ELCARO wat zijn de karakters van de afstammelingen daarvan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

verania

ELCARO wat zijn de karakters van de afstammelingen daarvan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 10:20

Hoi,

even een vraagje
Ik wil graag weten hoe jullie elcaro's zijn.
Er word verteld dat het vrij lastig bloed is.
En nu wil ik wel eens weten hoe ze meestal zijn.
Mijn vriendin heeft er ook eentje en die is erg braaf al heeft hij wel een strenge hand nodig

gr

Flippertje

Re: ELCARO wat zijn de karakters van de afstammelingen daarv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 10:59

Ik heb een Elcaro merrie gehad (Elcaro x Sarosxx) en die had een geweldig karakter. Was echt een knuffel op stal, kleine kinderen of gehandicapten erbij was geen probleem. Met rijden moest je gewoon goed consequent zijn, en veel afwisseling geven. Ze was dus eigenlijk heel braaf. Heb al van een heleboel mensen gehoord: Dat kan er toch nooooit 1 van Elcaro zijn! Want die schijnen idd lastiger te zijn dan mijn merrie.

jongleurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 12:34

wij hebben ook een elcaro gehad (vader moeder kan even niet zo opkomen) maar die heet No-Mercy.. Zijn naam zegt het al want hij was echt zo lastig.. Ben blij dat die weg is en ik hoef er geen meer...

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 13:19

ze zijn nogal pittig in het gebruik, bij consequent rijden en omgang prima in gebruik, maar dus niet voor iedereen geschikt en ze willen graag vechten

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 15:31

pantarhei schreef:
ze zijn nogal pittig in het gebruik, bij consequent rijden en omgang prima in gebruik, maar dus niet voor iedereen geschikt en ze willen graag vechten

Inderdaad pantarhei!! De merrie van mijn zus kan best wel eens een zijn maar een goede ruiter kan best met haar opschieten.
Je moet alleen nooit even snel gaan rijden want dat gaat gewoon niet, ze bedenken iedere dag weer wat nieuws!!!
Springen doet ze ook wel liever dan dressuur....

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 15:37

maar naar mijn idee geld dat ook voor andere afstammelingen van bijvoorbeeld Ferro, Jazz (hoewel daar echt K knollen tussenzitten), Pion en nakomelingen en ga zo maar door. Maar ook ken ik van vroeger nog wel gelderse tuigpaarden die ook zo'n lekker karakter hadden, bijvoorbeeld Hoogheid. Heb ik heel wat mee afgevochten

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 19:12

Ik heb een poosje een 4-jarige Elcaro gereden.
In het begin was hij erg loperig en best wel sterk.
Na een poosje kwam er meer rust in en vond ik het een fijn meewerkend paard.

Hij was een zwarte ruin, mooi luxe dier. Had helaas OCD waaraan hij geopereerd was en dit wat niet goed gelukt, dus hij was niet helaal goed.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 20:54

Ik ken een Elcaro x Ferro.
Loopt nu Z1 dressuur. Doet het goed maar heeft zo ook wel zijn buien dat hij niks wil.

mesastamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 20:57

helaas van mij een negatief antwoord, ik vind ze verschrikkelijk, zijn wel hele hele goede paarden die veel talent en beweging en uitstraling hebben over het algemeen, maar vind het karakter niet prettig... vind ze heel dominant en willen persee hun zin hebben, maar als je ze eenmaal hebt zijn ze super...

ik heb een jacardo ( v elcaro) gehad idem dito.. een kennis heeft een elcaro en is er Z dressuur mee en kan super springen maar de ene proef kanz e rijden en de andere totaal niet omdat hij dan weer onhandelbaar is...

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 07:48

Ook ik heb een Elcaro staan. Een grote, hij meet ongeveer 1.78m. En is alles behalve makkelijk. Zowel in de omgang als onder het zadel is het een paard met een gebruiksaanwijzing van minimaal 500 pagina´s. Heel erg een eenmans-paard en de meeste mensen kunnen niet met hem overweg.

Zelf heb ik er absoluut een wereldpaard aan, gaat voor me door het vuur, ik hoef alleen niet te proberen een ander te laten rijden bijv, dan zit ik de hele week met de problemen. Mijnheer wil het allemaal zoals hij het bedacht heeft en alles wat daarvan afwijkt kan wat hem betreft de pot op en kan een lelijke beet verwachten.

Tov andere paarden is hij zeer dominant (het is ook een ruin die nog steeds merries dekt, ook al heeft ie het als hengst zijnde nooit gedaan, met 2,5 jaar gecastreerd). Hij kan ook niet met alle paarden samen lopen, ze moeten een beetje gehard zijn en niet voor hem weg vluchten. Dan gaat ie jagen.

Ik zou geen ander paard willen, ik vind het geweldig, maar kan me heel goed voorstellen dat mensen helemaal gek van zo´n paard worden

mesastamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 07:58

somokkele schreef:
Ook ik heb een Elcaro staan. Een grote, hij meet ongeveer 1.78m. En is alles behalve makkelijk. Zowel in de omgang als onder het zadel is het een paard met een gebruiksaanwijzing van minimaal 500 pagina´s. Heel erg een eenmans-paard en de meeste mensen kunnen niet met hem overweg.

Zelf heb ik er absoluut een wereldpaard aan, gaat voor me door het vuur, ik hoef alleen niet te proberen een ander te laten rijden bijv, dan zit ik de hele week met de problemen. Mijnheer wil het allemaal zoals hij het bedacht heeft en alles wat daarvan afwijkt kan wat hem betreft de pot op en kan een lelijke beet verwachten.

Tov andere paarden is hij zeer dominant (het is ook een ruin die nog steeds merries dekt, ook al heeft ie het als hengst zijnde nooit gedaan, met 2,5 jaar gecastreerd). Hij kan ook niet met alle paarden samen lopen, ze moeten een beetje gehard zijn en niet voor hem weg vluchten. Dan gaat ie jagen.

Ik zou geen ander paard willen, ik vind het geweldig, maar kan me heel goed voorstellen dat mensen helemaal gek van zo´n paard worden

haha dankjewel voor het begrip ik kon er niet door 1 deur mee! haha.... Maar inderdaad het zijn ook wereldpaarden maar ja als je het niet eens word houd het op! leuke reactie trouwens

chantal1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 08:41

Mijn beste vriendin heeft een Elcaro gehad. Deze merrie was absoluut niet kwaadaardig of oneerlijk, wel erg pittig en deze kon ontzettend goed lopen!
Mijn vriendin kon er eigenlijk alles mee, nooit opstandig of staken.

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 08:45

ik ken verschillende elcaro's
als ze groen zijn, en ze met de juiste hand worden aangeleerd, kunnen het hele fijne paarden zijn, werkwillig en gaan voor je door het vuur.
helaas de slecht aangereden / opgevoedde elcaro's zijn echte draken
ze zijn vluchtig, en zijn slim, dus als je een elcaro koopt, kijk dan hoe die zich gedraagt en hoe hij is gereden.
uiteraard heb je ook lieve uitzonderingen, dat is met elke dekhengst zo.
ze zijn niet per definitie gemeen.
maar vergelijk het met de bouvier of de rottweiler, slechte opvoeding, moeilijk dier, maar dat maakt de hond in dit geval geen gemeen ras, een bouvier is superzachtaardig, maar groeit ie op als waakhond, dan kan ie heel gevaarlijk zijn ..
snap je mijn vergelijking een beetje?

utina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 21:59

ik heb een elcaro x faram gehad een schimmel kon super springen en echt niet lastig en staat nu in Zweden en ze willen er daar nog wel 10 als zulke

somokkele

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 08:19

crossmonster schreef:
als ze groen zijn, en ze met de juiste hand worden aangeleerd, kunnen het hele fijne paarden zijn, werkwillig en gaan voor je door het vuur.
ze zijn vluchtig, en zijn slim, dus als je een elcaro koopt, kijk dan hoe die zich gedraagt en hoe hij is gereden.
maar vergelijk het met de bouvier of de rottweiler, slechte opvoeding, moeilijk dier, maar dat maakt de hond in dit geval geen gemeen ras, een bouvier is superzachtaardig, maar groeit ie op als waakhond, dan kan ie heel gevaarlijk zijn ..

somokkele

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 08:27

crossmonster schreef:

Hmmm prettig, had een heel verhaal getikt, maar kwam niet over geloof ik hihi. Maar goed waar het op neer komt is dat elk dier zijn eigen karakter mee krijgt. En de 1 is wat simpeler als de ander. Ik denk dat de Elcaro´s over het algemeen wat moeilijker zijn. Als ik naar mijn eigen paard kijk, komt dat mi ook voort uit verveling. Veel afwisseling scheelt heel veel. Ze willen graag leren en ook blijven leren. Sinds we bezig zijn met vrijheidsdressuur en lange lijnen wordt hij in de omgang beter, maar het is en blijft een moeilijk paard. Die ik nooit zou willen missen overigens hihi

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 14:51

Ik heb in het begin van het jaar een jaarling hengst van elcaro gekregen. Het is een hele hete maar ook wel weer heel aanhankelijke hengst. Hij heeft totaal nog geen hengstenmanieren. Hij wil alleen niets van mannen weten, als een man hem bijv mee neemt de wei in begint hij te stijgeren. Hij laat zich ook niet aaien door vreemden. Verder is het een superhengst en er zit waarschijnlijk wel heel veel toekomst in! Superdraf + super halshouding en schouder. We zijn heel wijs met hem

zamzam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 15:20

wel even leuk om dit te lezen heb nl vorig jaar een veulen gekocht
een Elcaro x Casimir. en er zit idd wel karakter in want met het laden was hij al flink koppig wilde er niet in,maar hij is inmiddels al weer twee keer op de trailer geweest en dat gin goed. En hij is ook super aanhankelijk ben ook erg benieuwd hoe over een jaar of twee met rijden zal zijn.
ik doe mijn best om hem nu zo consequent mogelijk op te voeden, maar hij staat ook in de opfok en daar voeden de hengsten elkaar wel op dat scheelt ook wel.
Hij is nu ook niet dominant in de groep.

Nintu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 20:16

Ik rijd op dit moment een merrie van Elcaro x Rex Magna XX. Het is een vrij apart beest, zeker niet een van de makkelijkste. Maar als je haar eenmaal aan het lopen hebt, heeft ze zeer zeker wel potentie Is ook een erg mooi ding om te zien!
Ik weet nog niet erg veel van haar verder, maar schijnt dat ze voorheen wel een k*tmerrie geweest is qua streken. Maar dat is de laatste tijd al wat verbeterd
De eerste twee keer dat ze op de trailer werd gezet liep ze er trouwens gelijk op en af. De 3e keer wat meer problemen gehad, maar dat kwam meer door mij Binnekort maar weer eens proberen

snoopy19

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 22:23

ik ken een elcaro merrie, dat is een vreselijk chagerijnig dier, en met rijden ook best dwars....
1 van haar veulens staat er ook nog op stal, en die is al net zo chagerijnig...
maar dat hoeft dan niet per definitie aan vaderskant weg te komen ( elcaro dus) maar dat kan net zo goed moederlijn zijn...

Jodievanmij

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 13:42

Ik verzorg ook een Elcaro merrie.. Elcaro x Indoctro.. Moeder is al eengeval apart.. die kan je zo niet benaderen in de stal maar zodra ze een halster om heeft kan je er alles mee. De elcaro merrie is nu 2,5 jaar oud en begint nu meer zelfvertrouwen tekrijgen nu wordt ze steeds leuker, liever en nieuwschieriger.. Ze was eerst heeeel eenkennig en nerveus maar nu niet eens meer.. nu kan je haar ook eindeijk normaal meenemene an het touw en als ze met haar maatje in de bak staat speelt ze eindelijk rustig en let niet meer zo op dr omgeving...Het is inderdaad wel een paardje met gebruiksaanwijzing.. Je moet haar kennen en als je dr kent kan je er veel mee.. Ze is ook heel mooi.. Echt zn furig koppie er op en mooie gangen en ook zeer luxu hoofje.. Echt een dressuurpaardje maar wel klein.. Haar moeder is 1.65 en zij is nu nog maar net 1.60 en ook nog wle compact maar wel mooi..Ik hoop dat ze niet te moeilijk gaat worden maar zoals ze nu is is het een heel fijn paardje

Tijgertje86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 13:48

Ik ken ook een Elcaro afstammeling (Elcaro x Havel).

Havel afstammelingen zijn niet de makkelijksten en Elcaro afstammelingen ook niet. Toch is het paard waar ik over praat alles behalve lastig! Het is een merrie van 1,5 jaar. Ze kent nog niet veel maar, maar ze is super sociaal naar andere paarden en mensen. Ze staat in de wei met enkele jaarlingen, een Shet en een Shetveulen. Ze is lief voor het veulen en zeker niet dominant.

ferah2001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 14:55

Ik heb een ruin van Elcaro.(1.74, zwart/donkergoudbruin) Ik heb in heel mijn leven nog nooit zo'n lekker dier gezien. Ja, het is waar, het is niet een of andere suffe sok. Maar hij kan zo lekker meedenken en is altijd bereid om voor me te lopen.
Ik denk dat daar het probleem ook meteen ligt; zodra er iemand anders opstapt (al is het alleen om uit te stappen) dan hoeft diegene alleen maar tot 2 te tellen om gelijk een hap zand naar binnen te werken. Hij gooit ze er meteen af!!
Op stal is hij voor IEDEREEN hartstikke lief en een echt knuffelbeertje! Met rijden tja, IK kan met hem lezen en schrijven.
Zolang je maar eerlijk tegenover hem blijft heb je geen probleem met hem. Ik vind het een heerlijk paard!!

SuMii

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 15:15

Medeclubber heeft er ook een maar ik zie dr nooit meer op wedstrijden was geen makkelijk paard maar is tot Z1 gekomen toen afgekapt...........

SuMii

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 15:16

Al was zij ook niet de relaxde amazone op zich dus dat was in dit geval ook wel een obstakel op zich wan t een pittig paard opfokken door zelf te pittig te rijden schiet ook niet op dus of het allemaal aan t paard lag???