Welke hengst voor mijn merrie(v. chico)?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

gomir

Welke hengst voor mijn merrie(v. chico)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 16:27

Ik ben wel nieuwsgierig of er nog bokkers met geniale ingevingen zijn.
Ik wil mijn merrie misschien volgend jaar weer laten dekken.

Merrie is aan de kleine kant(met drie jaar 1.55, nu 1.58,5).
Wat overbouwd en hoekig in het kruis.
Achterbeen is iets lang en steil.
Fundament is aan de tere kant.
Hals is iets laag ingestoken en zou iets meer lengte mogen hebben.
Bovenlijn mag sterker, maar is zeker niet slecht.

In beweging is de merrie goed.
Sterk en vlug achterbeen, zou iets meer onder de massa mogen komen(is denk ik meer een probleem van het hoge kruis).
Stap is goed.
Draf is goed, maar zou achter dus iets beter kunnen.
Galop is krachtig, veel balans, merrie is goed te schakelen. (zou iets meer lengte in de passen mogen hebben)

Springen:
Merrie is voorzichtig, vlug in de reflexen en heeft veel vermogen. Vooral het achterbeengebruik is erg goed, voor zou iets vlugger mogen.
Ze zou iets meer rek in het lijf mogen hebben.

Afstamming:
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=72623

Paar foto's:

Ik heb helaas geen goede standfoto van haar.

Net zadelmak en drachtig
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Haar eerste veulen(v. Royal highness) vijf maanden oud
Afbeelding

1,5 jaar oud
Afbeelding

Afbeelding

Ik wil graag een springpaard fokken met voldoende beweging. Verder met iets meer maat en massa als de merrie en het karakter zou iets minder gecompliceerd mogen.
Het maakt niet uit in welk stamboek de hengst ingeschreven staat!

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 15:26

Is er, op Mansolein na, helemaal niemand met een suggestie voor deze merrie?

hola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 19:44

de hengst nicolai is een hele leuke hengst voor jou merrie! nicolai is een hele lieve en mooie hengst! kijk op www.hengstenhouderijdibbits.tk bij overige hengsten!

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 20:35

Mag ik vragen waarop je dat baseert Hola?

Ik wil namelijk uit mijn wat klein gebleven merrie een springpaard fokken. Een D-pony die bekend staat om de vererving van beweging lijkt me dan niet de meest logische keus.

Caesar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 20:48

Ik vind je paardje zo inderdaad wat van een pony weghebben, een D-pony lijkt me een zwaar ondoordachte keus!!! Ik weet niet of ik dit serieus of als reclame moet opvatten!

Ik vind op zich Kigali wel een leuke hengst. Mooie maat met genoeg vermogen. Ook op dressuur niveau is deze hengst geschikt. Ook vind ik de hengst Riverman wel erg sterk.

gabrycha

Re: Welke hengst voor mijn merrie(v. chico)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 21:13

Ik vind kigali een mooi voorbeeld wil het over het hout niet lukken nou dan maar tussen de witte hekjes...

Ik vind de merrie wat zwaar maar helemaal niet op een pony lijken mja

Gomir ik heb je gpbt

viefdepief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 21:25

Goh ik weet eigenlijk niet zo veel van paardenhengsten..
Maarja omdat je zo aandrong
Maar heb toch eens even heel diep nagedacht en kwam tot deze hengsten: Cantos hier staat een onderzoeksrapport: http://www.kwpn.nl/html/uitslagen/2001/ ... antos.html en http://www.hbcstal.nl/pages/hengsten/Cantos.html

Enige nadeel is dat Cantos misschien niet net dat beetje extra van achteren heeft volgens het ene verhaaltje, volgens de andere wel dus das ook lekker . Voorbeengebruik tijdens de sprong is wel weer goed.

Concetto vind ik ook erg mooi
Er staat dat ie alleen nog maar donkere veulens heeft gegeven dus dat is (voor mij iig) wel een pluspunt
Heel veel informatie heb ik niet kunnen vinden, maar vind het echt een plaatje van een hengst
http://www.havikerwaard.nl/html/nl/stal ... ncetto.htm

En nog een leuke hengst vind ik Nagano een BWP
Hier kun je wat info over hem vinden: http://www.roshoeve.be/Hengsten/Nagano.htm
Vooral de moederstam is erg leuk, heel veelzeidig van echt dressuurtoppers, tot springwonders en goedgekeurde hengsten.

Tsjaa.. ik denk niet dat ik je heel veel zinnigs heb vertelt, maar wie weet

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 01:28

Hermesdeux schreef:
Ook vind ik de hengst Riverman wel erg sterk.

Kun je ook uitleggen waarom of heb je toevallig een nakomelingenrapport? Bij deze hengst viel me in de hengstencompetitie het steile achterbeen altijd op, weet niet of hij dat vererft?

gabrycha: ik pb je van de week even terug, ga even het een en ander nazoeken. We zitten trouwens nog steeds heerlijk op een lijn als het om hengsten gaat
Over Kigali ga ik met je mee, daar vind ik weinig aan

Merrie is trouwens juist helemaal niet zwaar, eerder aan de chique kant. Ik denk dat je die indruk een beetje krijgt door die eerst foto. Achteraf had ik deze beter kunnen plaatsen
Afbeelding

Vief: bedankt voor het meedenken
Nagano heb ik zelf naar gekeken, maar die heb ik toen weer doorgestreept, weet alleen niet meer waarom.
Cantos geeft me te vaak kleintjes en ook vaak van die vlugge dieren.
Concetto is een leuk paard, maar die vond ik te klein en te compact. Heeft ook veel te veel bloed voor die merrie trouwens

Caesar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 12:23

http://www.arisvanmanen.nl/frames/pages/riverman.html

Ik heb vooral naar de vererving van veulens gekeken. Hengst is wel wat klein (1.66) maar fokt wel veulens die langgelijnd zijn.

Verrichtingsrapport: Riverman beschikt over drie goede basisgangen, heeft als dressuurpaard ruim voldoende aanleg en geeft zijn ruiter een goed gevoel. Als springpaard is Riverman voorzichtig en toont enorm veel vermogen op de sprong. Riverman heeft veel aanleg als springpaard en geeft de ruiter een goed gevoel.

prestaties Riverman:

2e plaats Schijndel, vierjarigen
3e plaats finale Indoor Wierden
4e plaats Denenkamp, hengsten springen vierjarigen

Veulenrapport Riverman 2002:

Riverman toonde een zeer uniforme collectie rijtypische veulens met veel front, die over een mooi rijpaard model beschikken. De veulens draven goed van de grond en kunnen gemakkelijk galopperen. Uit de eerste jaargang waren al 7 veulens geselecteerd voor de FSP finale.

Verrichtingsonderzoek:
Stap: 8
Draf: 7.5
Galop: 8
Aanleg dressuur: 7.5
Techniek: 7.5
Vermogen: 8
Aanleg springen: 8

Een schema:
Afbeelding

Caesar

Re: