kan er niet uit.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Stacy S

Berichten: 1211
Geregistreerd: 24-12-01
Woonplaats: Drachten City!

kan er niet uit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-02 19:37

Stacy is over 2,5 maand uitgerekend, maar ze is al gigantische dik!
Dat ze een veulen zou krijgen was niet geplant, een 2 jarige hengst was los gebroken en had haar gedekt, het was alleen een vrij groot paard en Stacy is een D-pony!!!
Nu is mijn vraag:: hoe groot is de kans dat het veulen te groot is om normaal geboren te worden? Bestaat er ook een kans dat Stacy de bevalling misschien niet zou over leven?
Kun je ook voor een keizersnede kiezen? en heeft dat veel gevolgen voor de merrie?
Stacy is nu al dikker dan vorig jaar toen ze hoog drachtig was!
ik maak me ook een beetje zorgen.. ook al duurt het nog lang voor dat ze is uit gerekend.

Dilayla Shadow
Stacy Shadow


Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 19:58

Wij hebben vorig jaar ongeveer hetzelfde gehad, een bonte hengst (van ongeveer 1,70 m.) was per ongeluk op een haflingermerrie gesprongen van maar 1,45 m.
Ze had ook echt een buik als een ballon! Haar bevalling is wel heel erg zwaar geweest, ze heeft toen het veulen eruit was ongeveer een half uur alleen maar plat op de grond gelegen.
Uiteindelijk is alles goed gegaan, gelukkig!
Dit veulen is trouwens ook een paar weken te vroeg geboren (2 weken geloof ik), misschien komt dat doordat het veulen al zo groot was..
Hij is nu trouwens met 1 jaar al even groot als zo'n moeder Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 21:18

In de baarmoeder van iedere merrie zit een soort "ontstekingsschakelaar" die ervoor zorgt dat de bevalling ingeleid wordt als het veulen groot genoeg of te groot dreigt te worden. Deze ontstekingsschakelaar wordt door het veulen in werking gezet. Ook past het veulen met de maat zich aan de baarmoeder aan. De baarmoeder/buik van een merrie die al eerder veulens heeft gehad is al zo opgerekt dat het bij volgende zwangerschappen lijkt alsof ze zwaarder is dan de keren tevoren.

Ik sluit niet uit dat de merrie het zwaar te verduren krijgt. Gelukkig staan paarden zo dicht bij de natuur dat ze het klusje in 95% van de gevallen zonder menselijk ingrijpen kunnen klaren.

Een keizersnee is bij paarden met grotere risico's verbonden dan bij bijvoorbeeld koeien. Als ik jou was zou ik bij de merrie waken, en zo snel mogelijk de dierenarts inschakelen als het niet goed mocht dreigen te gaan.

Je suis Charlie.

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 21:28

Cassidy schreef:
In de baarmoeder van iedere merrie zit een soort "ontstekingsschakelaar" die ervoor zorgt dat de bevalling ingeleid wordt als het veulen groot genoeg of te groot dreigt te worden


En wat als het veulen nou wel groot is maar niet helemaal volgroeid? dan komt ie er toch veel te vroeg uit? (als je echt een groot veulen hebt he)

Dit zal ook wel de rede zijn dat het veulen uit de haflinger waar ik het over had meer dan 2 weken te vroeg geboren was..

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 21:48


Je suis Charlie.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 00:42

Onze Saasfee krijgt ze ook altijd 3 weken eerder. Zijn ook echt beren van veulens. Nooit een probleem. Ik zou me dan ook niet teveel zorgen maken. Er zijn maar weinig paarden die een keizersnede krijgen. Moeder natuur regelt veel Haha!

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 10:36

ik zou me ook geen zorgen maken. het veulen past zich inprinciepe gewoon aan de merrie aan.. ga in iedergeval vroeg bij haar waken. twee weken te vroeg is het veulen gewoon levensvatbaar.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 85 bezoekers