Kosten van het dekgeld en nog wat er bij komt.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Kosten van het dekgeld en nog wat er bij komt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-02 08:27

Iedereen praat over wat een hengst kost aan dekgeld!

Maar wat zijn eigenlijk de kosten er om heen
voordat je merrie drachtig is?? Party!!

Kan daar iemand een zinnig antwoord op geven?? Boos!

En zijn er nog kortingen te krijgen?

Of moet je betalen wat er gevraagd wordt??
Laatst bijgewerkt door Troef op 13-04-02 08:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............


Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-02 08:34

.Wij waren vorig jaar in totaal zo'n 3000 gulden kwijt aan het drachtig krijgen van Isa e.d. De hengst kostte 1600 ex BTW, voor de rest waren het vnl. veeartskosten, o.a. hormonen en voorrijkosten, verzekering van het ongeboren veulen en verzendkosten van het sperma. Wij hebben de merrie thuis laten begeleiden. Dus er komt nog ietsje meer bij kijken dan alleen het dekgeld Haha!

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-02 09:32

Ik breng de merrie's altijd naar de hengstenhouder. Dus er komt al stalgeld bij. Soms een paar dagen, soms een heel seizoen als een merrie moeilijk drachtig wordt.
Ze worden altijd begeleid door de DA, soms is 1 of 2 keer scannen voldoende, soms loopt de rekening van de DA aardig hoog op.
Omdat de DA iedere dag op het dekstation komt, zijn de kosten veel lager dan dat je de DA aan huis zou laten komen.
Verder nog de stamboekkosten.

Het hangt er dus vooral vanaf hoe snel de merrie drachtig wordt.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-02 10:21

dat hangt er van af. Bij mijn merrie zijn alleen de vervoerskoste eraan voor af gegaan, maar dat is een natuurlijke dekking.
Als je ki doet moet de veearts komen kijken wanneer het kan en daarna of ze drachtig is (dat heb ik overigens wel laten doen.
).

Dekking gauw meer dan 450 euro
Veearts nou reken naar voor af op 60 tot 75 euro als je ki doet
veearts achteraf 50 euro
dan nog extra vitamines over het hele jaar 75 euro
Spullen voor de bevalling 50 euro
Veearts na de bevalling ongeveer 50 euro
Dan is je veulen er en dan nog de rest.
Het kost best veel, maar o wat is het het waard. Zo gaaf zo'n veulentje.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-02 15:52

Wij hebben nog altijd korting gehad op het dekgeld, maar dat is maar net hoe je het afpreekt met de hengstenboer, normaal moet je het volle bedrag betalen. Naast het dekgeld moet je de merrie op laten voelen of ze gedekt dan worden, of je brengt haar een aantal dagen naar het station zelf. dat is dan ongeveer 100 euro maarja dat kan heel erg varieren. nadat de merrie is gedekt moet je haar laten scannen of ze wel drachtig is. Dat is ook weer 50 euro, als je geluk hebt is je merrie drachtig, maar soms doe je er een keer of 3 over dan zijn de kosten ook 3 x zoveel. daarnaast moet je bij het kwpn geld betalen voor eht registreren van het veulen. De dragende merrie krijgt extra en ander voer tijdens de dracht is ook duurder. Als het veulen geboren is heb je geluk als de dierenarts niet hoeft te komen. Maar op de eerste dag moet die zoiezo komen voor een enting etc. weer zeker 50 euro en dan de opfok, veulenbrokken etc. naast het dekgeld komt er van de dracht tot en met het eerst jaar van het veulen zeker 500 euro bij zonder stallingsgeld te hoeven betalen. (en mogelijke ongelukkken + verzekering)
groetjes jeannette

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-02 18:24

Marije schreef
Citaat:
Ik breng de merrie's altijd naar de hengstenhouder. Dus er komt al stalgeld bij. Soms een paar dagen, soms een heel seizoen als een merrie moeilijk drachtig wordt.
Ze worden altijd begeleid door de DA, soms is 1 of 2 keer scannen voldoende, soms loopt de rekening van de DA aardig hoog op.
Omdat de DA iedere dag op het dekstation komt, zijn de kosten veel lager dan dat je de DA aan huis zou laten komen.
Verder nog de stamboekkosten.


Kun je dit in getallen omschrijven, want dat is de vraag?

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-02 19:03

Dan zou ik naar de prijzen moeten vragen...
Ik breng gewoon de merrie's die ik wil laten dekken en aan het eind van het seizoen krijg ik een prijs te horen voor alles bij elkaar. Dus geen aparte rekeningen van de dierenarts.
Ik kom al zo lang bij die mensen dat ik nooit het volle tarief betaal voor het stalgeld. Zeker niet als de merrie's lang blijven en daar ook in de wei lopen.

Ik dacht dat vorig jaar de prijs per dag rond de fl 7,50 (gulden dus) per pony zonder veulen was.
Dierenarts kosten weet ik ook niet precies, voor 1 merrie was ik rond de 60 gulden kwijt voor 2x scannen en verder was die merrie meteen drachtig. Die heeft er iets van 25 dagen gestaan en de extra kosten waren ongeveer 250 gulden. Ik dacht dat er nog zo'n 30 gulden aan stamboekafdracht bij zat.
Maar ja, ook hier werd een totaal prijs gemaakt.

Een andere merrie heeft daar van eind mei tot augustus gestaan en daar ben ik erg gematst met de prijs. Anders had ik net zo goed een veulen kunnen kopen...

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-02 19:10

Nu zie ik dat er nogal een verschil in prijzen bij die dierenartsen is.
Zou dat het de extra kosten zo hoog maken.
Want het dekgeld staat vast.

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 bezoekers