenoeg de beste dressuurfokhengst van de afgelopen 20 jaar wordt op Bokt omschreven als te traag en niet dragend....

Nou - op ieder moment van de dag wint de wijlen zwarte hengst het van die populaire "snelle" dressuurpopjes die men tegenwoordig prachtig vind.

Rubinstein. We mogen allen hopen dat er ooit weer eens zo eentje langs komt. Absolute grootheid in sport en fokkerij.

IndianSummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 12:04

Bij ons op stal staat ook een Rubinstein.
Super mooi gebouwd dier maar zou ook iets meer zijn achterhand mogen gebruiken..
Hij loopt nu in de M2 dressuur, maar heeft net een blessure achter de rug dus hij is weer aan het opbouwen..

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 12:08

Dees schreef:
Heel bijzonder.. nagenoeg de beste dressuurfokhengst van de afgelopen 20 jaar wordt op Bokt omschreven als te traag en niet dragend....
.

Om te onthouden en over na te denken .

Snel achterbeen + schuine schouder geeft dravers, maar geen dressuurpaarden.

omaxje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 19:58

ik weet nu in iig heel veel meer over rubinstein-nakomelingen!

maar zijn karakter is een groot pluspunt dus! alleen dat achterbeen, moet je (SOMS) wel goed in de gaten houden!

maar (tot nu toe) heel erg bedankt voor al jullie reacties!