Hengst Rubels KWPN/NRPS

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sandradeboer

Hengst Rubels KWPN/NRPS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 12:14

Ik zou graag informatie krijgen over de ontwikkeling van de Rubels afstammelingen. Ook foto's zijn van harte welkom. Ik weet dat het nakomelingenrapport niet super lovend is en wil daarom graag met eigen ogen en oren, zien en horen, wat jullie meningen en bevindingen zijn.

Komt u maar!!

LolaTFB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 16:31

Erretje

Re: Hengst Rubels KWPN/NRPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 09:53

Ik heb een Rubels ruin van 2,5 (juni 2003) nu, 3 maanden geleden gecastreerd uit een NRPS-merrie (ster) van Vrey's Sedan. Foto's kun je in mijn profiel zien, die zijn van de zomer gemaakt. Hij is na zijn castratie iets teruggevallen, hij ontwikkeld zich heel goed. Hij is provinciaal veulenkampioen geweest in 2003 in Assendelft en tweede op de Nationale in Ermelo.

Hij blijft nog wat klein van stuk vind ik, hij is nu 1,54 denk ik (Moeder 1.57 maar was met 3 jaar pas 1.52 dus er is nog hoop). Hij groeit mooi uit, lang achterbeen, iets kort voorbeen. Zijn hals is ook minder nu hij ruin is. Maar hij is achter aan het groeien, voor ziet er dus wat minder indrukwekkend uit. Hij leek bruin te blijven maar word toch schimmel!

Als je nog meer wilt weten laat maar horen, ik ben heel enthousiast over hem, ondanks dat hij nog wat klein is.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 13:02

mhartog schreef:
Ik heb een Rubels ruin van 2,5 (juni 2003) nu, 3 maanden geleden gecastreerd uit een NRPS-merrie (ster) van Vrey's Sedan. Foto's kun je in mijn profiel zien, die zijn van de zomer gemaakt. Hij is na zijn castratie iets teruggevallen, hij ontwikkeld zich heel goed. Hij is provinciaal veulenkampioen geweest in 2003 in Assendelft en tweede op de Nationale in Ermelo.

Hij blijft nog wat klein van stuk vind ik, hij is nu 1,54 denk ik (Moeder 1.57 maar was met 3 jaar pas 1.52 dus er is nog hoop). Hij groeit mooi uit, lang achterbeen, iets kort voorbeen. Zijn hals is ook minder nu hij ruin is. Maar hij is achter aan het groeien, voor ziet er dus wat minder indrukwekkend uit. Hij leek bruin te blijven maar word toch schimmel!

Als je nog meer wilt weten laat maar horen, ik ben heel enthousiast over hem, ondanks dat hij nog wat klein is.

Hoe is jou rubels in het middenstuk..??...Dat weke middenstuk is nl samen met zijn voorbeen, dat wat langer had mogen zijn voor een dressuurpaard , zijn zwakste punt denk ik....

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 13:50

Afbeelding

Dit is een foto van eind september, net na zijn castratie. Hij is hier ook aardig dik, inmiddels is hij wat terug gevallen. Dat weke vind ik nog moeilijk. De fokker had in de eerste instanitie voor Rubiquil gekozen, maar daar werd ze niet drachtig van. Dus achteraf gezien is Rubels voor deze merrie misschien qua ideale bouw niet de juiste keuze geweest. De moeder is half arabisch, en die hebben ook vaak weinig schoft. Maar ik heb begrepen dat een weke rug niet helemaal negatief is voor de souplesse. Zijn moeder was ook ietwat overbebouwd, vandaar dat het lange achterbeen niet geheel onverwacht is.

Als veulen op de keuring in 2003:

Afbeelding

Bij de rijpaarden was weer een nakomeling van Rubels te bewonderen: een nog jong, maar super bewegend hengstveulen genaamd Robles (mv. Vreij's Sedan ox) van fokker/eigenaar mw. A.N. de Vries-Robles te Bussum verdiende de kampioenstitel. (onderschrift)

Voordeel in zijn geval is dat hij zich heel goed draagt en een echte showbink is. Hij is ook niet kampioen geworden vanwege zijn bouw, maar vooral vanwege zijn supergoede, gedragen bewegen. Maar volgens mij is Rubels ook niet goedgekeurd vanwege zijn ideale bouw, maar op zijn prestaties. Zo zie je maar dat ideale bouw niet garant staat voor een goede beweger.

Hij zit nu in een dikke vacht, maar als je foto's van nu wilt, maak ik er wel een paar morgen als het weer (en hij) dat toelaat.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 16:13

Nog even een update over Rubels:

Ik heb nog maar eens een keertje gemailed met de vraag wanneer Rubels weer uitgebracht gaat worden, maar het is niet zo goed nieuws:

Beste Marika,

Het gaat naar omstandigheden goed met Rubels. Zoals je ongetwijfeld zult
weten heeft Rubels vorig jaar een ernstige blessure opgelopen. Het herstel
daarvan heeft lang geduurd. Rubels is momenteel weer kerngezond en wordt
door zijn eigenaresse in conditie gebracht om binnen niet al te lange tijd
weer in training te komen bij Hans peter Minderhoud. Wanneer hij weer terug
komt in de wedstrijdsport durven wij op dit moment nog niet te zeggen.

Vriendelijke groeten,
Semira Noman
Webmaster Hans Peter Minderohud

Helaas....

kimberley12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 19:00

ja, echt zonde van zo'n hengst

Duveltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 19:20

Helaas kan niemand daar wat aan doen....Of ze moeten bandages toelaten tijdens een proef want zo is Rubels aan de blessure gekomen.
Heb wel begrepen dat ze hem voldoende tijd hebben gegund om weer helemaal terug te komen.....dat kun je ook niet van iedereen zeggen toch?
Van wanneer is de update Marika?

Barbara_m

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 09:55

Ik heb een (bijna) 2-jarige van Rubels. Zanzibar is vrij groot, hij meet nu al dik 1.64 m.
Ik hoop alleen dat het schimmelen nog een beetje door gaat zetten. Ik houd hem hengst, volgens de dierenarts is dit een paard wat qua bloedvoering en prestatie van de moeder, een paard dat de commissie van de hengstenkeuing nog weleens aan het denken zou kunnen zetten.
Zanzi komt uit een Glendale x Abgar moeder, die zelf uitkomt op Lichte Tour niveau met Jurgen Ross. Ik zal een foto plaatsen!

Mansolein

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 10:07

[quote="Duveltje"]Helaas kan niemand daar wat aan doen....Of ze moeten bandages toelaten tijdens een proef want zo is Rubels aan de blessure gekomen.

wat bedoel je daar mee? dat de blessure ontstaan is omdat hij zonder bandages liep??? Ik dacht dat het een peesblessure was en die ontstaat echt niet omdat hij geen bandages om had. Die geven geen enkele steun!

ibikus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 10:07

Rubels heeft zichzelf in de ring aangetikt tijdens een pirouette.

Mansolein

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 10:11

Sjuimpje schreef:
Rubels heeft zichzelf in de ring aangetikt tijdens een pirouette.

en wat voor een blessure is het dan........????????

Barbara_m

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 10:24

Ik dacht een behoorlijke peesblessure.

Duveltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 10:45

Wat ik begrepen had is dat Rubels zichzelf in de proef heeft aangetikt.
Heeft met de rand van zijn ijzer zijn pees geraakt. Dat komt dus aardig hard aan.... Als ze in de proef bandages om mogen dan heb je natuurlijk minder kans dat het zo erg is.

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 14:58

Duveltje schreef:
Wat ik begrepen had is dat Rubels zichzelf in de proef heeft aangetikt.
Heeft met de rand van zijn ijzer zijn pees geraakt. Dat komt dus aardig hard aan.... Als ze in de proef bandages om mogen dan heb je natuurlijk minder kans dat het zo erg is.

Ik zou net zeggen door de bandages zelf kan het niet gekomen zijn. Door een ijzer wellicht wel. Toch raar heeft ie een aardige fout gemaakt tijdens die oefening.

Bobbie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 17:37

Zichzelf aantikken is natuurlijk zo gebeurd. In pirouette al helemaal (daar schijnt het in gebeurd te zijn). Of het dan gelijk een fout moet zijn???
Maar even terug naar het onderwerp.....
Nog reacties of foto's?
Het viel mij op dat er 1 hengst op de 1e bez was en die mag door, dus zo slecht is dat ook weer niet.
Hoeveel zou hij gedekt hebben? Wat ik hoorde niet veel en weinig goede merries. Is dan natuurlijk best moeilijk om een goede collectie te laten zien als je het met andere hengsten vergelijkt (die bv 150-200 dekken)

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 21:19

Een vriending van mij heeft een nu 2,5 jarige Rubels hengst, moeder is een elite merrie van Don Primaire. Ze heeft hem voorgesteld op de hengstenkeuring maar mag helaas niet door naar de 2e bezichtiging.
Het is een mooie donkerbruine hengst en hij is gemeten op 1.71 m.
De Rubels die wel doormag naar de 2e is een Rubels x Haarlem en komt hier uit de buurt. Zal vragen of ze een foto heeft.

Duveltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 21:30

Ben ook benieuwd naar foto's......
Als iemand er heeft plaats of pb ze dan als het kan???

Erretje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 09:21

Duveltje schreef:
Helaas kan niemand daar wat aan doen....Of ze moeten bandages toelaten tijdens een proef want zo is Rubels aan de blessure gekomen.
Heb wel begrepen dat ze hem voldoende tijd hebben gegund om weer helemaal terug te komen.....dat kun je ook niet van iedereen zeggen toch?
Van wanneer is de update Marika?

Ik heb ze dinsdag gemailed, ben even off-line geweest.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 09:28

Deze foto is kennelijk spontaan van mijnalbum verdwenen dit was van september, daar is hij 2 jaar en 3 maanden, net gecastreerd:

Afbeelding

Hij wordt ook schimmel en is nu ongeveer 1,55

Barbara_m

Mijn Rubels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 23:05

Hier dan de foto's van mijn Rubels, leeftijd ed staan boven in dit forum.
De eerste foto is begin lente dit jaar gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Barbara_m

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 13:59

En wat vinden jullie van mijn knappe Rubelsje?

obiwan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 14:21

wat een mooi hoofdje heeft hij zeg!

Barbara_m

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 14:33

obiwan schreef:
wat een mooi hoofdje heeft hij zeg!

Ja stoer he . Ben ook wel een beetje trots op m hoor!

Pollewoppy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 15:52

Ik vind dat in jou rubels ook sterk het abgar bloed ziet.
Ik heb ook een merrie gehad waar abgar bloed in zat, en dat zie je er toch meestal goed in terug.
Mooi diertje trouwens! Wees er maar zuinig op!