niet meer hengstig op bepaalde leeftijd? (of drachtig :S )

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

niet meer hengstig op bepaalde leeftijd? (of drachtig :S )

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-02 18:06

Evita is eigenlijk vanaf de winter niet meer hengstig geweest, terwijl ze dat vroeger wel was echt om de 4 weken wel.
Ik had het al eens eerder gevraagd of ze in de winter niet hengstig werden maar dat schijnt normaal te zijn, maar nu is toch echt weer lente en ik heb haar nog steeds niet hengstig gezien! vorig jaar op de wei is er wel een arabische ruin gekomen die nog maar 2 weken gecastreerd was, op dat moment was ze ook hengstig dus ik was al bang dat ze drachtig zou zijn.. maar dat is in september ongeveer gebeurd, als ze drachtig zou zijn dan zou ze dus in augustus veulenen.. over 4 maanden al dan zou je dat toch allang zien?? ze doet trouwens ook heel normaal tegen hengsten, ze staat zelfs naast een hengst!! en nooit gillen ofzo..
zou het door haar leeftijd kunnen komen dat ze niet meer hengstig is? ze is namelijk 15 jaar ongeveer... lijkt me wel een beetje vroeg maarja
Laatst bijgewerkt door Ireen_ op 17-04-02 18:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 18:15

Hm, ik denk niet dat ze drachtig is. Zoals je al zegt zie je nog niks en dat ik meestal wel zo als ze drachtig zou zijn. Misschien heeft ze gewoon nog niet zo'n behoefte om drachtig te worden.

Bayazo

Berichten: 961
Geregistreerd: 09-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 19:14

Hoi,
Aan de leeftijd kan het niet liggen.
Wij hebben een merrie en die is 31 jaar.Ze staat samen met een ruin en is z`n beetje 11mnd per jaar hengstig.Dit is dus precies het andere uiterste.
Als ze drachtig zou zijn zou je het kunnen zien,maar dat hoeft niet.
Groetjes Jacqueline.

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 19:35

nou,het zal best kunnen dat ze drachtig is..bel mar een DA!! haha..ook lachuh drachtig zonder dat je het weet..leuk een kruising arabier x haf!!
het ligt niet aan de leeftijd hoor..wij hebben er idd ook 1 van 26 is ook nog hartstikke drachtig!!

houd ons op de hoogte!!!

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 19:37

Mijn 18-jarige merrie is al zo'n 4 jaar niet meer hengstig geweest. (en ze was niet drachtig Haha! ), dus waarom zou het niet aan de leeftijd kunnen liggen? Dat was bij mij duidelijk wel het geval. Maar vraag het toch maar even na bij je DA, want het is wel opvallend vroeg.

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 19:49

ja heb je gelijk aan..wist ik niet Scheve mond had ik nog nooit van gehoord..dus sorry van dat berichtje!!

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-02 19:51

tja.. ik vind het wel een beetje raar eigenlijk als ze drachtig zou zijn..
ze reageert heel normaal op hengsten, als ik de stal binnen kom na het rijden moet ik de deur dichtschuiven en in de eerste stal staat een hengst, ze ruiken dan gewoon aan elkaar en ze doet heel normaal tegen hem.. helemaal niet gillen ofzo! ik dacht dat drachtige merries dat wel deden..
de ruin waar ze eventueel drachtig van zou KUNNEN zijn was nog maar 2 jaar oud (een vos) en ik weet niet of het een volle arabier was, ik geloof het niet eigenlijk. Het was een beetje een domme actie van die mensen dat ze hem 2 weken na het castreren al in de wei gezet hebben. Het zou wel toeval zijn ook als hij op mijn pony heeft gezeten, want er stonden nog zo'n 10 merries in die wei. (en een paar ruinen nog).
als ik me heel goed herriner is ze nog wel 1 keer hengstig geweest erna, maar dat weet ik eigenlijk niet zeker...

het gekke is (als ze wel drachtig is) dat ik dus nog helemaal niks zie aan haar buik!! ook verder niet in haar gedrag, niet liever, niet chagerijniger, ook met rijden is ze niks verandert.
ik heb het nagekeken en het was de eerste week van september dat die "ruin" er bij kwam. Dat zou betekenen dat ze de eerste week van augustus haar veulen zou moeten krijgen! en dat is al minder dan 4 maanden, dat zou je toch moeten zien??
als ze echt niet meer hengstig word dan zal ik het wel vragen aan de veearts, of de eigenaar hier op stal (ook fokker) want die voelt zijn eigen paarden namelijk ook op geloof ik.

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 19:56

nou dan denk ik dat ze niet dr8ig ze..niet alle paarden zijn even erg dr8ig maaar je kan het normaal toch wle zien aan de merrie?
nou succes!!

Raja

Berichten: 7160
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 12:59

Dat je het altijd kan zien zou je dan maar eens bij ons op de manege moeten uitelggen. Haha!
Tot 3 keer toe een merrie aangekocht die dus drachtig was en bij de laatste merrie...
Das nu 2 maanden geleden, Heeft niemand tot op de dag van de bevalling er iets van gemerkt!!! Verward Zowiezo belachelijk maar goed. Dat bewijst maar weer dat je het niet altijd kan zien!!
Laat er gewoon een DA bijkomen dan weet je het zeker.

Succes ermee

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 11:57

Dan horen ze nog niet te oud te zijn. De mijne is bijna 16 en krijgt over twee weken een veulen.
het zou kunnen dat ze drachtig is. de kans is klein maar aanwezig. laat het eens nakijken. wordt ze al dikker?