naturel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xafir

naturel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-05 10:23

wie o wie heeft er een naturel afstamming kent er een of heeft ervaring met ze ben erg benieuwd fotos altijd welkom!

Desiree

Re: naturel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 12:09

Naturel was best mooi gefokt. Een zogenaamd F1 produkt en dat waren goede sportpaarden. Zijn vader was de beroemde volbloedhengst Lucky boy en zijn moeder een basismerrie van de hengst Sportman (v. Sineada). Ik kende hem IRL want hij stond vlakbij in de buurt en veel mensen dekten met deze hengst. En hij deed dat daar naturel, dus natuurlijk, geen KI. Ik heb hem dus wel eens "aan het werk" gezien.

Ik heb een Naturelmerrie. Ik heb veel naturelafstammelingen gekend, want ik kom van de noord Eindhoven. En naturel stond daar ter dekking (bij Piet Kuipers in Nederwetten). Daar moest ik hem nog een keer borstelen en onder handen nemen voor de hengstenshow. Een verschrikkelijk lief en betrouwbaar paard. En zo zijn de nakomelingen die op hem lijken ook. Lekker nuchter in de kop, willen werken, fijn kunnen bewegen. Allrounders die kunnen springen en dressuren. Naturel vererfde echter vaak ook het grove en beknopte in het exterieur en een lang hoofd met weinig kaaklijn. Je haalt ze er uit. Maar mijn merrie lijkt niet op haar vader. Helemaal niet zelfs. Deed ze dat maar wel.....

Ik heb ooit een jonge naturel moeten inrijden, een fantastisch paard waar ik een hele goede band mee had. Ik reed hem voor een handelaar. Hij is verkocht enik heb nooit meer iets van hem vernomen. Maar hij was mooi, zwart met een druipkol en vier witte benen. Hij zal nou een jaar of 12 zijn, als hij nog leeft.

xafir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-05 13:27

ja leuk om te horen, ik heb een naturel x saluut x vesins xx
heel groot 178 zwart en inderdaad lang hoofd vrij grof en grote voeten ijzers maat 5 haha:)
maar ja hij doet alles voor me een half jaar geleden werd hij beetje recreatief gereden kon nog geen wissels en nu springt hij de wissels om de 4 en 3 al heb hem 9 x gestart in het Z2 en heb 26 wp was 2e op de zeeuwse kampioen schappen en mocht naar de hippiade echt ongelofelijk allemaal binnenkortga ik zzlicht met hem starten hij is pas 11 dus ben benieuwd wat hij allemaal nog gaat leren!

alexandra15

Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 14:43

letsgo heeft er een, een 8-jarige, schijnt leuk paard te zijn!!

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 20:18

Vriendin van me heeft ook een naturel stermerrie, een lief beest! Ze kan super lopen, maar heeft soms wel eens last van nukken Ze is ook groot; 1.75

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 20:53

xafir schreef:
ja leuk om te horen, ik heb een naturel x saluut x vesins xx
heel groot 178 zwart en inderdaad lang hoofd vrij grof en grote voeten ijzers maat 5 haha:)
maar ja hij doet alles voor me een half jaar geleden werd hij beetje recreatief gereden kon nog geen wissels en nu springt hij de wissels om de 4 en 3 al heb hem 9 x gestart in het Z2 en heb 26 wp was 2e op de zeeuwse kampioen schappen en mocht naar de hippiade echt ongelofelijk allemaal binnenkortga ik zzlicht met hem starten hij is pas 11 dus ben benieuwd wat hij allemaal nog gaat leren!

Grote voeten, een zegen! Jammer dat hij geen merrie is, dan kon je er een veulen mee fokken. Wat jij zegt bevestigt alleen maar hoe ik denk over zijn nakomelingen.

Odie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 13:00

Desiree schreef:
Naturel was best mooi gefokt. Een zogenaamd F1 produkt en dat waren goede sportpaarden. Zijn vader was de beroemde volbloedhengst Lucky boy en zijn moeder een basismerrie van de hengst Sportman (v. Sineada). Ik kende hem IRL want hij stond vlakbij in de buurt en veel mensen dekten met deze hengst. En hij deed dat daar naturel, dus natuurlijk, geen KI. Ik heb hem dus wel eens "aan het werk" gezien.

Ik heb een Naturelmerrie. Ik heb veel naturelafstammelingen gekend, want ik kom van de noord Eindhoven. En naturel stond daar ter dekking (bij Piet Kuipers in Nederwetten). Daar moest ik hem nog een keer borstelen en onder handen nemen voor de hengstenshow. Een verschrikkelijk lief en betrouwbaar paard. En zo zijn de nakomelingen die op hem lijken ook. Lekker nuchter in de kop, willen werken, fijn kunnen bewegen. Allrounders die kunnen springen en dressuren. Naturel vererfde echter vaak ook het grove en beknopte in het exterieur en een lang hoofd met weinig kaaklijn. Je haalt ze er uit. Maar mijn merrie lijkt niet op haar vader. Helemaal niet zelfs. Deed ze dat maar wel.....

Ik heb ooit een jonge naturel moeten inrijden, een fantastisch paard waar ik een hele goede band mee had. Ik reed hem voor een handelaar. Hij is verkocht enik heb nooit meer iets van hem vernomen. Maar hij was mooi, zwart met een druipkol en vier witte benen. Hij zal nou een jaar of 12 zijn, als hij nog leeft.

Wauw Desiree, nooit geweten dat jij Naturel persoonlijk hebt meegemaakt! Mooi verhaal en wat je zegt over het karakter kan ik me precies in vinden.
Ik rijd een donkerbruine Naturel x Overste x Doruto, genaamd Alerio, een ruin van 23(!!!) jaar oud, hij is 1.72 heeft ook een grof, lang(maar aansprekend) hoofd, weinig kaaklijn en enorme voeten. Gefokt uit Valeria door H. van Aarle uit St Oedenrode. Hij heeft ook nog een volle zus (Baleria) die fungeert als fokmerrie en is Z springen.
Familie: http://www.paardenfokken.nl/family.php?horseid=29317

Allround is Alerio ook: Hij was op zijn 10e Z-springen onder iemand anders en werd nog Z2 dressuur op zijn 22ste onder mij, hij doet het super, is soms iets TE heet, maar ik mag dat wel. Kan erg goed bewegen, is KEIhard op de benen, kurkdroog en zéér zuiver als je hem aan de hand uitdraaft op het harde.

Foto's in mijn Profiel.

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 16:42

Ik heb een Belisar x Naturel x Doruto x Amor.
Liep bij de Junioren in het B-kader en heb er ook met voldoende scores bij de Young Riders gereden. Ik start hem nu nog maar heel af en toe. Hij is ZZ licht met winst.
Hiervoor sprong hij (inter)nationaal.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 16:50

Odie schreef:
[
Wauw Desiree, nooit geweten dat jij Naturel persoonlijk hebt meegemaakt! Mooi verhaal en wat je zegt over het karakter kan ik me precies in vinden.
Ik rijd een donkerbruine [color=#BF0040]Naturel x Overste x Doruto, genaamd Alerio, een ruin van 23(!!!) jaar oud, hij is 1.72 heeft ook een grof, lang(maar aansprekend) hoofd, weinig kaaklijn en enorme voeten[/color]. Gefokt uit Valeria door H. van Aarle uit St Oedenrode. Hij heeft ook nog een volle zus (Baleria) die fungeert als fokmerrie en is Z springen.
Familie: http://www.paardenfokken.nl/family.php?horseid=29317

Allround is Alerio ook: Hij was op zijn 10e Z-springen onder iemand anders en werd nog Z2 dressuur op zijn 22ste onder mij, hij doet het super, is soms iets TE heet, maar ik mag dat wel. Kan erg goed bewegen, is KEIhard op de benen, kurkdroog en zéér zuiver als je hem aan de hand uitdraaft op het harde.

Foto's in mijn Profiel.

Dat paard waarvan ik spreek heette Luca, was ook vlakbij Nuenen gefokt (ook st. oedenrode?) en was ook een NAturel x Overste. Zou eht familie zijn? Ik weet helaas niet of de moeder ook uit een Dorutomoeder kwam.....

Ik wil nog steeds weten hoe het met Luca gaat maar ik kan hem niet meer vinden. Niemand lijkt hem te kennen. En met dat paard had ik de gouden klik, ik overwoog zelfs om Iones te verkopen en hem te kopen.

Odie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 19:41

Desiree schreef:
Dat paard waarvan ik spreek heette Luca, was ook vlakbij Nuenen gefokt (ook st. oedenrode?) en was ook een NAturel x Overste. Zou eht familie zijn? Ik weet helaas niet of de moeder ook uit een Dorutomoeder kwam.....

Ik wil nog steeds weten hoe het met Luca gaat maar ik kan hem niet meer vinden. Niemand lijkt hem te kennen. En met dat paard had ik de gouden klik, ik overwoog zelfs om Iones te verkopen en hem te kopen.

Het zou Familie kunnen zijn, maar volgens mij komt er maar 1 overste merrie in alerio's familie voor, alleen zijn moeder dus. En die heeft in de L jaargang een merrie van Gracio gegeven en niet een hengst van Naturel...

Wat ik op paardenfokken.nl wel tegenkwam was een bruine ruin genaamd Lorenz.(heb geen idee of dit ook daadwerkelijk zijn stamboeknaam is) Het is een Naturel x Overste x Karaat uit de preferente Wendie, misschien zegt dit je wat?

Er zijn nog 3 volle zussen en 1 volle broer van deze Lorenz, te weten
- Fiedelieo
- Gendie stermerrie L springen
- Hendie Z springen
- Kendy

Gaan er al lampjes branden? of is dit niet jouw Luca?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 11:09

Nope, zijn stamboeknaam was ECHT Luca, de L jaargang dus. Ik noemde hem echter Blacky of Big Black. MAar het valt me nu wel op dat Naturel vaak gecombineerd is met OVerste merries. Wat typisch! Net zoals bijvoorbeeld Joost veel met Ladalco gecombineerd is.

Odie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 12:49

Hmm jammer. Misschien was je deze naturel x overste zelf ook allang tegengekomen op die site.

Ik kom de combi naturel x overste ook regelmatig tegen.
En als ik aan joost denk, denk ik automatisch aan abgar en niet aan ladalco...

apenstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 12:51

Onze Naturel x kannonier = nu 18..
Karakter ventje van 1.68 met inderdaad grote voeten en een groot hoofd. Hij lijkt erg op zijn pa.
Hij is ook gefokt in Nuenen. Mijn site is tijdelijk down anders had je de foto's kunnen zien.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 11:06

Mag ik vragen wie er als fokker vermeld staat op de papieren? mogelijk ken ik de persoon in kwestie.

letsgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 19:15

Ik heb een ruin Naturel x Abgar.
Palermo is 8 jaar en ik heb hem bijna 4 maanden.Het is een paard met een ontzettend zacht karakter hij is alles behalve lomp en zal nooit bijten of trappen. Onder het zadel is het een zeer werklustig paard niet zomaar even te rijden wel eerlijk,slim en wordt het moeilijk dan raakt hij wel eens gespannen....het is een paard waar je echt een band mee kan krijgen (ja het is al een echte vriend) onder in mn profiel staan een paar foto's van hem!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 20:12

DAt moet een leuk paard zijn, Palermo. Naturel was eigenlijk een hengst die net als Burgraaf het mooiste combineerde met een merrie van een volbloedvader of moeder. Abgar was een volbloed, Joris, de vader van de moeder van mijn naturelmerrie ook. Mijn merrie is dan ook totaal niet grof, echt een bloedpaardje om te zien met een klein volbloedhoofdje.

Odie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 20:22

Die van mij heeft niet zo'n chique volbloedhoofdje. Hij heeft wel uitstraling en een vriendelijk oog.

Zie dit:
Afbeelding

Dit is hem als 4 jarige. (Inclusief Antiek hoofdstel)

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 20:23

DAt is nou een typisch naturelhoofd! Lang en weinig kaaklijn. Groot oog, ja, dat paard zal inderdaad vriendelijk zijn. Luca had ook zo'n hoofd, maar dan in het zwart.

Odie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 20:32

Zeg maar gerust GEEN kaaklijn haha. Het is inderdaad een heel vrolijk, opgewekt en vriendelijk paard.

(Offtopic @ Desiree: Ken je Burggraaf ook persoonlijk? Daar ben ik ook zeer van gecharmeerd! Heb een leuke Burggraaf x Haarlem uit de Trichta-stam)

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 20:52

Nee, Burgraaf ken ik niet persoonlijk. Die komt uit Gelderland. Naturel stond echter in Nuenen (Nederwetten) ter dekking bij een vriend van de handelaar waarvoor ik reed. Vandaar dat ik hem ken. Ik had in Nederwetten (en later in Nuenen) mijn paarden staan. ik ken wel nakomelingen van Burgraaf. Ik weet dat hij net als Naturel stevige, ietwat zware paarden fokt en de ruinen en hengsten zijn vaak ook nog ietwat aan de flegmatieke kant. Gecombineerd met een bloedmerrie kunnen het echter heterikken zijn. Ik ken een Burgraaf uit een No ski xx merrie en dat is een snelle felle. Heel typisch, want No ski fokt te klein, heeft een verkleinende factor. Wat ik aan nakomelingen van die hengst ken zijn e ponies. Natuurlijk logisch om dat te combineren met Burgraaf want die heeft juist een vergrotende factor. Een beter passende hengst was er in dat geval niet te vinden. WAT ik trouwens weet van Burgraaf is dat hij allround fokt en brave karakters geeft. Net als Naturel weer.

Odie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 21:47

Dat Allround bevalt mij wel. Ik heb eerlijkgezegd nog nooit een dressuurgefokt paard gehad nu ik er over nadenk. Maar ze deden het wel allemaal tussen de witte hekjes. Ik heb al verschillende Burggraafs onder het zadel gehad, al heel wat meer dan Naturels.
Ze zijn allemaal koel in de kop en zodra ze aan het werk gaan worden ze heet. Dat past mij wel.
Ik heb niet het gevoel dat de ruinen/hengsten flegmatieker zijn, of ik heb er nog nooit 1 met weinig bloed gereden, dat kan ook.

Deze rijd ik nu:
Volontaire

K heb ook eens een Burggraaf x Lector x Naturel gereden, die was pas heet!!!
Verder nog een Burggraaf x Julio Mariner x heidelberg merrie en een Burggraaf x Purioso x Nimmerdor merrie en ik heb Louisville = Burggraaf x Vesins xx gereden vlak voordat hij naar Amerika ging.

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 16:29

Een Louisville??? Hebben die hexaheksen daar mee gefokt?
Ik zal ook een foto plaatsen van mij Belisar x Naturel. Op het Ju/YR topic staan foto's van onder het zadel (voor topic zie onderschrift).

Odie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 20:42

Ik heb Louisville zelf gereden.
Zijn nakomelingen waren toen nog niet oud genoeg. Hij heeft nu één 6-jarige dochter die Z2 dressuur loopt en de rest is niet ouder dan 2,5.

En die foto's kan je beter in een Belizak topic plaatsen.

Odie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 20:48

@ Desiree: De foto in je profiel van de Naturel x Joris doet het niet... Ik ben wel benieuwd naar een Naturel met een chique hoofdje!

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 15:45

Odie schreef:
Ik heb Louisville zelf gereden.
Zijn nakomelingen waren toen nog niet oud genoeg. Hij heeft nu één 6-jarige dochter die Z2 dressuur loopt en de rest is niet ouder dan 2,5.

En die foto's kan je beter in een Belizak topic plaatsen.

Maar de mijne is juist GEEN Belisar type, dat wilde ik ook aangeven. (offtopic)Maar volgens mij durf jij het niet meer aan om in het JU/YR topic te komen