Inprent training van jonge veulens

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 20:31

Imprint training is en blijft iets anders als veel met je veulen omgaan.

Imprinten doe je tijdens de eerste 72 uur, alles wat het veulen dan leert blijft het voor altijd bij (ook de 'slechte dingen dus) (Dit is wetenschappelijk bewezen).Voor een paard als vluchtdier, is dit uitermate belangrijk, omdat ze vrijwel onmiddelijk moeten leren op de vlucht te slaan voor "enge" dieren, maar ook moeten leren dat bijvoorbeeld andere kudde-genoten/dieren okee zijn.

Je kan ze dan bijvoorbeeld na het imprinten 3 jaar in het land gooien, zonder ooit een mens te zien, en als je ze er weer uithaalt weten ze alles nog.

Uiteraard blijft het voor de meeste van ons belangrijk om met je veulen om te gaan, en leren ze daar ook veel van.

Dr Miller zegt inderdaad dat je het veulen later nog veel kan leren, maar de eerste 72 uur zijn de feitelijke Imprint-uren.

Mijn ervaring is ook dat de merrie het wel lekker vindt als ik een beetje om haar "kind" bekommer. (hier is natuurlijk een goede band met de merrie belangrijk). In het wild komen de andere kudde leden ook bij het veulen kijken en neuzen, dat komt ook niet tussen de band van de merrie en het veulen.

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~


Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 20:35

Phoenix4ever schreef:

Citaat:
Hey wat leuk om te horen. Op welke stal heb je gewerkt dan?
Ik heb mijn training aangepast aan omstandigheden waar de meeste van ons mee zitten en gemengt met Emiel Voest en monty Roberts en Dr. Miller.


Ik heb voor Double-Bar-H Foaling Farm gewerkt, te Phoenix Pling Arizona.
De ranch bestaat helaas niet meer.
Daar fokte we Paints en veulende we merries van klanten uit, die dan een volledige imprint-training kregen. Was ontzettend leuk!

Ook de round-pen work van Dr Robert Miller is super en daar heb ik veel half wilde Mustang eigenaren mee kunnen helpen.

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Ik hoor het wel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-02 13:44

Ik hoop dat iedereen nu weet wat inprent training is en waarom het is.
Als je meer wilt weten zul je toch het stuk moeten kopen, want ik heb niet lopen zweten om het zo weg te geven.
Ik hoor het wel als jullie het willen.
Het is niet duur en zeker een aanvulling aan wat je al wist.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 19:39

Troef schreef:
Chantal schreef:
"Nou dat had ik dus ook"

Profiel Chantal:
ex student op zoek naar werk in de PR/Marketing

Blijf zoeken....


Ik zet tenminste iets in mijn profiel, andere zijn er te laf voor of hebben niks om er in te zetten, zeker als het van die mensen zijn die kreten uit andermans profielen halen. Knipoog Enne, wie zoekt zal vinden he... Haha!

Sorry, ff off-topic

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-02 10:56

Zannekin schreef:
Misschien moeten we niet zo het natural horsemanship minimaliseren. Ik ben zeker dat er nog heel wat meer bij komt kijken dan dat veulen betasten wat iedereen schijnt te doen. Er valt waarschijnlijk nog vanalles over bij te leren....


juist, maar dat heb ik al uitgelegd de imprent training is meer.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-02 11:00

Cassidy"]
[quote="jantina schreef:
Dat noemen jullie imprint?? Je veulen overal aanraken, bekend maken met de mens zeg maar. Voetjes geven, uiertje aanraken, staart en oren freubelen??

Dat begrijp ik namelijk uit jullie verhaal, maar dat is bij ons heel normaal! Gewoon met je veulen bezig zijn, dat is de normaalste zaak van de wereld lijkt me Verward

(of heb ik iets niet goed begrepen en komt er meer bij kijken? )


Nee, je hebt het goed begrepen, precies dat is imprinttraining. Zie je wel, er zijn meer mensen die er mee bezig zijn, zonder dat ze er meteen een sticker opplakken.

Je kunt het imprinting heel ver doorvoeren. Over het lichaam gaan met

een plastic zakje, of met een trillend scheerapparaat (niet scheren alleen
de vibratie laten voelen en aan het geluid laten wennen) , zolang tot ze geen kik geven. Een luchtballon opblazen en onder hun neus leeg laten lopen. Een ballon opblazen en voor hun ogen stukmaken. MacDonald opwindspeeltjes onder hun neus houden. Mobieltje onder hun neus laten afgaan (!!!) Maak ze "bombproof"
[/quote]

het gaat zelfs nog verder. niet alleen gewenning, maar ook gevoeligheids trainingen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 107 bezoekers