Verschil NRPS-paard versus KWPN-paard!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Verschil NRPS-paard versus KWPN-paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-02 12:11

Ik heb het idee dat er weinig of geen verschil is tussen een NRPS-rijpaard en een KWPN-rijpaard. Lovers

Als je wil fokken kan je toch beter voor een hengst van het NRPS kiezen?.
Dan heb je toch iets exclusief en het dekgeld is niet zo hoog?.

En komt uit de dekking een merrieveulen en die wordt later met een kwpn gekeurde hengst gedekt., dan is dat kind weer een KWPN-er. Cool

Of moet een rijpaard van een bepaald merk zijn,zoals Oldenburg,Westfalen,BWP,Holstein,KWPN,NRPS etc. etc.

Bij het KWPN zijn het laatste jaar ongeveer .....15000 Merries gedekt...
Door, schrik niet, 235 hengsten.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 14:06

Er is wel een verschil tussen NRPS paarden en KWPN paarden. Het NSPB is gebaseerd op het inbrengen van (anglo-)arabisch bloed in het moderne sportpaard. NRPSpaarden moeten minstens 12.5% arabisch of angloarabisch bloed voeren. Bij KWPN hoeft dit niet. Sommige paarden zijn ook bij beide stamboeken goedgekeurd.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 14:49

Gek maar waar...in de handel heeft een NRps-er een lagere verkoopprijs dan een kwpn. fok je voor de handel, dan is het het interessants om een bekende kwpn-hengst te gebruiken.

voor de niet zo in stamboeken geinteresseerde paardenkoper is het nrps-stamboek toch een vergaarbak voor ponies en paarden die per ongeluk te groot zijn als pony, gefokt uit pony-lijnen....

Helemaal niet correct, maar zo kijken veel mensen er toch nog tegen aan.....Iets om rekening mee te houden als je kiest voor een nrps-hengst

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 15:19

Toch is het wel idioot dat voor een net goedgekeurde driejarige hengst een dekgeld van 700 tot 800 euro wordt gevraagd. Wordt zo'n dier een paar jaar later afgekeurd, is je veulen alsnog weinig waard.

Kijk dat ze voor een echt goede, bewezen fokhengst (is nog heel wat anders dan een hele goede sporthengst) flink geld vragen, is prima natuurlijk, maar voor zo'n jonkie... nou nee.

Hoeveel verrichtingstoppers kom je 10 jaar later nog tegen trouwens??? Valt een beetje tegen...

Het was mij ook opgevallen dat de dekgelden bij het NRPS stukken lager liggen.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-02 16:53

Kayla schreef:
NRPSpaarden moeten minstens 12.5% arabisch of angloarabisch bloed voeren. Bij KWPN hoeft dit niet.

Die 12,5 % kom je gauw aan,ook bij het KWPN.
Nl. Zoek ergens in de pedigree een arabier. En heeft het dier ook nog 12,5 % volbloed dan ben je eral.

Dus daar hoeft het verschil niet te zitten.

Dus toch moet een rijpaard een bepaald merk zijn,Dees.
Al is hij/zij krommer dan van een ander merk.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 17:47

Een paar jaar geleden hebben wij ook met een NRPS hengst gefokt. Het dier hete Galant en wij hebben ons daar verschrikkelijk op verkeken.
(Wij dachten dat het een andere Galant was, een gelderse Haha! )

Maar goed, hengst kwam van stal, overduidelijk niet een gelder Haha! maar wel een mooi paard. In die periode kwam er per seizoen 1 dekhengst naar het eiland, dus Berber laten dekken.

Nou fokken wij niet voor de verkoop of sport, dus misschien past het niet helemaal in dit topic.
Het is een prachtig paard geworden! Later toch nog verkocht geworden en dat meisje rijd er nu wedstrijden mee.
Ik zie geen (uiterlijk) verschil eigelijk en die hengst was ook niet erg duur. Het was dan ook niet een hele grote topper uiteraard, maar voor de gemiddelde KWPN hengst betaal je al gauw het dubbele!!

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-02 17:57

Jantina schreef:

Het was dan ook niet een hele grote topper uiteraard, maar voor de gemiddelde KWPN hengst betaal je al gauw het dubbele!!

Hoeveel toppers zijn er bij het KWPN van de 235 in aantal?

En waarom pikt een goede van het NRPS het KWPN onmiddelijk in?
B.V. Cantos en die wereldkampioen dressuur R....

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 21:59

Troef schreef:
Kayla schreef:
NRPSpaarden moeten minstens 12.5% arabisch of angloarabisch bloed voeren. Bij KWPN hoeft dit niet.

Die 12,5 % kom je gauw aan,ook bij het KWPN.
Nl. Zoek ergens in de pedigree een arabier. En heeft het dier ook nog 12,5 % volbloed dan ben je eral.

Dus daar hoeft het verschil niet te zitten.


Maar bij het KWPN HOEFT dit dus niet.

Er wordt idd vaak erg neerbuigend over het NRPS gedaan. Als ik aan iemand vertel dat ik een NRPS heb vinden ze dit toch vaak minderwaardig tov het KWPN. Best raar, want de NRPS mag dan wel veel kleiner zijn (afdeling paarden), maar het zijn ook erg mooie/goede hengsten. Nou moet ik zeggen dat ik het KWPN sowieso een aardig arrogant stamboek vind. Zo van het KWPN is het allerbeste en daar kan geen ander stamboek tegenop. Persoonlijk vind ik Duitse paarden (Oldenburger, Westfaler, Holsteiner, hannoveraan) over het algemeen een stuk leuker.

Montreux

Berichten: 641
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 07:59

Mijn schimmelmerrie is ook ingeschreven bij het NRPS, maar had haar ook makkelijk bij het KWPN kunnen aanbieden voor inschrijving. Vaders kant is namelijk geheel KWPN, moeders kant daarentegen geheel NRPS. Heb gekozen voor NRPS omdat het veulenboekpapier (wat ze nog had toen ik haar kocht) ook NRPS was. Eigenlijk een goede keuze omdat je aan mutsje heel goed merkt en qua bouw heel goed kunt zien dat er een aardig percentage arabisch bloed in zit. Vind ook dat ze veel weg heeft van haar NRPS-opa Ixion x.

De discussie over KWPN en NRPS is al een hele tijd aan de gang. Het NRPS is niet zo groot als het KWPN maar doet naar mijn mening niet onder aan kwaliteit in paarden. En er wordt wel degelijk onderscheid gemaakt tussen paarden en ponys. Een pony van onder de 1.57 wordt heus niet als paard ingeschreven. En het NRPS kent ook paarden met een stokmaat van boven de 1.70. Geef toe dat de meeste NRPS-ers klein van stuk zijn maar moet ook zeggen dat ik nooit een arabier van 1.70 heb gezien. Het zal dus wel aan het arabische bloed liggen.

Moet eerlijk bekennen dat mijn voorkeur ook uitgaat naar een paard dat rank en slank is. Vind dat wel heel sierlijk en chique. Snap ook niet waarom die grote en soms lompe bokken zo de hemel ingeprezen worden. Alsof dat het ideale paard zou zijn en alleen die paarden op hoog niveau zouden kunnen presteren!

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 14:27

Interessante discussie! Drie reacties:

Het KWPN doet niet arrogant alsof ze de beste is, ze is twee jaar geleden door de World Breeding Federation of Sport Horses tot beste stamboek ter wereld uitgeroepen en ontving daarmee de WBCSH trofee. Vorig jaar waren ze tweede, dit jaar weer, zowel in bij dressuur als springen. Dit is gewoon gebasseerd op keiharde feiten, resulatten van paarden die in de sport presteren.

En het KWPN pikt geen goede hengsten van bijv. het NRPS in, een eigenaar kiest ervoor zijn paard ter goedkeuring of erkenning aan te bieden. En da's logisch want dat is natuurlijk erg aantrekkelijk!

Dat er een beperkt aantal hengsten de dekdienst vervult is geen teken van armoe maar het gevolg van strenge selectie om het beste van het beste over te houden.

En verder is toch iedereen vrij om welk paard dan ook te kopen: NRPS of KWPN? Als je blij bent met je paard ben je blij met je paard, welk papier er ook achter zit!

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 14:32

Tja. Je hebt hele goede NRPS-paarden maar ik vind het KWPN ook een beter stamboek, met betere paarden en strengere eisen. En die strenger geselecteerde hengsten kosten dus meer wat betreft hun kwakkie, maar dat mag want het veulen brengt ook meer centjes op en het volwassen paard later ook. Niet altijd maar het KWPN heeft gemiddeld nou eenmaal een hogere kwaliteit. En wat een onzin dat ze de goede hengsten afpikken. Als hengsteneigenaar wil je liever je hengst bij het KWPN hebben goedgekeurd, dat is toch logisch?!! Wat niet wil zeggen dat je geen heeeele leuke NRPS paarden hebt!

Mer1980

Berichten: 18832
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-02 16:01

Als je de aantallen paarden bij hjet NRPS en het KWPN tegen mekaar opweegt zie je ook een zeer groot verschil. Bij het KWPN zijn gewoon echt veeeeeeeeeeel meer paarden ingeschreven. Ik heb het dus over de grote maat NRPS. Dus in verhouding ook veel meer paarden in het KWPN die dus hoger in de sport lopen. Logisch er zijn gewoon veel meer KWPN paarden.

Maar als je plezier hebt aan je paard en het goed gaat maakt het ook niet uit wat voor een papier erachter zit. Als je paard echt goed is betalen ze niet minder dan voor een KWPN-er. Het is toch altijd wat de gek ervoor geeft.

Groetjes Merilyn

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-02 16:27

Mieke schreef:
Toch is het wel idioot dat voor een net goedgekeurde driejarige hengst een dekgeld van 700 tot 800 euro wordt gevraagd. Wordt zo'n dier een paar jaar later afgekeurd, is je veulen alsnog weinig waard.

Kijk dat ze voor een echt goede, bewezen fokhengst (is nog heel wat anders dan een hele goede sporthengst) flink geld vragen, is prima natuurlijk, maar voor zo'n jonkie... nou nee.

Hoeveel verrichtingstoppers kom je 10 jaar later nog tegen trouwens??? Valt een beetje tegen...

Het was mij ook opgevallen dat de dekgelden bij het NRPS stukken lager liggen.


Ja maar het voordeel is dat als je je merrie laat dekken door een jonge hengst en de hengst later wél goedgekeurd is, je net met een 3-jarige zit die kan ingereden worden en die dus meteen een hele hoop geld opleverd als die desbetreffende hengst zich bewijst in de sport..Als je met een reeds bewezen hengst gaat fokken betaal je een hele hoop geld meer en als iedereen enkel met bewezen hengsten gaat fokken raken de jonge hensgten niet aan genoeg dekkingen waardoor ze vaak niet gekeurd kunnen worden op nakomelingen en dus afgekeurd worden (vaak onterecht).
het is het risico van het vak, en als je enkel van plan bent om een leuk veulen voor de hobbyfok te kweken ben je beter af met een bewezen hengst. Het is trouwens niet zo dat als je je merrie laat dekken door een jonge hengst die later niet goedgkeurd blijkt te zijn dat je dan met een slecht veulen zit, als je lekker recreatief of kleine wedstrijden wilt rijden kom je toch nog met iets goeds op de proppen (misschien dan, maar dat weet je nooit op voorhand of je veulen goed is, de beste hengst kan een slecht veulen fokken als de combinatie niet goed is)
T'heeft ook veel met geluk te maken denk ik.