De criteria:
Sportindex lager dan 120%: afkeuren
Sprotindex tussen 120 en 130 + lage betrouwbaarheid: ter discussie door de hengstenkeuringscommissie (leuk scrabblewoord...
)Sportindex hoger dan 130: in principe goedkeuren bij voldoende betrouwbaarheid (75%)
Exterieurvererving wordt mede in de beoordeling betrokken
Ik citeer:
Haarlem heeft een springindex van 113 met 91% betrouwbaarheid. Zijn dressuurindex bedraagt 107 met een betrouwbaarheid van 89%. Beide indexen liggen hiermee dus ruim onder de richtlijn (120).
Van de in totaal 1085 nakomelingen van Haarlem die bij het KWPN zijn geregistreerd zijn er 290 actief in de sport (geweest). De fokwaarden exterieur en beweging liggen boven het gemiddelde waarbij opgemerkt wordt dat Haarlem nakomelingen brengt die veelal in het vierkantsmodel staan. Ook in de hoogtemaat vererft de zwarte Voltaire-zoon verkleinend.
Tja... wat moet je hier mee. Zo'n 20% van de nakomelingen lopen in de sport dus de andere 80% is voor de fokkerij en/of recreatie, danwel geexporteerd naar het buitenland en dus (zoals ik het lees) niet meegerekend bij dit oordeel.
Citaat:De fokwaarden exterieur en beweging liggen boven het gemiddelde
Stel: 85% van de ruiters rijdt recreatief danwel in de basissport. Nog eens 10% is wat fanatieker en start bij de ZZGP wedstrijden en de laatste 5% hoort bij de top van de Nederlandse ruiters.
Voor die 85% ruiters zijn brave, knappe paarden die ook nog eens leuk kunnen bewegen en waar je nog een keer een leuk veulentje mee kunt fokken (merries dan). paarden waar ze goed mee uit de voeten kunnen.
Waarom dan de hengsten die zulke paarden fokken afkeuren omdat het KWPN vind dat de sportindexen te laag liggen...
Ik snap hier helemaal niks van en de uitleg van het KWPN heeft het er niet duidelijker op gemaakt... Zal zo eens even de lijst met hengsten doorspitten om te kijken welke hengsten dan nog meer op de nominatie staan voor afkeuring.
Wat vinden jullie hier nou van?